Citat:
Ursprungligen postat av
Raven666
Vad visste hamnarbetarna?
Skaraborg2: Det här gör mig nyfiken. Du har säkert skrivit om det här i tråden tidigare, men jag har missat det. Då har jag ändå läst hela tråden för ett par år sedan och följt den efter det. Har du tid och lust att kort redogöra för detta, alternativt kanske länka till ett eller flera inlägg där det står om det?
Detta med hamnarbetarna har tagits upp tidigare en del förut i tråden.
De tre försvunna hade vissa kopplingar till hamnen även om de inte arbetade där själva. De hade alla arbetat under kortare tider på Arendalsvarvet som klassningsarbetare.
Janne Dahlsjö hade också varit ute till sjöss ett antal år innan han försvann. Gay Karlsson brukade också hålla till i hamnen. Vad han gjorde där vet jag inte förutom vid ett tillfälle. Då köpte han en tavla av en målare för en kvarting. Denna tavla kom att kallas för "Gay-tavlan" och är i stort sett det enda som numera finns kvar efter honom. Den hänger hemma hos hans syster.
Vad gör man nere i hamnen utan att själv vara hamnarbetare? Jag tror att dessa tre höll på med smuggel av något slag. Uppgifter har framkommit att O18920 skall ha varit ombyggd men detta är heller ingen bekräftad uppgift.
Nere i Göteborgs hamn 1965-66 förekom det en massa märkliga händelser och att vara klassningsarbetare och hamnarbetare verkar ha varit farliga yrken. Ett flertal personer under dessa år som arbetade i hamnen försvann. Tror dock inte att något av dessa försvinnanden förblev ouppklarat.
Fortfarande i mitten av 1980-talet talades det om händelserna 1965. En god vän till Kjell-Åkes son som arbetade där berättade att de talade om honom, sonen alltså, och sonen undrade vad de hade att säga om honom. När UL förstod att sonen inte förstod vad han menade så sa han bara "Jag bara skämtar". Så farligt ansågs det fortfarande vara att prata om fallet 20 år senare.
Den här bekantingen till sonen är tyvärr numera avliden.
Kjell-Åkes pappa arbetade extra som hamnarbetare. Han däremot hade inte reda på vad andra mycket väl kände till om hans son.
Här har vi återigen en grupp, hamnarbetarna, som inte heller ville berätta något för farbror blå.
I detta inlägg tas detta samtal mellan sonen och hans bekant upp:
Inlägg 4398.