2012-01-04, 14:41
Medlem
nabos avatar
UNT har en videoserie, ”Storytellers”. Där berättar UNT-fotografen Sven-Olof Ahlgren sina minnen om Knutbymordet. Hans chef ringde på efternatten den 10 januari 2004. Ahlgrens bor bara 800 m från mordvillan i Gränsta. Utan att hinna klä sig för vinterkylan hoppade Sven-Olof in i sin bil och körde över till Daniel Lindes hus. Poliser var på plats och Sven-Olof stod ensam i mörkret med sin kamera:
Citat:
Då kommer en ung kvinna utspringade från Helge Fossmos villa. Hon skriker:
- Hjälp mig! Hjälp mig! Jag kan inte få liv i Alexandra och det är blod precis överallt!

Men innan kvinnan rusade ut hade hon utan skrik gått in till familjen Fossmos badrum och tvättat bort Alexandras blod från sina händer. Därefter sprang hon ut och skrek. Det får räknas till Knutbymedlemmarnas underliga beteenden runt tragedin. Hade inte de flesta i hennes situation både rusat ut och skrikit direkt när man hittar sin vän mördad?

På videon visas bilder av gudstjänster där medlemmar prisar sin gudom med händerna i vädret.
På en annan bild syns PaWa trängd av många journalister med mikrofoner och kameror. KiWi står bakom. På den tiden var PaWa talesman för Knutbyledarna. Han levde sedan åratal separerad från ÅW och var sambo med en annan. I och med mordet måste lögnerna om partnerbyten i sektledningen göras till offentliga sanningar. Så i Knutbyskolan har barnen trott att PaWas sambo är mamma till hans son. Men till släktingar säger församlingens barn att sambon är PaWas äldsta dotter. Kristibrudfällan slog igen om PaWas familj.
På tal om ÅW så har hon haft kåserier i en liten gratistidning i Skåne. Före jul påstod hon där att kristna människor borde fira Jesu födelse vid påsk och inte vid jul.

Om mediauppbådet berättar Sven-Olof:
Citat:
Det var många som inte vågade gå utanför dörren. Men man måste ju till affären och handla mjölk! Så det var ju där alla [journalister och fotografer] stod. Jag tyckte jag märkte det där själv också. För på dagarna så tillhörde jag ju mediakåren, jag också. Sen på kvällen, när jag kom hem och upptäckte att jag måste ju också ha lite mjölk, så åkte jag tillbaks som knutbybo. Och då får jag också de här mikrofonerna och kamerorna på mig. Och även fast jag vet mer vad det handlar om så… så tycker även jag att det känns lite obehagligt. Hur ska det då inte kännas för dom som inte är vana alls?
För Knutbyborna finns inget slut på historien, säger Sven-Olof:
Citat:
Det är ju inte slut än. I och med att man bor i Knutby så tar det ju aldrig slut. Det räcker med att man säger att man kommer från Knutby så får man väldigt många frågor. Och det förstår jag. Jag skulle vara lika intresserad jag också om det hade hänt någon annanstans och träffa någon som bor där. För hela den här historien är ju ganska osannolik. Skulle man ha gjort en fictionfilm av det här… av vad som verkligen hände… så skulle det vara så överdrivet så ingen skulle tro på det.
Men nu hände det på riktigt.”
http://www.unt.se/24unt/#category=1597554&date=2012-01&clip=1600332&startTime=0m0s
Senast redigerad av nabo 2012-01-04 kl. 14:55.
Citera
2012-01-04, 18:51
Medlem
Angel of Peaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nabo
UNT har en videoserie, ”Storytellers”. Där berättar UNT-fotografen Sven-Olof Ahlgren sina minnen om Knutbymordet. Hans chef ringde på efternatten den 10 januari 2004. Ahlgrens bor bara 800 m från mordvillan i Gränsta. Utan att hinna klä sig för vinterkylan hoppade Sven-Olof in i sin bil och körde över till Daniel Lindes hus. Poliser var på plats och Sven-Olof stod ensam i mörkret med sin kamera:

Men innan kvinnan rusade ut hade hon utan skrik gått in till familjen Fossmos badrum och tvättat bort Alexandras blod från sina händer. Därefter sprang hon ut och skrek. Det får räknas till Knutbymedlemmarnas underliga beteenden runt tragedin. Hade inte de flesta i hennes situation både rusat ut och skrikit direkt när man hittar sin vän mördad?

På videon visas bilder av gudstjänster där medlemmar prisar sin gudom med händerna i vädret.
På en annan bild syns PaWa trängd av många journalister med mikrofoner och kameror. KiWi står bakom. På den tiden var PaWa talesman för Knutbyledarna. Han levde sedan åratal separerad från ÅW och var sambo med en annan. I och med mordet måste lögnerna om partnerbyten i sektledningen göras till offentliga sanningar. Så i Knutbyskolan har barnen trott att PaWas sambo är mamma till hans son. Men till släktingar säger församlingens barn att sambon är PaWas äldsta dotter. Kristibrudfällan slog igen om PaWas familj.
På tal om ÅW så har hon haft kåserier i en liten gratistidning i Skåne. Före jul påstod hon där att kristna människor borde fira Jesu födelse vid påsk och inte vid jul.

Om mediauppbådet berättar Sven-Olof:

För Knutbyborna finns inget slut på historien, säger Sven-Olof:

http://www.unt.se/24unt/#category=1597554&date=2012-01&clip=1600332&startTime=0m0s

Visst hade de flesta rusat ut direkt.

Här har kvinnan lyft på täcket, som täckte Alexandras huvud,
därvid fått blod på händerna.
Har likväl sinnesnärvaro att tvätta händerna.... innan hon springer ut och ropar på hjälp.
Citera
2012-01-04, 19:28
Medlem
Therons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angel of Peace
Visst hade de flesta rusat ut direkt.

Här har kvinnan lyft på täcket, som täckte Alexandras huvud,
därvid fått blod på händerna.
Har likväl sinnesnärvaro att tvätta händerna.... innan hon springer ut och ropar på hjälp.
Hon ville väl inte blanda sig i Åsas smutsiga affärer och utdelande av hembud till de upproriska.
Citera
2012-01-27, 21:37
Medlem
nabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theron
Hon ville väl inte blanda sig i Åsas smutsiga affärer och utdelande av hembud till de upproriska.

I veckan har det varit stormigt styrelsemöte i Knutby Filadelfia.
För några av oss är det som för teveprodcenten Håkan Lahger - till dess haveriet i Knutby är klarlagt ska det aldrig lämna oss i fred.
Håkan Lahger var med när Stina Lundberg Dabrowskis gjorde SVT-intervjun med Åsa W 2004:
Citat:
”Och det är just det där extra tillägget som skiljer [Stina] från mängden. Som gör att en solvarm sommareftermiddag i ett underskönt landskap i norra Uppland förvandlas till ett iskallt skräckkabinett. Stinas intervju med Åsa Waldau, mer känd som Kristi Brud, är en intervju som för evigt etsat sig fast hos dem som sett den. Har man som jag dessutom haft förmånen att närvara på plats under inspelningen och sedan suttit och redigerat materialet lämnar det dig aldrig i fred. /…/

När en historia har en sådan tydlig peripeti, som exempelvis Knutby-affären, går intervjuaren ofta för fort fram. Stressar mot pudelns kärna, det vill säga mordet på Åsa Waldaus syster. Stina har ingen brådska, hon har samma strategi som en skicklig boxare, mjukar upp motståndaren i ett antal ronder innan de tunga slagen börjar delas ut. När hon väl är där, och den andra hänger på repen och börjar flacka med blicken, visar hon ingen misskund. Den här taktiken bygger inte på elakhet eller illvilja, drivkraften är viljan att veta.”
Ur Stinas möten, Piratförlaget 2006.

Nu är Kim "rindalalakiri" Wincent inte längre pastor.
Peter Gembäck har tagit över som föreståndare.
Åsa W, som inte syns, och U*ban aka Dodjadid, skräms och styr i bakgrunden.
Flera avhopp tillkännagavs vid mötet.
Ett par av dessa har funnits i händelsernas centrum.
Citera
2012-02-07, 09:59
Medlem
GustafKroons avatar
Hugaligen vilka nyheter det kommer från stolleberget i Knutby Hur länge dröjer det innan samvetet kräver att få göra sin röst hörd hos alla som vet, men tiger av skräck för straffet som följer på förtal av Kullens drottning?
Citera
2012-02-08, 09:28
Medlem
Helge har fortfarande inte talat ut märker jag? Skulle han skriva en bok eller hur var det med det där?

Jag tänkte titta in på det andra forumet men hade tyvärr både glömt lösenord och vilken mail jag anmält mig ifrån och lyckades inte nyanmäla mig heller.

Iallafall: Här om veckan när jag satt i godan ro vid frukostbordet (så god den ron nu blir med två småbarn som kladdar och tappar nappflaskor) och läste DN dök en gammal bekanting upp . Maria (fd Allan) Svensson Nilsson uttalade sig om transexuellas rätt att skaffa barn tror jag det var.
Citera
2012-02-09, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joannaw
... läste DN dök en gammal bekanting upp . Maria (fd Allan) Svensson Nilsson uttalade sig om transexuellas rätt att skaffa barn tror jag det var.
Eller ja, Hansson Nielsen kanske han hette, eller vad var det? Långt kvinnligt hår hade han i alla fall på bilden.
Citera
2012-02-09, 08:44
Medlem
Zildijans avatar
Citat:
Eller ja, Hansson Nielsen kanske han hette, eller vad var det? Långt kvinnligt hår hade han i alla fall på bilden.

Ja, den stollen hade man ju låtit falla i barmhärtighetens glömska. Inte nog med att han rasar mot sitt eget parti, han har nyligen blivit mordhotad också:

http://op.se/nyheter/inrikes/1.4145829-transsuexuell-politiker-dodshotad
Citera
2012-02-12, 07:13
Medlem
nabos avatar
Citat:
Helge har fortfarande inte talat ut märker jag? Skulle han skriva en bok eller hur var det med det där?

Jag tänkte titta in på det andra forumet men hade tyvärr både glömt lösenord och vilken mail jag anmält mig ifrån och lyckades inte nyanmäla mig heller.

Iallafall: Här om veckan när jag satt i godan ro vid frukostbordet (så god den ron nu blir med två småbarn som kladdar och tappar nappflaskor) och läste DN dök en gammal bekanting upp . Maria (fd Allan) Svensson Nilsson uttalade sig om transexuellas rätt att skaffa barn tror jag det var.

Joannaw och Zildijan, long time no see!

Javars, på åtta år har en del hänt som rör Knutbyhaveriet.

KiWi är varken pastor eller IT-konsult längre utan tillbaka i arbetet på behandlingshemmet för missbrukare. Där jobbade KiWi för många år sedan, när han anlände till Knutby.

Skolbarn som misshandlats av sektmedlemmar är numera vuxna. De minns daglig psykisk terror med hot, skräckhistorier. Minns hur de brottades ned i kalla vattenpölar och bakom dörren till kartrummet varpå sektmedlemmar satte sig på dem, ibland upp till en timme. Övergreppens syfte var att tvångsstirra in i barnögonen. Så skulle demoner drivas ut, som medlemmar skådade i knutbybarn. Det var mer traumatiserande än vad som framkom vid rättegångarna, säger fd elever.

I medlemmars hem ackumuleras ÅW:s inramade bilder av moln i grälla färger.
ÅW visar sig inte men finner avsättning för sin produktion på sektens domestic market.

HF är kvar i fängelse och nej, han har inte skrivit någon bok.

Hangarkapellet i rött & svart står på plats bakom Gränsta gård. Medlemmar har slitit med hammare, inredning, resor för inköp på Blocket. Men profetiorna om "bunkern" (som bygget kallas av byborna) har slagit fel. Församlingen krymper.

Folket, som bebor mordkullens mystiska husgrupp, varför kommer de sällan till mötena? Varför räknas de ändå eller ännu som församlingens elit?

Och web-evangelisten - som känner till en del av sektens hemligheter - har som sagt kommit ut som M2F-transsexuell.
Citera
2012-02-12, 09:05
Medlem
... Och Sara är friskförklarad och frisläppt!
Citera
2012-02-12, 12:41
Medlem
kristibruds avatar
Finns det nån variant på överklassafari fast till knutby? Det borde anordnas bums för intresset finns nog så det räcker och blir över.
Citera
2012-02-12, 16:56
Medlem
Therons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kristibrud
Finns det nån variant på överklassafari fast till knutby? Det borde anordnas bums för intresset finns nog så det räcker och blir över.
Från Arlanda går det redan bussar. Det står Knutby på dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in