2016-12-27, 17:13
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shawn92
Grymt!

Jag gjorde en liknande nu men med liiite mer komplicerat uttryck så gjorde på följande sätt. Vad kan jag förenkla uttrycken till, ifall det går?

Du verkar ha glömt att skriva ut vad du fått fram.
Citera
2016-12-27, 17:25
Medlem
Shawn92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Du verkar ha glömt att skriva ut vad du fått fram.

oj!

http://imgur.com/a/AAVSQ
Citera
2016-12-27, 17:27
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
oj!

http://imgur.com/a/AAVSQ

Du har fel derivata till att börja med. Du behöver använda produktregeln så ser du att derivatan blir y' = xeˣ + eˣ. Därmed kommer siffrorna du har kommit fram till också att vara fel.
Citera
2016-12-27, 17:30
Medlem
Shawn92s avatar
Citat:
Du har fel derivata till att börja med. Du behöver använda produktregeln så ser du att derivatan blir y' = xeˣ + eˣ. Därmed kommer siffrorna du har kommit fram till också att vara fel.

oj.. fick det att bli y' = xeˣ - eˣ dock och inte addition där emellan. kanske jag som räknar fel?
Citera
2016-12-27, 17:33
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
oj.. fick det att bli y' = xeˣ - eˣ dock och inte addition där emellan. kanske jag som räknar fel?

Vänta ett ögonblick. Jag tänkte fel, derivatan blir y' = xeˣ som du har skrivit. Det blir ju en term eˣ och en term -eˣ som tar ut varandra.

Då ser det ut som att du har räknat rätt. Det du kan göra är att förenkla m för tangenten till -3e².
Citera
2016-12-27, 17:34
Medlem
nihilverums avatar
Citat:

Citat:
Vänta ett ögonblick. Jag tänkte fel, derivatan blir y' = xeˣ som du har skrivit. Det blir ju en term eˣ och en term -eˣ som tar ut varandra.

Då ser det ut som att du har räknat rätt. Det du kan göra är att förenkla m för tangenten till -3e².

Rättelse - du har förenklat m-värdet fel för normalen. Du har e² - 1/e², vilket är lika med (e⁴ - 1)/e², det vill säga med e² i nämnaren och inte 4.
Citera
2016-12-27, 17:35
Medlem
Shawn92s avatar
Citat:

haha vad skönt!

jag kollade igen på ekvationen för normalen, men har svårt att se något såhär rent spontant som går att förenkla.
Citera
2016-12-27, 17:37
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
haha vad skönt!

jag kollade igen på ekvationen för normalen, men har svårt att se något såhär rent spontant som går att förenkla.

Som du kanske såg skrev jag ett inlägg till för att påpeka att din förenkling av m-värdet för normalen innehåller ett fel. Det ska vara e² i nämnaren och inte 4.
Citera
2016-12-27, 17:39
Medlem
Shawn92s avatar
Citat:
Som du kanske såg skrev jag ett inlägg till för att påpeka att din förenkling av m-värdet för normalen innehåller ett fel. Det ska vara e² i nämnaren och inte 4.

såg nu! jag var lite hastig med att skriva ett till inlägg.

Dock tror jag det är ett teckenfel (?), det ska ju vara (e^4 + 1) / e^2 , dvs. inget minus däremellan utan addition. Det är ju addition i steget innan , och jag ser inte att det sker någon operation däremellan som leder till negativt tecken
Citera
2016-12-27, 17:43
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
såg nu! jag var lite hastig med att skriva ett till inlägg.

Dock tror jag det är ett teckenfel (?), det ska ju vara (e^4 + 1) / e^2 , dvs. inget minus däremellan utan addition. Det är ju addition i steget innan , och jag ser inte att det sker någon operation däremellan som leder till negativt tecken

Jo, det är så sant. Plustecken ska det vara. Jag skickade inlägget lite för snabbt för att få fram felet i nämnaren.
Citera
2016-12-27, 18:00
Medlem
Shawn92s avatar
Citat:
Jo, det är så sant. Plustecken ska det vara. Jag skickade inlägget lite för snabbt för att få fram felet i nämnaren.

Går lite snabbt här ibland

Jag håller på med denna nu (allra sista uppgiften!!) för kursen. Det handlar om lokala maximivärden och minivärden samt största och minsta värde för funktionen:

http://imgur.com/a/13o9Q

Jag tänker såhär:

För att ta reda på lokala minimumvärdet/maximivärdet så börjar jag med att ta derivatan (2x+4) och sedan sätter detta lika med 0. Jag får då efter lite ikea-möblering av uttrycket, följande svar: 2(x+2)=0. så minsta värdet (?) är alltså -2 (nollställen till derivatan mao). För att verkligen ta reda på ifall det är en minimumpunkt så gäller det nu att räkna med andraderivatan. MEN här fastnar jag. Känns rörigt, men samtidigt tror jag rent "mekaniskt" att det här verkar vara rätt lätt, av det jag kommer ihåg (Från gymnasiet...)
Citera
2016-12-27, 18:05
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Går lite snabbt här ibland

Jag håller på med denna nu (allra sista uppgiften!!) för kursen. Det handlar om lokala maximivärden och minivärden samt största och minsta värde för funktionen:

http://imgur.com/a/13o9Q

Jag tänker såhär:

För att ta reda på lokala minimumvärdet/maximivärdet så börjar jag med att ta derivatan (2x+4) och sedan sätter detta lika med 0. Jag får då efter lite ikea-möblering av uttrycket, följande svar: 2(x+2)=0. så minsta värdet (?) är alltså -2 (nollställen till derivatan mao). För att verkligen ta reda på ifall det är en minimumpunkt så gäller det nu att räkna med andraderivatan. MEN här fastnar jag. Känns rörigt, men samtidigt tror jag rent "mekaniskt" att det här verkar vara rätt lätt, av det jag kommer ihåg (Från gymnasiet...)

Ja, derivera en gång till för att få andraderivatan. Om den är större än noll så är det ett minimum och om den är negativ så är det ett maximum.

Vad får du fram för andraderivata?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in