2016-07-22, 07:11
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jersi
Ser att det är en gammal tråd? Är det fortfarande aktuellt eller har tråden bara fortsatt?

I alla fall, jag var oskuld till jag var 23 år ... samma år som jag skulle fylla 24. Jag vet inte om det finns några tips att ge egentligen annat än att 1) Vilken bild av sex du än må ha ... det kommer inte förändra ditt liv på något sätt. Det är fortfarande bara en orgasm när allt kommer omkring 2) Du behöver ingen massiv plan för att hitta en tjej. Bege dig ut på en dejtingsite och var ärlig med vem du är ... somewhere sometime kommer det att klaffa.
"Hej, jag är en lite ledsen kille med asperger som gillar att spela dataspel. Mamma bestämmer vad jag har på mig och jag väntar på att Daglig Verksamhet ska ordna ett låtsasjobb till mig".

Jag delar din syn på första samlaget. TS söker såklart tvåsamhet, inte enbart ett ligg, men det vet han.

Problemet är bara att en partner heller egentligen inte löser något. Man mår jättebra i början kanske men sen är det jobbigt igen. Ska det funka ordentligt måste man ha glädje i sig själv som person.

Edit: TS! Har du kollat upp ersättningsnivåerna när man sysslar med daglig verksamhet? Det räcker liksom inte alls till ett normaltliv utan är anpassat för att man bor på ett LSS-boende. Du verkar vara så högfungerande att jag på allvar inte tror att daglig verksamhet är rätt ställe för dig. Man får ingen lön utan om man har tur en femtiolapp om dagen. Många får nada.
Senast redigerad av Imiron 2016-07-22 kl. 07:21.
2016-07-22, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Problemet är bara att en partner heller egentligen inte löser något. Man mår jättebra i början kanske men sen är det jobbigt igen. Ska det funka ordentligt måste man ha glädje i sig själv som person.

Vart att klippa ut bara den biten. Ar du inte trygg i dig sjalv och gillar dig sjalv marks det direkt Man kan forsoka gomma det hur mycket man vill, och vissa ar skickligare an andra. Men det slutar alltid at nagot i stil med uncanny valley. Nagot ar inte ratt dar under fasaden. Nar du faktiskt ar trygg med dig sjalv kommer det att lossna, garanterat. Och da kanns inte vantan sarskilt jobbig heller. Javlar vad klyschigt det har inlagget blir. Men jag kor pa, det ar ju sant.

Ta saker med en klackspark tills att du faktiskt hittar nan. Mot folk som folk. Under kostymen star en naken javel och undrar vad som star pa. Under den rosa klanningen ar det bara en lekfull eller tjurig kvinnnokropp som vill ha en dase i sig ibland. MEN DE AR EGENTLIGEN BARA EN HJARNA, och det ar latt att avvapna folk om du bara tar allt med en klackspark och skojar till ett lite.
2016-07-22, 13:17
Medlem
EddieCabots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markunator
Imirons råd är praktiskt taget värdelösa för mig, i alla fall de flesta. Förresten, om du ska komma med några fler såna där kommentarer så behöver du inte göra några fler inlägg till över huvud taget! Okej? Du har ändå inte varit till någon hjälp, så du kan lika gärna dra åt helvete.

Alla råd är värdelösa för dig. Du gör ju ändå inget.

Nej, jag har väl inte varit till hjälp. Men saken är den att ingen kan hjälpa en lipsill som du. Du kommer aldrig få ligga.
2016-07-22, 18:02
Medlem
Dawlishs avatar
Citat:
Vad fan är att "öppna en kurskatalog"? Jag vet inte ens vad det betyder.

Jag ska söka till utbildningar till våren, och jag har dessutom kommit in på ett par smärre utbildningar nu till hösten. Det är dock inget stort, för jag vet som sagt inte vad jag ska utbilda mig till. Jag vet inte villen linje jag ska gå, jag vet inte vilken som kan vara rolig eller ens det minsta lukrativ, eller vilken jag ens har behörigheter till!

Jag är inte redo att flytta hemifrån ännu. Jag kommer inte att komma in på någon sådan utbildning som du snackar om på ett bra tag; det går inte att söka till några fler kurser för hösten och det finns väl inga stora utbildningar som börjar på våren, heller? Vad för sorts utbildning är det du menar, förresten? En yrkesutbildning? På universitet eller folkhögskola?

Dessutom ska jag, som sagt, fokusera på att hitta ett jobb just nu. Vad har något av det här att göra med min oskuld, förresten? Vad spelar det ens för roll?

Har du tittat på vilken utbildningar som finns på högskolor/universitet? Det är synonymt med att öppna en kurskatalog. Numera kan man göra sådant på nätet har jag hört. Läs på om olika program som finns och sedan väljer du ett par som du ansöker till i höst. Det är lättare att komma in till våren, så du har goda chanser. Be dina föräldrar om hjälp, men försök att välja något som intresserar dig det minsta.

Det hjälper väl inte att fortsätta inte veta? TA REDA PÅ DET. Dvs, google skiten ur alla universitet och program, så VET DU.

Du säger ju bokstavligen "jag kan inte göra det här för att jag inte vet något om det". Vad stoppar dig från att ta reda på all info?

Det finns massvis med utbildningar som börjar till våren. Jag menar inget specifikt, du måste undersöka saken för att kunna välja något du gillar.

Du har fokuserat på att hitta ett jobb i flera år, hur har det gått? Utvärdera din situation, eller åtminstone bör dina föräldrar göra det med dig. Daglig verksamhet verkar gå så där, alltså är nästa steg att utbilda dig till något.

Det spelar roll för att du först av allt måste stå på egna ben, innan du ska försöka ligga med någon tjej. Tjejer omkring din ålder ryggar eftersom du bor hemma hos föräldrarna och inte är självständig.

Ta vara på mina tips och be dina föräldrar om hjälp med att välja utbildningen till våren BUMS. Det ska inte heller vara strökurser utan en utbildning som har föreningar, som gör att du kan bli delaktig i studentlivet. Fundera på allvar över att bli specialpedagog, där kommer du få utlopp för din identitet.
2016-07-22, 20:23
Medlem
Dawlishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av legallyruthless
Vart att klippa ut bara den biten. Ar du inte trygg i dig sjalv och gillar dig sjalv marks det direkt Man kan forsoka gomma det hur mycket man vill, och vissa ar skickligare an andra. Men det slutar alltid at nagot i stil med uncanny valley. Nagot ar inte ratt dar under fasaden. Nar du faktiskt ar trygg med dig sjalv kommer det att lossna, garanterat. Och da kanns inte vantan sarskilt jobbig heller. Javlar vad klyschigt det har inlagget blir. Men jag kor pa, det ar ju sant.

Ta saker med en klackspark tills att du faktiskt hittar nan. Mot folk som folk. Under kostymen star en naken javel och undrar vad som star pa. Under den rosa klanningen ar det bara en lekfull eller tjurig kvinnnokropp som vill ha en dase i sig ibland. MEN DE AR EGENTLIGEN BARA EN HJARNA, och det ar latt att avvapna folk om du bara tar allt med en klackspark och skojar till ett lite.

Ta mig fan det bästa jag läst på ett tag. Under kostymen står en naken jävel och undrar vad som står på.

Briljant.

Alla är vi människor, glöm inte det TS. Det må vara något abstrakt för dig men det betyder endast att vi alla är likvärdigt rädda, osäkra och alla vill vi ha någon att kramas med. Så bli till en självständig person först, och kör sedan så det ryker.
2016-07-22, 23:33
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usb3
Borde väl vara enklast att träffa kvinnor i samma situation tänker jag. Finns det inget Asperges-forum du kan in och ragga på?

Ring Asperges riksförbund och kolla om de annordnar några mingel för likasinnade kan ju vara en bra idé också.

Detta är ju vanligt, men blir i min erfarenhet inte bra. Särskilt inte när paret skaffar barn. Dels får barnen genen för AS (detta är ju ärftligt) från båda föräldrarna, och därför drabbas de ofta hårt av syndromet. Samtidigt som BÅDA föräldrarna har svårt med det sociala samspelet, saknar vänner och lever väldigt isolerat, inte kan coacha barnet när det gäller kamratproblem, har svårt att prata med barnens lärare, med barnens kamrater och deras föräldrar o.s.v.. Plus allt annat som kan följa med: att man har svårt att planera, passa tider, ta itu med hushållsarbete och hygien etc..

Men visst: som ett första steg, en första relation, kan det vara lättare att börja öva sig på tjejer som har samma problem.
2016-07-23, 01:12
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Bra idé. Jag har ju som sagt hittat en tjej som är ungefär som jag, men jag vet inte hur det kommer gå, dock.

Så alla som får hjälp av Daglig Verksamhet är alltså "muppar"? Så trevligt. Du verkar ha en väldigt fin och empatisk människosyn. OCH HUR I HELVETE SKA JAG KUNNA SÖKA SJÄLV, EGENTLIGEN?! VAD FAN ÄR DET FÖR JÄVLA RÅD?

Har du tänkt på att det inte är så jävla lätt för alla? Har du tänkt på att det finns de som är osäkra och inte vet vad de ska göra? (SPOILERS: Nej, det har du definitivt inte...)

Du har inte talat om hur man simmar; du har inte ens förklarat konceptet av vad vatten är för nåt. Dessutom så förväntar jag mig inte alls att du ska tycka synd om mig. Du hade varit tvungen att ha någon form aempati i så fall.

Tjejen är utomlands just nu, men det verkar inte som att det kommer att gå längre än vänskap. Förresten, vad fan var det där för konstig jävla metafor? Den är helt obegriplig.

WOW! Hur kommer det sig att jag inte har tänkt på det tidigare?! Jag hade ju bara kunna gå ut och skaffa ett jobb! Jag menar, alla vet ju att jobb för killar med Asperger som inte har någon universitets- eller högskoleutbildning bara VÄXER PÅ TRÄD, eller hur?!

Det du beskriver är våldtäkt, min vän, inte sex. Och nej, jag tänker inte jobba så, men tack för självförtroendet!

Det där skämtet gör det ganska tydligt att du inte tänker hjälpa mig längre. Det är lugnt, men i så fall får du fanimej sluta skicka svar på den här tråden.

Jag kan inte vänta tills jag jobbar eller pluggar med nåt. Då kan jag lika gärna ta livet av mig. Återigen; tack för självförtroendet!

De barnen tycker jag inte lite synd om...

Jag tror inte att du riktigt förstår hur svårt det är för mig, särskilt med tanke på att du knappt har gett några konkreta råd som faktiskt är genomförbara för en sådan som jag. Jag kan inte flytta ut ännu, jag kan inte bara "skaffa ett jobb", och jag kan inte komma på vad jag ska plugga till, om jag ens ska plugga till något!

Tack, Captain Obvious, men det visste jag faktiskt redan. Ser jag ut som en jävla MRA eller en pick-up artist, tycker du?

Jag går redan på gymmet fyra-fem gånger i veckan, och jag kör både konditionsträning och styrketräning. Jag fattar inte alls hur en sån där träningsrutin fungerar; din beskrivning av den är helt obegriplig.

Nej, det kommer jag inte, för jag fattar inte vad i helvete du menar. Ingenting kan fungera antidepressivt för mig dessutom, jag kommer nog att börja med starkare mediciner i stället.

HA HA HA vänta, du menar allvar? För...nej. Aldrig i livet att jag tänker ha det så här. Jag vägrar tro på att tjejer i den här världen är så jävla ytliga att de bryr sig om sån där skit.

Imirons råd är praktiskt taget värdelösa för mig, i alla fall de flesta. Förresten, om du ska komma med några fler såna där kommentarer så behöver du inte göra några fler inlägg till över huvud taget! Okej? Du har ändå inte varit till någon hjälp, så du kan lika gärna dra åt helvete.

Tack, men jag är 25 nu, och den där anekdoten får mig bara att må ännu sämre. Ytterligare en kille som har fått ligga vid en yngre ålder än jag är nu.

Jag tror att du förväxlar "inställning" med "möjligheter". Du vet inte och kommer aldrig att veta hur det är att tvingas leva med autism, så håll käften om du inte tänker säga nåt snällt, tack!
Betalade en hora en gång, var mer pinsamt än trevligt. Hur som haver - Sex är som pengar, har man inte vill man ha och har man kan man skita i det. Dessutom ser det jävligt fånigt ut.
2016-07-23, 15:45
Medlem
Zikniks avatar
Du behöver hitta någon likasinnad. Skaffa fritidsaktiviteter, kanske någon grupp för folk med likände diagnoser?
2016-07-24, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Idén är inte usel men många pojkar utan asperger kan tänka sig vara ihop med tjejer med asperger. Killar med asperger är dessutom fler än tjejerna med diagnosen. Så konkurrensen kan vara hård ändå.

Jag kanske har större chans med en tjej med Asperger i alla fall.

Citat:
Du hakar upp dig på termer. Personer som får hjälp med "daglig verksamhet" kan inte skaffa jobb själva och ses därför som osjälvständiga av kvinnor, vilket de finner avtändande. Detv har inte jag bestämt. Det bara är så. Min människosyn är irrelevant i sammanhanget, vad tjejer finner avtändande är allt.

Det spelar ingen roll - jag måste gå på Daglig Verksamhet. I höst kommer de hjälpa mig att komma ut på företag. Faktum är att jag har försökt med Arbetsförmedlingen mer än en gång, men de har hänvisat mig till Daglig Verksamhet. Jag betvivlar starkt att de flesta tjejer bryr sig så mycket om det som du påstår att de gör.

Citat:
Varför bryr du dig om min empati? Bedöm huruvida jag talar sanning istället.
Du konstaterade att fler har det så här. Jag försöker förklara att det är irrelevant för din situation.

Det håller jag inte med om. Jag tror verkligen att det går att träffa någon i alla fall. Jag har faktiskt inte möjlighet att bara skaffa ett jobb eller att utbilda mig till nåt.

Citat:
Har två vänner med asperger. Båda har skaffat jobb. Deras mamma har inte fixat det och inte daglig verksamhet heller.

Kul för dem. Icke relevant för mig eller min situation.

Citat:
För övrigt finns det inte "jobb för killar med asperger", "jobb för killar med ADHD", "jobb för killar med ADD" eller "jobb för killar utan NPF". Det finns "jobb". En del av de jobben är kanske svårare om man har asperger, men många av dem är det ju skitsamma vad gäller sociala färdigheter (t.ex. städ/disk)

Du missförstår mig: ingen kommer bara att anställa mig. Jag behöver helt enkelt Daglig Verksamhet.

Citat:
Det är inte ett skämt. Du ska inte ligga med din mamma eller tjejer som är som din mamma (i hennes ålder t.ex.), alltså är det irrelevant om hon tycker att dina kläder ser bra ut. Du vill ligga med unga tjejer i din ålder, det är alltså vad de tycker ser bra ut som är relevant. Tjejer på klädbutiker kan hjälpa dig med det. Jag frågar inte min mamma innan jag går och handlar kläder, det gör inte mina vänner heller, även de som har asperger.

Skulle knappast tro att alla tjejer har samma klädsmak. Dessutom tror jag inte att det har någon betydelse.

Citat:
"Hej, jag är tjock och äter för mycket, men jag vill inte röra på mig mer eller äta mindre, hur ska jag bli smal? Det är jättesvårt för mig att röra på mig eller äta mindre därför vill jag inte att ni föreslår det. Ni förstår inte hur svårt det är."

Jag beskriver vad världen och honkönet kräver av dig. Att det är svårt för dig ändrar inte att världen ser ut som den gör.

Du verkar vilja att verkligheten ska anpassa sig efter dina behov, inte att du ska anpassa dig efter verkligheten.

Lös problemet istället.

Att lösa mina problem är inte samma sak som att banta. Du måste förstå detta. Du har verkligen ingen aning om hur det är att ha de psykologiska funktionshinder som jag har, så sluta låtsas att du har det, tack.

Citat:
Tyvärr kan ju tjejer vara lite ytliga, och jag tror tyvärr att risken är ganska stor att de inte kommer gilla en kille som får hjälp av Daglig Verksamhet När du skriver så verkar du ändå väldigt högfungerande vilket får mig att tro att du nog skulle kunna fixa ett jobb utan den hjälpen! Jag har flera kompisar med asperger som lyckats med det! Tror det skulle hjälpa dig mycket i ditt slutmål att få en tjej Du kanske kan gå in på platsbanken eller metrojobb och försöka hitta något jobb som inte är så socialt? Jag jobbade som städare ett tag och det var helt ok! Man blev lämnade ifred och det krävdes inte massa socialt samspel, kan det vara något? Inte superkul kanske men helt OK, lovar!

Daglig Verksamhet kommer att hjälpa mig att få ett jobb. Att hitta ett själv är inte aktuellt någon gång inom den närmaste framtiden.

Citat:

Att jag är oskuld är en av anledningarna till att jag inte har glädje i mig själv som person!

Citat:
Ursprungligen postat av Jersi
Ser att det är en gammal tråd? Är det fortfarande aktuellt eller har tråden bara fortsatt?

I alla fall, jag var oskuld till jag var 23 år ... samma år som jag skulle fylla 24. Jag vet inte om det finns några tips att ge egentligen annat än att 1) Vilken bild av sex du än må ha ... det kommer inte förändra ditt liv på något sätt. Det är fortfarande bara en orgasm när allt kommer omkring 2) Du behöver ingen massiv plan för att hitta en tjej. Bege dig ut på en dejtingsite och var ärlig med vem du är ... somewhere sometime kommer det att klaffa.

Ja, det är fortfarande aktuellt - bortsett från att jag fyllde 25 för snart en månad sedan.

Jag har försökt med dejtingsajter i snart fyra år nu - det funkar helt enkelt inte. Jag vet helt enkelt vad jag ska skriva; varken i profilen eller i meddelandena. Ingen vill svara på mina meddelanden. Jag är helt enkelt helt oattraktiv.

Citat:
Ursprungligen postat av Dawlish
Har du tittat på vilken utbildningar som finns på högskolor/universitet? Det är synonymt med att öppna en kurskatalog. Numera kan man göra sådant på nätet har jag hört. Läs på om olika program som finns och sedan väljer du ett par som du ansöker till i höst. Det är lättare att komma in till våren, så du har goda chanser. Be dina föräldrar om hjälp, men försök att välja något som intresserar dig det minsta.

Jo, visst har jag det, men tack vare daglig verksamhet så kan jag egentligen inte plugga mer än halvtid nu i höst. Jag har kommit in på ett par grejer till hösten; jag ska ansöka till våren också.

Citat:
Du har fokuserat på att hitta ett jobb i flera år, hur har det gått? Utvärdera din situation, eller åtminstone bör dina föräldrar göra det med dig. Daglig verksamhet verkar gå så där, alltså är nästa steg att utbilda dig till något.

Jag har pratat om det med mina föräldrar, men de tycker inte att jag ska utbilda mig eftersom jag inte vet vad jag ska utbilda mig till. De tycker att det är bäst att jag letar jobb med hjälp av Daglig Verksamhet och pluggar på fritiden i stället.

Citat:
Det spelar roll för att du först av allt måste stå på egna ben, innan du ska försöka ligga med någon tjej. Tjejer omkring din ålder ryggar eftersom du bor hemma hos föräldrarna och inte är självständig.

Jag kan inte vänta så länge. Jag kan helt enkelt inte. Jag vet att det finns tjejer som inte bryr sig.

Citat:
Ta vara på mina tips och be dina föräldrar om hjälp med att välja utbildningen till våren BUMS. Det ska inte heller vara strökurser utan en utbildning som har föreningar, som gör att du kan bli delaktig i studentlivet. Fundera på allvar över att bli specialpedagog, där kommer du få utlopp för din identitet.

Tja, det kommer nog inte att bli någon yrkesutbildning, men visst kan jag prata med dem och be dem om hjälp ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av Ziknik
Du behöver hitta någon likasinnad. Skaffa fritidsaktiviteter, kanske någon grupp för folk med likände diagnoser?

Vet du var man kan hitta sådana i Uppsala? Alltså, vad ska jag söka på i Google? Jag gillar film och dataspel, natur och olika världskulturer, så hur kan jag hitta sådant?
2016-07-25, 02:31
Medlem
EddieCabots avatar
Citat:
Det håller jag inte med om. Jag tror verkligen att det går att träffa någon i alla fall.

Citat:
Skulle knappast tro att alla tjejer har samma klädsmak. Dessutom tror jag inte att det har någon betydelse.

Citat:
Jag kan inte vänta så länge. Jag kan helt enkelt inte. Jag vet att det finns tjejer som inte bryr sig.

Det är väldigt mycket du vet, tror och vägrar tro på. Heh, du är 25 år och oskuld. Okysst t.o.m. Man kan inte betrakta dig som en auktoritet på området direkt, så när ska du förstå att din åsikt i fråga om tjejer och deras beteenden är helt betydelselös? Det är Imiron mf.l som berättar för dig hur saker ligger till, inte tvärtom. Om du är smart ska du inte sitta här och tycka och säga emot. Du ska lyssna och veta hut.

Annars kan jag garantera dig evig torka.
2016-07-25, 14:17
Medlem
Kunde inte citera det långa inlägget men ...

"Ja, det är fortfarande aktuellt - bortsett från att jag fyllde 25 för snart en månad sedan. Jag har försökt med dejtingsajter i snart fyra år nu - det funkar helt enkelt inte. Jag vet helt enkelt vad jag ska skriva; varken i profilen eller i meddelandena. Ingen vill svara på mina meddelanden. Jag är helt enkelt helt oattraktiv"

Du kanske redan har tagit det här i tråden, men hur agerar du på dejtingsidor då? Jag skulle säga att väldigt många även "kyssta" killar har problem att sätta jargongen. De tips jag kan ge där är väl i alla fall att:

... Kolla på andras profiler och klipp & klistra deras text och ersätt med vad som passar in på dig själv

... Håll konversationer casual, var nyfiken men inte PÅ, låt svaren dröja, börja aldrig med ett enkelt "Hej" utan ställ någon fråga om personen direkt ...

... Kalla inte personerna du skriver med för olika saker. T ex konstiga smeknamn som "Sötis" eller liknande. Det kan ni ta tio år senare. Beröm överlag inte utseenden då det är ointressant för personen i sig. Det är intressant för dig att du tycker hen är nice, inte ett så gött samtalsämne för personen själv så att säga.

... Var alltid positivt. Även om du är "okysst" och kanske har någon diagnos så behöver du inte beklaga dig över det. Ta upp det till den mån att det överhuvudtaget (om alls) kan anses vara intressant i det inledande skedet. Du söker någon, antar jag, som kan lyfta dig snarare än någon som kan hjälpa till i nedsänkningen.
2016-07-25, 14:20
Medlem
Fenjal888s avatar
Felpost.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in