2016-12-22, 13:19
Medlem
raw3ns avatar
Vet en person som har studerat marknadsföring kandidat på HHS och har fortfarande idag (2-3 år sedan examen) inte hittat ett kvalificerat jobb. Är det såhär för flera eller kan det vara fel på personen i fråga?
Citera
2016-12-22, 14:12
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raw3n
Vet en person som har studerat marknadsföring kandidat på HHS och har fortfarande idag (2-3 år sedan examen) inte hittat ett kvalificerat jobb. Är det såhär för flera eller kan det vara fel på personen i fråga?

Det framgår av HHS senaste employment report att 92% hade jobb inom tre månader efter examen och att 71% hade ordnat jobb innan examen.

Det tillhör alltså inte vanligheterna att gå flera år efter examen utan att få jobb. Huruvida man får något kvalificerat kan troligen variera lite mer beroende på personliga egenskaper. Generellt så är det enklare att få relevanta jobb inom revision än inom marknadsföring.
Citera
2016-12-24, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Det framgår av HHS senaste employment report att 92% hade jobb inom tre månader efter examen och att 71% hade ordnat jobb innan examen.

Det tillhör alltså inte vanligheterna att gå flera år efter examen utan att få jobb. Huruvida man får något kvalificerat kan troligen variera lite mer beroende på personliga egenskaper. Generellt så är det enklare att få relevanta jobb inom revision än inom marknadsföring.

Svensk utbildning är ett sjunkande skepp...privata institut med massiva tillgångar av kapital går inte att jämföra med såssesverige. Är statsministern svestare kan ni förstå vad han investerar på universiteten...
Citera
2016-12-25, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AntonBeck
Svensk utbildning är ett sjunkande skepp...privata institut med massiva tillgångar av kapital går inte att jämföra med såssesverige. Är statsministern svestare kan ni förstå vad han investerar på universiteten...

Klassiskt, du har pluggat utomlands och helt plötsligt är HHS skit och det enda värt att ens fundera på är Bocconi. Dai...
Citera
2016-12-25, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riven-Ost
Klassiskt, du har pluggat utomlands och helt plötsligt är HHS skit och det enda värt att ens fundera på är Bocconi. Dai...

Jag har varit lite hård i tidigare inlägg. I admit that!

Men, det med svensk utbildning är tyvärr sant. Det beror helt på vad man har för mål. Men generellt är ju svensk utbildning inte i närhetet av USA och UK!

Jag älskar inte min egna skola. Men folk som tänker plugga på Bocconi ska också fö höra vad det innebär!

Peace.
Citera
2016-12-25, 12:14
Medlem
Citat:
Jag har varit lite hård i tidigare inlägg. I admit that!

Men, det med svensk utbildning är tyvärr sant. Det beror helt på vad man har för mål. Men generellt är ju svensk utbildning inte i närhetet av USA och UK!

Jag älskar inte min egna skola. Men folk som tänker plugga på Bocconi ska också fö höra vad det innebär!

Peace.

Håller med, för mycket flum på svenska skolor, men det finns väl undantag. Vissa skolor (eller snarare program) håller fortfarande ganska hög nivå, kanske inte top-notch worldwide, men fortfarande acceptabelt om man inte är helt hjärndöd och inkompetent. Det ser dock ut som om det blir värre för varje år, men jag kanske bara inbillar mig. En sak är säker dock, mina barn kommer inte att studera och få växa upp i Sverige.
Citera
2016-12-25, 19:00
Medlem
Citat:

Håller med till viss mån, men jämför man med just Bocconi har studenter från HHS definitivt bättre prospekt efter kandidaten. Sedan, om man väljer att ta MSc, kan man välja att plugga utomlands. Tar man även studiekostnader i beaktande så ter det sig logiskt att välja att studera vid t.ex. HHS för sin BSc.
Senast redigerad av Sollicitudo 2016-12-25 kl. 19:03.
Citera
2016-12-25, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sollicitudo
Håller med till viss mån, men jämför man med just Bocconi har studenter från HHS definitivt bättre prospekt efter kandidaten. Sedan, om man väljer att ta MSc, kan man välja att plugga utomlands. Tar man även studiekostnader i beaktande så ter det sig logiskt att välja att studera vid t.ex. HHS för sin BSc.

Läs denna nya artikel angående löner efter Bsc. examen i London inom finans! Bocconi ligger 4:a i Europa (HHS finns ej) med medellön på 94 000 dollar. VA Finans håller inte me dig.

http://www.va.se/nyheter/2015/08/20/har-far-finansfolket-hogst-lon-efter-examen/

Jag är ej partisk. Bocconi är inte bäst, många nackdelar. Men man ska inte jämföra svensk utbildning med utländsk.
Senast redigerad av AntonBeck 2016-12-25 kl. 19:33.
Citera
2016-12-25, 19:35
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Läs denna nya artikel angående löner efter Bsc. examen i London inom finans! Bocconi ligger 4:a i Europa med medellön på 94 000 dollar. HHS finns som vanligt inte med

http://www.va.se/nyheter/2015/08/20/har-far-finansfolket-hogst-lon-efter-examen/

Jag är ej partisk. Bocconi är inte bäst, många nackdelar. Men man ska inte jämföra svensk utbildning med utländsk.

Som HHS-alumn som har arbetat ett antal år i London så kan jag konstatera att siffrorna i listan inte är exceptionella på något sätt. Det är den nivån lönerna ligger på, så länge som man arbetar inom front office. Det framgår inte vem som har tagit fram statistiken ursprungligen, men troligtvis har man helt enkelt inte med alumner från alla europeiska lärosäten. Det som sticker ut mest är egentligen att de alls visar någon spridning mellan de olika lärosätena (förutom LBS då, eftersom den som har en MBA kan gå in som associate och därmed börja med högre lön).
Citera
2016-12-25, 19:49
Medlem
Citat:
Som HHS-alumn som har arbetat ett antal år i London så kan jag konstatera att siffrorna i listan inte är exceptionella på något sätt. Det är den nivån lönerna ligger på, så länge som man arbetar inom front office. Det framgår inte vem som har tagit fram statistiken ursprungligen, men troligtvis har man helt enkelt inte med alumner från alla europeiska lärosäten. Det som sticker ut mest är egentligen att de alls visar någon spridning mellan de olika lärosätena (förutom LBS då, eftersom den som har en MBA kan gå in som associate och därmed börja med högre lön).

Statisiken talar från andra institut också...där HHS underpresterar väldigt mycket.

I dessa reflekteras lön, jobb, employee-satisfaction.

- HHS 28:e Business School i Europa enligt FT
- HHS 39:e i Management, 50:e i finans i världen enligt QS

För den som tidigare i tråden sa att HHS har bättre chanser i arbetsmarknaden, är dessa statistiska-rankings från två av de största instituten.

- Bocconi 6:e Business School i Europa enligt FT
- Bocconi 10:e i världen i Management 28:e i Europa i Finans enligt QS

http://rankings.ft.com/businessschoolrankings/stockholm-school-of-economics

http://www.topuniversities.com/university-rankings/university-subject-rankings/2015/business-management-studies
Senast redigerad av AntonBeck 2016-12-25 kl. 19:51.
Citera
2016-12-25, 20:07
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Statisiken talar från andra institut också...där HHS underpresterar väldigt mycket.

I dessa reflekteras lön, jobb, employee-satisfaction.

- HHS 28:e Business School i Europa enligt FT
- HHS 39:e i Management, 50:e i finans i världen enligt QS

För den som tidigare i tråden sa att HHS har bättre chanser i arbetsmarknaden, är dessa statistiska-rankings från två av de största instituten.

- Bocconi 6:e Business School i Europa enligt FT
- Bocconi 10:e i världen i Management 28:e i Europa i Finans enligt QS

http://rankings.ft.com/businessschoolrankings/stockholm-school-of-economics

http://www.topuniversities.com/university-rankings/university-subject-rankings/2015/business-management-studies

Det där är dock rankings för MSc Management, som jag inte tror att särskilt många på HHS läser (organisationsteori är ofrånkomligen ett mycket flummigt ämne). Om man vill till London från HHS läser man normalt MSc Finance som är högre rankad än så. Går man några år bakåt så ser man även att det fluktuerar fram och tillbaka vad gäller vilken som är högre rankad där av HHS och Bocconi.
Citera
2016-12-25, 20:13
Medlem
Citat:
Det där är dock rankings för MSc Management, som jag inte tror att särskilt många på HHS läser (organisationsteori är ofrånkomligen ett mycket flummigt ämne). Om man vill till London från HHS läser man normalt MSc Finance som är högre rankad än så. Går man några år bakåt så ser man även att det fluktuerar fram och tillbaka vad gäller vilken som är högre rankad där av HHS och Bocconi.

http://www.best-masters.com/ranking-master-financial-markets.html
- HHS Msc. Finance finns inte i top 100.

http://rankings.ft.com/businessschoolrankings/masters-in-finance-pre-experience-2016
- HHS Msc. Finance 16:e Europa

Fluktuerar väldigt lite, och i detta fall nedåt. HHS har tappat senaste 3-5 åren, men aldrig varit i toppen. Staten måste investera mer där.

För mycket flum. Statistik delas upp i två terminer. 6 ECT båda kurserna. Man läser marknadsföring 12 ECT och global challenges. Man läser Macro i sista terminen (!?). https://www.hhs.se/sv/Utbildning/BSc/BScBE/programbeskrivning-business-and-economics/

Jämför kursplan med LSE, St.Gallen, HEC, IE, Bocconi, ESSEC, UCL, Imperial. På dessa skolor läser man mycket matematik och statistik (både som enstaka kurser, men speciellt väldigt tillämpat i andra kurserna) och mindre flum.

Jag tar ej upp Universitet som SU, Jönköping och Mälardalen...
Senast redigerad av AntonBeck 2016-12-25 kl. 20:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in