Citat:
Ursprungligen postat av
joannaw
Edit: Jag undrar för övrigt hur vanligt det är med en tatuering "son of Jesus"? Har Kristi brud också någon tatuering?
Var det inte så att man i församlingen lät tatuera sig med någon "Tirsasymbol" som något slags tillhörighets- och lojalitetsförklaring till Den Högheliga? Eller har jag drömt detta? Mycket är så väsensfrämmande mot din, min och de flesta andras värld att man ibland måste stanna upp och sortera bland stolligheterna - ungefär som med Nordkorea...
För att återknyta till mitt förrförra inlägg: Man kan fråga sig om församlingsmedlemmarna i Gränsta med omnejd någonsin har sett "The Truman show" där den annars så nervpåfrestande, överspelande och flåshurtige Jim Carrey skärper till sig, tar ett par valium och gör sitt livs roll enligt min ringa mening. Kan det i så fall tänkas att de drar en och annan parallell till sin egen värld, eller har akvarieeffekten varit för omfattande för att detta ska vara möjligt? Film som terapi och ögonöppnare på människor kan inte överskattas, eftersom våra hjärnor funkar på associationsbasis och är synnerligen mottagliga för symbolik av olika slag. Truman (Jim Carrey) växer upp i en fiktiv tv-värld, i en dokusåpemiljö komplett med produktplaceringar och annat otyg, och vore jag tv-producent eller medieprofitör skulle jag rodna av skam inför den bild av medievärlden sjukaste sidor som behandlas i den filmen. En genialisk produkt som borde ha debatterats mer än det gjordes då det begav sig.
I Gränsta med omnejd har många unga människor växt upp i en sektbubbla med en egen verklighet, ett eget normsystem baserat på dubbelmoral och en rent vansinnig teologi - och samtidigt har de fått inblickar i den vanliga men enligt ledningen ack så onda världen utanför genom bland annat sin skolgång. De har idag kanske lättare att ta steget ut i friheten än vad föräldragenerationen har, eftersom den senare under ett par decenniers tid har byggt upp alla drömmar och satsat all sin energi på - ja, vad då? Något som visade sig vara genomfalskt och som man nu ska ersätta med något lika falskt men mindre spännande, om man ska döma efter goe pastorns utsagor så här långt.
Det låter som ärtsoppa utan ärtor i mina öron, så i rimlighetens namn borde kanske församlingens existens som vi lärt känna den redan vara historia? Här har man stått i gapet, fastat, dansat sig in i trance, tuktats i Bibelskolan, levt i celibat, varit livrädd för ledarna i plogen - till vilken nytta? Ingen alls om man tillämpar sund logik, utom möjligen lärdomen att man aldrig mer kommer att försätta sig i en liknande situation igen enligt principen "bränt barn skyr elden".
Ordspråk i all ära, men de är inte tillämpliga på den detroniserade Drottningen av sektkullen: "Högmod går före fall" är en vanlig princip bland oss vanliga dödliga arbetare och drönare, men hos denna mycket speciella variant av
homo sapiens sapiens handlar det i stället om "Högmod går före ännu mera högmod", för här har det i stort sett aldrig funnits en omgivning som har försökt sätta stopp på självförhävelsen; i stället har man spelat med i galenskaperna och förvärrat tillståndet ännu mer. Och nu kommer visst Jesuspöjken och kläder sig samma roll - var tusan han nu kom ifrån... Hur hittar de varandra, dessa egendomliga kufar och kufinnor?