2016-12-23, 07:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
De som hoppas på en kollaps av bostadspriserna verkar inte ha något problem med kollaps av byggbolag och massarbetslöshet inom byggbranschen. Eftersom jag inte tillhör dem så är det mest en gissning från min sida utifrån observation. Det verkar i allmänhet inte tänkt igenom övriga konsekvenser och kedjereaktioner inom nationalekonomin heller för den delen.

När sjuka ekonomiska system går under och något fritt och bättre kommer i dess ställe så har konkurserna och arbetslösheten, förtvivlan, ilskan och frustrationen dessförinnan inte kunna ha undvikits. Alternativet har varit att det sjuka har fått leva vidare. Det sjuka ger näring till fattigdom som över tiden omfattar allt fler. Det sjuka har många vänner därför att de tycker att de vinner på det. Det är att våldföra sig på samhälle, medmänniskor och ekonomin men att fortfarande påstå sig vara liberal. Det förrädiska är att ljuga om inflation, bygga upp skuldberg och få för sig att en sådan kraft baserat på förtroende, dvs ingenting verkligt såsom sparande, bidrar till en positiv utveckling (fler fasta jobb, ökade reallöner, mindre stress och vad mer nu tänkas vara). Som en kommentar till det där.
Senast redigerad av Mertillen 2016-12-23 kl. 07:32.
2016-12-23, 08:37
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
När sjuka ekonomiska system går under och något fritt och bättre kommer i dess ställe så har konkurserna och arbetslösheten, förtvivlan, ilskan och frustrationen dessförinnan inte kunna ha undvikits. Alternativet har varit att det sjuka har fått leva vidare. Det sjuka ger näring till fattigdom som över tiden omfattar allt fler. Det sjuka har många vänner därför att de tycker att de vinner på det. Det är att våldföra sig på samhälle, medmänniskor och ekonomin men att fortfarande påstå sig vara liberal. Det förrädiska är att ljuga om inflation, bygga upp skuldberg och få för sig att en sådan kraft baserat på förtroende, dvs ingenting verkligt såsom sparande, bidrar till en positiv utveckling (fler fasta jobb, ökade reallöner, mindre stress och vad mer nu tänkas vara). Som en kommentar till det där.
Innan vi hoppas på något bättre efter en kollaps. Så vill jag gärna se vad detta "bättre" innebär. Har du någon ekonomisk modell som du kan förorda?
2016-12-23, 17:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Goddag yxskaft som vanligt; alla är säkert jätteförvånade över att du är en irrationell ekonomisk analfabet som inte skulle se en affär om den bet dig i näsan.

Alla är säkert även jätteförvånade över att du utan flit skriver det i klartext.
Jag tycker du är lite orättvis mot Alpha här. Om man läser texten så låter hans teser ganska logiska. Kanske har facken övervärderat värdet på byggarbetare or råmaterialsproducenter? Det är bra om vinstmarginalerna är låga, men det han säger tolkar jag som att det är främst av allt löneökningar som driver upp priserna i slutprodukten i alla dess led.

Citat:
Totalt svammel. Pengar är förtroende, investeringar är också viktigt i ekonomin. Om man har en ekonomisk modell som går ut på sparande finns det ju mycket få pengar som går omkring i ekonomin utan snarare finns pengarna inlåsta i folks bankkonton. Ekonomer har ett ord för det: Det kallas för depression.
2016-12-23, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 90taletskrona
Jag tycker du är lite orättvis mot Alpha här. Om man läser texten så låter hans teser ganska logiska. Kanske har facken övervärderat värdet på byggarbetare or råmaterialsproducenter? Det är bra om vinstmarginalerna är låga, men det han säger tolkar jag som att det är främst av allt löneökningar som driver upp priserna i slutprodukten i alla dess led.
Som jag uppfattade Trilske var det bara en av hens vanliga känsloutbrott. Inget att haka upp sig på.
(Det ser ut som Trilske gärna vill bo i Stockholms innerstad och hattar omkring och hyr i andra hand. Då blir det bara för mycket för hen när jag antyder att jag vill ha bra betalt för att flytta på mig).

Just här handlade det dock om markpris. När man köper en bostad betalar man dels för själva byggnaden och dels för platsen den står på. Är platsen populär så åker man på att betala mycket för den. Vare sig det handlar om att köpa eller hyra.

Det finns billiga bostäder i landet. Bo där då säger jag till de som klagar över höga bostadspriser. Men då blir det gny och gnäll över att det var ju inte där dom ville bo. Det var i Stockholms innerstad.
2016-12-23, 22:23
Bannlyst
Citat:
Totalt svammel. Pengar är förtroende, investeringar är också viktigt i ekonomin. Om man har en ekonomisk modell som går ut på sparande finns det ju mycket få pengar som går omkring i ekonomin utan snarare finns pengarna inlåsta i folks bankkonton. Ekonomer har ett ord för det: Det kallas för depression.

Smart. Du är då en stjärna, "pengar är förtroende". Bara vi lyssnar på sådana som dig så uppstår i Sverige ingen depression, aldrig. Hört talas om att stärka förtroendet för en valuta med hjälp av höjda räntor (som gagnar sparande)? Lagom lätt att göra när skuldbergen är gigantiska och skulderna har gått till konsumtion och spekulation och inte till investeringar. Ett ekonomiskt klimat med upphaussade tillgångspriser är definitivt inte ett klimat som kännetecknas av investeringar - som dessutom ger jobb (den verkliga återhämtningen). Den inflation du ställt till med under tiden har dessutom grävt ur köpkraften. Blir bra det, du. Lycka till, du som inte svamlar.
2016-12-23, 23:48
Avslutad
Citat:
Smart. Du är då en stjärna, "pengar är förtroende". Bara vi lyssnar på sådana som dig så uppstår i Sverige ingen depression, aldrig. Hört talas om att stärka förtroendet för en valuta med hjälp av höjda räntor (som gagnar sparande)? Lagom lätt att göra när skuldbergen är gigantiska och skulderna har gått till konsumtion och spekulation och inte till investeringar. Ett ekonomiskt klimat med upphaussade tillgångspriser är definitivt inte ett klimat som kännetecknas av investeringar - som dessutom ger jobb (den verkliga återhämtningen). Den inflation du ställt till med under tiden har dessutom grävt ur köpkraften. Blir bra det, du. Lycka till, du som inte svamlar.
Först säger du sparande, nu säger du investeringar. Det är inte riktigt samma sak om du försöker investera dina pengar i syfte av att få ut en vinst eller om du försöker spara via säkra fonder/produkter som ger låg men jämn och garanterad avkastning.

I princip alla investeringar som görs i syfte av att få fram en ordentlig vinst, starta företag och starta jobb är väl alla ändå riskfyllda? Det är spekulation; precis vad du kritiserar, så med andra ord kritiserar du banker för att de försöker göra precis det du vill att de ska göra?

Om man ger lån för konsumtion av högkostnadsprodukter som bilar och hus betyder det att pengarna som går till dessa produkter kommer tillbaka till ekonomin snabbare. Om man inte ger sådana lån ser det snarare till att pengar försvinner från det ekonomiska omloppet medan de nyare generationerna sparar ihop för sina bostäder, och då förminskas ju marknaderna. Ju mer folk konsumerar desto mer möjligheter finns det för verksamheter att sälja tjänster och varor till konsumenterna.

Köpkraften är därför direkt beroende på hur mycket pengar det finns i omlopp och att folk inte sparar.

Vi har ju också som bekant mycket låg inflation i Sverige (1,2 procent i oktober 2016). Att investerare inte investerar i Sverige eller svenska företag handlar nog snarare om att de inte tycker att det är lönsamt och att vi har för höga löner, än att vi skulle ha hög inflation och att deras besparingar här riskeras att plötsligt devalveras. Jag tycker själv att vi borde ha högt förtroende för vår valuta. Visst verkligheten ser nog annorlunda ut, men jag köper inte anledningarna som du beskriver.
2016-12-24, 09:32
Bannlyst
Citat:
Först säger du sparande, nu säger du investeringar. Det är inte riktigt samma sak om du försöker investera dina pengar i syfte av att få ut en vinst eller om du försöker spara via säkra fonder/produkter som ger låg men jämn och garanterad avkastning.

I princip alla investeringar som görs i syfte av att få fram en ordentlig vinst, starta företag och starta jobb är väl alla ändå riskfyllda? Det är spekulation; precis vad du kritiserar, så med andra ord kritiserar du banker för att de försöker göra precis det...

Så många fel. Läser du inte i tråden? Måste folk upprepa sig 100 gånger om samma sak?

Investeringar kräver sparande. Du förstår det inte. Investeringar spekulation? Jovisst men inte av typen att skydda sparande mot inflation utan istället att göra något konstruktivt utifrån sparande. All näringsverksamhet har dessutom inte vinstintresse. Gäller tex för småskalig verksamhet eller offentlig verksamhet.

Det är ok att inte vara ekonom och vilja framstå som kunnig men jag kan inte bli uppläxad av sådana, vill dessutom inte bli det på julafton av alla dagar. Den som svamlar själv ska inte anklaga andra för att göra det. Tyvärr men jag ids inte läsa mer vad du skriver samt svara (ignorerar) Trött på käbbel utan mening.
Senast redigerad av Mertillen 2016-12-24 kl. 09:54.
2016-12-24, 10:42
Medlem
JamesHjortkloes avatar
Någon som vet hur trovärdig denna källa är? https://statsskuld.se/jobb/lonestatistik/byggnadssnickare

Tänkte se ifall löneutvecklingen inom bygg har varit anmärkningssvärd, men enligt det jag hittar har det inte hänt något speciellt med just lönerna. Som jag förstår det, jag kan ha fel, arbetar byggnads för att hindra arbetare som inte är med i byggnads för att få arbeta på marknaden. Det vill säga att byggnads spelar en väldigt central och aktiv roll på byggmarknaden. Är det någon här som har bättre insikt i hur byggnads påverkar marknaden?

God jul
2016-12-24, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JamesHjortkloe
Någon som vet hur trovärdig denna källa är? https://statsskuld.se/jobb/lonestatistik/byggnadssnickare

Tänkte se ifall löneutvecklingen inom bygg har varit anmärkningssvärd, men enligt det jag hittar har det inte hänt något speciellt med just lönerna. Som jag förstår det, jag kan ha fel, arbetar byggnads för att hindra arbetare som inte är med i byggnads för att få arbeta på marknaden. Det vill säga att byggnads spelar en väldigt central och aktiv roll på byggmarknaden. Är det någon här som har bättre insikt i hur byggnads påverkar marknaden?

God jul
Vet inte hur trovärdig den är. Vi kanske kan se den som indikativ iaf. Där står att bruttolön ökat med 33% mellan 2005-2015.
Tittar vi på hur byggnadskostnaden ökat under samma period har den ökat med 45% (för gruppbyggda småhus). I den siffran ingår också kostnader för standardökning och kostnader för myndigheters påbud. Hur mycket de senare är vet jag inte.

KPI har ökat med ca 12% under samma period. Så highbanker och många andra förvirrade i tråden som menar att vi har en bubbla för att priserna ökar mer än KPI har iaf något att begrunda.
Dom behöver förklara hur dom tänker sig att priserna skall kunna öka i takt med KPI när lönerna för bostadsproduktion ökar mer. Men det har dom inte gjort. I stället springer dom och gömmer sig när jag påtalar detta.

Slår vi ut detta per år blir det:
KPI: 1.13%
Löner: 2.9%
Byggnadskostnad: 3.78%
2016-12-24, 11:18
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Det har talats om höjda räntor vääääldigt länge.

Det är ingen som talar om varför räntorna skulle stiga. Inte förrns något börjar hända med fundamenten så är det någon mening med att ta det hela på allvar. Nu har det gått flera år utan global kris. Ska cykliska beteendet vara någon vägledning så borde det snart komma en ny kris som startar om pengaregnet.
Orsaken till att hjulen snurrar är pengaregnet, slutar hjulen snurra då är krutet slut.
Då kreditvolymerna globalt och nationellt blir allt större så ökar känsligheten alltmer.
2016-12-24, 11:24
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Vet inte hur trovärdig den är. Vi kanske kan se den som indikativ iaf. Där står att bruttolön ökat med 33% mellan 2005-2015.
Tittar vi på hur byggnadskostnaden ökat under samma period har den ökat med 45% (för gruppbyggda småhus). I den siffran ingår också kostnader för standardökning och kostnader för myndigheters påbud. Hur mycket de senare är vet jag inte.

KPI har ökat med ca 12% under samma period. Så highbanker och många andra förvirrade i tråden som menar att vi har en bubbla för att priserna ökar mer än KPI har iaf något att begrunda.
Dom behöver förklara hur dom tänker sig att priserna skall kunna öka i takt med KPI när lönerna för bostadsproduktion ökar mer. Men det har dom inte gjort. I stället springer dom och gömmer sig när jag påtalar detta.

Slår vi ut detta per år blir det:
KPI: 1.13%
Löner: 2.9%
Byggnadskostnad: 3.78%
De bostäder som framförallt omsätts är redan byggda bostäder, då är byggkostnaden av mindre intresse eftersom en gammal villa i stadsnära läge ofta är dyrare än en nybyggd villa längre ut i spenaten.
Ofta sker bara lite statushöjande ytrenovering.
Sen ljuger eller är bara korkad i vanlig ordning när du kör med rikstäckande statistik för att bevisa att priserna i de heta tillväxtområden inte är bubbeldrivna.
2016-12-24, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
De bostäder som framförallt omsätts är redan byggda bostäder, då är byggkostnaden av mindre intresse eftersom en gammal villa i stadsnära läge ofta är dyrare än en nybyggd villa längre ut i spenaten.
Ofta sker bara lite statushöjande ytrenovering.
Sen ljuger eller är bara korkad i vanlig ordning när du kör med rikstäckande statistik för att bevisa att priserna i de heta tillväxtområden inte är bubbeldrivna.

Så sant. Vem vill ha en nybyggd låda, utan källare och en tomt fylld med krossmaterial och byggavfall, så som nybyggena ser ut i dag? Lägenheter som ser ut som lådor, med små öppna planlösningar där man inte ens kan få plats med förvaring eller bokhyllor?

Byggkostnaderna är inte orsaken till fördyringen av nybyggen. Det är markkostnaderna som skenat iväg!

Det är alltid så, att innan en bubbla spricker, så kommer det finnas folk med egna intressen som förvarar allt som bygger upp bubblan, då de är delaktiga i den. Med mycket att förlora. Stora värden står på spel.

Det finns en bostadsbubbla, men den är en del av den stora bubblan och lögnen om svensk ekonomi. Förnekelse av en bubbla, ligger i bubblans natur, och det är förnekelsen som eldar på bubblan.

Politikerna vet detta och därför är de skräckslagna inför allt de vet som måste åtgärdas i svensk lagstiftning som PBL, boverkets regler, och den ekonomi som styr byggbranschen. Stockholm håller på att kollapsa, alla kommunikationer är överbetalade då folk har långa resor fram och tillbaka mellan jobb och arbete. Alla vet att flyttskatten måste bort så att folk kommer närmare jobben, men är rädda för den knuff bubblan på bostadsmarknaden kan få, med ökat utbud av bostäder.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in