2016-12-28, 15:53
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Jag fick ett PM om motivet som kan vara avgörandet om varför SP besökte just denna stuga?.Detta låter väldigt intressant faktiskt.

Citat:
BO1 jobbade ju ibland på 'Varvets Hälsocentral' där det även finns psyk-mottagning.
Kan det kanske vara kopplingen? Att MGM eventuellt kände igen BO1, att denne kände igen MGM. Kanske var det BO1 som myntade galning/tok. Kanske blev han avvisad av BO1, kanske var MGM arg och besviken på psykiatrin och lät det gå ut över BO1, som han kanske kände igen och kanske MGM visste var BO1 bodde. Många kanske där på slutet

SP ville nog hämnas?
Citera
2016-12-28, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Jag fick ett PM om motivet som kan vara avgörandet om varför SP besökte just denna stuga?.Detta låter väldigt intressant faktiskt.

SP ville nog hämnas?

SP gick på bup och sedan vuxenpsyk i hudik, inte hälsocentralen. Dessutom tror jag inte BO jobbade under dessa år då SP sökte vård då hon måste gått i pension för länge sen.
Citera
2016-12-28, 16:07
Medlem
gamlingen66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Det här är min gissning baserat på egentligen ingenting (möjligtvis att tidigare "vansinnesdåd" ligger till grund för påståendet, någonstans långt bak i mitt huvud): GM känner till området och har varit där förut. Att han hamnade där av en ren slump stämmer inte helt och hållet. Nu när jag skriver detta så kommer jag iofs ihåg att polisen har gjort något liknande uttalande. Jaja. Men kanske har han varit där förut och gjort inbrott och det var detta som var tanken från början.

På ämnet, om man tittar på gatuvyn från Bergsjövägen och in mot Norra Råbovägen så ser det knappast ut som en väg man slumpmässigt skulle välja sent på kvällen. Om man nu inte visste att det fanns folk som bodde där året om.

https://www.google.se/maps/@61.8252612,17.0331141,3a,75y,105.05h,84.76t/data=!3m6!1e1!3m4!1s36hUvT_Gev24X_0P7PXjoQ!2e0!7i1 3312!8i6656

Åker förbi där ganska ofta och kan med säkerhet säga att där åker man bara in om man har ärende dit.
Citera
2016-12-28, 16:45
Medlem
Verkar finnas fler dårar löst i trakterna
http://www.helahalsingland.se/blaljus/brott/knackade-pa-fonster-pa-julafton-och-dodshotade

"Boende i Gnarp fick otrevlig påhälsning två gånger på julafton. En okänd man knackade på fönstret och hotade med att han skulle skjuta dem.
Vid 19.30-tiden på julafton knackade den okända mannen på första gången. När en person i bostaden öppnade sa mannen att de skulle sluta tigga – annars skulle han skjuta dem."
Citera
2016-12-28, 16:54
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullmamman84
Verkar finnas fler dårar löst i trakterna
http://www.helahalsingland.se/blaljus/brott/knackade-pa-fonster-pa-julafton-och-dodshotade

"Boende i Gnarp fick otrevlig påhälsning två gånger på julafton. En okänd man knackade på fönstret och hotade med att han skulle skjuta dem.
Vid 19.30-tiden på julafton knackade den okända mannen på första gången. När en person i bostaden öppnade sa mannen att de skulle sluta tigga – annars skulle han skjuta dem."
Bara någon lokal talang med ett par nubbar innanför västen som tröttnat på ett gäng romer. Inte för att man behöver vara berusad för det, men kanske för att mordhota.
Citera
2016-12-28, 16:57
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Tack det är nog så som du skriver, men märkligt att han hade en hammare med sig, eller hittade han den inne i stugan eller så? Enligt SPs vänner så var han bara Psykiskt sjuk och enligt Läkaren så kunde han bara skada sig själv och inga andra.

Då hade ju alla fel i detta fall.Vad vare som gick fel inne i Stugan? Varför stannade han i skogen? Många frågor återstår ju i detta märkliga fall.

Om man kopplar ihop händelserna så kan man ju tänka sig att först gjorde han inbrott i det huset som senare anmäldes till polisen. Vid inbrottet fick han tag på hammaren som han sen använde vid morden...
Citera
2016-12-28, 17:03
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Han kanske är ovanligt rak, bara. Han hymlar inte. Kan vara en skön stil. Man vet s a s var man har dom.
Nä, han har inte en "skön stil". Jag, en medelålders fredlig kvinna, blev misshandlad en gång i Hälsingland, fick två avslagna revben, trasiga glasögon med mera, tre vittnen fanns. Men den här typen la ner saken direkt med motiveringen "Männ han nekar ju!" (om gärningsmannen, som var känd). Som om inte i princip alla gärningsmän nekar. Avskyr den här åklagaren
Citera
2016-12-28, 17:14
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tagmaster
Det finns ju ett till "möjligt" scenario men det hör väl mest hemma i en amerikansk thriller... vet inte vad kutym är här på flashback så går jag över gränsen ber jag om ursäkt...

En "vän" till den misstänkte berättade i en artikel om att MGM fantiserat om att skära halsen av någon. Om han fick för sig att göra verklighet av sin fantasi skulle det kunna förklara vad han gjorde där. Som jag förstått det så är det väl rätt öde där ute (?) och han attackerade en 70-årig kvinna.

Har inte riktigt förstått om han blev avkastad eller ville gå av bussen, men det finns ju ingen (känd) logisk förklaring till varför han även hoppade ur taxin.
Jag skulle vilja veta hur han bar sig åt på bussen. Det ska nog rätt mycket till innan man kastar ut någon i mörker och kyla. Vad gjorde han? Försökte skada medpassagerare? sjöng konstiga sånger? Ropade att han tänkte döda någon? Verkade bara allmänt snurrig, eller betedde sig som om han trodde sig vara förföljd? Har betydelse för att man ska kunna bedöma uppsåt.
Chauffören med flera vet förstås.
Citera
2016-12-28, 17:16
Medlem
Jag får inte riktigt ihop att hammaren skulle vara mordvapen? Åk har ju gått ut o sagt att sp blev misstänkt dels pga dom skador han sökte vård för, då stämmer det ju inte riktigt med hammare.
Media har skrivit att han opererades i helgen på flera fingrar samt tumme. Låter mer som skärskada isf?

Hammare kan ju däremot va bra att krossa fönster med ...
Citera
2016-12-28, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tusset
Det går ingen annan buss mellan 19-21. Hans kompis jobbar på bion och gm är där och hänger varje dag tills kompisen slutar och båda tar alltid 21 bussen hem då dem bor åt samma håll. Inga konstigheter alls. Är säker på att han var både på bion tills 21 och att han tog 21 bussen sen.

Den här kompisen var alltså på samma buss? Då borde ju denne kunna berätta vad som hände på bussen och varför sp gick av eller blev avslängd.
Men får väl anta att denne har berättat vad denne vet för polisen.
Citera
2016-12-28, 17:27
Medlem
Christer Sammens är en riktigt duktig åklagare, en av de bättre jag träffat i rättsväsendet! Han är rak å skippar att linda in saker så förbannat som en del andra inom den branschen gör!
Citera
2016-12-28, 17:29
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Om man kopplar ihop händelserna så kan man ju tänka sig att först gjorde han inbrott i det huset som senare anmäldes till polisen. Vid inbrottet fick han tag på hammaren som han sen använde vid morden...

Ja så kan det ju naturligtvis vara, han kanske letade efter ett vapen eller ett mordverktyg genom inbrott i det senare huset som anmäldes, då hittade han en hammare där som senare användes som ett tillhugge.För att han använde ju inga droger som vännerna har sagt, så då är ju elektronik eller diverse smycken som man kan sälja mindre värda för honom.Han var kanske ute efter att skada någon random person eller någon som han kände sen tidigare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in