Citat:
Ursprungligen postat av
jpettersson1991
Menar inte att näringstajming är värdelöst, det spelar nog mer eller mindre ingen roll om du äter mer frekvent, så länge proteinsyntesen är högre än nedbrytningen så är proteinbalansen positiv. En del av proteinet oxideras ju alltid till energi, allt protein blir inte muskelprotein, som du säkert vet. Väljer du då att äta en gång om dagen stimulerar du endast proteinsyntesen vid ett tillfälle, å andra sidan så minskar proteinnedbrytningen vilket ger en positivare proteinbalans, hur optimalt detta är är en annan sak.
Vad det handlade om först är att BCAA taget i fri form är bortkastade pengar, vill man lägga pengar på aminosyror så är EAA bättre. Men inget av dom är bättre än proteinet du får från kosten, förutsatt att det är ett fullvärdigt protein.
Det är det fetmarkerade jag syftar på, här finns gråzoner. Höga och låga måltidsfrekvenser har skillnader mellan proteinsyntes och proteinnedbrytning, precis som du säger, och mycket talar för att båda uppläggen är relativt lika i helheten. Vilket upplägg som passar vem bäst bestämmer snarare genetiken eller humöret bäst.
Min poäng är att om man skulle använda EAA så skulle möjligtvis fördelen med den förhöjda proteinsyntesen överväga nackdelen av den förhöjda nedbrytningen. Ingen vet, men jag har otroligt svårt att tro EAA skulle ge ett negativt nettoresultat på fasta. Dessutom återgår kroppen till "fastande läge" om enbart fria aminosyror konsumeras.
Min slutsats är att du omöjligt VET att fria aminosyror som komplement ej kan vara till fördel relativt aminosyror från mat vid vissa tillstånd.