2016-12-12, 18:24
Medlem
Karl.Anderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Problemet på de lägre terminerna är ofta att hitta något juridiskt relevant som dessutom är betalt. Om du mailar en massa humanjuridiska byråer får du säkert följa med någon/praktisera, men det är oklart om någon är villig att betala. Särskilt om du bara är villig att stanna över sommaren.

Överlag har som bekant affärsjuridiska byråer en mängd studentpooler/receptionisttjänster, men återigen misstänker jag att de helst ser att man stannar längre än ett par månader.

De här vet jag anställde ett gäng jurstuds över somrarna: https://www.tff.se/ .

Det kan vara värt att gå igenom myndighetsregistret och höra av sig till de du tycker verkar intressanta. Kolla särskilt försäkringskassan.

Jag fick jobb på en mindre byrå på T2; deltid under terminerna och heltid på sommaren. I det fallet berodde det enbart på kontakter. Odla ditt nätverk!

Tack för infon, Sobofied. Är studentpoolerna du nämner i regel aktuella för T2:are? Var det en sådan du var del av under T2? Kan byråernas "träningsdagar"/tävlingar vara en bra idé för att, som du säger, odla sitt nätverk, givet hur långt jag kommit på utbildningen? Söker alltså "handfasta" tips haha, men gissar att det kanske bara handlar om att vara ihärdig och om sig och kring sig.
Citera
2016-12-12, 18:25
Medlem
Karl.Anderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alesisloke
Byråerna brukar behöva receptionister. Annars kan du ju söka någon administrativ roll på domstol, förvaltningsmyndighet eller liknande. Allmänt adminjobb på valfritt företag kan även vara bra.

Tack! Hänvisar till citeringen av Sobofieds svar.
Citera
2016-12-12, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Det beror på var du läser.

Hur ser det ut i Lund och Uppsala?
Citera
2016-12-12, 20:11
Medlem
Nirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jxb
Hur ser det ut i Lund och Uppsala?
i Uppsala väljer man inte själv, utan blir automatiskt indelad i seminarie- och basgrupper varje termin (byter basgrupp en gång under terminen också).

Om man har särskilda skäl kan man be att bli placerad så att schemat funkar med barnhämtning exempelvis.
Citera
2016-12-12, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArkadS
Behöver tips och råd inför Internationell Privaträtt på SU (IP)

Vad rekommenderar ni för tentaplugg inför IP?

Är det nödvändigt att läsa boken (Michael Bogdan)? Läser den just nu men känner att den känns ganska segflytande. Känns som att en del även är överkurs eller glider in på ett annat område som inte kommer att tenteras (familjerätt etc)? Har jag rätt eller fel?

Skulle ni säga att boken är viktig?

Boken var värdelös. Som Sobofied nämnde så bör du fokusera på gamla tentor (kanske rentav mer än vanligt). Svarsmallarna var bra och utförliga. Hellners svarmallar framkallade även en del ångestladdade skratt och ämnet i sig är väldigt metodiskt (läs "lätt" att plugga in bara man ger det tid).

----

Nu till min fråga, ngn som sitter på betygsfördelningen från förra terminen i förvaltningsrätt 21 HP (SU) ? Krävs en relativt god insats för att nå 34 och AB så är lite nyfiken på hur många % som fixade det förra terminen😬
Citera
2016-12-12, 21:15
Medlem
makaveli143s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArkadS
Behöver tips och råd inför Internationell Privaträtt på SU (IP)

Vad rekommenderar ni för tentaplugg inför IP?

Är det nödvändigt att läsa boken (Michael Bogdan)? Läser den just nu men känner att den känns ganska segflytande. Känns som att en del även är överkurs eller glider in på ett annat område som inte kommer att tenteras (familjerätt etc)? Har jag rätt eller fel?

Skulle ni säga att boken är viktig?
Läser inte på SU men kan ändå dela med mig av mina tankar kring IP-rätten. Det var i mitt tycke den mest "tekniska" kursen på hela programmet då det var så många förordningar och lagar att hålla koll på samt navigera runt i. Det tog tid för min hjärna att acceptera att IP egentligen är inhemsk rätt då benämningen Internationell lätt gör att hjärnan vandrar iväg.

Det tar tid att verkligen få koll på systematiken så studera massa gamla tentor samt förordningarna om och om igen. Har du tid finns även Question and answer böcker via amazon du kan inhandla för att få en mycket pedagogisk genomgång av systematiken i lagval/lagkonflikter. Rekommenderar för övrig Q&A böckerna starkt till flera av kurserna på juristprogrammet.
Citera
2016-12-12, 21:38
Bannlyst
Nån som vet varför finska tjejer kommer över Östersjön och pluggar juridik i Sverige? Är det svårare att bli jurist i Finland eller finns det några andra subtila förmåner med att plugga juridik här? De kan väl inte jobba i Finland med en svensk juristexamen?
Citera
2016-12-12, 21:41
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Nån som vet varför finska tjejer kommer över Östersjön och pluggar juridik i Sverige? Är det svårare att bli jurist i Finland eller finns det några andra subtila förmåner med att plugga juridik här? De kan väl inte jobba i Finland med en svensk juristexamen?

Har aldrig frågat. Men satan vad med finländskor det finns på juridicum i Uppsala. Säkert upp mot 10 st på t1.
Citera
2016-12-12, 21:42
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
De kan väl inte jobba i Finland med en svensk juristexamen?

Nja... Kanske. Jag har stött på finnar i Sverige så det motsatta bör rimligtvis fungera. Om inte annat finns Åland, norra Sverige/Finland, och egentligen alla möjliga tänkbara trans-östersjönska-påhitt som kan kräva både finsk och svensk expertis. (Affärsjuridisk utgångspunkt this is.)
Citera
2016-12-12, 21:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Har aldrig frågat. Men satan vad med finländskor det finns på juridicum i Uppsala. Säkert upp mot 10 st på t1.
Precis! Ska börja där till våren och har märkligt nog redan hittat två finskor som ska börja i samma kull, men inga svenskar än så länge
Citera
2016-12-12, 21:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Nja... Kanske. Jag har stött på finnar i Sverige så det motsatta bör rimligtvis fungera. Om inte annat finns Åland, norra Sverige/Finland, och egentligen alla möjliga tänkbara trans-östersjönska-påhitt som kan kräva både finsk och svensk expertis. (Affärsjuridisk utgångspunkt this is.)
Jo, det förstås. Just i glesbebyggda områden i Norrbotten och Österbotten kan man säkert jobba som både svensk och finsk jurist, om man behärskar bägge språken. Men det vore ju lite udda om man med enbart svensk juristexamen kunde landa ett jobb i Helsingfors som domare i Finlands motsvarighet till vår hovrätt..
Citera
2016-12-12, 21:52
Medlem
Citat:

Jo det är främst på grund av att det är svårare att komma in på juristutbildning i Finland, krävs oftast att man har både toppbetyg och presterar även bra i ett väldigt krävande inträdesprov. Språket brukar också vara en bra orsak varför många söker sig till väst eftersom rätt så många Finlandssvenskar har sämre kunskaper i det andra inhemska språket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in