2016-12-17, 00:51
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Jag skrev ju just ett exempel: en som inte startade egna trådar innan han/hon blev Mod. Varför skulle just det vara en fördel? Vet inte. Kanske man t ex inte vill störa trådskapare, iaf flitiga såna som också håller sig till reglerna, med några plikter utöver det? Sen som Mod blir det förstås en massa trådar -- om avstängningar.
Jag skulle säga att brist på trådstarter inte är en utslagsgivande faktor om aktiviteten i övrigt är hög och jämn.
Citera
2016-12-17, 01:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fullan
Varför vill man jobba som moderator om man inte får betalt för det?
Jadu, bra fråga. Jag ser det inte som ett "jobb". Jag gör något jag gillar, med människor jag tycker om och intalar mig själv att jag gör något gott här i livet. Jag tillbringade redan mycket tid på Flashback innan jag blev moderator så för mig är "jobbet" inte direkt annorlunda mot hur det såg ut innan. Jag lägger kanske mindre tid på att diskutera men å andra sidan så hjälper jag, genom mina insatser, fler att göra sin röst hörd.

Några pengar eller andra fördelar behövs inte för min del utan jag tycker att det är en spännande och intressant fritidssysselsättning.

Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Är det någon speciell typ av medlemmar som blir mods? Förutom då alltså att det ju förstås inte bör vara någon notorisk regelbrytare, vilket ju är självklart.

EN som jag har lite koll på själv verkar t ex inte ha startat en enda tråd själv. Är det en fördel?
Ja, det finns en speciell typ som blir moderatorer: medlemmar med "moderatorsegenskaper"/"moderatorskvaliteter". Mer än så går egentligen inte att säga för egen del. Sen har både ChristianX och även en av forumets administratörer redan sagt det bra i ett tidigare inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det är väl ändå en väldigt stor skillnad. Jag gissar att ni ändå har en viss arbetstid och måste läsa allt, även sådant ni själva inte är intresserad av. Jag läser bara det som jag själv finner intressant och bryter ofta om det inte ger mig något eller inte för den dagen är intresserad.
Arbetstiden varierar som ChristianX redan skrivit. Några lägger timtals om dagen (det har jag gjort tidigare) och vissa lägger en timme eller två om dagen (det gör jag numera) eller kanske ett par timmar i veckan. Det olika faktorer som spelar in hur mycket tid som läggs ner. Privata angelägenheter som studier eller arbete som tar tid, semester eller sjukdom gör ju att närvaron minskar men även hur många inlägg som produceras i just "ditt" forum spelar in i hur mycket tid du lägger per dag eller vecka. Vi har inga scheman eller fasta arbetstider men eftersom vi oftast är fler än två moderatorer per forum kan vi ändå vara närvarande på Flashback en stor del av dygnets timmar.

Självklart måste man läsa en hel del som man inte är intresserad av, men det är fullständigt omöjligt att läsa precis alla inlägg. Efter ett tag lär man känna sitt forum och vet vilka trådar där det produceras inlägg nästan löpande och måste kollas mer frekvent än de trådar där det kanske blir 1-2 inlägg postade varje dag. Genom att känna sitt forum, ta del av de RPs som kommer in och att vi är många moderatorer i varje forum som har olika intressen och kollar olika trådar olika ofta så täcker vi ändå in en stor del av de inlägg som produceras varje dag.
Citera
2016-12-17, 14:05
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AloneDaisy
Varför väljer man att bli en moderator?

Är inte moderator på FB men på många andra ställen. Det är personligt skulle jag påstå. Själv är jag moderator för att jag är intresserad av ifrågavarande ämne och "community" och vill se till att allt funkar etc.
Citera
2016-12-17, 15:41
Medlem
FairyCutes avatar
Röstar dom befintliga moderatorerna i den forumsdelen om vem som ska bli ny moderator? Ersätts alltid en avhoppad mod med en ny? Har ni arbetsschema på hur många timmar i veckan ni modererar?

Citat:
Ursprungligen postat av admin5
Nej, det hamnar nog snarare mer på minussidan. Dock inte något som diskvalificerar kandidaten, men ändå ganska ovanligt/udda.

admin5
Var du moderator innan du blev admin? Hur gick den "resan" till?
Citera
2016-12-17, 16:13
Inaktiv Administrator
admin4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FairyCute
Röstar dom befintliga moderatorerna i den forumsdelen om vem som ska bli ny moderator? Ersätts alltid en avhoppad mod med en ny? Har ni arbetsschema på hur många timmar i veckan ni modererar
Moderatorernas åsikt om eventuella blivande moderatorer är självklart viktig och då i synnerhet de som är moderatorer i den tilltänkta forumdelen.

Det är inte alltid någon ersätts utan det beror på den arbetsbörda som finns i forumet och ofta så flyttas ju moderatorer runt mellan forum vid behov. Något fast "arbetsschema" finns inte, men vi har system för att hålla koll på behov, frånvaro och dylikt för att forum inte ska bli undermodererade.

admin4
Citera
2016-12-17, 17:22
Medlem
HasseBanans avatar
Har inte tillsättandet av nya moderatorer lite med "personkemi" att göra? Tänker på ett exempel (ingen nämnd) som i ett par års tid liksom "ställde sig in" och ganska uppenbart hade siktet på att få bli moderator. Spelar sådan roll eller väljer ni någon lite på måfå som ni tror skulle kunna passa?
Citera
2016-12-17, 18:00
Moderator
memymos avatar
Citat:

Varför måste man få betalt för allt man gör i livet?

Kan bara svara för mig själv, men att få hjälpa till med något man tycker är roligt och vill värna om är värt bördan man får. Sen är det ju helt frivilligt att vilja göra detta.

Detta är igentligen som vilken hobby som helst. Man kan sammla på kort, kapsyler, spel, filmer eller vara moderator på ett forum. Allt kostar pengar eller tid, frågan är bara vad man väljer att sattsa på.
Citera
2016-12-17, 18:07
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:

Kan ställa en följdfråga: Tror ni att det förekommer att moderatorer ''håller fast'' vid sin moderatortitel för titelns skull och den status och ''makt'' som kommer med den, trots att de kanske har förlorat en del av det engagemang för forumet som en gång i tiden gjorde dem lämpliga som moderatorer? (Eller så kanske man bara upplever att de har förlorat engagemang för forumet, eftersom en del moderatorer postar färre inlägg som ''vanliga användare'' på grund av den tid som det tar att moderera?)
Citera
2016-12-17, 18:16
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Kan ställa en följdfråga: Tror ni att det förekommer att moderatorer ''håller fast'' vid sin moderatortitel för titelns skull och den status och ''makt'' som kommer med den, trots att de kanske har förlorat en del av det engagemang för forumet som en gång i tiden gjorde dem lämpliga som moderatorer? (Eller så kanske man bara upplever att de har förlorat engagemang för forumet, eftersom en del moderatorer postar färre inlägg som ''vanliga användare'' på grund av den tid som det tar att moderera?)
Jag har skrivit betydligt mycket mindre sedan jag blev moderator. Det tar tid att gå igenom de forumdelar jag är ansvarig för, svara på PM och delta i interna i regeldiskussioner etc. Så jag kan nog uppfattas som mindre engagerad, men den tid jag lägger på forumet är nog mer än jag någonsin gjorde som renodlad användare.

Sedan varierar det för oss alla. Detta är trots allt ett ideellt uppdrag och ibland hamnar annat högre på prioritetslistan.
Citera
2016-12-17, 21:15
Medlem
FairyCutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin4
Moderatorernas åsikt om eventuella blivande moderatorer är självklart viktig och då i synnerhet de som är moderatorer i den tilltänkta forumdelen.

Det är inte alltid någon ersätts utan det beror på den arbetsbörda som finns i forumet och ofta så flyttas ju moderatorer runt mellan forum vid behov. Något fast "arbetsschema" finns inte, men vi har system för att hålla koll på behov, frånvaro och dylikt för att forum inte ska bli undermodererade.

admin4
Tack för ditt svar. 😊

Men, angående det fetade, så verkar det imo bättre att välja en ny mod i befintlig forumsdel än att prompt hålla sig till dom som finns. För att förtydliga; en moderator i R&S är troligen inte en lika insatt och bra moderator i t ex Droger eller BDSM-forumsdelen? Eller handlar modererandet mest om avstängningar och varningar och att det då inte spelar någon roll vilket ämnet egentligen är?
Citera
2016-12-17, 21:36
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FairyCute
Tack för ditt svar. 😊

Men, angående det fetade, så verkar det imo bättre att välja en ny mod i befintlig forumsdel än att prompt hålla sig till dom som finns. För att förtydliga; en moderator i R&S är troligen inte en lika insatt och bra moderator i t ex Droger eller BDSM-forumsdelen? Eller handlar modererandet mest om avstängningar och varningar och att det då inte spelar någon roll vilket ämnet egentligen är?

Ämnesexpertis kan nog vara en liten fördel, men ska nog inte tillskrivas någon överdriven betydelse för att moderera. De forumspecifika kunskaperna (vilka trådar som finns, vilken nivå man ska ligga på etc.) lär man sig rätt snabbt.
Citera
2016-12-17, 21:38
Medlem
Zaedrewss avatar
Hur och om är det ens möjligt att nu klaga på en mod?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in