2017-01-04, 23:05
Medlem
Annonsblockerarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pedda19
Hej. Jag har följt denna tråd regelbundet i flera år nu. Det jag finner märkligt, är att de som eventuellt visste vad som hänt, skulle hålla mun när det faktiskt gått 50+ år sen Dahlsjögänget senast sågs. Vad är man rädd för? Att nån långvårdspatient ska söka upp dem med hagelbrakare? Ursäkta om jag verkar lite raljant, men ibland kanske sanningen inte är så spännande, utan står att finna i en bil som åkt av vägen ner i vatten. I övrigt är jag lika angelägen som de flesta här, att få en lösning på mysteriet,,,,,i vilken ände man nu ska börja ; )

Jag vet inte men sannolikt rör det sig om personer som är negativt inställda till farbror blå, om du förstår vad jag menar.
Citera
2017-01-05, 15:51
Medlem
Skaraborg2s avatar
Haga - ett samhälle i samhället.

Citat:
Ursprungligen postat av Annonsblockeraren
Jag vet inte men sannolikt rör det sig om personer som är negativt inställda till farbror blå, om du förstår vad jag menar.

Det har du så rätt i.

I de kretsar som Dahlsjö, Johansson och Karlsson umgicks i sprang man verkligen inte benen av sig för att ta sig polisen utan precis tvärtom.

En person som själv befann sig i dessa kretsar hade blivit gripen av polisen och förd till Spannmålsgatan 1966. Kort tid efter när han befann sig i sin lägenhet i Haga knackade det på dörren. När han öppnade denna så det första som sker är att han fick en kniv inkörd i magen eftersom det ansågs att han hade pratat för mycket. Dessbättre överlevde han knivattacken.

Även om större delen av Hagas befolkning på den här tiden var fattiga så var de ärliga. Dock stod inte farbror blå högt i kurs i denna stadsdel som var ett eget samhälle i samhället.
Citera
2017-01-05, 19:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Utveckla?

Citat:
Den här gedigna tråden har verkligen haft inverkan, på flera olika sätt.

På vilka sätt då?

Skulle du vilja utveckla detta litet närmare.
Citera
2017-01-05, 19:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Fascineras.

Dahlsjö-fallet fortsätter att fascinera.

Här är en länk till Karesuandoherdens blogg skrivet den 17 november förra året:

Dahlsjöfallet än en gång

Citat:

"För några år sen skrev jag här om Dahlsjöfallet vilket inte handlar om ett naturscenario utan om tre eller eventuellt fyra försvunna killar. De försvann från Göteborg den 29 Juli 1965 i en midnattsblå P.V och har inte hörts av sedan dess.

Eller vänta man tror att åtminstone en av dessa, den yngsta i gänget har synts till några gånger och alla tre i Jämtland.I Bräcke på 1960-talet.

Mysteriet är stort angående detta och jag läste en bok om detta försvinnade och några andra i somras. Och man kan undra var tog dessa tre ivägen."
Citera
2017-01-05, 20:12
Medlem
Raven666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
På vilka sätt då?

Det är ju inte mig som du ställer frågan till, men jag håller med Annonsblockeraren. Den här tråden har gjort skillnad. Det vill säga, du har gjort skillnad, Skaraborg2. Du har startat många ytterst intressanta trådar här på Flashback - så många att jag inte har läst i alla. Men de tidningsartiklar som skrivits de senaste åren om det här mysteriet och den radiodokumentär som gjordes hade med all säkerhet inte tillkommit om det inte gått att läsa om Dahlsjö-fallet här på Flashback. Jag vet att du har lagt ner många timmar på det och gjort ett gediget eget researcharbete. Givetvis hoppas jag att det går att få ett svar på vad som hände, främst för de anhörigas skull, men också för din egen skull. Det förtjänar du.
Citera
2017-01-05, 20:29
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hamnarbetarna och de tre försvunna.

Citat:
Ursprungligen postat av Raven666
Vad visste hamnarbetarna?

Skaraborg2: Det här gör mig nyfiken. Du har säkert skrivit om det här i tråden tidigare, men jag har missat det. Då har jag ändå läst hela tråden för ett par år sedan och följt den efter det. Har du tid och lust att kort redogöra för detta, alternativt kanske länka till ett eller flera inlägg där det står om det?

Detta med hamnarbetarna har tagits upp tidigare en del förut i tråden.

De tre försvunna hade vissa kopplingar till hamnen även om de inte arbetade där själva. De hade alla arbetat under kortare tider på Arendalsvarvet som klassningsarbetare.

Janne Dahlsjö hade också varit ute till sjöss ett antal år innan han försvann. Gay Karlsson brukade också hålla till i hamnen. Vad han gjorde där vet jag inte förutom vid ett tillfälle. Då köpte han en tavla av en målare för en kvarting. Denna tavla kom att kallas för "Gay-tavlan" och är i stort sett det enda som numera finns kvar efter honom. Den hänger hemma hos hans syster.

Vad gör man nere i hamnen utan att själv vara hamnarbetare? Jag tror att dessa tre höll på med smuggel av något slag. Uppgifter har framkommit att O18920 skall ha varit ombyggd men detta är heller ingen bekräftad uppgift.

Nere i Göteborgs hamn 1965-66 förekom det en massa märkliga händelser och att vara klassningsarbetare och hamnarbetare verkar ha varit farliga yrken. Ett flertal personer under dessa år som arbetade i hamnen försvann. Tror dock inte att något av dessa försvinnanden förblev ouppklarat.

Fortfarande i mitten av 1980-talet talades det om händelserna 1965. En god vän till Kjell-Åkes son som arbetade där berättade att de talade om honom, sonen alltså, och sonen undrade vad de hade att säga om honom. När UL förstod att sonen inte förstod vad han menade så sa han bara "Jag bara skämtar". Så farligt ansågs det fortfarande vara att prata om fallet 20 år senare.

Den här bekantingen till sonen är tyvärr numera avliden.

Kjell-Åkes pappa arbetade extra som hamnarbetare. Han däremot hade inte reda på vad andra mycket väl kände till om hans son.

Här har vi återigen en grupp, hamnarbetarna, som inte heller ville berätta något för farbror blå.

I detta inlägg tas detta samtal mellan sonen och hans bekant upp:

Inlägg 4398.
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-01-05 kl. 20:45.
Citera
2017-01-06, 03:54
Medlem
Annonsblockerarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
På vilka sätt då?

Citat:
Det är ju inte mig som du ställer frågan till, men jag håller med Annonsblockeraren. Den här tråden har gjort skillnad. Det vill säga, du har gjort skillnad, Skaraborg2. Du har startat många ytterst intressanta trådar här på Flashback - så många att jag inte har läst i alla. Men de tidningsartiklar som skrivits de senaste åren om det här mysteriet och den radiodokumentär som gjordes hade med all säkerhet inte tillkommit om det inte gått att läsa om Dahlsjö-fallet här på Flashback. Jag vet att du har lagt ner många timmar på det och gjort ett gediget eget researcharbete. Givetvis hoppas jag att det går att få ett svar på vad som hände, främst för de anhörigas skull, men också för din egen skull. Det förtjänar du.

Användaren Raven666 sammanfattade mina tankar bra. Det var så jag menade.
Citera
2017-01-06, 20:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Axplock bland mängden.

Citat:

Stort tack för ditt inlägg!

Jag tror inte heller att detta fall hade kommit att bli omskrivet i både dags- och veckopressen utan den här tråden. Samma sak gällande radiodokumentären och Kullenbergs bok.

Av alla de trådar jag har startat gällande olösta försvinnanden är det speciellt två fall som jag tycker utmärker sig som de mest intressanta och märkliga. Förutom Dahlsjö-fallet så är det brevbäraren Bosse Janssons försvinnande 1976. Även "Hymme" Lundqvists märkliga och mystiska försvinnande 1965 får räknas till denna kategori.

Tyvärr tror jag inte att vi kommer att få svar på vad det egentligen var som gjorde att det blev som det nu blev. Jag har under årens lopp erhållit många PM gällande Dahlsjö-fallet.

Jag kommer här att ta upp ett mycket litet axplock av vad ett flertal olika nicks har skrivit till mig under årens lopp och som jag här citerar:

"Man kan säga så mycket att den information du har inte riktigt är sann. Fast det finns de som är ännu längre bort från sanningen i sina beskrivningar på vad som hände."

"Att det finns information om vad som egentligen hände den där kvällen är inget jag längre ställer mig frågande till. Snarare konstaterar jag att det finns mer information än jag tidigare trott."

"Allting runt detta verkar vara känsligt efter så många år och att Kjell-Åke verkligen är i livet verkar bekräftat."
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-01-06 kl. 20:40.
Citera
2017-01-14, 22:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Under åren 2011 - 2016.

Citat:
Användaren Raven666 sammanfattade mina tankar bra. Det var så jag menade.

Okej. Då förstår jag vad du menar och får tacka för din kommentar.

Utan tråden, som startades 2009, så hade säkerligen inte media uppmärksammat detta märkliga fall alls som de nu har gjort under åren 2011-2016.
Citera
2017-01-29, 22:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Many thrilling things about this case.

Finns ytterligare ett ställe på reddit där bl. a. Dahlsjö-fallet, Hymme och Grodmansrånet diskuteras.

Unsloved cases involving multiple people disappearing.

Citat:

"There are many thrilling things about this case. It has been told stories throughout the years about the bodies being buried in concrete during the construction of the big Älvsborgsbron bridge, a short distance west of the city center. Probably untrue and just rumors, but still; what if....? Here is the bridge: http://img.tradera.net/images/591/149479591_1.jpg Another thing that I personally find very exciting, it almost makes me shudder: In May of 1965, two months before the disappearance, a sailor from Singapore visited Gothenburg with his ship. He walked around some central streets and squares in the city (very recognisable to this day) and made a video recording. Many years later he uploaded the footage to Youtube, along with his visits to other cities. Here is the footage: https://www.youtube.com/watch?v=oDfrH_sA_FY We first see the river, Göta älv (the Älvsborgsbron bridge carries traffic over this river btw) and various ships anchored there. We see Första Långgatan and Järntorget (popular square). After that he can be seen walking in Haga, a rough neighbourhood during the time but today considered a very nice place. This is also where parts of the Dahlsjö trio lived. At 1:54 in the video a car can be seen; a Volvo. In fact, it probably is the Volvo PV444 that went missing two months later. There is no way of knowing for sure, but is has been concluded that it is parked in the right place and in the right street. It also is the right colour. As far as I know, there has never been any footage of the car - but now there is. (A comment in the Youtube video refers to the sequence at 1:50 in the video, however I believe that is wrong. It should be the car seen at 1:54 as far as I remember when reading on the subject)."

I den citerade texten omnämns en sjöman från Singapore. Detta är fel. Han var Österrike.
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-01-29 kl. 22:20.
Citera
2017-02-08, 22:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
29 juli 1965 - en mycket händelserik dag!

Citat:
Ursprungligen postat av hanspippi
Skaraborg2.

Två saker:
Ett: Det här fallet gjorde dig till en legend (i alla fall hos mig). Jag hade ingen aning om att två separata försvinnanden och ett synnerligen spektakulärt bankrån inträffade på samma dag och i samma område. Oerhört fascinerande. Du väckte mitt intresse i genren.

Två: Vem är Skaraborg1 ?

Tack för din uppskattning!

Det var roligt att läsa att jag var "orsaken" till ditt intresse för denna genre.

Det är du inte ensam om. De flesta hade ingen aning om att den 29 juli 1965 i Göteborg var en sådan händelserik dag förrän denna tråd startades. En sådan dag har med största sannolikhet Sverige aldrig någonsin upplevt. Fyra ouppklarade försvinnanden, en försvunnen bil och ett, åtminstone delvis, uppklarat bankrån.

Denne Skaraborg1 var en person som skulle vara "lustig" men kom snabbt att bli avstängd. Detta är åratals sedan detta hände.
Citera
2017-02-10, 20:59
Medlem
Eastmancolors avatar
Videoinspelning? 1965? Äh, kyss mig!

Ovanligt flummigt.

Det verkar inte ha tillkommit något nytt sen senast och Eastmancolor håller fast vid hypotesen att Dahlsjögänget, tillsammans med Hymme, kärde av vägen och hamnade i vattnet i närheten av där kranium hittats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in