2025-02-14, 20:15
Medlem
Malawi-Golds avatar
Forged - Irish Stout

Jag måste slå ett slag (pun!) för Conor McGregors Guinness-kopia Forged, det är en nyhet på bolaget så jag testade köpa några idag, blev faktiskt positivt jävla överraskad måste jag säga!

Riktigt bra!

https://www.systembolaget.se/produkt/ol/forged-1309812/
Citera
2025-02-14, 21:16
Medlem
Loxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malawi-Gold
Jag måste slå ett slag (pun!) för Conor McGregors Guinness-kopia Forged, det är en nyhet på bolaget så jag testade köpa några idag, blev faktiskt positivt jävla överraskad måste jag säga!

Riktigt bra!

https://www.systembolaget.se/produkt/ol/forged-1309812/

Ursprunglig säljstart
24/11 - 2023

Inte en nyhet.

Men ja, den var helt okej, reggade den på untappd för nåt år sen.
Citera
2025-02-14, 21:40
Medlem
Malawi-Golds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loxus
Ursprunglig säljstart
24/11 - 2023

Inte en nyhet.

Hörru Bror Duktig, Säljstart 31/1 - 2025 står det ju... Ja vafan om den fanns innan en kort jävla period så har väl dom flesta (som jag - hmm satt iofs inne då, men men) missat den! Och nu när den finns igen så får vi väl hoppas att den får stanna den här gången! (Måste ha varit en kort sejour senast, eller?)
Citera
2025-02-15, 11:56
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loxus
Ursprunglig säljstart
24/11 - 2023

Inte en nyhet.

Citat:
Hörru Bror Duktig, Säljstart 31/1 - 2025 står det ju... Ja vafan om den fanns innan en kort jävla period så har väl dom flesta (som jag - hmm satt iofs inne då, men men) missat den! Och nu när den finns igen så får vi väl hoppas att den får stanna den här gången! (Måste ha varit en kort sejour senast, eller?)

Det är en hel del öl som återkommande snurrar genom Systembolaget och då bara är tillgängliga i en begränsad mängd under en begränsad tid. Att de kommer tillbaka brukar tyda på att det är ett uppskattat öl som säljer bra och lockar till sig köpare, men att det dessvärre inte säljer tillräckligt bra för att tas i i något av de fasta sortimenten.

Forged Irish Stout är ett sådant öl. Jag köper det gärna när det finns tillgängligt och tycker att det är en trevlig "vardagsstout" som fyller sin funktion. Varken toppen eller botten utan något mittemellan som passar när som helst. Men det innebär ju när det kommer till stout på 2020-talet att den är bättre än väldigt många andra stout som säljs på Systembolaget.

Då föredrar jag visserligen personligen torr stout på mellan 4 och 6% abv framför mycket av det som i många fall mest framstår som effektsökeri när det kommer till Imperial Stout där det mest är alkoholhalten som skruvats upp. Det finns rikligt bra Imperial Stout, men det finns också otroligt mycket skräp i det segmentet.

Att Conor McGregor är jag helt obrydd om då jag är intresserad av det som finns i burken/flaskan/fatet och inte av vem som äger eller marknadsför en dryck.
Citera
2025-02-15, 16:02
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Forged Irish Stout är ett sådant öl. Jag köper det gärna när det finns tillgängligt och tycker att det är en trevlig "vardagsstout" som fyller sin funktion. Varken toppen eller botten utan något mittemellan som passar när som helst. Men det innebär ju när det kommer till stout på 2020-talet att den är bättre än väldigt många andra stout som säljs på Systembolaget.

Då föredrar jag visserligen personligen torr stout på mellan 4 och 6% abv framför mycket av det som i många fall mest framstår som effektsökeri när det kommer till Imperial Stout där det mest är alkoholhalten som skruvats upp. Det finns rikligt bra Imperial Stout, men det finns också otroligt mycket skräp i det segmentet.
Tycker det känns rätt onödigt att ens jämföra standardstout med Russian Imperial, det är två helt olika djur. En vanlig stout funkar utmärkt till maten eller är nått man kan svepa ett par stycken när man sitter på krogen, en Russian Imperial är ju något helt annat. Det är till efterrätten eller nått man kan ta när man ska slappna av framför brasan med en cigarr i mungipan (inte för att jag nånsin gjort det), istället för den där single malten som man annars tar.

Själv föredrar jag då dom som man får en rejäl käftsmäll av när man dricker.
Citera
2025-02-15, 20:07
Medlem
Loxuss avatar
Citat:
Att Conor McGregor är jag helt obrydd om då jag är intresserad av det som finns i burken/flaskan/fatet och inte av vem som äger eller marknadsför en dryck.

Ja, det är väl snarare en nackdel, om något.
Citera
2025-02-17, 10:42
Medlem
Citat:

Det håller jag verkligen inte med om. Tycker snarare det är väldigt sällan man stöter på en imperial stout som inte håller måttet. Med IPA har det däremot blivit ett lotteri och efter för många besvikelser håller jag mig undan dessa för det mesta.
Citera
2025-02-17, 16:27
Medlem
Malawi-Golds avatar
https://www.systembolaget.se/produkt...nness-8915203/

Är det någon som har provat den Nigerianska Guinnessen? (7.5%). Är lite sugen att prova, men att man måste köpa en hel back till priset av ca 1400kr känns lite chansartat. Är det värt det?
Citera
2025-02-17, 18:05
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Det håller jag verkligen inte med om. Tycker snarare det är väldigt sällan man stöter på en imperial stout som inte håller måttet. Med IPA har det däremot blivit ett lotteri och efter för många besvikelser håller jag mig undan dessa för det mesta.

Ok.

Vi tycker väl olika...
Kanske ställer olika krav på hur en Imperial Stout ska/bör/förväntas vara. Jag tycker att nivån på dem var genomgående bra runt 2006 - 2011 då det fanns relativt få men kvalitativa. Detta jämfört med nu när det finns många men då även väldigt mycket som inte håller måttet; Inte utifrån den kravställning jag har i varje fall.

Finns några riktigt bra som varit med ett tag och det kommer ibland något kul nytt tillskott, men på senare år är det procentuellt sett färre av dem som släpps som håller särskilt hög nivå enligt min mening.

Jag är med på att det finns flera riktigt bra, men att de flesta egentligen inte håller måttet.

Håller dock med dig om att IPA blivit något av ett lotteri, men som tur är finns det även där några "säkra kort" att falla tillbaka på.
Citera
2025-02-17, 18:11
Medlem
zepofans avatar
Citat:
https://www.systembolaget.se/produkt...nness-8915203/

Är det någon som har provat den Nigerianska Guinnessen? (7.5%). Är lite sugen att prova, men att man måste köpa en hel back till priset av ca 1400kr känns lite chansartat. Är det värt det?
Provade den för ett antal år sedan och blev inte imponerad. Kul att ha testat, men med det priset och krav på ett helt kolli skulle jag avstå. Kolla på typ Bishops Arms eller någon välsorterad pub om de har den om du är sugen på att testa, det är ju lätt värt 100-120 kr för en flaska istället för 1400.
Citera
2025-02-28, 17:52
Medlem
Bryggverket Stoorn Dubbel NEIPA

Jja hur smakar den?
Systembolaget säger
Citat:
Maltig smak med sötma, inslag av kavring, sirap och kryddor. Serveras vid 10-12°C som sällskapsdryck, till vegetariskt eller till rätter av fläsk- eller lammkött.

Jag säger syran är utmärkande. Syrlig och söt. Ja malten om man luktar på den.den utmärker sig inte när man dricker.
Krydigheten kommer i eftersmaken svårt att säga vilken krydda
https://www.systembolaget.se/produkt...erket-3917414/

Betyg 4 av 5
Senast redigerad av torba 2025-02-28 kl. 17:55.
Citera
2025-02-28, 18:03
Medlem
Ja när man dricker om du först luktar så känner du en tydlig malt lukt.
Sedan tar du den i munnen och syran och sötman tar över.
Efter du har sväljt så kommer en kryddig smak,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in