2016-12-20, 22:51
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyPriest
En sak har jag märkt bland vittnena, om jag avsäger mig mina bibelstudium med de helt och hållet för att jag är missnöjd med nånting, kanske nåt bemötande jag har fått eller nåt annat(har dock aldrig sagt just det till de), så ifrågasätter de det aldrig utan säger att jag får som jag vill.
Typ det är som att jehovas vittnena inte bryr sig om att nån bibelstudium faller, att de inte ens vill undra varför utan bara godkänner mitt beslut på en gång utan att ifrågasätta det :S.
har avslutat mitt bibelstudium en gång med min förra studieledare men återupptog studiumet nån månad senare och nu min senaste avslutade jag det och återupptog det nyligen.

Men det är klart det är kanske så att vittnena låter mig gå så lätt är i och med min fria vilja.

Jag tänker om ett döpt jehovas vittne tar avstånd(säger till i församlingen) att denna inte längre är ett jehovas vittne, kommer äldstebröder som pratar eller läst personens avståndstagarbrev låta honom gå utan att ifrågasätta, så som jag nämner att det sker när jag har avslutat mina bibelstudium som odöpt?

Om ett vittne inte vill indentifieras som ett JV längre så kommer den kallas till en dömande kommitté. Sen om den närvarar eller inte är skit samma, de äldste bröderna kan döma denne som utesluten i absentia och de kommer meddela från podiet inom en vecka att den personen inte är ett vittne längre.

Denne person kan även skriva ett sk avståndstagande brev där den öppet skiljer sig från titeln JV, jag tror inte en dömande kommitté är nödvändig då utan det meddelas bara till församlingen att denne inte är ett JV längre. Men vad jag har hört från samtliga som gått denna vägen så försöker de äldste bröderna alltid först kontakta dessa personer även om de skriver i sitt brev tydligt och klart "kontakta mig aldrig mer." Kanske att de ryggar undan om de anlitar en advokat som skriver detta brev eller hotar med rättsliga åtgärder.

Det mest effektiva sättet att slippa bli officiellt utesluten och därmed mista sina familjer är att säga att man mår psykiskt dålig, orkar inte med en dömande kommitté och att man är självmordsbenägen (även fast så inte är fallet) Tror att det står i äldste handboken att de inte får pressa personen då utan måste låta den vara.

Jag tror att de förut (innan det brådskande årtalet 1975) fick instruktioner om att ett bibelstudium inte fick ta längre tid än 6 månader. Om studiet inte gjorde framsteg under den tiden måste de avbryta så att de inte slösade dyrbar tid.

Min personliga erfarenhet är att det är jäkligt svårt att "göra slut" med sin studieperson. De liksom vill inte släppa taget. Man är ju ett bra sätt att räkna tjänstetid på samt att det ser bra ut att ha ett studium. Kanske att en del nitiska pionjärer med attraktiva och tilldragande personligheter som lätt kan få studium lätt kapar banden.
Citera
2016-12-21, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyPriest
En sak har jag märkt bland vittnena, om jag avsäger mig mina bibelstudium med de helt och hållet för att jag är missnöjd med nånting, kanske nåt bemötande jag har fått eller nåt annat(har dock aldrig sagt just det till de), så ifrågasätter de det aldrig utan säger att jag får som jag vill.
Typ det är som att jehovas vittnena inte bryr sig om att nån bibelstudium faller, att de inte ens vill undra varför utan bara godkänner mitt beslut på en gång utan att ifrågasätta det :S.
har avslutat mitt bibelstudium en gång med min förra studieledare men återupptog studiumet nån månad senare och nu min senaste avslutade jag det och återupptog det nyligen.

Men det är klart det är kanske så att vittnena låter mig gå så lätt är i och med min fria vilja.

Jag tänker om ett döpt jehovas vittne tar avstånd(säger till i församlingen) att denna inte längre är ett jehovas vittne, kommer äldstebröder som pratar eller läst personens avståndstagarbrev låta honom gå utan att ifrågasätta, så som jag nämner att det sker när jag har avslutat mina bibelstudium som odöpt?

Principen är densamma, att man kan/vill inte tvinga någon människa på grund av att den fria viljan är bland den mest centrala viktiga frågan i bibeln, om inte den viktigaste, människor skapades till Guds avbild, med en fri vilja. Och på grund av den fria viljan så valde Adam och Eva att gå emot Gud, och på grund av den fria viljan så var Gud tvungen att släppa dom och inte tvinga dom att göra något mot deras vilja. En stor och viktig fråga alltså.

Jehovas vittnen har fått uppdraget att predika/förkunna om dom goda nyheterna, men även att varna för framtiden. Om människor inte vill lyssna så kan vi inte tvinga dom, det finns ingen mening med att människor blir Jehovas vittnen mot sin egen vilja, det är värdelöst. Detsamma gäller för döpta Jehovas vittnen, men man vill självklart inte släppa någon broder eller syster utan att man försöker hjälpa och övertala att vända om, speciellt om det handlar om nära familj, så det handlar inte om att "ifrågasätta" vad en person vill. Om den döpta personen har bestämt sig, så kan Jehovas vittnen inte göra något, och man måste släppa denne.

Att avfällingar och motståndare ofta angriper och påstår att Jehova vittnen tvingar människor, är en skymf för hur allvarligt Jehovas vittnen ser på alla människors fria vilja.
Citera
2016-12-21, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Principen är densamma, att man kan/vill inte tvinga någon människa på grund av att den fria viljan är bland den mest centrala viktiga frågan i bibeln, om inte den viktigaste, människor skapades till Guds avbild, med en fri vilja. Och på grund av den fria viljan så valde Adam och Eva att gå emot Gud, och på grund av den fria viljan så var Gud tvungen att släppa dom och inte tvinga dom att göra något mot deras vilja. En stor och viktig fråga alltså.

Jehovas vittnen har fått uppdraget att predika/förkunna om dom goda nyheterna, men även att varna för framtiden. Om människor inte vill lyssna så kan vi inte tvinga dom, det finns ingen mening med att människor blir Jehovas vittnen mot sin egen vilja, det är värdelöst. Detsamma gäller för döpta Jehovas vittnen, men man vill självklart inte släppa någon broder eller syster utan att man försöker hjälpa och övertala att vända om, speciellt om det handlar om nära familj, så det handlar inte om att "ifrågasätta" vad en person vill. Om den döpta personen har bestämt sig, så kan Jehovas vittnen inte göra något, och man måste släppa denne.

Att avfällingar och motståndare ofta angriper och påstår att Jehova vittnen tvingar människor, är en skymf för hur allvarligt Jehovas vittnen ser på alla människors fria vilja.
Alltid skojigt när Gud tvingas göra saker. Vem tvingade Gud ?
Citera
2016-12-21, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Alltid skojigt när Gud tvingas göra saker. Vem tvingade Gud ?

Existensen av mänskligheten.
Citera
2016-12-21, 20:14
Medlem
Citat:
Existensen av mänskligheten.
Mmm, det tänkte han inte på.... Istället låter han två personers fria vilja gå ut över andras fria vilja. Det går inte ihop.
Citera
2016-12-21, 21:28
Medlem
Citat:
Mmm, det tänkte han inte på.... Istället låter han två personers fria vilja gå ut över andras fria vilja. Det går inte ihop.

Jo han visste nog risken att varelser med fri vilja skulle kunna använda viljan till något ont, men det vet man inte förrän personen väljer det, inte ens Gud vet det i grunden.

Gud hade samma önskan för sin skapelse så som människor har en önskan att själv skapa ett liv och hoppas att det går bra för sonen/dottern och att dom inte blir onda. Men det kan ingen garantera, dom väljer i slutändan själva vad dom vill göra med sina liv.

Det är mer värt att du existerar idag, än att Gud skulle driva igenom hans vilja där och då på Adam och Eva. Tycker du det är värt något att du lever, eller hade det varit bättre att han hade tagit bort Adam och Eva?
Citera
2016-12-21, 21:30
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:

"Avfällingar" (avslöjare) och motståndare (frihetsstridare) talar sanning när de säger att orgen är en fängslande religion. Hur mycket fri vilja är egentligen involverad om ens familj hålls som lösenoffer tills det man kryper tillbaka och blir ett vittne igen? Och om ens familj väljer att fortfarande umgås med en trots uteslutning, så riskerar även de att bli uteslutna? Inte nog med det, de anklagar de som lämnar orgen att ha vänt Gud ryggen så som de verkligen vet vad Gud tycker och tänker!! De går direkt emot Bibeln och gör Guds fördömande åt honom.

Som kiss redan skrivit; vem tvingade Gud till att göra något öht? Kan Gud tvingas? Är det inte så att Gud väljer själv? Har orgen lärt dig att Gud tvingas till att göra si och så? Vem är mäktigast, Gud eller orgen? Kan orgen välja att utesluta Jehova om han inte gör så som orgen vill? Och eftersom han kan tvingas? Tekniskt sett alltså. Är det G.O.D som tar över rodret då eller blir det Mikael som ensam styr? Om Mikael väljer att fortfarande umgås med Jehova i smyg, blir Mikael också utesluten då ifall han blir påkommen av polisäldstebröderna?
Citera
2016-12-21, 21:43
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Jo han visste nog risken att varelser med fri vilja skulle kunna använda viljan till något ont, men det vet man inte förrän personen väljer det, inte ens Gud vet det i grunden.

Gud hade samma önskan för sin skapelse så som människor har en önskan att själv skapa ett liv och hoppas att det går bra för sonen/dottern och att dom inte blir onda. Men det kan ingen garantera, dom väljer i slutändan själva vad dom vill göra med sina liv.

Det är mer värt att du existerar idag, än att Gud skulle driva igenom hans vilja där och då på Adam och Eva. Tycker du det är värt något att du lever, eller hade det varit bättre att han hade tagit bort Adam och Eva?

Sakta i backarna innan du hädar dig själv ner till helvetet redan idag!!! Gud är allvetandes, allsmäktig och allestädes närvarande, det är Guds natur. Vilket innebär att Gud vet allt om det förflutna, nutid och framtiden. Inget kan överraska honom därför att hans vetskap är total.

Du håller alltså inte med om detta?
Citera
2016-12-21, 21:53
Medlem
Citat:

Oj, viljen dikotomi. Det finns naturligtvis fler alternativ. Till och med för en allsmäktig(?), god(troligtvis inte) Gud. Jag är väldigt nyfiken på vem som styr Gud?
Citera
2016-12-21, 22:10
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Oj, viljen dikotomi. Det finns naturligtvis fler alternativ. Till och med för en allsmäktig(?), god(troligtvis inte) Gud. Jag är väldigt nyfiken på vem som styr Gud?

Det måste vara styrande kretsen som håller i Guds snören. Ja, så är det nog.
Citera
2016-12-21, 22:17
Medlem
Citat:

Vad menar du med att det finns fler alternativ? Ge exempel, och försök att inte vara så luddig och fåordig, utan kom med utförliga och klara svar och förklaringar.

Ingen styr Gud, Gud har en fri vilja på samma sätt som människan, det är därför människan är till Guds avbild till skillnad från djuren.
Citera
2016-12-21, 22:26
Medlem
Citat:
Vad menar du med att det finns fler alternativ? Ge exempel, och försök att inte vara så luddig och fåordig, utan kom med utförliga och klara svar och förklaringar.

Ingen styr Gud, Gud har en fri vilja på samma sätt som människan, det är därför människan är till Guds avbild till skillnad från djuren.
Ska jag komma med svar på din tro?
Du gav två alternativ på din fråga till mig: "Tycker du det är värt något att du lever, eller hade det varit bättre att han hade tagit bort Adam och Eva?"
Kan du inte själv räkna ut att det finns fler alternativ så tänker jag faktiskt inte hjälpa dig.
Finns inget luddigt i att påpeka den uppenbara saken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in