Citat:
Ursprungligen postat av
AloneDaisy
På Flashback finns det just nu 112 moderatorer och självklart funderar jag mer och mer över innebörden. Varför väljer man att bli en moderator? Hur ser forumets design ut när man är inloggad som moderator? Hur aktiv måste man vara? På den här tråden kan alla ställa frågor som jag hoppas att någon moderator eller tidigare moderator skulle kunna besvara frågorna.
Det grundläggande skälet, iallafall för mig, är att jag tycker att forumet fyller en viktig funktion och för att det ska kunna fortleva så krävs det ideella insatser. Ett sätt att ge tillbaka, helt enkelt. Inte svårare än så.
Forumet ser ungefär likadant ut som det gör för alla andra, men vi har lite mer knappar för att utföra modereringsåtgärder, se rapporter på inlägg och dylikt. Vi kan också se alla raderade inlägg på forumet, även i de vi inte modererar. Däremot kan vi inte moderera i några andra forum än dem vi explicit är moderatorer i. Där är vi vanliga användare.
Man måste vara aktiv regelbundet, men det är ju olika hur mycket det innebär. Vissa lägger timmar om dagen, vissa mer och vissa mindre. Det beror ju en del på vilka forum man modererar också.