2016-12-27, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Uppgiften är ju inte så tydligt formulerad, så det är svårt att säga om avsikten var att man ska använda produktregeln eller om man ska använda derivatans definition.

Vid användning av derivatans definition, vilka tips har du där? Kommer väl bli en del omskrivningar?
Citera
2016-12-27, 14:32
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Vid användning av derivatans definition, vilka tips har du där? Kommer väl bli en del omskrivningar?

Jo, det blir en ganska lång rad omskrivningar. En annan variant är att skriva f(x) = g(x)/h(x) och sedan förlänga med h(x) så att man får g(x) = f(x)*h(x) och derivera för att lösa ut f'(x). Detta visas i artikeln på Wikipedia.
Citera
2016-12-27, 14:39
Medlem
Citat:
I ett område där det bor 400 pers sprids ett rykte. Antalet personer N som hört ryktet efter t timmar kan beskrivas med hjälp av funktionen N(t)=400/1+399e^(-0,4t)
Med vilken hastighet sprids ryktet efter 3 timmar?

Jag får fel på derivatan. Kan man inte använda skriva om funktionen och använda kedjeregeln?

Jag skriver om som: 400(1+399e^(-0,4t))^-1. Den inre funktionen är 1+399e^(-0,4t) och den yttre är 400/z där z = 1+399e^(-0,4t).

Blir fel..
Citera
2016-12-27, 14:47
Medlem
Hur kollar man om två matriser har full rang? Rangen bestäms av antalet rader i matrisen som är linjärt oberoende, men vad är full rang?
Citera
2016-12-27, 15:33
Medlem
Kanske några dumma frågor men..

Frågan är om integralen från 1 till infinity 1/ (x^2+x) konvergerar eller divergerar.

Jag vet inte vad jag ska jämföra integralen med enligt jämförelsesatsen. Antingen 1/x^2 som konvergerar så då konvergerar ursprungsintegralen med. Eller 1/x som divergerar så då divergerar ursprungsintegralen.

Jag tänker först att x^2>0 ==> x^2+x>x och att 1/(x^2+x)< 1/x

Samma sak med den här frågan: integralen från 0 till 1: 1/(x+x^5). Ska jag jämföra med 1/x eller 1/x^5?
Citera
2016-12-27, 15:51
Medlem
Shawn92s avatar
Citat:
Testa att räkna om det där en gång till. Så vitt jag kan se ska det bli ett annat m-värde.

Ja, det stämmer att man får 15*kn = -1, men det stämmer inte att det ger kn = -15. I själva verket blir det kn = -1/15. Sedan beräknar man m genom att sätta in x = -1 på samma sätt som för tangenten.

jag tror jag fick till det nu, samma typ av uppgift men bara nya värden istället. Såhär ser min lösning ut

http://imgur.com/a/IVdzn

Ser det rätt ut?
Citera
2016-12-27, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smaestro

Frågan är om integralen från 1 till infinity 1/ (x^2+x) konvergerar eller divergerar.

Jag vet inte vad jag ska jämföra integralen med enligt jämförelsesatsen. Antingen 1/x^2 som konvergerar så då konvergerar ursprungsintegralen med. Eller 1/x som divergerar så då divergerar ursprungsintegralen.

Jag tänker först att x^2>0 ==> x^2+x>x och att 1/(x^2+x)< 1/x

Samma sak med den här frågan: integralen från 0 till 1: 1/(x+x^5). Ska jag jämföra med 1/x eller 1/x^5?

Du ska alltid jämföra med det beteende som dominerar. För 1/(x^2+x) så kommer x^2 att dominera i nämnaren när x är stort, så skriv 1/(x^2 + x) = (1/x^2) (1/(1 + 1/x)). Eftersom den andra parentesen går mot 1 / (1 + 0) = 1 då x -> infty, och 1 ligger strikt mellan 0 och oändligheten, så vet du att 1/x^2 är rätt funktion att jämföra med. Testa och göra samma sak med 1/x istället. Då kommer du få 1/(x+1) -> 0 i stället. 0 är inte bra (läs förutsättningarna i jämförelsesatsen du använder).

I ditt andra exempel, när x->0 är det x som dominerar i nämnaren eftersom x^5 går mot noll mycket snabbare.
Citera
2016-12-27, 16:09
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shawn92
jag tror jag fick till det nu, samma typ av uppgift men bara nya värden istället. Såhär ser min lösning ut

http://imgur.com/a/IVdzn

Ser det rätt ut?

Ja, det ser rätt ut.
Citera
2016-12-27, 16:10
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yukno
Hur kollar man om två matriser har full rang? Rangen bestäms av antalet rader i matrisen som är linjärt oberoende, men vad är full rang?

Full rang innebär att rangen är lika med antalet rader/kolumner, eller med andra ord alltså att det inte finns några linjärt beroende rader/kolumner i matrisen. Om du Gausseliminerar matrisen ska alltså inga rader bestå enbart av nollor.
Citera
2016-12-27, 16:20
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smaestro

Du kan evaluera integralen (och bestämma gränsvärdet!).
1/(x²+x) = 1/x - 1/(x+1) ger

F(X) = ∫{1 till X} (1/x - 1/(x+1)) dx = ...

lim F(X) = ?
X→∞
Citera
2016-12-27, 16:29
Medlem
Citat:
Full rang innebär att rangen är lika med antalet rader/kolumner, eller med andra ord alltså att det inte finns några linjärt beroende rader/kolumner i matrisen. Om du Gausseliminerar matrisen ska alltså inga rader bestå enbart av nollor.

Okey då är jag med, danke!
Citera
2016-12-27, 17:12
Medlem
Shawn92s avatar
Citat:
Ja, det ser rätt ut.

Grymt!

Jag gjorde en liknande nu men med liiite mer komplicerat uttryck så gjorde på följande sätt. Vad kan jag förenkla uttrycken till, ifall det går?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in