Flashback bygger pepparkakshus!
2016-12-31, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det finns ett gammalt slangord som användes på 40-50-talet, nämligen »rudis«. Det betydde i princip »helt oerfaren« och användes när någon sade sig sakna kunskap om något. Det var en förkortning av rudimentär.

Enligt min mening betyder ordet i princip samma sak på engelska. Däremot tror jag att vissa ibland blandar ihop »grundläggande« med »låg«.

Ordet har på engelska en bredare accepterad definition där just grundläggande är det vanligare användningsområdet annat än i (förmodligen) naturvetenskapen. Rudimentary har då synonymerna fundamental och elementary.

Mycket elakt att ta med grundläggande som alternativ, vill jag mena, även om det händer att t.ex. högskoleprovet gör liknande med ord som har helt andra konnotationer eller rentav betydelser på engelska/annat språk än på svenska. Här handlar det dock om att gå upp en nivå värd 75 000 kronor mer eller att förlora 50 000, och hon hade (åtminstone i min mening, men det är ju lätt att tycka hemma i soffan) fått hyfsat enkla frågor tidigare och hade gott och väl kunnat ha flera livlinor till och dessutom varit hyfsat säker på att det betyder grundläggande. Det hade varit en tråkig sits att sätta en tävlande i, och inte något man ofta ser från dem (särskilt som Rickard tidigare i programmet sade något i stil med att frågor inte kan få vara med i programmet om de inte har ett absolut, entydigt svar).

Att elementär också ändå omnämns som synonym även på svenska synonymsajter förenklar inte precis situationen. Som tur är var den tävlande en tant som kanske inte utsätts för så mycket casual engelska i sin vardag.

Erkänner gladeligen att jag tvärsäkert hade satsat på grundläggande och förlorat pengarna. Hade förstås fått skylla mig själv då jag uppenbarligen hade glömt den vetenskapliga definitionen och helt förlitat mig på engelskan när det står klart att det kan skilja sig mycket mellan olika språk. Men det hade lämnat en besk eftersmak, helt klart.
Senast redigerad av delpieric 2016-12-31 kl. 02:27.
Citera
2016-12-31, 02:44
Medlem
Var också bombsäker på att det var grundläggande, snacka om paff man hade blivit om man hade suttit där i stolen och satsat allt
Citera
2016-12-31, 11:14
Medlem
Tanten var duktig och helt klart värd dom 150000 hon gick hem med. Tycker dock det var svagt att hon inte visste vilket land Azorerna tillhör.
Citera
2016-12-31, 12:51
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delpieric
Ordet har på engelska en bredare accepterad definition...

Bra att du skriver »bredare accepterad« för det är precis vad det handlar om. En folkförankrad glidning och missuppfattning ungefär på samma sätt som många svenskar förskjutit betydelsen för »legio«. Det understryker ytterligare att man inte ska söka efter ett ords betydelse i ett språk hos ett annat språk.

Frågan var utan tvekan mycket spetsfundigt utformad. Dels mot bakgrund av denna skillnad gentemot engelskan, dels med tanke på att de valt en av de mer ovanliga definitionerna som alternativ.
Citera
2016-12-31, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Bra att du skriver »bredare accepterad« för det är precis vad det handlar om. En folkförankrad glidning och missuppfattning ungefär på samma sätt som många svenskar förskjutit betydelsen för »legio«. Det understryker ytterligare att man inte ska söka efter ett ords betydelse i ett språk hos ett annat språk.

Frågan var utan tvekan mycket spetsfundigt utformad. Dels mot bakgrund av denna skillnad gentemot engelskan, dels med tanke på att de valt en av de mer ovanliga definitionerna som alternativ.

Självklart. Hade kunnat köpa det om de inte haft med grundläggande som alternativ. Det kändes definitivt som en avsiktlig fälla från deras sida, vilket inte känns som deras stil. Har svårt att tro att jag var den enda som hemma ropade ut just "grundläggande" innan alternativen ens poppade upp.

Känns ungefär som att ta med ett obskyrt autoantonymt ord (fast kanske ett ord som bara är en autoantonym på engelska) och ha med båda definitionerna som alternativ. Språk utvecklas konstant, och det skulle inte förvåna mig om den bredare engelska definitionen tar över ännu mer i svenskan (om det inte redan har gjort det), särskilt då rudimentär i dess ursprungliga definition är rätt ovanligt.
Senast redigerad av delpieric 2016-12-31 kl. 14:12.
Citera
2016-12-31, 14:28
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delpieric
Självklart. Hade kunnat köpa det om de inte haft med grundläggande som alternativ. Det kändes definitivt som en avsiktlig fälla från deras sida, vilket inte känns som deras stil. Har svårt att tro att jag var den enda som hemma ropade ut just "grundläggande" innan alternativen ens poppade upp.

Jag tyckte att det var en avsiktlig »slamkrypare« och sådana frågor bör undvikas. Jag satt bara och väntade på outvecklad, men insåg att det skulle vara obetydlig. Hade frågan däremot ställts: Betyder rudimentär obetydlig, ja eller nej, då hade jag instinktivt svarat »nej«.

Citat:
Känns ungefär som att ta med ett obskyrt autoantonymt ord (fast kanske ett ord som bara är en autoantonym på engelska) och ha med båda definitionerna som alternativ. Språk utvecklas konstant, och det skulle inte förvåna mig om den bredare engelska definitionen tar över ännu mer i svenskan (om det inte redan har gjort det), särskilt då rudimentär i dess ursprungliga definition är rätt ovanligt.

Rudimentär som ord är tämligen ovanligt i vardagsvokabulären. Däremot, som jag påpekade ovan, var slangordet »rudis« otroligt populärt ett tag.
Citera
2016-12-31, 20:02
Medlem
Skarp han var som spelade i kväll. 500 000 kr frågan nästa gång.
Citera
2016-12-31, 20:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Skarp han var som spelade i kväll. 500 000 kr frågan nästa gång.
Men frågorna var extremt lätta för att vara på så höga nivåer.
Citera
2016-12-31, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gummistovlar
Men frågorna var extremt lätta för att vara på så höga nivåer.
Så är det ju varje gång enligt vissa. ...
Citera
2016-12-31, 23:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Så är det ju varje gång enligt vissa. ...
Dom var extra lätta idag.
Citera
2016-12-31, 23:57
Medlem
Fotbollsfrågan var åtminstone annorlunda en de flesta frågor på den nivån, och lättare för den yngre generationen än många andra frågor på så hög nivå, därför det blev det vanligast svarade alternativet hos publiken. Bland befolkningen som helhet är det dock inte lika självklart, tror det är väldigt få kvinnor 50+ som hade kunnat säga något säkert. De skulle å andra sidan kunna svara bättre på ex. litteraturfrågor där den yngre generationen inte skulle ha en susning.
Citera
2017-01-01, 00:04
Medlem
Fotbollsfrågan var i och för sig väldigt lätt för den nivån om man är lite fotbolls-intresserad. Men den tävlande verkade inte vara speciellt intresserad av sport.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in