2016-11-27, 14:16
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gr6810
Lite kul är det att i den öl som säljs som PBR i Sverige säljs som Old Milwaukee i USA, där är det en annan öl som säljs som PBR. Verkar vara enkelt med makroöl där det bara är förpackningen som verkar spela roll för att ett öl ska bli hipt och kult.
Intressant!

Smakade nu och nää, det är ju inget speciellt. Föredrar nog Flat tire inom det lite billigare segmentet.
Citera
2016-11-27, 16:56
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Lite kul är det att i den öl som säljs som PBR i Sverige säljs som Old Milwaukee i USA, där är det en annan öl som säljs som PBR. Verkar vara enkelt med makroöl där det bara är förpackningen som verkar spela roll för att ett öl ska bli hipt och kult.
Ja, jänkarna är väl inte speciellt förtjusta i den grymma beskan som Old Milwaukee har. Jag är själv ganska förtjust i PBR, just för att den lilla smak som finns inte liknar någon annan öl. Första gången jag smakade så trodde jag att det var någon typ av öl/läskblandning, men det var väl majsen som gjorde det.

Hur som helst, svinkalla, här behöver man inte försöka att varken lyfta eller dölja smaker, PBR en varm dag, lite snacks och grillen på gång, så är det inte dumt att sänka 6-8 st.
Citera
2016-11-27, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clevernickname
[/b]

Håller med dig!

Ibland blir det bara för mycket med dessa specialöl till hutlösa priser.

Vill man ha okomplicerad god lager så är knappast Pabst svaret. Snarare Bitburger och liknande. Pabst smakar som sagt plast och lätt päron, men mest plast.
Citera
2016-12-07, 10:58
Medlem
folkobobs avatar
Vet någon hur det fungerar med licensbryggning. Ta t.ex. folkölsvarianten av Storobrno som licencbryggs av Spendrups. Brygger de från noll med Storobrnos "recept" (typ). Eller får de upp en tankbil med malt från Tjeckien (typ). Skickar Storobrno upp kontrollanter?
Citera
2016-12-07, 19:06
Medlem
gr6810s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folkobob
Vet någon hur det fungerar med licensbryggning. Ta t.ex. folkölsvarianten av Storobrno som licencbryggs av Spendrups. Brygger de från noll med Storobrnos "recept" (typ). Eller får de upp en tankbil med malt från Tjeckien (typ). Skickar Storobrno upp kontrollanter?
Licensbryggning betyder väl att man får tillåtelse att brygga någon annans öl efter deras recept och med deras namn för att sedan sälja det på sin egen marknad.
Citera
2016-12-10, 12:36
Medlem
folkobobs avatar
Citat:
Licensbryggning betyder väl att man får tillåtelse att brygga någon annans öl efter deras recept och med deras namn för att sedan sälja det på sin egen marknad.

Precis så har jag uppfattat det. Men läser man det finstilta på många licensbryggda öl så står det "tappat av..." istället för "bryggt av...". Då får man känslan av att ölen är på något sätt tillverkats utomlands (helt eller delvis) och bara buteljerats i Sverige.

Denna metro-artikel skriver också att öl på licens bryggs helt i Sverige.

http://www.metro.se/artikel/din-favorit%C3%B6l-bryggs-inte-d%C3%A4r-du-tror-xr
Citera
2016-12-17, 15:01
Medlem
Gnomegirls avatar
Hej vänner.
Jag har en fråga till er ölexperter.
Har fyra burkar Bellman kvar i kylen sedan förra julen. Bäst-före datumet i botten säger 29 Okt. 2016, men de har ju stått i kylen hela tiden, och brukar de dessutom inte dra till med lite marginal med bäst-före datumen?
Vågar jag bjuda på dessa utan att bli lynchad, eller ska jag hälla bort dem och köpa nya?
Tips mottages tacksamt.

MVH/Gnomegirl.
Citera
2016-12-17, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gnomegirl
Hej vänner.
Jag har en fråga till er ölexperter.
Har fyra burkar Bellman kvar i kylen sedan förra julen. Bäst-före datumet i botten säger 29 Okt. 2016, men de har ju stått i kylen hela tiden, och brukar de dessutom inte dra till med lite marginal med bäst-före datumen?
Vågar jag bjuda på dessa utan att bli lynchad, eller ska jag hälla bort dem och köpa nya?
Tips mottages tacksamt.

MVH/Gnomegirl.

De borde vara fullt drickbara men kanske lite mindre kolsyra. Gissar att du inte gillar öl så en provsmakning skulle genast ge svar.
Annars så får du köpa några öl till om det visar sig att de blivit dåliga. Men smaka först!
Citera
2016-12-17, 15:21
Medlem
Gnomegirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billy5
De borde vara fullt drickbara men kanske lite mindre kolsyra. Gissar att du inte gillar öl så en provsmakning skulle genast ge svar.
Annars så får du köpa några öl till om det visar sig att de blivit dåliga. Men smaka först!

Tack för svar snälle billy5.
Får väl gardera upp mig och köpa några färska också, det är ju inga summor vi snackar om. Undrade mest bara hur länge öl håller sig.
Tänkte hälla upp dem lite diskret i köket så ingen ser burkarna, men som du säger så lär jag väl märka om de skummar okej.
Bellman är ju en ganska "skummig" öl så det borde väl tom en ölfärsking som jag kunna avgöra?
Och om den jäst borde man väl känna det på lukten eller?

MVH/Gnomegirl.
Citera
2016-12-17, 15:26
Medlem
Citat:
Får väl gardera upp mig och köpa några färska också, det är ju inga summor vi snackar om. Undrade mest bara hur länge öl håller sig.
Tänkte hälla upp dem lite diskret i köket så ingen ser burkarna, men som du säger så lär jag väl märka om de skummar okej.
Bellman är ju en ganska "skummig" öl så det borde väl tom en ölfärsking som jag kunna avgöra?

MVH/Gnomegirl.

Du för gå till någon granne och be honom/henne provsmaka en burk. Du behöver nog inte gå så långt för att få någon frivillig nu när det är lördag eftermiddag. Annars får du testa själv.
Citera
2016-12-17, 18:58
Medlem
zepofans avatar
Citat:

MVH/Gnomegirl.
Hm, vet du hur alkohol uppstår? Om ölen jäst (vilket inte är det minsta sannolikt i det här fallet) så skulle den i så fall fått en högre alkoholhalt, mer kolsyra och troligen en bättre smak.

Ljus lageröl, som Bellman, vars enda egentliga "feature" är kolsyra, tappar sin karaktär efter ca sex månader, men de blir inte otjänliga direkt efter det. En kolsyrefattig ljus lager på 6 % gör ingen ledsen glad, men är det bara berusning som är målet så spelar det kanske mindre roll hur det smakar?
Citera
2016-12-17, 19:14
Medlem
Gnomegirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Hm, vet du hur alkohol uppstår? Om ölen jäst (vilket inte är det minsta sannolikt i det här fallet) så skulle den i så fall fått en högre alkoholhalt, mer kolsyra och troligen en bättre smak.

Ljus lageröl, som Bellman, vars enda egentliga "feature" är kolsyra, tappar sin karaktär efter ca sex månader, men de blir inte otjänliga direkt efter det. En kolsyrefattig ljus lager på 6 % gör ingen ledsen glad, men är det bara berusning som är målet så spelar det kanske mindre roll hur det smakar?

Ööh? Om du skalar ner lite, menar du då att jag kan servera ett öl som gått över datum med nästan två månader till mina vänner utan att de ger mig näsblod?

MVH/Gnomegirl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in