2016-12-29, 18:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Det egendomliga är att etnicitet och kultur är ointressant vid brott och kravaller. Men annars ska det kvoteras och föras identitetspolitik. Synnerligen ologiskt.

Tydligen något trams on kolonialt beteende och maktfaktrorer. Lägger man till ord som strukturellt aå verkar de tro att de får mer tyngd i sitt nonsens.
Citera
2016-12-29, 18:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trotteri
Så här går det när JÄH agerar opolitiskt för att lyfta debatten och motverka hat. På något sätt verkar det finnas ett stort glapp mellan JÄH-generalernas påstående om att man agerar mot hat och inte för en viss åsikt och JÄH-medlemmarna som uppfattar att ta ställning för anhörig invandring är det samma som att motverka hat i kommentarsfält

https://www.facebook.com/MetroSverige/posts/1306744186014961

Dessa människor har en politisk agenda det är helt uppenbart. Det har bestämt sig för att anhörig invandring är bra och att vi (de pratar för alla medborgare i Sverige) har råd med det. Exemplen visar ganska tydligt på att antingen fungerar inte JÄH som tänkt.

Mina Dennert: - Din grupp fungerar inte som du påstår! Den är inte opolitisk och medlemmarna tar oftast ställning i sakfrågor. Dina medlemmar styr tydligt debatten åt ett och samma håll. Är det dags att kräva rättning i leden eller erkänna att din grupp bedriver politisk aktivism

Alltid samma gamla trötta vänsterargument. Vi är rika. Bästa sjukvården. Gratia åt alla. Bla bla.

Faktum är att vi är tokfattiga då vi lever på lånade pengar. De som kommer hit har redam överbelastat skola vård polis till bristningsgränsen. De som kommer får inga jobb för det finns inga. Ingen vettig människa skulle idag starta ett multinationeltt företag i skitlandet.
Citera
2016-12-29, 19:18
Medlem
http://www.friatider.se/hotfullt-ungdomsg-ng-tvingar-bibliotek-st-nga-tidigare

Här är en annan aktion av #jagärhär som totalt spårar ur, av ca 100 kommentarer finns det en som kan antas vara rasistisk!
Citat:
Freddy Svensson Släng ut skiten från sverige!
Redan innan den kommentaren kommer har det kommit massor med kommentarer om att man inte skall vara rasistisk och ropa på hårdare tag. Sanningen är att det finns inget rasistiskt i artikeln, det står inget om att det skulle vara utländska ungdomar.

Sedan fortsätter #jagärhär med kommentarer som helt enkelt inte är relevanta. Man har uppenbart varken läst artikeln eller kommentarerna.

Citat:
Hotfullt ungdomsgäng tvingar bibliotek stänga tidigare
Publicerad 28 december 2016 kl 15.48
INRIKES. Stadsbiblioteket i Ängelholm tvingas tillfälligt stänga tidigare, klockan 17.00, på vardagar eftersom kriminella ungdomsgäng terroriserar personal och besökare.

Detta är en tillfällig lösning som vi tvingas ta till för att klara det akuta läget som uppstått, säger Ängelholms kommuns säkerhetschef Jan Klauser i ett pressmeddelande. Det handlar om en accelererande situation där biblioteket under den senaste tiden blivit ett tillhåll för ett stort antal ungdomar, omkring femtio stycken, som ägnat sig åt bland annat att störa och hota personal och andra besökare.

Det har avfyrats smällare och raketer inomhus och det finns misstankar om droghandel. Detta har skett framför allt under sena eftermiddagar och kvällar.

– Vi tar ansvar för personalens säkerhet och arbetsmiljö genom att stänga tidigare. Vi jobbar också med andra mer långsiktiga lösningar och vi har ett nära samarbete med bland andra polisen, säger Jan Klauser. Ungdomarna bedöms vara i åldern 14 till 20 år och många, men inte alla, är bosatta i Ängelholms kommun, enligt ett pressmeddelande.

Citat:
Karin Norman Tove Högberg liksom flera andra skriver sansat. Fria Tider vill gärna så split genom att antyda eller påstå att invandrare el asylsökande är ensamma skuld till bråk och skadegörelse. De är inte intresserade av fakta eller seriös källkritik. Så vad vill de egentligen åstadkomma? Odla hat och misstro?
Karin: - Var någonstans antyder FriaTider att det skulle vara invandrare? Varför säger du att de inte är intresserade av fakta eller seriös källkritik. Vad är det du avser?

Citat:
Ingemar Arnesson Med erfarenhet och dagligen i närhet av ett vanligt stadsbibliotek är de mer störande personerna äldre män som inte ser eller vill acceptera andras användning av ett demokratiskt biblioteks verksamhet och nyttjande. #jagärhär
Ingemar: - Ärligt talat, vad pratar du om? Är det äldre män som stör på biblioteken Eller menar du att de äldre männen stör ungdomar som handlar med droger och avfyrar raketer på biblioteken!

Citat:
Agneta Johansson Man ska vara snäll! #jagärhär
Agneta: -

Citat:
Maggan Björnberg Ungdomarna r fantastiska
Maggan: - Tycker du det är fantastiskt med knarkhandel och fyrverkeri på biblioteken

Citat:
Jörgen Lundberg Stök på bibliotek är inget nytt. Inte heller stökiga ungdomar. Att det bara skulle vara invandrarungdomar som stökar är okunnigt och naivt att tro. Källkritik och fakta efterlyses.
Jörgen: - Vem har påstått att det bara skulle vara invandrare? Har du över huvud taget läst artikeln, har du läst kommentarerna?

Citat:
Helena Andersson Jag har inte läst artikeln Birgitta... Men Fria tider tål ju att läsa flera ggr, samt med källkritikglasögonen på #jagärhär
Helena har bestämt sig för att det är något suspekt med den korta artikeln, men har inte läst den

Uppenbart läser JÄH-aktivisterna varken artikeln eller kommentarerna. De utgår helt enkelt ifrån att både artikeln och kommentarerna är rasistiska. Det finns en (1) kommentar som kan ses som rasistisk och sedan 98 kommentarer varav de flesta verkar anta att alla andra kommentarer är rasistika.

Faktum är att FriaTider misstänkliggörs och hånas för en artikel som anses rasistisk, men det finns ingen rasism i artikeln som för övrigt är från TT.

Visst är det fantastiskt att JÄH hittar hat och rasism även där det inte finns. Sanningen verkar vara att JÄH- medlemmarna som brukligt skriker om rasism och hat, utan att ha satt sig in ämnet eller i kommentarerna.

Mina Dennert: - Dina anhängare verkar återigen ha missförstått uppgiften att lyfte debatten och minska hatet. Uppenbart försöker detta fall anklaga FriaTider för rasism och bristande källkritik helt utan grund. En JÄH går så långt att han anklagar äldre män för problemen på biblioteken. En insatts som denna drar ett löjets skimmer över er hyllade grupp
Senast redigerad av Trotteri 2016-12-29 kl. 19:25.
Citera
2016-12-29, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Kvällen fortsätter med ett par aktioner plus en påminnelse om att enskilda medlemmar inte har rätt att ha egna åsikter i gruppen.

Tänk vad man kan tolka information olika. Det du uppfattar som att gruppens medlemmar inte har rätt till en egen åsikt uppfattar jag snarare som att de är tydliga med att gruppens syfte inte är att vara ett forum för inbördes beundran mellan medlemmar. Istället uppmanar de medlemmarna att föra de diskussioner de eventuellt känner behov att ha utanför gruppen, i kommentarsfälten ute på Facebook. Finns redan mängder med diskussionsforum på Facebook för den som bara känner för att kommunicera med folk som delar ens egen åsikt. Om gruppens medlemmar inte delar uppfattning i frågor så är det bara bra av administratörerna att de uppmuntrar medlemmarna till att ge uttryck för det i öppna forum utanför gruppen.
Citera
2016-12-29, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaktusbaktus5
Tänk vad man kan tolka information olika. Det du uppfattar som att gruppens medlemmar inte har rätt till en egen åsikt uppfattar jag snarare som att de är tydliga med att gruppens syfte inte är att vara ett forum för inbördes beundran mellan medlemmar. Istället uppmanar de medlemmarna att föra de diskussioner de eventuellt känner behov att ha utanför gruppen, i kommentarsfälten ute på Facebook. Finns redan mängder med diskussionsforum på Facebook för den som bara känner för att kommunicera med folk som delar ens egen åsikt. Om gruppens medlemmar inte delar uppfattning i frågor så är det bara bra av administratörerna att de uppmuntrar medlemmarna till att ge uttryck för det i öppna forum utanför gruppen.

Men man undrar ju vad #jagärhär vill vara för något? Visst, man har inte så mycket inflytande
i en bokklubb eller som anställd på ett privatägt företag. Men för en aktion som spelar på ideal
som människors lika värde och yttrandefrihet känns den totala toppstyrningen främmande och
underlig.

Kalla mig misstänksam borgare, men jag sitter hela tiden och undrar om det är sant att det
hela styrs av en grupp vänster-journalister som vill ha så mycket kontroll som möjligt och vill
undvika att man genomskådar vänstertendensen i aktionen.
Citera
2016-12-30, 09:51
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaktusbaktus5

Nej, det går inte en dag utan att admin, moderatorer och medlemmar postar hundratals kommentarer om hur fantastiskt värdefulla alla medlemmars arbete är. Hur stolta och glada de är över gruppen och vilka underbart fina människor alla medlemmar är. Detta uppmuntras i högsta grad av ledningen. Det är diskussioner om gruppens arbetetsmetoder, målsättningar och val av aktioner som inte tolereras av ledningen.
Citera
2016-12-30, 11:22
Medlem
NoMoreTjafss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Nej, det går inte en dag utan att admin, moderatorer och medlemmar postar hundratals kommentarer om hur fantastiskt värdefulla alla medlemmars arbete är. Hur stolta och glada de är över gruppen och vilka underbart fina människor alla medlemmar är. Detta uppmuntras i högsta grad av ledningen. Det är diskussioner om gruppens arbetetsmetoder, målsättningar och val av aktioner som inte tolereras av ledningen.

Kan vi utgå ifrån att en grupp av den här digniteten behöver ledare? Vilket är detsamma som admins i detta fall. För mig är förfarandet helt normalt och nödvändigt i en grupp på c:a 45.000 medlemmar/deltagare.

Till skillnad från de s.k hatgrupperna/sidorna så råder respekt och 99,99 % god ton.
Att det förs diskussioner om arbetsmetoder, målsättnngar etc är för mig fullständigt normalt och sunt.
Hade det inte funnits admins eller en s.k ledning hade en en grupp som är såhär stor inte blivit långlivad.

Vidare disskuteras det i denna tråd om att gruppen skulle vara vänstervriden. Konspirationsteorierna frodas. Det får mig att småle varje gång jag läser sådant. Det är inte ett försök att låta ironiskt. Det är så. Att småle vill säga.

För min del får yttrandefriheten frodas i denna tråd. Det är allas rätt att tycka och tänka vad den vill om #jagärhär. Speciellt i ett fritt land som Sverige. Till skillnad från Polen och Ungern som blir mer och mer högerextremt. Där meningsmotståndare tystas gradvis. Mitt hopp är att dessa länder får andra ledare i nästkommande val.
Senast redigerad av NoMoreTjafs 2016-12-30 kl. 11:26.
Citera
2016-12-30, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoMoreTjafs
Kan vi utgå ifrån att en grupp av den här digniteten behöver ledare? Vilket är detsamma som admins i detta fall. För mig är förfarandet helt normalt och nödvändigt i en grupp på c:a 45.000 medlemmar/deltagare.

Till skillnad från de s.k hatgrupperna/sidorna så råder respekt och 99,99 % god ton.
Att det förs diskussioner om arbetsmetoder, målsättnngar etc är för mig fullständigt normalt och sunt.
Hade det inte funnits admins eller en s.k ledning hade en en grupp som är såhär stor inte blivit långlivad.

Vidare disskuteras det i denna tråd om att gruppen skulle vara vänstervriden. Konspirationsteorierna frodas. Det får mig att småle varje gång jag läser sådant. Det är inte ett försök att låta ironiskt. Det är så. Att småle vill säga.

För min del får yttrandefriheten frodas i denna tråd. Det är allas rätt att tycka och tänka vad den vill om #jagärhär. Speciellt i ett fritt land som Sverige. Till skillnad från Polen och Ungern som blir mer och mer högerextremt. Där meningsmotståndare tystas gradvis. Mitt hopp är att dessa länder får andra ledare i nästkommande val.
Helt utan konspirationsteorier kan man konstatera att JÄH aktioner faktisk tar ställning i sakfrågan, något som inte var syftet. Syftet var ju att motverka hot, hat och rasism (FB) Facebook-grupp mot näthat - #jagärhär

Här är ett annat exempel där JÄH anhängare anklagar FriaTider för lögn och för att sakna källor. Det intressanta är att tydliga källor finns, men JÄH-anhängarna verkar kommentera utan över huvud taget satt sig in i frågan (FB) Facebook-grupp mot näthat - #jagärhär
Senast redigerad av Trotteri 2016-12-30 kl. 11:45.
Citera
2016-12-30, 11:45
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:

Du kanske lyckas svara på två enkla frågor som ingen ännu lyckats med, som sagt sig vara positiva till gruppen.

1. Om jag t ex skulle vara aktiv sverigedemokrat och mot näthat så skulle jag vara hjärtligt välkommen?

2. Om jag t ex på sociala medier skrev saker som "Lägg ner nu... det smartaste som kommit ur din mun är min stenhårda kuk" eller "Precis det där sa din mamma igår innan hon ville att jag skulle runkbajsa henne i munnen!" så skulle jag vara en näthatare och inte alls vara välkommen utan istället någon vars hat skulle bekämpas?
Citera
2016-12-30, 11:55
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:

Jag väljer åsiktspluralism och diskussion framför god ton alla dar i veckan.

Citat:

Du har missförstått, det är just diskussionerna om arbetsmetoder, målsättningar m.m. som inte tillåts i #jäh.

Citat:

Så när forna öststater drar ned bidragen till den gamla kommunistregimens mediainstitutioner så tystas folk. Men när #jäh faktiskt massanmäler folk så att de stängs av från sociala media så är det inte att tysta folk?
Senast redigerad av Morgonrodnad 2016-12-30 kl. 11:58.
Citera
2016-12-30, 11:57
Medlem
TransitGlorias avatar
Citat:

Ja, men nu är det så att ingen i tråden problematiserat att gruppen behöver ledare. Utan att ledarna inte bara leder och organiserar utan bestämmer ALLT. Val av aktioner, val av mål och val av åsikter. Att bygga en så kallad halmdocka och argumentera mot den i stället är ett så kallat argumentationsfel och leder ingen vart.

Citat:

Jaså, det förs fri intern diskussion om arbetsmetoder och målsättningar där alla medlemmar är välkomna? Utanför Flashback? Länka gärna ok?

Citat:

Hur dina ansiktsmuskler fungerar är inget argument. Du har fått massor av konkreta exempel att bemöta men du väljer att tramsa.
Citera
2016-12-30, 12:25
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koyak
Så den här #Jagärhär gruppen är alltså en politisk rörelse?

Nej. Men SD-troll här vill tro det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in