2015-09-02, 19:13
Medlem
Spyrrans avatar
Jag undrar fortfarande varför hyresvärden inte gör något åt den gamle grannen. Det har ju uppenbarligen funnits flera hyresgäster som har klagat några gånger under de senaste åren. Med tanke på att det har varit återkommande störningar under en längre period, och det är flera olika hyresgäster som har klagat, så finns det ju ett visst störningsunderlag.
Citera
2015-09-02, 21:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Jag undrar fortfarande varför hyresvärden inte gör något åt den gamle grannen. Det har ju uppenbarligen funnits flera hyresgäster som har klagat några gånger under de senaste åren. Med tanke på att det har varit återkommande störningar under en längre period, och det är flera olika hyresgäster som har klagat, så finns det ju ett visst störningsunderlag.
Ja det undrar vi också. De säger att de inte "kan" göra något, vilket jag tycker låter jättekonstigt. Jag fattar att de inte kan slänga ut honom bara så där, men efter flera år borde något gå att göra.. Har inte fått tag på soc, kommer bara till en telefonsvarare.
Citera
2015-09-03, 06:25
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oboyglas
Ja det undrar vi också. De säger att de inte "kan" göra något, vilket jag tycker låter jättekonstigt. Jag fattar att de inte kan slänga ut honom bara så där, men efter flera år borde något gå att göra.. Har inte fått tag på soc, kommer bara till en telefonsvarare.

Snälla vännen, kan du inte göra som jag ber dig

Såväl hyresvärdar som socialtanter kommer att stoppa din anmälan i arkivlådan märkt "Gnällspikar".
Det är först när du kommer och visar upp din polisanmälan som de förstår att det är allvar.
Citera
2015-09-03, 11:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Snälla vännen, kan du inte göra som jag ber dig

Såväl hyresvärdar som socialtanter kommer att stoppa din anmälan i arkivlådan märkt "Gnällspikar".
Det är först när du kommer och visar upp din polisanmälan som de förstår att det är allvar.
Men vill egentligen inte polisanmäla en 92-årig gubbe Fast du har antagligen rätt. Vi har ljudinspelningar på det hela, men det verkar ju inte hjälpa. Får skicka det till polisen istället.
Citera
2015-09-03, 20:27
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oboyglas

I vanliga fall så blir en person inte vräkt omedelbart pga störning. Man brukar åtminstone få en varning (men man kan få flera), så att man får chansen att skärpa till sig och lägga av med det som stör andra.

Det där som grannen sysslar med, det räknas inte som "normala ljud" etc som tillhör en normal vardag. Eftersom hyresvärden inte gör något så kan du kontakta Hyresnämnden, som kan besluta att värden ska göra något åt saken.
Citera
2015-09-03, 20:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
I vanliga fall så blir en person inte vräkt omedelbart pga störning. Man brukar åtminstone få en varning (men man kan få flera), så att man får chansen att skärpa till sig och lägga av med det som stör andra.

Det där som grannen sysslar med, det räknas inte som "normala ljud" etc som tillhör en normal vardag. Eftersom hyresvärden inte gör något så kan du kontakta Hyresnämnden, som kan besluta att värden ska göra något åt saken.
Nu har det faktiskt varit väldigt tyst sedan natten mellan 1-2. Jag har visserligen inte varit hemma på dagarna men på nätterna har det varit tyst. Det är fullt möjligt att han har flyttat (till ett hem hoppas jag) i helgen/måndags. Har dock inte hört något från hyresvärden men de kanske inte meddelar om/när de tagit beslut.

Är det tyst i helgen har han nog flyttat.
Citera
2015-09-09, 22:21
Medlem
hazzos avatar
(FB) Den stora tråden om besvärliga grannar (samlingstråd //Mod)

Skulle rekommenderra denna tråd. / Mod
Citera
2015-09-11, 05:40
Medlem
Flyttade in en ny granne över mig för några veckor sen som verkligen låter rejält när hen går i lägenheten. Grannen innan hörde jag inte av alls.

Problemet är att grannen verkar både morgonpigg och uppe sent på kvällarna. Vardag som helg klampandet brukar börja runt kl 05 och på kvällarna fram till 00:00.

Hör det särskilt då det är tyst i min lägenhet och vaknar av det och det håller på nästan konstant från 05:00/05:30 och kvällstid från ca 22 till midnatt....

Visst folk ska väl få gå runt i sina lägenheter men behöver ju inte leka elefant tidiga morgnar/sena kvällar
Citera
2015-09-11, 06:33
Medlem
borrizs avatar
Har du pratat med grannen om problemet, det kan vara så att din granne tror att allt är frid och fröjd.

Tyvärr är det så att människor faktiskt får lov att gå omkring i sina lägenheter och man får räkna med störningar om man bor i flerfamiljshus . Är det så att vederbörande likt mig har några extra kilo runt midjan så är det faktiskt svårt att smyga som en mus.

Å andra sidan brukar det vara en tumregel att det mellan 22 och 06 skall råda nattro.
Jag tycker du i första hand skall förklara ditt problem för grannen (han/hon vet förmodligen inte om problemet) först när detta inte hjälper så bör du gå vidare.
Senast redigerad av borriz 2015-09-11 kl. 06:59.
Citera
2015-09-11, 06:35
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tyratur
Flyttade in en ny granne över mig för några veckor sen som verkligen låter rejält när hen går i lägenheten. Grannen innan hörde jag inte av alls.

Problemet är att grannen verkar både morgonpigg och uppe sent på kvällarna. Vardag som helg klampandet brukar börja runt kl 05 och på kvällarna fram till 00:00.

Hör det särskilt då det är tyst i min lägenhet och vaknar av det och det håller på nästan konstant från 05:00/05:30 och kvällstid från ca 22 till midnatt....

Visst folk ska väl få gå runt i sina lägenheter men behöver ju inte leka elefant tidiga morgnar/sena kvällar

Du får prata med grannen och förklara att det är väldigt lyhört och be personen undvika att stampa ner fötterna i golvet när han/hon går. Personen är förmodligen inte ens medveten om att det är så lyhört och att du störs av det.
Citera
2015-09-12, 13:17
Medlem
För att göra en lång historia kort: jag har haft stora problem med en granne sedan jag och min flickvän flyttade in förra hösten. Hon måste ha någon form av enklare utvecklingsstörning och uppenbarligen en extremt utvecklad hörsel. Hon har gnällt på allting mellan himmel och jord, från att vi klampar när vi går, att vår säng gnisslar, att vår soffa knakar, att det låter som att vi river lägenhetn: You name it! Oftast var det när jag stötte på henne i trapphuset eller på innergården hon informerade om detta, men ibland kom hon även och ringde på vår dörr.

Vi lovade att fixa en julfest för de närmast sörjande, vilket kändes lagom pepp med tanke på aset under, men å andra sidan tänkte jag att hon inte kan diktera reglerna för mitt leverne helt och hållet. Sagt och gjort; vi bjöd in folk och körde en stadig skiva. Jag hade tre dagar innan festtillfället gått ner och informerat henne om tillställningen och sa att hon kunde komma upp och säga till ifall vi levde om för mycket. Klockan 22.05 plingar det på dörren och en rasande granne står där och skriker om att vi är knäppa i huvudet och att vi lever om alldeles för mycket. Jag hade inget annat val än att ursäkta och köra ut mina stackars besökare på krogen istället.

Efter detta fick vi ett brev i lådan som såg ut att vara skrivet av en femåring både gällande stavning och uppbyggnad. Summan av brevet var att vi var galna och levde om konstant, samt att festen var ett dåligt tilltag. Jag ringde hyresvärden och berättade att vi har en knäpp granne under oss, han förstod och sa att han skulle prata med henne. Jag tvivlar dock på att han gjorde det.

Sedan dess har det varit en orgie av gnäll. Hon bankar i taket när det är någonting hon är missnöjd med. Exempelvis spikade jag upp en tavla igår klockan ett på dagen. Det krävdes kanske fyra hammarslag för detta. Hon var uppenbarligen hemma hon med och markerade sitt missnöje med fyra bankningar i taket. Dessa jävla bankningar sker med jämna mellanrum - tappar jag något, skramlar jag för mycket i köket - det bankas, oavsett tid på dygnet. Ibland flippar hon även vid läggdags och bankar samtidigt som hon skriker "håll käften" extremt högt. Antingen på mig eller på grannen under. Jag har vaknat av detta ett flertalet gånger.

Situationen i sig har lett till att vi extremt sällan bjuder hem folk eftersom det känns jävligt olustigt. Vi vet precis hur allting kommer bli. Igår hade vi dock lovat att ha en liten middag för några vänner, vilket var supertrevligt. Det blev en del dricka och förmodligen en del höga röster, men detta är andra tillfället vi har ett kalas sedan vi flyttade in för nio månader sedan, så jag antog att det skulle vara okej. INTE DÅ. Klockan elva i morse rullade ett brev in i vårt inkast där det stod hur dumma i huvudet och egoistiska vi var, samt att hon skulle ringa polisen om detta händer igen.

Jag och min flickvän står fan inte ut. Vi har anpassat oss så jävla mycket till den där häxan utan att tänka på det. Vi smyger runt i lägenheten, vi har aslåg volym på tv:n, vi lyssnar knappt på musik längre och vi bjuder aldrig hem folk för att det bara leder till ångest. Hur blir vi av med henne?

Jag ska ringa värden igen på måndag och berätta allting om situationen och säga att det inte fungerar, men kan han kasta ut henne eller tvingas vi leva med henne? Hon har bott i huset mittemot vårat tidigare och grannar jag träffat på innergården berättar att de varit med om precis samma saker med henne, så uppenbarligen är hon känd sedan tidigare.
Citera
2015-09-12, 13:32
Medlem
swebarbs avatar
man kan inte bli vräkt för att man lever ett normalt liv, är det ett sånt hus eller lägenhet att det hörs när någon går osv så är det ju inte mycket att göra, jag hör ju ibland när grannen ovanför dammsuger eller nåt men inte går jag och bankar i taket för det såvida det inte händer på natten när man sover eller nåt.

Sen varför ska du anpassa dig till en störd människa? du kan bjuda folk varje dag om du vill men man måste såklart anpassa volymen och inte spela hög musik eller att man skriker efter kl 10 på kvällen. Kan man inte bjuda lite folk och kunna prata även sent på kvällen för att det hörs så pass mycket till andra grannar då kan man undra om det är ett hus för människor att bo i ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in