2016-12-12, 14:48
Medlem
theoverachievers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord-Epic
Nu VT2017, ska börja och läser runt lite så man är förberedd på vilken grupp man ska välja, brukar ju vara några lärare som återkommer varje år om jag inte är helt ute och cyklar?
Juristprogrammet finns på sex platser i Sverige. Vilket universitet ska du börja på?
Citera
2016-12-12, 14:50
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theoverachiever
Juristprogrammet finns på sex platser i Sverige. Vilket universitet ska du börja på?

Regel nr 1 när du sitter ting eller är ny bitris: fråga gärna, men tänk lite själv innan du frågar.

Inte riktad till dig alltså, utan till frågeställaren.
Citera
2016-12-12, 14:55
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArkadS
Behöver tips och råd inför Internationell Privaträtt på SU (IP)

Vad rekommenderar ni för tentaplugg inför IP?

Är det nödvändigt att läsa boken (Michael Bogdan)? Läser den just nu men känner att den känns ganska segflytande. Känns som att en del även är överkurs eller glider in på ett annat område som inte kommer att tenteras (familjerätt etc)? Har jag rätt eller fel?

Skulle ni säga att boken är viktig?

Seminariematerialet och tentorna räckte bra för mig när det begav sig.
Citera
2016-12-12, 16:02
Medlem
Vänta va, ska man välja grupper och lärare på juristprogrammet?
Citera
2016-12-12, 16:12
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jxb
Det beror på var du läser.
Citera
2016-12-12, 16:18
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:

På SU väljer man ny grupp och lärare på i princip varje kurs.
Citera
2016-12-12, 16:30
Medlem
theoverachievers avatar
Citat:
På GU delas man nästan alltid in i grupper automatiskt. Ibland har grupperna olika lärare, ibland har de samma lärare.
Citera
2016-12-12, 16:41
Medlem
Omformulerar mig

Vilken grupp /Lärare ska man välja på SU Juristprogrammet vt2017?

man får som nämnt tidigare välja grupper med olika lärare och undrar nu andras erfarenhet av de olika lärarna, vilka är hårda, vilka är mer pedagogiska?
Citera
2016-12-12, 16:49
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord-Epic
Omformulerar mig

Vilken grupp /Lärare ska man välja på SU Juristprogrammet vt2017?

man får som nämnt tidigare välja grupper med olika lärare och undrar nu andras erfarenhet av de olika lärarna, vilka är hårda, vilka är mer pedagogiska?

"Hårda" spelar inte någon roll om du menar i betygshänseende. Större delen av ditt betyg sätts anonymt via tentan, och om du misslyckas med att få höga poäng på den del som faktiskt sätts av gruppläraren lär det inte bero på denne.

Få har erfarenhet av fler än en lärare på JIK:en så det är svårt att göra en jämförelse (som ändå hade varit subjektiv). Jag hade Ulrika Borg och rekommenderar henne varmt. Hon är pedagogisk och rolig. Jag tror också hon är bra som ett första möte med en jurist, så att säga.

Anna Öster och Maria Lamm brukar vara väldigt populära också. Överlag tror jag de flesta är väldigt nöjda med sin JIK-lärare.

Jag hade inte oroat mig för mycket över lärarvalet på JIK:en. Välj istället efter det schema som passar bäst.

Alternativt; vänta tills grupperna börjar fyllas och facebookstalka alla potentiella gruppkamrater. Välj sedan efter utseende/rikedom.
Citera
2016-12-12, 17:11
Medlem
alesislokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pensionerad
Intagen nu under VT till LU, men står och tvekar om det är värt flytten ner.

Är egentligen från Stockholm så ur ett rent bekvämt perspektiv är ju UU bättre. Hur mycket skiljer sig lärosätena åt kvalitetsmässigt (eller snarare anseende)? SU kommer inte på tal.

Sitter även och funderar lite över hur låst man blir till att arbeta i Sverige genom en jur.kand kontra andra program. Som det ser ut nu kommer jag försöka gå in på UD efter examen men man vill ju också kunna lägga upp en B-plan. Även lite därför jag ställer mig tveksam till att tacka ja i nuläget.

C.a. 55% av alla som jobbar på de största affärsjuridiska byråerna är från SU. Tänk om.
Citera
2016-12-12, 17:17
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alesisloke
C.a. 55% av alla som jobbar på de största affärsjuridiska byråerna är från SU. Tänk om.

Källa? Och har du funderat på kontor utanför sthlm + antalet examinerade från respektive lärosäte?

Nog för att jag är för att alltid påpeka hur värdelöst det är med statusfunderingar iofs.
Citera
2016-12-12, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
"Hårda" spelar inte någon roll om du menar i betygshänseende. Större delen av ditt betyg sätts anonymt via tentan, och om du misslyckas med att få höga poäng på den del som faktiskt sätts av gruppläraren lär det inte bero på denne.

Få har erfarenhet av fler än en lärare på JIK:en så det är svårt att göra en jämförelse (som ändå hade varit subjektiv). Jag hade Ulrika Borg och rekommenderar henne varmt. Hon är pedagogisk och rolig. Jag tror också hon är bra som ett första möte med en jurist, så att säga.

Anna Öster och Maria Lamm brukar vara väldigt populära också. Överlag tror jag de flesta är väldigt nöjda med sin JIK-lärare.

Jag hade inte oroat mig för mycket över lärarvalet på JIK:en. Välj istället efter det schema som passar bäst.

Alternativt; vänta tills grupperna börjar fyllas och facebookstalka alla potentiella gruppkamrater. Välj sedan efter utseende/rikedom.

haha jag gillar de sista alternativet, tack för svar ska hålla utkik efter Ulrika, Maria och Anna,

även hört om någon madeleine som ska vara bra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in