2016-12-17, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greyhound
Har du läst rapporten? Det är lite mer omfattande än så...
Nej, inte i sin helhet utan mitt inlägg byggde på informationen som fanns i expressens artikel.

Men upplys mig gärna om du har läst mer ordentligt. Vad jag inte förstått via media är om det finns något i rapporten som man kan fälla de enskilda idrottarna för? (Det var egentligen det jag ville komma åt med mitt halvironiska "provocerande" inlägg.) Av det jag hört/läst i media är att det funnits en stor organisation som bla. manipulerat urinprov i Sotji. Men ett manipulerat urinprov är ju naturligtvis inte samma sak som ett positivt prov. Det går väl inte att veta hur urinprovet såg ut innan manipulationen?
Citera
2016-12-17, 14:59
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Satt just och lyssnade på Björn Ferry i Vinterstudion och jag anser att han har kloka resonemang om doping/medicinering. Förbjud medicinering, punkt slut.

Lyssnade med på det. Tänkvärt. Vill vi ha ett pillerrace eller inte?
Citera
2016-12-17, 15:11
Medlem
Provovcerande med RF:s dopinigexpert i vinterstudion som är "fullständigt trygg" med att medicinerna inte är prestationshöjande och bara återställer till "normal nivå". Hela begreppet nomal nivå känns som pseudovetenskap. Jag är ganska säker på att min normala nivå inte är samma som Johan Olssons. Det skulle behövas ganska mycket medicin för mig att nå hans normala nivå.

Det känns också som man hela tiden pratar om normala doser medicin och inte Sundbys elefantdoser med hela dyngsdoser precis rätt tid innan tävling.

Man verkar fullständigt bortse från eventuella fördelar som skulle kunna göra att man, tack vare medicin, kan ligga på en betydligt högre träningsdos året runt än idrottare som inte tar medicin. Om det dessutom gör att man behöver förre sjukdomsdagar och vilodagar så borde konkurrensfördelen vara enorm.
Citera
2016-12-17, 15:12
Medlem
t0xx0ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Lyssnade med på det. Tänkvärt. Vill vi ha ett pillerrace eller inte?

Tycker att det är ett väldigt drastiskt förslag. Vet inte om hur mycket Björn har tänkt igenom det för att ha nått den slutsatsen (garanterar mer än jag) eller om han tar den sidan för att skapa debatt.

Min utgångspunkt är att alla (konsensus) är att man vill att astmatiker och andra som har kroniska sjukdomar som kräver medicinering ändå ska kunna vara med att tävla. Det är således ett mål att sträva mot. Att utifrån detta säga att all medicinering bör förbjudas är då att säga att vi inte har, och inte kommer att kunna utveckla möjligheten, att undersöka och fastställa att den medicin som används enbart ger en utövare möjligheten att tävla på lika villkor.

Att komma till den slutsatsen kräver mycket kunskap då det är ett drastiskt beslut att ta. I slutändan är det att säga att "vi ger upp", och man tvingar också unga som utvecklar eller har dessa sjukdomar från att fortsätta sitt idrottande, eller ta sin medicin. Såna beslut är i alla fall jag inte så snabb att vilja ta.
Citera
2016-12-17, 15:14
Medlem
Mikojans avatar
Och Blomqvist som känns som en överlevare som expert (halvless på honom är bara förnamnet) dundrar mot Legkov och ryssarna på obekräftade uppgifter i Expressen, men styrkekramar Johaug och dom andra norska fuskarna.
Senast redigerad av Mikojan 2016-12-17 kl. 15:18.
Citera
2016-12-17, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av t0xx0m
Tycker att det är ett väldigt drastiskt förslag. Vet inte om hur mycket Björn har tänkt igenom det för att ha nått den slutsatsen (garanterar mer än jag) eller om han tar den sidan för att skapa debatt.

Min utgångspunkt är att alla (konsensus) är att man vill att astmatiker och andra som har kroniska sjukdomar som kräver medicinering ändå ska kunna vara med att tävla. Det är således ett mål att sträva mot. Att utifrån detta säga att all medicinering bör förbjudas är då att säga att vi inte har, och inte kommer att kunna utveckla möjligheten, att undersöka och fastställa att den medicin som används enbart ger en utövare möjligheten att tävla på lika villkor.

Att komma till den slutsatsen kräver mycket kunskap då det är ett drastiskt beslut att ta. I slutändan är det att säga att "vi ger upp", och man tvingar också unga som utvecklar eller har dessa sjukdomar från att fortsätta sitt idrottande, eller ta sin medicin. Såna beslut är i alla fall jag inte så snabb att vilja ta.
Är helt inne på Ferrys linje..elitidrott är defenitivt ingen rättighet! Är man inte frisk,utan behöver medicin så platsar man inte bland elitidrottare. Vart drar man annars gränsen? Den med lågt testeron värde,får dom ta tillskott?
Nej till medicin i elitidrott!!
Citera
2016-12-17, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikojan
Och Blomqvist som känns en överlevare som expert (halvless på honom är bara förnamnet) dundrar mot Legkov och ryssarna på obekräftade uppgifter i Expressen, men styrkekramar Johaug och dom andra norska fuskarna.
Håller med,lite kappvändare över honom. Då passar man inte som expert..
Citera
2016-12-17, 15:17
Medlem
t0xx0ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneTwoZero
Är helt inne på Ferrys linje..elitidrott är defenitivt ingen rättighet! Är man inte frisk,utan behöver medicin så platsar man inte bland elitidrottare. Vart drar man annars gränsen? Den med lågt testeron värde,får dom ta tillskott?
Nej till medicin i elitidrott!!

Var går gränsen till elitidrott? Scandic Cup i Boden, är det elitidrott? Vasaloppet? Division 1 i fotboll? Division 2?

Edit: Ang. testosteronfrågan, ja. Hur vanligt är det med testosteronbrist bland elitidrottare? Messi tog väl HGH i unga år.

Citat:
Ursprungligen postat av OneTwoZero
Som sagt,gör det enkelt och förbjud mediciner,då behöver man inte fundera..

Det är precis den åsikten jag invänder mot. Som du säger är det att göra det enkelt och bekvämt för sig.
Senast redigerad av t0xx0m 2016-12-17 kl. 15:30.
Citera
2016-12-17, 15:25
Medlem
Citat:
Var går gränsen till elitidrott? Scandic Cup i Boden, är det elitidrott? Vasaloppet? Division 1 i fotboll? Division 2?

Edit: Ang. testosteronfrågan, ja. Hur vanligt är det med testosteronbrist bland elitidrottare? Messi tog väl HGH i unga år.
Som sagt,gör det enkelt och förbjud mediciner,då behöver man inte fundera..
Citera
2016-12-17, 15:34
Medlem
Citat:

Det är precis den åsikten jag invänder mot. Som du säger är det att göra det enkelt och bekvämt för sig.
Och rättvist...
Bättre förslag?
Citera
2016-12-17, 15:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cubex
Provovcerande med RF:s dopinigexpert i vinterstudion som är "fullständigt trygg" med att medicinerna inte är prestationshöjande och bara återställer till "normal nivå". Hela begreppet nomal nivå känns som pseudovetenskap. Jag är ganska säker på att min normala nivå inte är samma som Johan Olssons. Det skulle behövas ganska mycket medicin för mig att nå hans normala nivå.

Det känns också som man hela tiden pratar om normala doser medicin och inte Sundbys elefantdoser med hela dyngsdoser precis rätt tid innan tävling.

Man verkar fullständigt bortse från eventuella fördelar som skulle kunna göra att man, tack vare medicin, kan ligga på en betydligt högre träningsdos året runt än idrottare som inte tar medicin. Om det dessutom gör att man behöver förre sjukdomsdagar och vilodagar så borde konkurrensfördelen vara enorm.

Kanske dags att byta ut Andrèn som stödjer något som är överbevisat de senaste månaderna..

Läkare Bernt Ersson säger att studier visar att man kan förbättra ventilationen med 10 % om man intar astmamediciner. Detta skulle innebära upp emot 30 sekunder på 10 km.. Andrèns uttalanden är anmärkningsvärda och är inte faktabaserat..

http://www.expressen.se/sport/langdskidor/jag-tycker-inte-att-de-bor-tavla-i-elitidrott/
Citera
2016-12-17, 15:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cubex

Studier visar att Formoterol ( Björgens och Sundbys medicin) har prestationshöjande fördelar. Denna studier visar på anabola effekter..mer potent än Clenbuterol ( som Katrin Krabbe åkte dit på).

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17134898
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in