2016-12-28, 17:47
Medlem
Grumpe0000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cancancan
Jag får inte riktigt ihop att hammaren skulle vara mordvapen? Åk har ju gått ut o sagt att sp blev misstänkt dels pga dom skador han sökte vård för, då stämmer det ju inte riktigt med hammare.
Media har skrivit att han opererades i helgen på flera fingrar samt tumme. Låter mer som skärskada isf?

Hammare kan ju däremot va bra att krossa fönster med ...
Vad säger att han inte kan ha blivit skuren/huggen utav någon av BO när dom har försökt att försvara sig? En kniv har ju alla hemma och ligger nog högt i prio om man blir överfallen i sitt eget hem och det är kamp på liv och död. Allafall i mitt huvud.
Senast redigerad av Grumpe0000 2016-12-28 kl. 17:50.
Citera
2016-12-28, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cancancan
Jag får inte riktigt ihop att hammaren skulle vara mordvapen? Åk har ju gått ut o sagt att sp blev misstänkt dels pga dom skador han sökte vård för, då stämmer det ju inte riktigt med hammare.
Media har skrivit att han opererades i helgen på flera fingrar samt tumme. Låter mer som skärskada isf?

Hammare kan ju däremot va bra att krossa fönster med ...

Att hammare är mordvapnet är väl en tråduppgift?
Om det stämmer så kan väl någon av de som mördades ha försökt att försvara sig med kniv eller saxen, eller både ock, och då skadat GM?
Citera
2016-12-28, 17:58
Medlem
5549s avatar
Han har ju befunnit sig på bio och umgåtts med kompisar timmarna innan så troligtvis har han haft ett någorlunda gott psyke under kvällen. Att han skulle gått "bananas" och mördat av rent vansinne tror jag inte på.

Stämmer det att han har blivit avkastad på bussen? Det kan ju vara så att han bara ville att bussen skulle stanna mellan två stationer och då varit otrevlig, varvid busschauffören bara släppt av han för att slippa bråk. Eller finns det någon orosanmälan som chauffören har gjort?
Citera
2016-12-28, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Jag skulle vilja veta hur han bar sig åt på bussen. Det ska nog rätt mycket till innan man kastar ut någon i mörker och kyla. Vad gjorde han? Försökte skada medpassagerare? sjöng konstiga sånger? Ropade att han tänkte döda någon? Verkade bara allmänt snurrig, eller betedde sig som om han trodde sig vara förföljd? Har betydelse för att man ska kunna bedöma uppsåt.
Chauffören med flera vet förstås.

Det är det där jag inte har fått klart för mig... enligt artiklar jag läst verkar det som att han ville gå av, inte att han blev avkastad. Men tidigare i tråden har det väl stått att han var stökig eller liknande. Men om han först självmant kliver av en buss, sen blir upplockad av en taxi men väljer att kliva ur igen efter en liten bit så tyder ju det på att han hade något slags ärende i området.

Det kanske är en slump att han klev ur just där men jag tror inte att det är en slump att han klev ur. Psykotisk eller inte så tror jag att han hade ett syfte, sen om det var inbrott eller något annat... vem vet?

Edit: läste inlägget ovanför och ändrar mig igen.. Det kan ju vara så att han helt enkelt ville gå/få frisk luft och sedan ångrade sig och därför gick upp till BO1. Vad som sen hände vet man ju inte...
Senast redigerad av tagmaster 2016-12-28 kl. 18:08.
Citera
2016-12-28, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpe0000
Vad säger att han inte kan ha blivit skuren/huggen utav någon av BO när dom har försökt att försvara sig? En kniv har ju alla hemma och ligger nog högt i prio om man blir överfallen i sitt eget hem och det är kamp på liv och död. Allafall i mitt huvud.

Absolut så kan det vara. Grannen kan mycket väl ha tagit till tillhygge av något slag och på så vis har skadorna uppkommit.
Då måste det isf varit uppenbart för polis på plats att så var fallet tänker jag, eftersom dom hänvisar misstanken till s*mons skador på handen.
Citera
2016-12-28, 18:03
Medlem
Vad är det för tidsspann från det att han klev ur taxi till SOS larmades ?

Från taxin till huset var det 600 meter? Om jag minns rätt.
Citera
2016-12-28, 18:18
Medlem
Marre1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henka02
Christer Sammens är en riktigt duktig åklagare, en av de bättre jag träffat i rättsväsendet! Han är rak å skippar att linda in saker så förbannat som en del andra inom den branschen gör!

Detta inlägg, som fö är ditt första, är mycket intressant.
Hur har du träffat honom?
Vad är det som gör att du tycker att han är duktig förutom att som du skriver Han är rak å skippar att linda in saker så förbannat som en del andra inom den branschen gör!
Kan du nämna ett åtal som han skött sig bra i och i så fall hur??
Citera
2016-12-28, 18:49
Medlem
Helt klart hade SP ett ärende till byn.
Hade han av misstag klivit av bussen/av släpp så hade han väl ring efter skjuts hem?
Eller fått taxin att skjutsa hem honom!

Hade han varit så ur balans och velat mörda första bästa så borde taxi chaffisen legat risigt till.
Nä han traskar i kolmörker mot byn och inte mot civilisationen av någon anledning.

Om damen blev dödad först så är kopplingen där, och då kom gubben ivägen.
Troligen ett brutal slagfält om man ska läsa mellan Sammens rader...
Citera
2016-12-28, 19:19
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poker2u
Verkar troligt med en annan typ av "dödsdrog", SSRI-preparat kan ge väldigt underliga
biverkningar, många "skolskjutare" har inmundigat SSRI-preparat innan dåden.
SSRI-preparat förskrivs i mängder över hela landet, liknande saker kan hända överallt,
de inträffar över stora delar av västvärlden.
Ja, tunga psykmediciner är en sorts knark. Det kan bli allvarliga komplikationer när en person som inte är tillräknelig ska hålla reda på sina doser, han kan glömma att ta sin medicin, medvetet strunta i att ta den eller av misstag ta dubbel eller flerdubbel dos. Då kan det slå slint.
Citera
2016-12-28, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
En schizofren person som nyss dödat två okända oskyldiga i en förmodad psykos, beter sig inte beräknande sådär: döljer blod, hittar senare på historia om att ha blivit rånad.
En psykotisk person som dödar är övertygad om att offren är "förföljare", "onda andar" "utomjordingar"eller liknande som hotat honom till livet, detta är en absolut sanning för honom. Han handlar sedan inte rationellt.

Är det jag som började tala om schizofreni. Jag tar tillbaka det. Nu verkar hela FB tro att han är schizofren. Men han är bara 20 bast. Fullt utvecklad Schizofreni brukar debutera i 30-40-årsåldern med desorganiserat tänkande, desorganiserat tal och obehagliga hörsel och synhallucinationer (typ onda andar och utomjordingar) så länge psykostillståndet varar.
Något som gör att personen inte kan leva ett normalt liv, inte gå på bio och inte åka buss.

Eftersom han bara är 20 så tror jag inte han nått så långt.
Citera
2016-12-28, 20:03
Medlem
hayennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Är det jag som började tala om schizofreni. Jag tar tillbaka det. Nu verkar hela FB tro att han är schizofren. Men han är bara 20 bast. Fullt utvecklad Schizofreni brukar debutera i 30-40-årsåldern med desorganiserat tänkande, desorganiserat tal och obehagliga hörsel och synhallucinationer (typ onda andar och utomjordingar) så länge psykostillståndet varar.
Något som gör att personen inte kan leva ett normalt liv, inte gå på bio och inte åka buss.

Vill inte hamna alltför OT men måste bara klargöra detta - det är som allra vanligast att man utvecklar (eller visar upp symptom, som hallucinationer och delusions) på schizofreni mellan 16-30, 16-25 hos män och lite senare hos kvinnor. Så jag vet inget om det här speciella fallet, men det är inte ovanligt att man visar symptom vid 20.

Källor:http://www.webmd.com/schizophrenia/tc/what-happens-schizophrenia#1

https://bbrfoundation.org/frequently-asked-questions-about-schizophrenia

http://www.helpguide.org/articles/schizophrenia/schizophrenia-signs-types-and-causes.htm

http://www.schizofreniforbundet.se/Anhorigsida/Anhorigsidan/Vad-ar-Schizofreni/
Citera
2016-12-28, 20:03
Medlem
QueenKoralls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden

Schizofreni debuterar ofta vid åldern 18-25 år, så inte alls omöjligt..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in