2016-12-28, 10:01
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Vad har vi för belägg för att han var störig på bussen. Den uppgiften verkar vara en intern trådidé. Finns det belägg för det så lägg ut en länk. Jag har inte läst det nånstans i media.

Det störiga kunde möjligen ha varit att han bett busschauffören stanna i en ödebyggd utan hållplats.

Nån sa att där får en buss inte stanna. Men jag tror att det är mindre noga på landet som här. Det gick säkert bra utan vidare tjafs.

Läs min post #845, där framgår att det var en postsre som lämnade uppgiften. Huruvida personen känner till det via någon annan som var på bussen eller om det är hitte på kan jag inte bedöma.

Och jo, bussar på landsbygd kan stanna för avstigande mellan hållplatser då det ibland är långt mellan hållplatserna (de flesta chaufförer verkar inte tycka detta är problematiskt). Särskilt om det är kväll och mörkt.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-12-28 kl. 10:03.
Citera
2016-12-28, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laserlasse
En tanke

Kan han vara anlitad för att utföra dessa mord?
Kan han har träffat någon som vill att han tar dessa 2 personers liv?

Han kan han träffat någon på avd han låg på dom bytte tankar och han utför morden.

Jag vet det låter långsökt men det kan vara så..

GW säger alltid: hata slumpen. Och det kanske man ska göra här också.
Vad är oddsen på att han ser en film och får en psykos. Sen åker han och hämtar lite kläder och pick o pack och tar en buss till en ödslig plats där han kliver av och sen går planlöst omkring tills han hittar ett par hus, där går han in och dödar den första människa han möter.

Det är någonting som inte stämmer.
Citera
2016-12-28, 10:26
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
GW säger alltid: hata slumpen. Och det kanske man ska göra här också.
Vad är oddsen på att han ser en film och får en psykos. Sen åker han och hämtar lite kläder och pick o pack och tar en buss till en ödslig plats där han kliver av och sen går planlöst omkring tills han hittar ett par hus, där går han in och dödar den första människa han möter.

Det är någonting som inte stämmer.
Det som bland annat inte stämmer med påstådd psykos hos person med konstaterad (?) allvarlig psykisk sjukdom: Enligt SvD idag säger mannen att han blivit rånad och därmed knivskuren, därför skadorna på honom. En schizofren person har normalt inte en sådan "smart" förklaring. Troligen något hans försvarsadvokat sagt åt honom att säga.
Citera
2016-12-28, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Det som bland annat inte stämmer med påstådd psykos hos person med konstaterad (?) allvarlig psykisk sjukdom: Enligt SvD idag säger mannen att han blivit rånad och därmed knivskuren, därför skadorna på honom. En schizofren person har normalt inte en sådan "smart" förklaring. Troligen något hans försvarsadvokat sagt åt honom att säga.

Det låter väl lite riskabelt, att som advokat knyppla ihop en påhittad historia åt den man försvarar.
Citera
2016-12-28, 10:34
Medlem
Citat:
Kan inget om psykisk sjukdom men tänker att om man intagit tung medicin och/eller lider av svår psykisk sjukdom Och därmed fått någon form av vanföreställningar så kanske han i sin egen lilla värld verkligen upplevt att han blivit rånad och knivhuggen och agerat i försvar ? I verkligheten stod där en oskyldig tant på 70+ i ett stugområde men i hans värld kämpade han för sitt liv mot en rånare ute på gatan?
Citera
2016-12-28, 10:38
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Min uppfattning som amatörpsykolog är att psykiskt sjuka inte går en "country mile" för att söka efter något att stjäla i Råbosjön mitt i natten om dom mår dåligt. Det mest troliga för en schizofren person är att denne isolerar sig.
Fast då är din uppfattning inte riktigt med verkligheten överensstämmande eftersom det beror helt på hur sjukdomstillståndet ser ut.

Min erfarenhet är att schizofrena gärna isolerar sig när de fortfarande har en medvetenhet om att något inte stämmer med dem själva -- att de uppfattas/uppfattar sig själva som "avvikande/något är fel".. Går det däremot över i ett sjukdomsutbrott/psykos så finns inget alls som säger att den hämningen finns kvar - det kan vara precis tvärtom.
Citera
2016-12-28, 10:40
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Jodå, de blir fan inte korkade - utan troligare är rånet aldrig inträffat, utan enbart finns i hans huvud (och faktiskt är hans verklighet).

Nej, advokater sitter inte hittar på förklaringar som serveras misstänkta.
Citera
2016-12-28, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Läs min post #845, där framgår att det var en postsre som lämnade uppgiften. Huruvida personen känner till det via någon annan som var på bussen eller om det är hitte på kan jag inte bedöma.

Och jo, bussar på landsbygd kan stanna för avstigande mellan hållplatser då det ibland är långt mellan hållplatserna (de flesta chaufförer verkar inte tycka detta är problematiskt). Särskilt om det är kväll och mörkt.

Asså jag har sagt de förut men måste tydligen återupprepa detta, de finns en busshållplats i närheten till BP!

http://www.ladda-upp.com/bilder/86107/bussh-C3-A5llplatsen-r-C3-A5bosj-C3-B6n
Citera
2016-12-28, 10:45
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Detta kan jag bara tolka på ett sätt: Man har funnit hans blod (eller ja, blod, för tidigt för klar dna-analys) i bilen. Varför skulle hon annars notera att hans hand befann sig under en väska? Klart hon blivit tillfrågad om hon såg att han blödde? (det gjorde han, blod på golvet)
En schizofren person som nyss dödat två okända oskyldiga i en förmodad psykos, beter sig inte beräknande sådär: döljer blod, hittar senare på historia om att ha blivit rånad.
En psykotisk person som dödar är övertygad om att offren är "förföljare", "onda andar" "utomjordingar"eller liknande som hotat honom till livet, detta är en absolut sanning för honom. Han handlar sedan inte rationellt.
Citera
2016-12-28, 10:46
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det låter väl lite riskabelt, att som advokat knyppla ihop en påhittad historia åt den man försvarar.
Åklagaren Sammens har väl inte alla sina hästar hemma, kanske är det likadant med advokaten
Citera
2016-12-28, 10:48
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullmamman84
Kan inget om psykisk sjukdom men tänker att om man intagit tung medicin och/eller lider av svår psykisk sjukdom Och därmed fått någon form av vanföreställningar så kanske han i sin egen lilla värld verkligen upplevt att han blivit rånad och knivhuggen och agerat i försvar ? I verkligheten stod där en oskyldig tant på 70+ i ett stugområde men i hans värld kämpade han för sitt liv mot en rånare ute på gatan?
Så skulle det kunna vara.
Citera
2016-12-28, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swesubmovie
Asså jag har sagt de förut men måste tydligen återupprepa detta, de finns en busshållplats i närheten till BP!

http://www.ladda-upp.com/bilder/86107/bussh-C3-A5llplatsen-r-C3-A5bosj-C3-B6n

Men frågan är om han klev av där eller ens avsåg att gå av där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in