2017-01-02, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Har för mig att jag läste någonstans att han inte fått tillåtelse att lämna fängelset, trots resning. Men har kanske drömt det?

Eftersom han suttit 12 år utan permission känns det kanske motiverat med ngn slags utslussning.
Citera
2017-01-02, 20:54
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Förmodligen...

Sanslöst att det krävs massmedia och journalistik för att få dessa saker till stånd. Samtidigt
glädjande att det verkar ha bidragit till detta fall.

Funderar lite på kraven om en oberoende granskning av rättssäkerheten i Sverige, vilket
jag tycker låter rimligt: finns det något exempel från någonannastans i världen?

Resningsinstitut finns lite varstans i världen och uppenbarligen har Sverige ett behov av det också.

http://www.svd.se/hogsta-domstolen-racker-inte-till

http://www.dn.se/debatt/ett-oberoende-resningsinstitut-behovs/

Det är några länkar om problemet.
Citera
2017-01-02, 21:23
Medlem
Annonsblockerarens avatar
Hur mycket kommer den dömde kunna kräva i skadestånd när han frias? På ett ungefär?
Citera
2017-01-02, 22:09
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annonsblockeraren
Hur mycket kommer den dömde kunna kräva i skadestånd när han frias? På ett ungefär?

Joy Rahman som fick resning 2002 tilldömdes allt som allt 10,2 miljoner kronor i skadestånd efter att ha tillbringat 8 år i fängelse.. Det är bara att räkna på det!
Citera
2017-01-02, 23:05
Medlem
Draifoss avatar
Beskedet om att mordet i Kalamark ska prövas av Högsta domstolen beklagas av både Sune Lindberg och brödernas gode vän. Sune Lindberg, som är den broder som överlevde, fick höra nyheten av sitt målsägarbiträde Jenny Nordlund:
– Hon sa att Kaj Linna fått resning. Men nog är det bara att han sitter inne. Han har dräpt min bror. Jag var ju nära att dö jag med, säger Sune Lindberg som berättar att han låg 18 dagar på sjukhuset i Piteå.

Sunes vän, Hans Bergström, är mycket kritisk till hur polisutredningen har skötts:
– Polisen har gjort ett mycket dåligt jobb och det har jag sagt åt dem också. Med tanke på det som hände så borde det gå att få tag på ett DNA-prov. Men jag är 110 procent säker på att det är Kaj Linna som gjort det, säger han.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/vannen-han-ar-skyldig

Tydligen har målsägarbiträdet aldrig berättat för Sune att det fanns både fingeravtryck och DNA-prov, men att det här sedan gömdes undan när det visade sig att varken fingeravtryck eller DNA matchade Kaj Linnas. Jag vet inte vad som hände med fingeravtrycket, men resultatet från DNA-analysen fanns tydligen inte ens med i "slasken". Åklagare Mikael Lundquist säger sig inte förstå varför det har blivit så här.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/dna-bevis-undanholls-i-mordfall/
Citera
2017-01-02, 23:44
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Beskedet om att mordet i Kalamark ska prövas av Högsta domstolen beklagas av både Sune Lindberg och brödernas gode vän. Sune Lindberg, som är den broder som överlevde, fick höra nyheten av sitt målsägarbiträde Jenny Nordlund:
– Hon sa att Kaj Linna fått resning. Men nog är det bara att han sitter inne. Han har dräpt min bror. Jag var ju nära att dö jag med, säger Sune Lindberg som berättar att han låg 18 dagar på sjukhuset i Piteå.

Sunes vän, Hans Bergström, är mycket kritisk till hur polisutredningen har skötts:
– Polisen har gjort ett mycket dåligt jobb och det har jag sagt åt dem också. Med tanke på det som hände så borde det gå att få tag på ett DNA-prov. Men jag är 110 procent säker på att det är Kaj Linna som gjort det, säger han.

Tydligen har målsägarbiträdet aldrig berättat för Sune att det fanns både fingeravtryck och DNA-prov, men att det här sedan gömdes undan när det visade sig att varken fingeravtryck eller DNA matchade Kaj Linnas. Jag vet inte vad som hände med fingeravtrycket, men resultatet från DNA-analysen fanns tydligen inte ens med i "slasken". Åklagare Mikael Lundquist säger sig inte förstå varför det har blivit så här.

Vilken sorglig historia. En uråldrig bild av hur trasprolitariatet står med mössan i hand inför överheten.
Citera
2017-01-02, 23:50
Medlem
Citat:

DN-artikeln känns väldigt konstig, En snusprilla borde försvaga teorin om Långaredspolackerna, dels säger den inget om vilka som testats. Det enda jag kan se är "Men när analysen visade att prillan kom från en okänd person lade polisen undan fyndet." Sist så hittades den väl inte på brottsplatsen utan på gärdsplanen, Men allt det här har ju gått flera varv i tråden.
Citera
2017-01-03, 00:03
Medlem
Citat:

Det där skrevs 2009.
Har SKL/NFC svarat ännu måntro

Citera
2017-01-03, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det där skrevs 2009.
Har SKL/NFC svarat ännu måntro

Tur att det finns åtminstone en läskunning!
Citera
2017-01-03, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sp0kplumpen
Bröderna som utsattes för rånmordet var stadda vid kassa, det har framgått, men mördaren fick panik, han hade inte räknat med att möta så pass hårt motstånd där bröderna kämpade för sina liv, så han fick inte med sig alla slantar som bröderna gömt i bostaden. Han var rädd för upptäckt så han vågade inte stanna kvar på mordplatsen och fortsätta leta igenom hela bostaden, ett gammalt hus med många skrymslen och vrår. Brottsplanen byggde på att bröderna skulle vara samarbetsvilliga och berätta var de gömt sina pengar. Desto bättre om mördaren fick med sig en mindre summa, då blev timpenningen inte så hög för 12 år bakom lås och bom. Men planen var att han skulle få med sig en större summa pengar för att kunna finansiera sitt missbruk och för att kunna betala gamla knarkskulder som han pressades på betalning för av sina langare. Märkligt sammanträffande att han flydde hals över huvud efter morden. Men kanske han för första gången i sitt liv plötsligt drabbades av en enorm arbetslust eller fick en religiös uppenbarelse så att han stack till Wales för att försörja sig hederligt? Dittills hade han legat samhället till last mer eller mindre hela livet.

Tror heller inte att K.L hade planerat mordet han ville bara slå ned dom och ta pengarna och försvinna. De blev en kamp i ladan och han hade inget val än att begå mord. Det mesta talar för att de var så mordet gick till.
Citera
2017-01-03, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SorryToSaySorry
Tror heller inte att K.L hade planerat mordet han ville bara slå ned dom och ta pengarna och försvinna. De blev en kamp i ladan och han hade inget val än att begå mord. Det mesta talar för att de var så mordet gick till.

Å därefter tejpade han över näsa och mun då, så
det inte fanns någon risk för fortsatt kamp.

Menar du så?
Citera
2017-01-03, 10:20
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Å därefter tejpade han över näsa och mun då, så
det inte fanns någon risk för fortsatt kamp.
Hur vanligt är det egentligen att någon mördas genom heltejpning av huvudet? Det låter ju onekligen som en lite udda mordmetod. Finns det någon statistik, för Sverige resp.internationellt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in