2010-02-22, 23:13
  #25
Medlem
Ett Hunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
En allmän fråga här.. När man blir tillfrågad, blir man då tillfrågad att moderera ett foruom som man själv är aktiv i eller kan man hamna var som helst?

Det blir förstås i forum man är aktiv i.
Citera
2010-02-22, 23:14
  #26
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
En allmän fråga här.. När man blir tillfrågad, blir man då tillfrågad att moderera ett foruom som man själv är aktiv i eller kan man hamna var som helst?

Det är ett forum där man själv är aktiv och visat sig allmänt vettig.
Citera
2010-02-22, 23:15
  #27
Medlem
thefisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
En allmän fråga här.. När man blir tillfrågad, blir man då tillfrågad att moderera ett forum som man själv är aktiv i eller kan man hamna var som helst?

Borde rimligtvis vara i en forumdel du är aktiv/välkänd i. Men vad fan vet jag. Jag är en enkel fisk.
Citera
2010-02-22, 23:15
  #28
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
En allmän fråga här.. När man blir tillfrågad, blir man då tillfrågad att moderera ett foruom som man själv är aktiv i eller kan man hamna var som helst?

Man brukar börja med att moderera ett forum, det finns då behov samt att sittande modds fått upp ögonen för att någon verkar lämplig för det forumet (aktivitet är bl.a något som räknas in såklart, att hamna i ett forum man nästan har noll intresse för är ju inte så lyckat). Sedan kan man utifrån behov hoppa in i andra forum också när man är varm i kläderna sas.
Citera
2010-02-22, 23:27
  #29
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.R
Man brukar börja med att moderera ett forum, det finns då behov samt att sittande modds fått upp ögonen för att någon verkar lämplig för det forumet (aktivitet är bl.a något som räknas in såklart, att hamna i ett forum man nästan har noll intresse för är ju inte så lyckat). Sedan kan man utifrån behov hoppa in i andra forum också när man är varm i kläderna sas.
Men var går då gränsen för "aktiv"? Finns det någon typ av inofficiell kvot? Det finns ju många medlemmar som har breda intressen och återfinns i de flesta delar av forumet. Personligen är jag ju periodare och kan ett tag skriva endast i R&S för att sedan gå över till Politikdelarna och senare till psykologi.

Jag anade lite svaret på frågan men eftersom att reglerna är likadana i näst intill alla forumdelar så bör man ju vara lämpad var som helst, bara man känner till reglerna. Men visst, det är ju givetvis en enorm fördel om man är intresserad av de ämnen man ska moderera i.
Citera
2010-02-22, 23:32
  #30
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Men var går då gränsen för "aktiv"? Finns det någon typ av inofficiell kvot? Det finns ju många medlemmar som har breda intressen och återfinns i de flesta delar av forumet. Personligen är jag ju periodare och kan ett tag skriva endast i R&S för att sedan gå över till Politikdelarna och senare till psykologi.

Jag anade lite svaret på frågan men eftersom att reglerna är likadana i näst intill alla forumdelar så bör man ju vara lämpad var som helst, bara man känner till reglerna. Men visst, det är ju givetvis en enorm fördel om man är intresserad av de ämnen man ska moderera i.

Det finns inga exakta siffror på si och så många inlägg ska du ha i ett visst forum för att bli aktuell om du menar så, inte heller någon ratio på antal inlägg i ett visst forum gentemot de andra.

Jodå det är det ju.
Citera
2010-02-22, 23:38
  #31
Medlem
Orzions avatar
De som modererar integration och invandring måste ha någon enorm viljestyrka och ett extremt starkt psyke. Går in där och rapporterar några inlägg då och då men blir galen efter 5 min då hälften av inläggen i många trådar är OT och tramms. Vet inte vad som kan tänkas driva dem någon form av självplågeri?
Citera
2010-02-22, 23:39
  #32
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.R
Det finns inga exakta siffror på si och så många inlägg ska du ha i ett visst forum för att bli aktuell om du menar så, inte heller någon ratio på antal inlägg i ett visst forum gentemot de andra.

Jodå det är det ju.
Ok. Tack för svar!

Men sen tror jag nog att de flesta skulle avböja erbjudandet om det handlade om ett forum man inte är intresserad av. Antalet inlägg är helt klart en indikation på intresse men samtidigt så finns det säkert många som har intresse för vissa saker men kanske trots det är passiva. Vissa är ju läsare och andra skrivare.
Citera
2010-02-22, 23:43
  #33
Medlem
Trammiss avatar
Hur många timmar om dagen lägger ni mods ner på att rensa inlägg osv egentligen?
Citera
2010-02-22, 23:47
  #34
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trammis
Hur många timmar om dagen lägger ni mods ner på att rensa inlägg osv egentligen?

Totalt sett snittar jag nog 1-2 timmar med moderering ute i forumet samt outlaw aktivitet, så alltifrån en kvart till 45 min för att åtgärda RP och rensa, sen ibland har man PM att svara på från användare och resten av tiden går till Outlaw + surfa själv på forumet och läsa lite. Sen går det väl lite extra tid om man ska lägga på de gånger man själv skriver i trådar osv.
Citera
2010-02-22, 23:59
  #35
Medlem
Alimamas avatar
Det kan vara ett ganska slitigt jobb att vara moderator, men det varierar väldigt från moderator till moderator hur mycket tid man lägger ner på FB. Vissa känner kanske att de vill bidra till FB och vad det står för, men den vanligaste anledningen är nog att man vill slippa reklamen och inte vet hur man använder flashscript eller adblock.

Citat:
Ursprungligen postat av najas
Undrar om inte den frågan är den vanligaste i Flashbackdelen. Svaret är nej (såvida inte de andra modsen lurat mig godtrogen som jag är, och jag är den enda som jobbar gratis)
Så var det åtminstone på min tid, fast det var inte bara du som jobbade gratis utan alla mods som inte krävde lön vid tillfrågningen. Det kanske jag kan avslöja nu när jag inte längre förlorar på det.
Citera
2010-02-23, 00:10
  #36
Medlem
Trammiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alimama
Det kan vara ett ganska slitigt jobb att vara moderator, men det varierar väldigt från moderator till moderator hur mycket tid man lägger ner på FB. Vissa känner kanske att de vill bidra till FB och vad det står för, men den vanligaste anledningen är nog att man vill slippa reklamen och inte vet hur man använder flashscript eller adblock.


Så var det åtminstone på min tid, fast det var inte bara du som jobbade gratis utan alla mods som inte krävde lön vid tillfrågningen. Det kanske jag kan avslöja nu när jag inte längre förlorar på det.

Väldigt lustigt ifall detta stämmer!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in