Citat:
En sak har jag märkt bland vittnena, om jag avsäger mig mina bibelstudium med de helt och hållet för att jag är missnöjd med nånting, kanske nåt bemötande jag har fått eller nåt annat(har dock aldrig sagt just det till de), så ifrågasätter de det aldrig utan säger att jag får som jag vill.
Typ det är som att jehovas vittnena inte bryr sig om att nån bibelstudium faller, att de inte ens vill undra varför utan bara godkänner mitt beslut på en gång utan att ifrågasätta det :S.
har avslutat mitt bibelstudium en gång med min förra studieledare men återupptog studiumet nån månad senare och nu min senaste avslutade jag det och återupptog det nyligen.
Men det är klart det är kanske så att vittnena låter mig gå så lätt är i och med min fria vilja.
Jag tänker om ett döpt jehovas vittne tar avstånd(säger till i församlingen) att denna inte längre är ett jehovas vittne, kommer äldstebröder som pratar eller läst personens avståndstagarbrev låta honom gå utan att ifrågasätta, så som jag nämner att det sker när jag har avslutat mina bibelstudium som odöpt?
Typ det är som att jehovas vittnena inte bryr sig om att nån bibelstudium faller, att de inte ens vill undra varför utan bara godkänner mitt beslut på en gång utan att ifrågasätta det :S.
har avslutat mitt bibelstudium en gång med min förra studieledare men återupptog studiumet nån månad senare och nu min senaste avslutade jag det och återupptog det nyligen.
Men det är klart det är kanske så att vittnena låter mig gå så lätt är i och med min fria vilja.
Jag tänker om ett döpt jehovas vittne tar avstånd(säger till i församlingen) att denna inte längre är ett jehovas vittne, kommer äldstebröder som pratar eller läst personens avståndstagarbrev låta honom gå utan att ifrågasätta, så som jag nämner att det sker när jag har avslutat mina bibelstudium som odöpt?
Om ett vittne inte vill indentifieras som ett JV längre så kommer den kallas till en dömande kommitté. Sen om den närvarar eller inte är skit samma, de äldste bröderna kan döma denne som utesluten i absentia och de kommer meddela från podiet inom en vecka att den personen inte är ett vittne längre.
Denne person kan även skriva ett sk avståndstagande brev där den öppet skiljer sig från titeln JV, jag tror inte en dömande kommitté är nödvändig då utan det meddelas bara till församlingen att denne inte är ett JV längre. Men vad jag har hört från samtliga som gått denna vägen så försöker de äldste bröderna alltid först kontakta dessa personer även om de skriver i sitt brev tydligt och klart "kontakta mig aldrig mer." Kanske att de ryggar undan om de anlitar en advokat som skriver detta brev eller hotar med rättsliga åtgärder.
Det mest effektiva sättet att slippa bli officiellt utesluten och därmed mista sina familjer är att säga att man mår psykiskt dålig, orkar inte med en dömande kommitté och att man är självmordsbenägen (även fast så inte är fallet) Tror att det står i äldste handboken att de inte får pressa personen då utan måste låta den vara.
Jag tror att de förut (innan det brådskande årtalet 1975) fick instruktioner om att ett bibelstudium inte fick ta längre tid än 6 månader. Om studiet inte gjorde framsteg under den tiden måste de avbryta så att de inte slösade dyrbar tid.
Min personliga erfarenhet är att det är jäkligt svårt att "göra slut" med sin studieperson. De liksom vill inte släppa taget. Man är ju ett bra sätt att räkna tjänstetid på samt att det ser bra ut att ha ett studium. Kanske att en del nitiska pionjärer med attraktiva och tilldragande personligheter som lätt kan få studium lätt kapar banden.