2016-06-10, 15:17
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danthepancake
Mitt problem är att jag har väldigt svårt för att hitta rätt i lagboken. Jag vet ungefär var jag ska leta i de allra flesta fall men jag lyckas alltid plocka ut fel paragrafer osv och har snubblat på mållinjen på båda tentorna (2p från G på första tentan) och den andra blankade jag då jag gärna vill fixa ett VG på höken.
Ett vanligt fel är att man glömmer läsa hela lagtexten när man pluggar. Jag gjorde samma fel, läste litteraturen, rättsfallen och gjorde övningsfrågor/gamla tentor, men aldrig att jag läste igenom alla lagar som kursen berörde.
Citera
2016-06-13, 22:41
Medlem
SunWukongs avatar
Finns det förresten någon här som har tips på intressanta praktikplatser?

Funderar att göra praktik någon gång nästa läsår och har totalt hjärnsläpp. Jag tänker typ något familje- eller offentligrättsligt men alla tips är välkomna!
Citera
2016-06-14, 17:44
Medlem
alesislokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SunWukong
Finns det förresten någon här som har tips på intressanta praktikplatser?

Funderar att göra praktik någon gång nästa läsår och har totalt hjärnsläpp. Jag tänker typ något familje- eller offentligrättsligt men alla tips är välkomna!

migrationsverket är svinlätt att få jobb på nu
Citera
2016-06-16, 10:05
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alesisloke
Jo, men då får man flytta ifrån flickvänner/pojkvänner och bosätta sig i obygden. Vem vill det?
Mölndal, Norrköping, Uppsala, Sundsvall, Malmö, Söderhamn, Gävle, Boden och Mariestad verkar vara orter som Migrationsverket mest söker folk till. Alltså ställen man helst skulle vilja undvika!
Citera
2016-06-16, 14:30
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:
Jag kontrar med Försäkringskassan.

http://www.arbetsformedlingen.se/4.1799db4911df80d2fa9800024.html?url=-123388378%2FNy%2FSokPlatsannonser%2FSokPlatsannons er.aspx%3Fq% 3Ds%2528sn%25282021005521%2529%2529%26oo%3D1&sv.ur l=12.1799db4911df80d2fa9800029
Citera
2016-06-17, 12:25
Medlem
alesislokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackSm1th
Jo, men då får man flytta ifrån flickvänner/pojkvänner och bosätta sig i obygden. Vem vill det?
Mölndal, Norrköping, Uppsala, Sundsvall, Malmö, Söderhamn, Gävle, Boden och Mariestad verkar vara orter som Migrationsverket mest söker folk till. Alltså ställen man helst skulle vilja undvika!

Uppsala är väl ändå nära och bra för Uppsala-jurstuds, Malmö för Lundajurister och övriga passar väl bra för de som pluggar i Örebro.
Citera
2016-06-18, 18:30
Medlem
theoverachievers avatar
Citat:
Uppsala är väl ändå nära och bra för Uppsala-jurstuds, Malmö för Lundajurister och övriga passar väl bra för de som pluggar i Örebro.
Och Mölndal gränsar ju till Göteborg.
Citera
2016-06-18, 23:42
Medlem
St.Smiths avatar
När startar Juristprogrammets HT på SU? Ungefär kring vilket datum brukar det dra igång?
Citera
2016-06-19, 00:15
Medlem
at95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St.Smith
När startar Juristprogrammets HT på SU? Ungefär kring vilket datum brukar det dra igång?

Ungefär 1 september.
Citera
2016-06-19, 02:00
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St.Smith

Uppropet 17 augusti. http://www.jurinst.su.se/om-oss/nyheter/nyantagna-och-reserver-juristprogrammet-ht-2016-1.157361

JIKen 29 aug. Här preliminärt schema. https://fastreg.juridicum.su.se/kursweb/Schedule.aspx?MomentID=2441&termin=H16
Citera
2016-06-20, 13:49
Medlem
JudgeBootys avatar
Ännu en finne med en fråga angående juristprogrammet. I Finland är juristprogrammet upplagt så, att det består av en kandidat (3 år) och en magisterexamen (+2år). Man söker alltså in separat till magisterexamen, trots att man kommit in på juristlinjen. Är det lika i Sverige?

Jag tänkte nämligen om det är möjligt att studera de tre första åren vid ett universitet i Sverige, och sedan avlägga den sista delen, magisterexamen, i ett annat land?

Tacksam för svar.
Citera
2016-06-20, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JudgeBooty
Ännu en finne med en fråga angående juristprogrammet. I Finland är juristprogrammet upplagt så, att det består av en kandidat (3 år) och en magisterexamen (+2år). Man söker alltså in separat till magisterexamen, trots att man kommit in på juristlinjen. Är det lika i Sverige?

Jag tänkte nämligen om det är möjligt att studera de tre första åren vid ett universitet i Sverige, och sedan avlägga den sista delen, magisterexamen, i ett annat land?

Tacksam för svar.

I Sverige består juristprogrammet av en juristexamen på 4,5 år. Utomlands översätts detta till en master (vilket på andra program innebär 5 års studier). Vid vissa universitet, iallafall Lund, kan studenter ta ut en kandidat efter 3 år, och sedan sluta eller fortsätta 1,5 år med fördjupningskurser & examensuppsats för att få ut juristexamen.

Om du kan bygga på en svensk "juristkanditat" utomlands beror på land & skola. Har en bekant som åkte på utbyte ett år till Australien efter 3:e årets på juristprogrammet & tog en master down under.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in