2016-11-29, 19:19
Bannlyst
Förstår inte att folk kan ha fest i en lägenhet "man ska inte störa granar oavsett vilken tid på dygnet!
När man dricker skriker man mer och fem fulla personer i en lägenhet låter väldigt mycket!
Det finns lokaler att hyra för fester och när puben är stängd är det väl läggdags???
Man har inte fest i en lägenhet!
Citera
2016-12-02, 10:20
Medlem
Pungt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Ställ bashögtalare på nåt vibrationsdämpande till exempel ett par handdukar eller tjock matta.
Det håller jag med om, ifall det är dagtid. Annars tycker jag att man kan koppla ur den helt och hållet. Ja, eller så öser man bara på och är beredd att ta konsekvenserna för det, gäller både dag som natt.

I övrigt vill jag tillägga att förvånansvärt mycket folk verkar ha svårt att förstå hur långt bas kan sprida sig i ett hus. Skulle tro att man förenklat kan säga "känner du basen så gör nog din granne det också".

Citat:
Ursprungligen postat av flubbb
Förstår inte att folk kan ha fest i en lägenhet "man ska inte störa granar oavsett vilken tid på dygnet!
När man dricker skriker man mer och fem fulla personer i en lägenhet låter väldigt mycket!
Det finns lokaler att hyra för fester och när puben är stängd är det väl läggdags???
Man har inte fest i en lägenhet!
Jag förstår att man kan ha fest i lägenhet, det är ju kul att ha fest. Men jag förstår också att man som granne oftast störs av det. Så jag uppmanar verkligen till att ringa störningsjouren i sådana lägen! Alternativt dokumentera och höra av sig till värden. Prata också med närmaste grannar, slår bättre ju fler ni är.

I slutändan är det bara en riktigt dum jävel som påstår att grannar ska tåla störningar in på natten med pumpande bas, högljudda diskussioner, skrik, skratt, stampande etc. Stör man så stör man, då får man vara beredd på att ta ansvaret för det, om det så är en uttryckningsräkning, varning och/eller vräkning. Sådana är spelreglerna.

Om jag skulle gå runt och ofreda folk på stan får jag ju ta konsekvenserna för det i form av böter/fängelse. Och skulle jag sitta i rättegången sen och försöka försvara mig med "andra får väl tåla lite ofredande", "man måste väl ändå få ofreda lite ibland" eller liknande så skulle jag framstå som en riktig superidiot. Nä, håll bara käften och ta straffet.

Så, ring störningsjouren! Det kanske till och med är mig du bussar den på nästa gång!

Och det här med att sätta upp lappar. Enda anledningen till att sätta upp lappar är för att markera ett slut på kalaset, inte för att rättfärdiga störande beteende. De lappar jag respekterar är sådana som avslutas i stil med "siktar på att dra vidare vid 20-tiden". Då har jag fått en ungefärlig stopptid, som ska upplevas rimlig, och stressen över att inte veta när/om det någonsin kommer att ta slut släpper. Sen kan man inte ösa på och störa hur mycket som helst för det. Tro i alla fall inte att en "trevlig" lapp stoppar mig från att ringa störningsjouren vid midnatt om jag upplever festen som störande.

Och ett annat tips, om en granne kommer över och klagar sent på kvällen/mitt i natten då lägger man ner hemmafesten helt och hållet. Man svarar inte då med att bara sänka volymen lite på sin ljudanläggning, man har ju precis undvikt störningsjouren och ska snarare vara tacksam för det och inse att det finns mer än bara musik som stör.

En annan rolig grej man kan göra för att förstå sin egen respektlöshet är att skriva upp volyminställningarna på ljudanläggningen vid några tillfällen under en festkväll. Testa sedan att spela den volymen i nyktert tillstånd några dagar senare och ta en funderare på ifall du skulle vilja att grannen spelade så högt när du försöker sova. Sen kan du också addera ljudet från x antal personer som försöker prata med varandra på fyllan i den ljudnivån, springer fram och tillbaka till toan, varav hälften säkert gör det på hälarna, in och ut på balkongen osv. Ta en ordentlig funderare på hur det kan låta.

Och en sista grej till alla som enbart klagar på festande. Har du funderat på vad du gör som kan uppfattas som störande? För du är troligtvis inte tyst som en mus du heller. Hälgång är ett exempel, barn som springer och hoppar runt är ett annat, flyttande av möbler så att det vibrerar är ett tredje, släppa saker i golvet som sladdar, laddare och liknande är ett fjärde, titta på film med baslåda är ett femte. Listan går att göra lång.
Citera
2016-12-02, 20:21
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungt.
Det håller jag med om, ifall det är dagtid. Annars tycker jag att man kan koppla ur den helt och hållet. Ja, eller så öser man bara på och är beredd att ta konsekvenserna för det, gäller både dag som natt.

I övrigt vill jag tillägga att förvånansvärt mycket folk verkar ha svårt att förstå hur långt bas kan sprida sig i ett hus. Skulle tro att man förenklat kan säga "känner du basen så gör nog din granne det också".
Räcker att sänka diskant och mellanregister, höja tills basen hörs lite lagom samtalston och sen gå till andra sidan lägenheten...gjorde så en gång och gick in på toaletten med stängd dörr, trots att jag inte tycke volymen va särskilt hög hördes basen äckligt bra in till toaletten.
Citera
2016-12-02, 20:27
Medlem
Citat:
Räcker att sänka diskant och mellanregister, höja tills basen hörs lite lagom samtalston och sen gå till andra sidan lägenheten...gjorde så en gång och gick in på toaletten med stängd dörr, trots att jag inte tycke volymen va särskilt hög hördes basen äckligt bra in till toaletten.

1+
Det är nästan alltid basen som är problemet. Vanligt ljud kan man ignorera eller höja volymen på sitt eget skit för att undvika. Men basen känns i hela kroppen, inne i huvudet. Tänk er att någon stod och puttade på er hela kvällen dag in och dag ut. Det är typ samma. Nej, det är bokstavligt samma fattar man om ni inte skolkade NO

Och om ni baahh älskar musik så mycket, köp ett par sjyssta hörlurar för 1/10 priset av era tattiga högtalare och upplev bättre kvalitet samtidigt som du inte stör någon stackare som jobbar 40t/veckan.
Senast redigerad av knifefacefuck 2016-12-02 kl. 20:30.
Citera
2016-12-03, 06:43
Medlem
kostymnisses avatar
Beträffande hög musik har jag aldrig fattat meningen med att spela så vrålhögt att det stör andra. Det blir ju inte bättre för det rent musikaliskt!

Ha lagom nivå utan att det stör någon eller om som sagts redan om ni nu prompt måste ha så j-a högt köp ett par lurar som stänger in ljudet bra och spräng era egna skallar istället för att störa andra.
Citera
2016-12-03, 07:26
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Beträffande hög musik har jag aldrig fattat meningen med att spela så vrålhögt att det stör andra. Det blir ju inte bättre för det rent musikaliskt!
Kan bara tala för mig själv men jag kan höja av flera orsaker, ett av dom är för att höra bättre då jag är hörselskadad en annan orsak är att upplevelsen i datorspel till exempel blir mer intensiv och vem har inte höjt lite när det städas har ett par 500kr hörlurar för sånt, har en liten väska till mobiltelefonen som jag hänger runt nacken så har jag musik bärbart också.

Citat:
Ursprungligen postat av knifefacefuck
Och om ni baahh älskar musik så mycket, köp ett par sjyssta hörlurar för 1/10 priset av era tattiga högtalare och upplev bättre kvalitet samtidigt som du inte stör någon stackare som jobbar 40t/veckan.
Finns bra lurar idag för trådlös överföring via radio eller blåtand.
Citera
2016-12-04, 09:23
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Kan bara tala för mig själv men jag kan höja av flera orsaker, ett av dom är för att höra bättre då jag är hörselskadad en annan orsak är att upplevelsen i datorspel till exempel blir mer intensiv och vem har inte höjt lite när det städas har ett par 500kr hörlurar för sånt, har en liten väska till mobiltelefonen som jag hänger runt nacken så har jag musik bärbart också.

Ja, med hörlurar går det ju alldeles utmärkt som sagt.
Det hela beror ju på hur man bor, bor man i lägenhet så får man ju anpassa sig på ett annat sätt än i hus det kommer ju med boendeformen.
Citera
2016-12-04, 09:48
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:

Jag kör två Sony SBH-20 med egna lurar i! Ett ligger alltid på laddning och när batteriet är slut, så byter jag bara. Funkar skitbra och jag slipper lyssna på idioterna och idioterna slipper lyssna på mig!
Citera
2016-12-09, 06:37
Medlem
carminaburanas avatar
Ju fullare jag blir desto mer höjer jag volymen. Och ju mer man höjer desto högre pratar människor, vilket resulterar i att jag höjer igen. En gång när jag var 18 hade jag fest i min lägenhet och tydligen kunde folk höra musik 3 km bort. Inte en av mina bästa uppvaknande. Jag gick runt till alla grannar och bad om ursäkt.
Citera
2016-12-09, 06:56
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Ju fullare jag blir desto mer höjer jag volymen. Och ju mer man höjer desto högre pratar människor, vilket resulterar i att jag höjer igen. En gång när jag var 18 hade jag fest i min lägenhet och tydligen kunde folk höra musik 3 km bort. Inte en av mina bästa uppvaknande. Jag gick runt till alla grannar och bad om ursäkt.
Förutsatt att du inte trollar:
Jag tycker det är jättebra att du bad dina grannar om ursäkt. De flesta som "råkar" störa sina grannar agerar som detta mer eller mindre är en självklar rättighet.
Citera
2016-12-09, 19:22
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Förutsatt att du inte trollar:
Jag tycker det är jättebra att du bad dina grannar om ursäkt. De flesta som "råkar" störa sina grannar agerar som detta mer eller mindre är en självklar rättighet.

Nä ingen trolling. Det var en sån episkt fest med 25-30 Pers, och på den tiden man hade enorma högtalare. Men vi var därifrån innan 11. Ändå fruktansvärt irriterande för alla grannar. Jag hade dåligt samvete i veckor och det var nog sitta festen jag hade.
Citera
2016-12-10, 08:16
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Nä ingen trolling. Det var en sån episkt fest med 25-30 Pers, och på den tiden man hade enorma högtalare. Men vi var därifrån innan 11. Ändå fruktansvärt irriterande för alla grannar. Jag hade dåligt samvete i veckor och det var nog sitta festen jag hade.

Iaf sunt att du inser ditt misstag och inte gör om det. Eloge för det, det tyder på att du är smartare än den gemene festaren...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in