2016-12-22, 19:27
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Det låter ju komiskt när Idol-pojken sjunger "Amasing". Men det patetiska är att man tvunget ska sjunga på engelska.
Citera
2016-12-22, 19:31
Medlem
Fransmän pratar nere från strupen, svenskar mitt i munhålan, engelsmän långt fram med tungspetsen nästan klistrad mot underkäkens framtänder
Jag menar, Leila K hade inga problem med att rappa på engelska amerikanska trots Göteborg och arabiska?
Senast redigerad av gold-teeth 2016-12-22 kl. 19:45.
Citera
2016-12-22, 20:03
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Det är kanske ointressant för dig, men det betyder inte att det är ointressant för andra svenska som talar engelska.

Visst det finns ju en och annan självutnämnd anglofil med egenhändigt utfärdad licens att racka ner på andra. Inte sällan har dessa personer det ganska klent beställt vad gäller förmågan att hantera sitt eget modersmål.

Citat:
Ursprungligen postat av sparassis
Man kan mycket väl bli missförstådd om man uttalar /s/ när det ska vara /z/. Finns gott om minimala ordpar i engelskan med /s/ och /z/ som vittnar om det.

Det finns motsvarande i andra språk också. Den sjukliga fokuseringen på engelska är just sjuklig.

Jag vill ha »jolgransjos«.

Man bryter på svenska, men talar felaktigt på engelska.

Citat:
Precis. Ett bra exempel är ordet Sack (får sparken) och Zack (ett pojknamn). Om en svensk säger "Sack is good" när han/hon pratar om en man (Zack) kan det ge upphov till missförstånd och en löjlig kommunikativ situation.

Absolut, jättelöjlig om inte lyssnaren förstår sammanhanget i stället för att likt en petimäter lyssna på enstaka ljud.
Senast redigerad av HerrGickhan 2016-12-22 kl. 20:18.
Citera
2016-12-22, 20:19
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldenG
Hur menar du?

De flesta modersmålstalare säger ˈsæmən och tycker synd om de få inländare som uttalar l-ljudet av ren okunnighet.

Gällande iron känner jag ingen modersmålstalare som säger annat än ˈaɪɚn, alltså ungefär aiorn med svensk stavning. (Det är annat med irony, som uttalas ungefär aironi.)

Men det var kanske precis det du konstaterade.

japp
jag menar att svenskar ofta felaktigt säger salmon

samt iron som "airon"
Citera
2016-12-22, 20:29
Medlem
jipeesss avatar
en annan lustig sak som är lite ot är att de flesta infödda svenskar uttalar initialer på "engelska" typ,

ou-jay simpson

artisten kei-di lang

george dabbelyoo bush

etc
Citera
2016-12-22, 20:32
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Vänta, titta, jag kom på en sak till!!!!!

Töntiga svennar som säger "wiking". Det heter faktisk "Viking"!
Citera
2016-12-22, 20:39
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
en annan lustig sak som är lite ot är att de flesta infödda svenskar uttalar initialer på "engelska" typ,

ou-jay simpson

artisten kei-di lang

george dabbelyoo bush

etc

kom även på att de flesta säger jey-eff-key flygplatsen...
Citera
2016-12-22, 20:42
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
kom även på att de flesta säger jey-eff-key flygplatsen...

Är du säker? Säger de inte »jej-ef-kej«?
Citera
2016-12-22, 21:08
Medlem
sparassiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det finns motsvarande i andra språk också. Den sjukliga fokuseringen på engelska är just sjuklig.
Förvisso, men en poäng med tråden är just att göra narr av de svenskar som, trots att de är "sjukligt" fixerade vid engelska och kanske inbillar sig att de kan svänga sig med ord och uttryck som vore de modersmålstalare, ändå gör en hel del taffliga fel.
Citera
2016-12-22, 21:43
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Visst det finns ju en och annan självutnämnd anglofil med egenhändigt utfärdad licens att racka ner på andra. Inte sällan har dessa personer det ganska klent beställt vad gäller förmågan att hantera sitt eget modersmål.

Jag vill ha »jolgransjos«.

Man bryter på svenska, men talar felaktigt på engelska.

Absolut, jättelöjlig om inte lyssnaren förstår sammanhanget i stället för att likt en petimäter lyssna på enstaka ljud.

Som jag skrev tidigare, kan språkljud som inte uttalas på ett korrekt sätt leda till missförstånd. Missförstånd är någonting som man ska försöka undvika.

Vad menar du med det?

Det kan vara jättelöjlig, eftersom det låter löjligt. Exemplet som jag tog upp leder snarare till löjliga situationer än missförstånd. Men det betyder inte att det inte finns situationer när ord som inte uttalas på ett målspråksenligt sätt leder missförstånd.
Citera
2016-12-22, 21:49
Medlem
esants avatar
Citat:
Det kan vara jättelöjlig, eftersom det låter löjligt. Exemplet som jag tog upp leder snarare till löjliga situationer än missförstånd. Men det betyder inte att det inte finns situationer när ord som inte uttalas på ett målspråksenligt sätt leder missförstånd.

I jämförelse med vad liknande fel kan leda till när någon uttalar fel på svenska så är det nog inte mycket att haka upp sig på.

Och vare sig vi svenskar gör diverse fel eller inte så lär vi vara det land där engelsktalande får det som lättast att ta sig fram i utan att kunna modersmålet. Har väl aldrig hört någon klaga direkt...
Citera
2016-12-22, 22:00
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esant
I jämförelse med vad liknande fel kan leda till när någon uttalar fel på svenska så är det nog inte mycket att haka upp sig på.

Och vare sig vi svenskar gör diverse fel eller inte så lär vi vara det land där engelsktalande får det som lättast att ta sig fram i utan att kunna modersmålet. Har väl aldrig hört någon klaga direkt...

Det vet jag inte.

Svenskarnas kunskaper i engelska, och med detta menar jag vardagsengelska är goda jämfört med många andra nationaliteter. Min poäng är att det ofta märks att svenskar inte har engelska som modersmål när de talar engelska, eftersom de uttalar en del språkljud som förekommer på engelska på ett avvikande sätt. Att påstå att svenskar talar engelska på en infödd nivå är inget annat än ren överdrift. Det var min poäng med mina inlägg i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in