2016-12-25, 04:57
Medlem
Bunnys avatar
Tilläggas bör, att svaren du fått utgår från att du är kvalificerad för inkomstrelaterad ersättning, inte bara grundbeloppet.

För övrigt borde frågan ställts i a-kassetråden.
Citera
2016-12-25, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Om du inte köpt någon inkomstförsäkring så ligger du över maxtaket. Så, 910kr / dag innan skatt. Drygt 14tkr efter skatt.

IF metall har ingen inkomstförsäkring trots sin svindyra fackavgift.

Men de skall vara ett bra fack enligt deras eget tycke(klubben för inbördes beundran) som skall kompensera bortfallet.
Citera
2016-12-25, 21:34
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braksskiten
IF metall har ingen inkomstförsäkring trots sin svindyra fackavgift.

Men de skall vara ett bra fack enligt deras eget tycke(klubben för inbördes beundran) som skall kompensera bortfallet.

Ingen aning. Jag var medlem i metall under sju månader för snart 30 år sen...
Citera
2016-12-25, 23:53
Moderator
tobess avatar
Trådar sammanfogade

/Moderator
Citera
2016-12-26, 16:35
Medlem
A-kassa och studier samt praktik?

Är man A-kasse berättigad om man studerar till väktare samt ska ha praktik på 160 timmar denna termin?
Citera
2016-12-26, 16:47
Avstängd
Nej

Då står du inte till arbetsmarknadens förfogande.
Citera
2016-12-30, 23:55
Medlem
Jag har ett vikariat som går ut den första maj och har en inkomst på omkring 30,000 kronor i månaden. Med all sannolikhet finner jag ett arbete innan min anställning löper ut men ifall jag nu inte skulle göra det, hur lång tid efter att min anställning går ut kan jag få ersättning? Har varit medlem i flera år så de kriterierna uppfyller jag.

Har en buffert så jag klarar mig i två månader, möjligen tre om jag lever knapert, innan jag behöver ta av besparingarna men hur är reglerna för a-kassan mer specifikt? Jag bor i en mellanstor stad, har en utbildning och arbetar inom ett yrke relaterat till min utbildning så det är inte intressant att ta "vilken-tjänst-som-helst" bara för att få en inkomst. Däremot är jag beredd att flytta för att få vara kvar i branschen. Vilka är kraven för att få ut ersättning från A-kassan?

Är medlem i Akademikernas A-kassa.
Citera
2017-01-02, 11:48
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThematicMapper
Jag har ett vikariat som går ut den första maj och har en inkomst på omkring 30,000 kronor i månaden. Med all sannolikhet finner jag ett arbete innan min anställning löper ut men ifall jag nu inte skulle göra det, hur lång tid efter att min anställning går ut kan jag få ersättning? Har varit medlem i flera år så de kriterierna uppfyller jag.

Har en buffert så jag klarar mig i två månader, möjligen tre om jag lever knapert, innan jag behöver ta av besparingarna men hur är reglerna för a-kassan mer specifikt? Jag bor i en mellanstor stad, har en utbildning och arbetar inom ett yrke relaterat till min utbildning så det är inte intressant att ta "vilken-tjänst-som-helst" bara för att få en inkomst. Däremot är jag beredd att flytta för att få vara kvar i branschen. Vilka är kraven för att få ut ersättning från A-kassan?

Är medlem i Akademikernas A-kassa.
När du blir arbetslös anmäler du det till din a-kassa och besöker närmaste arbetsförmedling som upprättar en handlingsplan. Du får 7 dagars karens och därefter får du 910kr/dag de första 100 dagarna därefter 760kr/dag (har du tecknat en separat inkomstförsäkring är beloppen högre)

https://www.aea.se/forsakringen/villkor/karens
Citera
2017-01-03, 16:32
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
När du blir arbetslös anmäler du det till din a-kassa och besöker närmaste arbetsförmedling som upprättar en handlingsplan. Du får 7 dagars karens och därefter får du 910kr/dag de första 100 dagarna därefter 760kr/dag (har du tecknat en separat inkomstförsäkring är beloppen högre)

https://www.aea.se/forsakringen/villkor/karens
Hur fungerar det om man har a-kassa eller aktivitetsstöd och får en kortare anställning, t ex tre månader eller ett halvår. Blir det en ny karensperiod innan man för ersättning igen?
Citera
2017-01-03, 22:13
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Hur fungerar det om man har a-kassa eller aktivitetsstöd och får en kortare anställning, t ex tre månader eller ett halvår. Blir det en ny karensperiod innan man för ersättning igen?
Om du gör ett uppehåll i ersättningen som är kortare än 12 månader, fortsätter du på din tidigare ersättningsperiod utan karensdagar.
Citera
2017-01-05, 19:58
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Om du gör ett uppehåll i ersättningen som är kortare än 12 månader, fortsätter du på din tidigare ersättningsperiod utan karensdagar.
12 mån? Ok, det är ju i alla fall bra tänkt av de som skrivit reglerna. Annars hade det ju kunnat bli en ren förlust att ta ett lågavlönat jobb för en kortare period. Jag som har tjänat över trettiotusen per månad och har full a-kassa skulle annars inte kunna ta ett tillfälligt jobb utan att förlora ersättning vid en ev. ny a-kasseperiod.
Citera
2017-01-07, 22:41
Medlem
Hallå alla Flashbackare angående A-kassa samt studier.

Om jag sagt upp mig själv och efter 52 dagarna när det är dags att få full ersättning kan jag studera via komvux då? Hörde av 1 polare att man får plugga 25 procent takt o ha full rätt till FULLERSÄTTNING stämmer det?

Har varit på mitt jobb i 7-8år nu är inte typiska slacker boy som skippar jobbet har rejäl buffert men som sagt har också räkningar att betala men behöver plugga in 2 ämnen för att sedan satsa på högskoleprovet och komma in på en annan Yrkes bana efter studier på högskola.
jobbar för närvarande som Elektriker i Stockholm men tröttnat på golvet o vill ta mig vidare inom helt annan bransch. Så inget gnäll om lata ungdomar för jag vill nått mer med livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in