Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-08-23, 22:25
  #1021
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Votramos
Jag har hört många svenskar säga "there is no different" ist för "there is no difference"...

Hur många har du hört och hur vet du att de var svenskar?

Jag tror inte att det är ett särskilt vanligt fel specifikt för svenskar
Citera
2020-08-23, 22:49
  #1022
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Den tredje är lite av en kuggfråga. Det är nämligen ett helt vanligt "t".

Det finns ord som stavas med ett th som uttalas som t, som engelskans thyme, men det kan väl knappast sägas vara en variant av ett "th-ljud".
Citera
2020-08-24, 12:32
  #1023
Medlem
JanTalibans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Vilket var det tredje nu igen? Det har jag glömt. Vi har ett tonande läspljud och ett tonlöst, och så har vi...?
Det finns TVÅ frikativa dentaler; [θ] (tonlöst) som brukar skrivas /th/, och [ð] (tonande), som också brukar skrivas /th/, fast det ju vore mer logiskt med /dh/.

Vad kan man mer tänka sig? Ett lite mer sonant [ð], som kan sjungas, som man alltså R:ar ut (med tungan mot framtänderna) med hörbar tonhöjd. Det kanske kunde skrivas /z/.

Vidare kan man väl inleda [θ] med en liten klusil, typ [tθ]. Ett språk som har detta ljud kunde väl tänkas skriva det /tz/.

Och motsvarande tonande [dð] skulle då kunna skrivas /dz/. (För man borde lugnt kunna förutsätta att inte både [dz] och [dð] förekommer i ett och samma språk, eller?) Är inte säker, men jag kan tänka mig att detta sistnämnda finns i grekiskt uttal av tsatsiki.
Citera
2023-07-12, 10:23
  #1024
Medlem
Svenskar kan inte uttala J på engelska. De uttalar det som om det vore ett Y .
Citera
2023-07-14, 01:11
  #1025
Medlem
Ordet "sned" vållar problem i svenskars amerikanska engelska. Nåt som hänger snett är idiomatiskt "crooked" snarare än "askew" eller dylikt.
Citera
2023-07-15, 18:52
  #1026
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Detsamma i Europa, kan jag intyga!
Sen på bollen, men det där är lite mer komplicerat än så, och både good och well har fortfarande speciella nischer som inte kan täckas av det andra ordet. Vill man säga jag har fått tillräckligt är I'm good den enda möjliga varianten, medan I'm well är den enda varianten om man vill säga jag är frisk - alltså till skillnad från jag mår bra i största allmänhet)

Och för detta jag mår bra i största allmänhet, som snarast är en sorts hövlighetsfras, använder jag oftast varken good eller well, utan fine.
Citera
2023-07-16, 00:00
  #1027
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Sen på bollen, men det där är lite mer komplicerat än så, och både good och well har fortfarande speciella nischer som inte kan täckas av det andra ordet. Vill man säga jag har fått tillräckligt är I'm good den enda möjliga varianten, medan I'm well är den enda varianten om man vill säga jag är frisk - alltså till skillnad från jag mår bra i största allmänhet)

Och för detta jag mår bra i största allmänhet, som snarast är en sorts hövlighetsfras, använder jag oftast varken good eller well, utan fine.

Ja det var verkligen sent! Men du har givetvis rätt. Vet inte hur jag tänkte med den formuleringen för tre år sen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback