2016-12-19, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogren
Nu är vi där igen. Jesus räddade inte alls mänskligheten genom att bli uppspikad och ta på sig våra synder. För övrigt är det inget större offer att låta spika upp sig om man nu är Guds son. Han var ju tillbaka efter bara 3 dagar. Ska det kallas att offra sig?

Det var hans mänskliga skepnad...det är en gåva från Gud.

Han offrade denna egenskap istället för att låta sin fader utrota den dåvarande mänskligheten och göra om på nytt. Gud blev helt enkelt förfärad av det moraliska förfallet bland mänskligheten.

Man behöver ej tro på något alls. Jag väljer att tro på skapelse före evolution, utan att jag är religiös. Detta, då min förhoppning är att människan ska få en chans till evigt liv vid Domedagen...utan detta är ju livet meningslöst när man väl dör, då man ej har fungerande sinnen längre. Jag vill bli väckt i alla fall och få en sådan chans..så jag tror.
Senast redigerad av FakYuToo 2016-12-19 kl. 10:53.
Citera
2016-12-19, 13:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Min definition av "medvetande" är en ... från dom kosmiska initial-villkoren ... ökande komplexitet.
Vad som iövrigt möjligen finns bortom dom kosmiska initial-villkoren är spekulationer.

Citat:
Ursprungligen postat av ovemols
Då är det inte så konstigt att vi aldrig kan komma fram till gemensam slutsats. CG Jung definierar medvetandet tvärtom och som jag förstått helt i enlighet med beprövad praktisk filosofi och socialpsykologi.

Visst. Låt du Jung tänka för dig. Jag klarar av att tänka själv utan "arguments from authority".

Citat:
De kosmiska initial-villkoren är så mångdimensionella att de omöjligt kan omräknas till vår medvetna begreppsvärld.

Ökande komplexitet är annars inte så svår att observera eller svår att förstå som koncept.

Åtminstone inte för mig ... men det är förmodentligen svårare att se eller förstå inne i din demagogiska labyrint.

Citat:
Spekulationer och teorier brukar med tiden åtminstone empiriskt kunna bevisas bara man från början kunnat enas om ett gemensamt grundvärde och syfte för sitt sökande. Människovärdet med Gud som inriktning har i vilket fall gett mig tillsammans med alla sorters människor oanad bekräftelse långt utanför min egen tankeförmåga.

Argumentum ad populum.

Citat:
Inspirationen är guden jag själv kunnat uppleva helt enkelt.

Så: "Speak for yourself".
Citera
2016-12-19, 13:58
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminati4Real
Skapelsen och existensialfrågor är alltid sammankopplade om man inte förnekar skapelsen.

Naturligvis får du en bubbla-metafysik när du börjar med bubbla-premisser.
Citera
2016-12-19, 15:47
Medlem
Illuminati4Reals avatar
Citat:
Naturligvis får du en bubbla-metafysik när du börjar med bubbla-premisser.
Nej du lever i en bubbla där skapelsen och livet betraktas som en skrivbordsprodukt.
Citera
2016-12-19, 17:49
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nej du lever i en bubbla där skapelsen och livet betraktas som en skrivbordsprodukt.

Aaah, äntligen något konkret från dig. Skall du och jag ta en diskission om verklighetens natur?
Citera
2016-12-19, 17:57
Medlem
Citat:
Aaah, äntligen något konkret från dig. Skall du och jag ta en diskission om verklighetens natur?

Vilken verklighet då ? Din ?

Den här tråden handlar om vad är Gud egentligen.
Citera
2016-12-19, 18:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Vilken verklighet då ? Din ?

Ja, det är ju liksom det diskussion kommer att handla om.

Du kanske vill delta?

Citat:
Den här tråden handlar om vad är Gud egentligen.

"Vad gud egentligen är"? ... Från ett troende/religiöst definitions-perspektiv eller från ett verklighets-perspektiv?
Citera
2016-12-19, 18:06
Medlem
Citat:
Ja, det är ju liksom det diskussion kommer att handla om.
Du kanske vill delta?
"Vad gud egentligen är"? ... Från ett troende/religiöst definitions-perspektiv eller från ett verklighets-perspektiv?

Jag kommer att följa tråden och vill gärna läsa om ditt verklighetsperspektiv. Vad har du kommit fram till ?
Citera
2016-12-19, 18:10
Medlem
Illuminati4Reals avatar
Citat:
Du lär bli varse om naturens verklighet förr eller senare.
Citera
2016-12-19, 21:49
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Jag kommer att följa tråden och vill gärna läsa om ditt verklighetsperspektiv. Vad har du kommit fram till ?

Citat:
Du lär bli varse om naturens verklighet förr eller senare.

Jag föredrar att ta en diskussion om verkligheten på en tråd, där ämnet är tråd-relevant.

Problemer med det? Vill ni delta på en sån tråd?
Citera
2016-12-19, 23:06
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Visst. Låt du Jung tänka för dig. Jag klarar av att tänka själv utan "arguments from authority". Ökande komplexitet är annars inte så svår att observera eller svår att förstå som koncept.
Åtminstone inte för mig ... men det är förmodentligen svårare att se eller förstå inne i din demagogiska labyrint.
Argumentum ad populum. Så: "Speak for yourself".
Jag är en mer praktiskt lagd naturvetare och ingenjör. Utifrån egen erfarenhet drar jag mina slutsatser. När dessa sedan kunnat bekräftas av en motsvarande sann humanist men i övrigt teologisk dåre som Jung måste rimligen hans begrepp kollektiva omedvetna för Gud åtminstone vara lika giltigt.
Citera
2016-12-19, 23:09
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ovemols
Jag är en mer praktiskt lagd naturvetare och ingenjör. Utifrån egen erfarenhet drar jag mina slutsatser. När dessa sedan kunnat bekräftas av en motsvarande sann humanist men i övrigt teologisk dåre som Jung måste rimligen hans begrepp kollektiva omedvetna för Gud åtminstone vara lika giltigt.

Så du cherrypickar från Jung (som iövrigt inte på något sätt förespråkade din metafysik).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in