2016-12-16, 21:16
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas

Några fördelar med att vara moderator som TS frågar efter vetefan om jag märkt några.

Du säger ju emot dig själv när du säger så. Du håller med krillekryss i att om forumet ska kunna fortleva så krävs det ideella insatser. När du utfört en eller flera av just dessa idella insatser och städat bort diverse baggel, så har det ju blivit en marginellt bättre plats för oss alla. Är inte det en fördel i sig, så säg?

Sedan måste det ju vara en oerhörd fördel att få lite feedback ifrån de användare som trots allt är trevliga, eller hur?
Citera
2016-12-16, 21:40
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Du säger ju emot dig själv när du säger så. Du håller med krillekryss i att om forumet ska kunna fortleva så krävs det ideella insatser. När du utfört en eller flera av just dessa idella insatser och städat bort diverse baggel, så har det ju blivit en marginellt bättre plats för oss alla. Är inte det en fördel i sig, så säg?

Sedan måste det ju vara en oerhörd fördel att få lite feedback ifrån de användare som trots allt är trevliga, eller hur?

Visst, men jag tolkade TS rubrikfråga som att han menade direkta personliga fördelar på ena eller andra sättet, men det kanske var fel.

Just feedbacken är ju om inte en fördel så åtminstone ett trevligt inslag. En fördel för forumet om inte annat. Och då menar jag faktiskt negativ feedback också. OK för att det inte är så givande om man får PM där feedbacken endast består i att man anses vara en mongoloid judebögnazistpedofilparagrafryttare, men annars så är ju negativ kritik inte fel. Inte minst för att det är skitlätt att man efter ett tag har rätt lätt för att missa det faktum att man som moderator levt med daglig tolkning av regelverket på längden och tvären i en massa år, och att det dels inte är självklart att alla andra har gjort det...och dels att man dessutom emellanåt har fel trots att man just levt med regelverket i alla år.

Men det är klart att beröm är roligare i sig, dock faktiskt egentligen inte lika givande (mer än på det personliga planet, vilket iofs inte ska föraktas).´

Trevlighet i sig är ju också roligare men jag har rätt stor förståelse att folk är förbannade ibland, även om det ofta beror på misstolkning eller okunskap om regelverket.

Hmmm, lite svamligt kanske, jag skyller på rommen.
Citera
2016-12-16, 21:54
Moderator
Tinuviels avatar
Rubrik korrigerad efter TS.

Orginal:
Fördelar med att vara moderator

// mod
Citera
2016-12-16, 22:35
Medlem
Intressant att jobba gratis i ett företag som genererar stora vinster till ägaren. Knappast att likna vid att vara verksam i en ideell förening. Hur motiverar man sig själv att jobba gratis när andra tjänar stora pengar på ens arbete?

Jo jag vet att det finns andra ställe där det är likadant som Röda korset, Rädda barnen osv. Fotfolket får väl på sin höjd en kopp kaffe medan generaldirektören tjänar runt 100 papp i månaden.
Citera
2016-12-16, 22:53
Medlem
nerdnerds avatar
Är det någon speciell typ av medlemmar som blir mods? Förutom då alltså att det ju förstås inte bör vara någon notorisk regelbrytare, vilket ju är självklart.

EN som jag har lite koll på själv verkar t ex inte ha startat en enda tråd själv. Är det en fördel?
Citera
2016-12-16, 23:10
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Intressant att jobba gratis i ett företag som genererar stora vinster till ägaren. Knappast att likna vid att vara verksam i en ideell förening. Hur motiverar man sig själv att jobba gratis när andra tjänar stora pengar på ens arbete?

Jo jag vet att det finns andra ställe där det är likadant som Röda korset, Rädda barnen osv. Fotfolket får väl på sin höjd en kopp kaffe medan generaldirektören tjänar runt 100 papp i månaden.

Well, det skiljer väl sig principiellt egentligen inte mycket från att vara användare och då gratis generera innehåll åt ägarna.
Citera
2016-12-16, 23:15
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Är det någon speciell typ av medlemmar som blir mods? Förutom då alltså att det ju förstås inte bör vara någon notorisk regelbrytare, vilket ju är självklart.

EN som jag har lite koll på själv verkar t ex inte ha startat en enda tråd själv. Är det en fördel?
"Typ av medlemmar". Har du några exempel på vad du menar? Jag har svårt att se det. En någorlunda förmåga att hålla sig till regelverket samt en jämn aktivitet på forumet är de tydliga drag vi kan sägas ha gemensamt.
Citera
2016-12-16, 23:18
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Well, det skiljer väl sig principiellt egentligen inte mycket från att vara användare och då gratis generera innehåll åt ägarna.
Underbar och perfekt sylvass kommentar.

Finns ingen skillnad i att flytta en tattigt placerad tråd till papperskorgen eller att skriva ett random inlägg på forumet. Båda gör forumet till vad det är.

Att ens i ett inlägg ifrågasätta hur någon kan vara mod är samma sak som att ens ifrågasätta hur någon kan skriva ett enda enskilt inlägg på forumet. Båda delarna genererar ju i så fall inkomster.

Inte för att jag bryr mig om ekonomin i det hela, men själva ifrågasättandet är ju komiskt korkat.
Citera
2016-12-17, 00:20
Inaktiv Administrator
admin5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AloneDaisy
På Flashback finns det just nu 112 moderatorer och självklart funderar jag mer och mer över innebörden. Varför väljer man att bli en moderator? Hur ser forumets design ut när man är inloggad som moderator? Hur aktiv måste man vara? På den här tråden kan alla ställa frågor som jag hoppas att någon moderator eller tidigare moderator skulle kunna besvara frågorna.

Lite mer kött på benen, beskrev här hur det går till när vi utser en moderator m.m: (FB) (Hur utses moderatorer? Sammanfogad tråd /Mod)

admin5
Citera
2016-12-17, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är väl ändå en väldigt stor skillnad. Jag gissar att ni ändå har en viss arbetstid och måste läsa allt, även sådant ni själva inte är intresserad av. Jag läser bara det som jag själv finner intressant och bryter ofta om det inte ger mig något eller inte för den dagen är intresserad.

Jag har själv jobbat en hel del ideellt men då i ej vinstgivande föreningar. Har även gjort vad som såg ut som ideellt arbete i företag under speciella former men då fått betalt på annat sätt genom traktamente, kostnadsersättning och gåvor.

Att jag bidrar till att ägaren tjänar pengar förstår jag men det är i utbyte mot att jag får något i gengäld. Ungefär som att jag läser tidningar på nätet eller ser en film eller annat på tv med reklam.
Citera
2016-12-17, 00:42
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin5
Lite mer kött på benen, beskrev här hur det går till när vi utser en moderator m.m: (FB) (Hur utses moderatorer? Sammanfogad tråd /Mod)

admin5

Ok, tack, det var upplysande.

Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
"Typ av medlemmar". Har du några exempel på vad du menar? Jag har svårt att se det. En någorlunda förmåga att hålla sig till regelverket samt en jämn aktivitet på forumet är de tydliga drag vi kan sägas ha gemensamt.

Jag skrev ju just ett exempel: en som inte startade egna trådar innan han/hon blev Mod. Varför skulle just det vara en fördel? Vet inte. Kanske man t ex inte vill störa trådskapare, iaf flitiga såna som också håller sig till reglerna, med några plikter utöver det? Sen som Mod blir det förstås en massa trådar -- om avstängningar.
Citera
2016-12-17, 00:49
Inaktiv Administrator
admin5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd

Nej, det hamnar nog snarare mer på minussidan. Dock inte något som diskvalificerar kandidaten, men ändå ganska ovanligt/udda.

admin5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in