2016-11-13, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
Det där är ekvationen för ett plan genom origo och ortogonalt mot L, dvs det sökta planet!

Vad blir ekvationen för L?

Hur kan jag bestämma ekvationen genom att bara veta riktningsvektorn för L?
Citera
2016-11-13, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Ja, det går att lösa på parameterform. Inför exempelvis z = t så får du ett uttryck för y som innehåller t och därmed även ett uttryck för x som innehåller t.

Att det inte blir ett specifikt värde vardera för x, y och z handlar naturligtvis om att det är just en ekvation för en linje som blir resultatet. Hade du fått ett specifikt värde vardera för x, y och z så hade det ju bara varit en enda punkt.

Jag lyckas få fram en ekvation som stämmer överens. om det har någon betydelse så fick jag punkterna (1/3 , -1/3 , 0)

nu har jag ju en skärningslinje. Kan jag bara beräkna det vinkelräta avståndet nu?
Citera
2016-11-13, 15:11
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Busquets
Jag lyckas få fram en ekvation som stämmer överens. om det har någon betydelse så fick jag punkterna (1/3 , -1/3 , 0)

nu har jag ju en skärningslinje. Kan jag bara beräkna det vinkelräta avståndet nu?

Ja, nästa steg är att beräkna det vinkelräta avståndet.
Citera
2016-11-13, 15:23
Medlem
Bestäm en ekvation för tangenten till kurvan y = tan x i den punkt på
kurvan som har x-koordinat π/4. Kan du med hjälp av tangenten hitta ett närmevärde
till tan(π/5)?

Min ekvation är f(x)= 2x+ (2-π)/2

och att hitta närmevärde är alltså f(x)≈ f(a)+f´(a)* (x-a).

Men förstår inte hur jag ska göra ändå. Är mitt a samma som π/5 och x är π/4?
Senast redigerad av smaestro 2016-11-13 kl. 15:33.
Citera
2016-11-13, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p3113
Jag sover nästan men jag gör ett försök.
2A. Definitionsmängden är alla reella tal.
B. g är kontinuerlig för alla reella tal.
C. Använd definitionen av absolutbelopp så ser du hur du kan derivera som en sammansatt funktion |1+t|=√((1+t)²), D(√((1+t)²))=1/2*2(1+t)/√((1+t))²=(1+t)/|1+t|

h'(t)=2(1+t)(1/2)/√((1+t)²)*(1 + 2 sin t)^5+|1+t|*5*(1+2sint)^(4)*2cost

D. h är inte deriverbar för t=-1 ty då blir det noll i nämnaren. För övrigt är den deriverbar överallt.

Tack för svar! Jag förstår hur du har gjort på C, men jag trodde man behövde dela upp i två fall för det är så jag har lärt mig och att man måste undersöka vänster och höger-derivata för att kolla brytpunkten. Vet du hur h´(t) ser ut om man delar upp i två fall? Jag har börjat på den, men vet inte hur man ska gå vidare.
Citera
2016-11-13, 16:01
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smaestro
Bestäm en ekvation för tangenten till kurvan y = tan x i den punkt på
kurvan som har x-koordinat π/4. Kan du med hjälp av tangenten hitta ett närmevärde
till tan(π/5)?

Min ekvation är f(x)= 2x+ (2-π)/2

och att hitta närmevärde är alltså f(x)≈ f(a)+f´(a)* (x-a).

Men förstår inte hur jag ska göra ändå. Är mitt a samma som π/5 och x är π/4?

Det stämmer nästan, men det ska vara tvärtom - dvs att a = π/4 och x = π/5.
Citera
2016-11-13, 16:53
Medlem
Hej på er,

Jag ska beräkna den generella integralen av

∫xe^-x dx, i intervallet [0,∞]

Att integrera är inte svårt, jag får -xe^-x-e^-x, eller -e^-x(x+1).
Jag ser dock inte hur detta går mot 1? jag kan ju skriva detta som -(x+1/e^x) men det hjälper mig inte så jätte mycket just nu...

Tack på förhand,

Etil
Citera
2016-11-13, 17:00
Medlem
frobeniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etil
Hej på er,

Jag ska beräkna den generella integralen av

∫xe^-x dx, i intervallet [0,∞]

Att integrera är inte svårt, jag får -xe^-x-e^-x, eller -e^-x(x+1).
Jag ser dock inte hur detta går mot 1? jag kan ju skriva detta som -(x+1/e^x) men det hjälper mig inte så jätte mycket just nu...

Tack på förhand,

Etil

Låt F(x)=-e^-x(x+1), dvs vår primitiva funktion. Integralen blir helt enkelt F(∞)-F(0). F(∞)=0 och F(0)=-1. Således blir integralen 0-(-1)=1.
Citera
2016-11-13, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Ja, nästa steg är att beräkna det vinkelräta avståndet.

Tack!
Citera
2016-11-13, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
Ja, kryss-multiplicerar du planens normalvektorer får du en riktningsvektor för planens skärningslinje L. Bestäm en ekvation för L.

Teckna dessutom ekvationen för ett plan som är ortogonal mot L och som går genom origo. I vilken punkt skär detta plan L?

Hur bestämmer man ekvationen när man endast har riktnings vektorn?

skulle den inte bli t.ex.
x = 0 + 2t
y = 0 + t
z = t

eller något sånt?
Citera
2016-11-13, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smaestro
Tack för svar! Jag förstår hur du har gjort på C, men jag trodde man behövde dela upp i två fall för det är så jag har lärt mig och att man måste undersöka vänster och höger-derivata för att kolla brytpunkten. Vet du hur h´(t) ser ut om man delar upp i två fall? Jag har börjat på den, men vet inte hur man ska gå vidare.

Det kan ju hända att höger- och vänster-gränsvärdet går mot samma värde men h'(t) är ändå inte definierad för t=-1 och därför är funktionen inte deriverbar just där.

Om du vill skoja till det med absolutbeloppet på ett annat sätt (och jag inte minns fel) kan du använda följande definition av absolutbeloppet: |1+t|=1+t om 1+t>=0 annars är |1+t|=-(1+t) om 1+t<=0. Då får du nöjet att derivera igen och igen dels med 1+t i funktionen och dels med -1-t i funktionen.

Mycket nöje!
Citera
2016-11-13, 20:56
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Busquets
Hur bestämmer man ekvationen när man endast har riktnings vektorn?

skulle den inte bli t.ex.
x = 0 + 2t
y = 0 + t
z = t

eller något sånt?

Då måste man hitta en punkt som ligger på skärningslinjen. Du skulle då kunna utgå från det du fick fram ur ekvationssystemet och istället för att sätta z = t så sätter du in ett specifikt värde på z och löser ut vad motsvarande värde för y och x blir. Med den punkten så har du en fullständig ekvation för skärningslinjen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in