Citat:
Som det är beskrivet var det inget "originalförhör" utan en draft-version som inte var renskriven och signerad. Hon hade alltså skrivit in text på fredagen och avsåg att renskriva på måndagen (vilket kan vara bra då man inte ser sina skrivfel direkt men kanske upptäcker dem nästa arbetsdag). Jag förutsätter för övrigt att gamla versionen finns kvar i systemet så att man kan jämföra vid behov. Har man versionshantering så raderar man inte utan gamla versioner finns sparade. Jag antar att du inte har några bevis på att den första draften inte finns sparad? Egentligen spelar det ju ingen roll om den inte var signerad, det var alltså då bara ett arbetsexemplar, en kladd.
Du verkar ha väldig lite erfarenhet av att skriva dokument i dokumenthanteringssystem. Du förstår inte enkla grunder kring hur det fungerar och tar till kraftord för att försöka dölja detta.
Du verkar ha väldig lite erfarenhet av att skriva dokument i dokumenthanteringssystem. Du förstår inte enkla grunder kring hur det fungerar och tar till kraftord för att försöka dölja detta.
Men varför instruerades då Irmeli att klippa in det putsade förhöret i ett helt nytt förhörsdokument, som då automatiskt fick tidsstämpel då detta nya dokument skapades vid tvåtiden på eftermiddagen sex dagar efter det ursprungliga förhöret hölls.
Själva det faktum att Irmeli flera gånger fick kontakta Gehlin för förtydliganden om vad hon förväntades göra visar bara det att detta inte rörde sig om en normal renskrivning, något Irmeli måste ha varit väl förtrogen med och försökte göra redan på måndagen tre dagar efter att förhöret hållits.
Därför fick hon 12 dagar efter förhöret skriva ett förklarande PM, något som knappas anses normalt vid en rutinmässig renskrivning av ett förhör. I detta förhör förklaras varför tidsangivelsen är helt fel, datum såväl som klockslag för förhörets början.
Om Irmeli var avstäng från att själv renskriva förhöret tre dagar efter det att det hölls, varför instruerades hon att vara den som klippte in ett putsat förhör (som hon själv alltså inte hade färdigställt) i ett nytt dokument med fel datum och fel tidsstämpel.
Man får nästan intrycket att hon själv tyckte det var underligt eftersom hon utväxlade en hel del e-mejl med Gehlin om detta. Dessa finns i ett dokument från undermattan. Jag har ingte direktlänken, men jag tror det är PDF-filen med cirka 40 sidor FOA-material (FOA = freedom of information) som alltså troligtvis inte läckts utan lämnats ut på begäran.
Kanske det är dags att titta på dessa e-mejl mellan Irmeli och Gehlin igen. Jag vill minnas att hon fick instruktionerna några dagar innan den slutliga versionen med de missvisande tidsstämplarna till slut färdigställdes. Det verkar som att de av oklar anledning väntade in Finnés beslut, och färdigställde förhöret först efter att hon lagt ner SW-misstankarna, vilket jag tror skedde på onsdagen, dagen innan förhöret gavs sin slutliga form.
Irmelis förklarande PM från 1/9, den dag Marianne tog över fallet, verkar utelämna en hel del information. Framför allt kvarstår mysteriet med längden på förhöret. Det ska ha pågått till kl. 18.40 (en tidpunkt som inte verkar registreras automatiskt utan kanske fylls i manuellt) trots att SWs SMS avslöjar att hon redan kl. 17.06 fick den information (om JAs anhållan i sin frånvaro) som enligt Irmeli gjorde SW så okoncentrerad att svara på frågor att just inget mer hanns med.
Detta är anmärkningsvärt, och ännu mer anmärkningsvärt är att det inte startades en förundersökning kring Irmelis jäv. Det finns uppenbarligen saker som behöver redas ut rörande detta förhör, dess trixande med nytt förhörsdokument, Irmelis medverkan trots att hon var avstängd, de uppenbart irreguljära instruktioner hon fick, tidsstämpeln på SWs avslöjande SMS m.m. Kan Irmeli ha varit extra benägen att ställa upp på detta trixande för att hennes kompis AA var så involverad? Inte bara som en av målsägarna, utan även som den som följt SW till polisstationen för att utgöra ett stöd, och som sen ringt Aftonbladet och uttalat sig för bådas räkning. Ja, som själv gjort en anmälan bara för att stötta SW. Annars skulle hon aldrig ha brytt sig.