2016-12-17, 03:25
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knifefacefuck
1+
Det är nästan alltid basen som är problemet. Vanligt ljud kan man ignorera eller höja volymen på sitt eget skit för att undvika. Men basen känns i hela kroppen, inne i huvudet. Tänk er att någon stod och puttade på er hela kvällen dag in och dag ut. Det är typ samma. Nej, det är bokstavligt samma fattar man om ni inte skolkade NO

Och om ni baahh älskar musik så mycket, köp ett par sjyssta hörlurar för 1/10 priset av era tattiga högtalare och upplev bättre kvalitet samtidigt som du inte stör någon stackare som jobbar 40t/veckan.

På bl. a. HiFi klubben kan man köpa stift (ser ut som små koner) som man kan skruva under högtalare så ljudet och basen vandrar avsevärt mindre. Finns säkert på andra ställen med. Man kan lägga brickor under för att de inte ska repa golvet.

https://www.hifiklubben.se/tillbehor/hogtalartillbehor/dali-cone/
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-12-17 kl. 03:32.
Citera
2016-12-29, 05:27
Medlem
Cykeltutas avatar
Jag fick fan av en granne för att jag borrade i väggen kl 15 på juldagen (jag håller på och renoverar). Han stod och gormade om "julefrid" innan han smällde igen min dörr.

Därför undrar jag - är det någon slags tradition/ outtalad regel att man absolut inte får väsnas på julhelgen? Överreaktion av gubben eller jag som var en idiot som missat någonting? Jag har ett heltidsjobb och måste därför renovera på kvällar och helger, även om jag är jävligt noggrann med att lägga ner allt oväsen (borrande, sågande) senast 19 på kvällarna just av respekt till grannarna.
Citera
2016-12-29, 05:49
Bannlyst
Tar fritt från minnet med det är ganska nära från tidningen.

Jag minns en tråd detta hände i Lund den var aktuell för säkert 5år sedan.

Kan säkert hitta den men jag tar ur minnet. En Zigenarfamilj hade fått hyra i ett mindre hyreshus med en tandläkare på första våningen.

Det var tydligen en jävla cirkus där när dom unga inte kom in i ytterdörren så slog dom sig in med yxa.
Pappan i familjen blev då så förbannad så han gick ner till tandläkaren på första våningen mitt under behandling med en stor kniv och den stackaren som hade bedövning och en borr i käften hoppade ut genom ett fönster.
Polisen kom och kunde inte göra något.

Dom yngre förmågarna kom hem några dagar senare och hissen funkade inte så dom slog sönder hela hissen.
Först då ringde en granne och polisen kom dit då hade hela familjen med sig tunga vapen och polisen fick "dra" sig tillbaka.

Det är viktigt att säga att detta var finska Zigenare som kom till Norden för 50- 70år sedan.
När polisen kom upp till lägenheten med flera patruller så hade "familjen" snott toa handfat diskbänk.

Det blev som vanligt dom hade inget utmätningsbart och straffen blev milda på gränsen till inga.

Jag hade velat vara en fluga på väggen när tandläkaren hade behandling med en patient med bedöving i munnen som hoppade ut genom fönstret av rädsla för en svartmuskig finsk Zigenare med kniv.
Jag som ogillar tandläkaren i vanliga fall.
Citera
2016-12-29, 08:18
Medlem
Doleos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cykeltuta
Jag fick fan av en granne för att jag borrade i väggen kl 15 på juldagen (jag håller på och renoverar). Han stod och gormade om "julefrid" innan han smällde igen min dörr.

Därför undrar jag - är det någon slags tradition/ outtalad regel att man absolut inte får väsnas på julhelgen? Överreaktion av gubben eller jag som var en idiot som missat någonting? Jag har ett heltidsjobb och måste därför renovera på kvällar och helger, även om jag är jävligt noggrann med att lägga ner allt oväsen (borrande, sågande) senast 19 på kvällarna just av respekt till grannarna.
Jag bor i ett hyreshus där lägenheter, "renoveras" titt som tätt, just på helger och kvällar. Jag har aldrig knackat på hos någon för att klaga, men det är extremt störande, man vet inte hur länge det kommer att hålla på, varför det renoveras just på helger och kvällar, oljudet orsakar stress om man är ljudkänslig.

Du har nu förklarat här på FB varför du "för oväsen" under helgen och det har gett mig mer förståelse för din situation och min egen. Om det är möjligt, kanske du kan sätta upp en lapp i trappen, alternativt skriva en lapp och lägga i brevlådan hos de grannar som bor närmast. Där du förklarar varför du renoverar på de tiderna och om möjligt, de tider som du behöver borra, hamra, "föra oväsen".

Bara ett tips.
Citera
2016-12-29, 09:13
Medlem
Cykeltutas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doleo
Jag bor i ett hyreshus där lägenheter, "renoveras" titt som tätt, just på helger och kvällar. Jag har aldrig knackat på hos någon för att klaga, men det är extremt störande, man vet inte hur länge det kommer att hålla på, varför det renoveras just på helger och kvällar, oljudet orsakar stress om man är ljudkänslig.

Du har nu förklarat här på FB varför du "för oväsen" under helgen och det har gett mig mer förståelse för din situation och min egen. Om det är möjligt, kanske du kan sätta upp en lapp i trappen, alternativt skriva en lapp och lägga i brevlådan hos de grannar som bor närmast. Där du förklarar varför du renoverar på de tiderna och om möjligt, de tider som du behöver borra, hamra, "föra oväsen".

Bara ett tips.
Yes box, alla i trapphuset vet om att jag håller på o grejar, jag har talat med dem och bett om ursäkt i förväg för eventuella störningar som kommer.
Det jag är mest nyfiken på är om julhelgen allmänt anses som extra helig jämfört med andra helger? Om jag är en idiot som missat det eller om gubbjäveln överreagerade?

Precis som jag hoppas att folk har förståelse för mig så har jag förståelse för andra, hade gubben knackat på och bara sakligt sagt att han gärna vill att jag avvaktar med oväsnet den dagen eller liknande så fine för mig (om det inte är ett moment som MÅSTE utföras just då), men att stå i vid min dörr och gorma och gapa om respekt och julefrid och att jag inte begriper nånting så tycker jag spontant att det är en överreaktion.
Citera
2016-12-29, 09:19
Medlem
Citat:
Yes box, alla i trapphuset vet om att jag håller på o grejar, jag har talat med dem och bett om ursäkt i förväg för eventuella störningar som kommer.
Det jag är mest nyfiken på är om julhelgen allmänt anses som extra helig jämfört med andra helger? Om jag är en idiot som missat det eller om gubbjäveln överreagerade?

Precis som jag hoppas att folk har förståelse för mig så har jag förståelse för andra, hade gubben knackat på och bara sakligt sagt att han gärna vill att jag avvaktar med oväsnet den dagen eller liknande så fine för mig (om det inte är ett moment som MÅSTE utföras just då), men att stå i vid min dörr och gorma och gapa om respekt och julefrid och att jag inte begriper nånting så tycker jag spontant att det är en överreaktion.
Men det är väl klart att julhelgen är känsligare för störningar än andra vanliga helger. Du är nog en idiot som måste fråga det. Du skriver att du borrade vid kl 15 och det är ju runt det klockslaget de flesta sitter i lugn och ro, kanske med inbjudna gäster, och väntar på middag, fikar och umgås osv. och plötsligt börjar någon BORRRRRRRRRRRA.

Däremot ska du ha en eloge för att du förvarnat dina grannar, men lämna givna storhelger och konstiga klockslag ostörda.
Citera
2016-12-29, 09:39
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:

Naturligtvis är julhelgen betydligt känsligare för störande moment och "julefrid" är högt aktat.
Speciellt givetvis när julen detta år ligger extremt sunkigt för folk som arbetar då det bara blir en enda dag extra ledigt.
Dessutom är det säkerligen så att när du nu hållit på ett tag så är orken med ljuden redan på upphällningen och när du då börjar borra vid sämsta tänkbara tidpunkt (nåja, 15 på julafton vore ju än värre) rinner det över.

Det är givetvis bra att du meddelat innan men hade jag varit dig hade jag tagit en vecka off och gjort allt färdigt. Långvarigt störande beteende (nödvändigt eller ej) är något som förr, eller senare, slutar i klagomål och osämja.

Bättre att det väsnas 9-16 i en vecka konstant efter information än att det väsnas några timmar varje dag i en längre tid.
Jag hade blivit vansinnig om jag under flera veckor kom hem från jobbet 16 och det sedan borrades till 19... En dag får man köpa det men inte så gott som varje dag...
Försök lägga småbarn vid 18 med någon som borrar i huset.
Citera
2016-12-29, 10:31
Medlem
Doleos avatar
Citat:

Som flera andra redan påpekat, så är julhelgen "helig" för många människor. Men du har rätt i att det inte funkar med att stå och "gorma", då är det bättre att försöka lugna ner sig, sedan knacka på och förklara lugnt och sakligt varför man störs av "oljudet". Ilska och ett "argt" beteende löser inga konflikter.
Senast redigerad av Doleo 2016-12-29 kl. 10:33.
Citera
2016-12-29, 17:34
Medlem
Cykeltutas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doleo
Som flera andra redan påpekat, så är julhelgen "helig" för många människor. Men du har rätt i att det inte funkar med att stå och "gorma", då är det bättre att försöka lugna ner sig, sedan knacka på och förklara lugnt och sakligt varför man störs av "oljudet". Ilska och ett "argt" beteende löser inga konflikter.
Jo, jag får väl ta på mig dumstruten.
Jag tog lite extra illa upp av att gubben höll på och gapade, eftersom han tidigare haft sura synpunkter på saker han inte har ett dugg med att göra.
Exempelvis: Jag kör en stor bil, och väljer därför att backa in på parkeringsplatsen. Gubben kom fram till mig en dag och sade på ett drygt sätt att "du vet, vi har gjort upp här att man ska köra in på parkeringsplatsen så fronten står framåt." "Jaha, tänker jag, vilken petitessregel". Efter några veckor så läste jag genom villkoren för parkeringsområdet som föreningen har och där stod inte ett dugg om åt vilket håll man ska parkera. Om han och några tidigare grannar gjort upp något annat så är det väl roligt för dem, men jag känner mig inte bunden av deras uppgörelser om det inte står klart och tydligt att det är det som gäller när det ändå finns ett info-blad om parkeringen, varför jag sedan dess fortsatt att parkera backandes.

Speciellt som att det är det körskolarna lär ut som den mest korrekta parkeringstekniken numera, och klag-gubben dessutom saknar körkort och därmed bil.

Jag får väl ta ett snack med honom om att ja, jag valde nog en olämplig tidpunkt att borra, det kan jag hålla med om, men att jag inte tolererar att han står och gapar och skriker och dessutom smäller i min dörr. Förutom att det är otrevligt så bidrar han ju själv till oväsnet för övriga boende i det läget.
Citera
2016-12-30, 08:26
Medlem
Doleos avatar
Cykeltuta, det där låter som en scen ur Fredrik Backmans roman, 'En man som heter Ove'.

Nu vet jag inte om du bor i en hyresrätt eller bostadsrätt, jag vet bara hur det funkar med hyresrätter. Men som du beskriver det låter det som att den här mannen av någon okänd anledning, har ett horn i sidan till dig. Håller han på sådär med andra grannar också eller är det bara med dig?

Jag har inga bra råd att ge, men det är inte okej att en granne leker "polis" och "trakasserar", vissa grannar.

Hoppas du hittar en lösning.
Citera
2017-01-01, 22:15
Medlem
Min granne flyttade för jag rökte på balkongen 5-8 ggr om dagen
Sen att jag skällde ut dom efter noter när dom hävdade att styrelsen sagt si och så
Citera
2017-01-02, 15:54
Medlem
Citat:

Men tänk på dina grannar för tusan för en gångs skull. Jag kan 99.9 % garantera dig att dem också jobbar heltid. Har du ett akut behov av att renovera eller har du tråkigt? Jag bodde för flertal år sedan i ett hyreshus med en massa idioter som borrade jämt och ständigt. Om du kommer hem sönderstressad från jobbet och behöver dem få vilotimmar du kan ta vara på innan nästa arbetsdag. Hur skulle du känna dig om en allmän helgdag som har stor roll t.ex. julafton att grannen borrade och förstörde julfriden? Tänk med hjärnan inte med ditt arsle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in