Citat:
Ursprungligen postat av
fullan
Varför vill man jobba som moderator om man inte får betalt för det?
Jadu, bra fråga. Jag ser det inte som ett "jobb". Jag gör något jag gillar, med människor jag tycker om och intalar mig själv att jag gör något gott här i livet. Jag tillbringade redan mycket tid på Flashback innan jag blev moderator så för mig är "jobbet" inte direkt annorlunda mot hur det såg ut innan. Jag lägger kanske mindre tid på att diskutera men å andra sidan så hjälper jag, genom mina insatser, fler att göra sin röst hörd.
Några pengar eller andra fördelar behövs inte för min del utan jag tycker att det är en spännande och intressant fritidssysselsättning.
Citat:
Ursprungligen postat av
nerdnerd
Är det någon speciell typ av medlemmar som blir mods? Förutom då alltså att det ju förstås inte bör vara någon notorisk regelbrytare, vilket ju är självklart.
EN som jag har lite koll på själv verkar t ex inte ha startat en enda tråd själv. Är det en fördel?
Ja, det finns en speciell typ som blir moderatorer: medlemmar med "moderatorsegenskaper"/"moderatorskvaliteter". Mer än så går egentligen inte att säga för egen del. Sen har både ChristianX och även en av forumets administratörer redan sagt det bra i ett tidigare inlägg.
Citat:
Ursprungligen postat av
KamratBlue
Det är väl ändå en väldigt stor skillnad. Jag gissar att ni ändå har en viss arbetstid och måste läsa allt, även sådant ni själva inte är intresserad av. Jag läser bara det som jag själv finner intressant och bryter ofta om det inte ger mig något eller inte för den dagen är intresserad.
Arbetstiden varierar som ChristianX redan skrivit. Några lägger timtals om dagen (det har jag gjort tidigare) och vissa lägger en timme eller två om dagen (det gör jag numera) eller kanske ett par timmar i veckan. Det olika faktorer som spelar in hur mycket tid som läggs ner. Privata angelägenheter som studier eller arbete som tar tid, semester eller sjukdom gör ju att närvaron minskar men även hur många inlägg som produceras i just "ditt" forum spelar in i hur mycket tid du lägger per dag eller vecka. Vi har inga scheman eller fasta arbetstider men eftersom vi oftast är fler än två moderatorer per forum kan vi ändå vara närvarande på Flashback en stor del av dygnets timmar.
Självklart måste man läsa en hel del som man inte är intresserad av, men det är fullständigt omöjligt att läsa precis alla inlägg. Efter ett tag lär man känna sitt forum och vet vilka trådar där det produceras inlägg nästan löpande och måste kollas mer frekvent än de trådar där det kanske blir 1-2 inlägg postade varje dag. Genom att känna sitt forum, ta del av de RPs som kommer in och att vi är många moderatorer i varje forum som har olika intressen och kollar olika trådar olika ofta så täcker vi ändå in en stor del av de inlägg som produceras varje dag.