Citat:
Ursprungligen postat av
Konrad
Jag kan egentligen ingenting om bilvägar på västkusten men gick verkligen den gamla vägen förbi i direkt anslutning till sjön Lygnern? För mig ser det ut som, åtminstone på Google Maps, som att den gamla vägen Gtbrg--Kungsbacka-Åsa-Varberg gick åtminstone 3 km utanför Lygnern.
Jag antar att den nuvarande sträckningen på E6:an är av yngre datum.
Jag tror inte heller att det blev någon resa till Åsa.
Det är ett mycket mystiskt fall det här. Det finns väl en hel del saker som jag tycker talar för att K-Å J har varit i livet ganska långt efter det att alla tre försvann, men om han var i livet så långt efteråt så måste det nog ha bränts en hel del gånger när avslöjandet var nära. Sverige är trots allt ett litet land och det var förmodligen än svårare att hålla sig undangömd då än det är nu med fria gränser inom Europa.
Var någon av dessa tre i formell mening efterlyst för något brott som de hade begått? Det är ju inte olagligt att bara hålla sig undan.
- Jag vill inte ha med släkt och fd. vänner att göra. Jag vill helt enkelt starta på nytt.
Nej någon resa för att bada och campa i Åsa denna regniga och kalla torsdag blev det inte.
Detta är helt klart ett både mycket mystiskt och märkligt fall.
All information och upplysningar som har framkommit visar på att Kjell-Åke levde efter detta datum. Även Dahlsjö skall ha gjort det men här är det betydligt mindre känt.
Kjell-Åke lär med stor sannolikhet ha varit utomlands f. o. m. någon gång under 1966. Hur länge vet vi inte men 1972 befann han sig i Linköping av någon anledning. Han kan också efter denna iakttagelse ha vistats utomlands men merparten av dessa 44 år har han nog spenderat i sitt hemland. Han hade egentligen inget att vara orolig över från myndigheternas sida. Dessutom blev trions försvinnande mycket litet uppmärksammat på den här tiden märkligt nog.
Ingen av dem kom att efterlysas för något brott - tyvärr. Om de hade blivit detta så hade efterlysningarna rönt ett större intresse från polisens sida. Nu kom de att efterlysas rörande vistelseorten vilket är den lägre graden. Att försvinna är ju inget brott även om Kjell-Åke försvann då han fortfarande var omyndig.
Han har aldrig haft någon kontakt med sin familj (vilket troligtvis beror på flera orsaker) som han lämnade för över 51 år sedan eller med sina barn- och ungdomsvänner från åren i Haga. Han ville starta om på nytt. Han kan mycket väl ha blivit tvingad till att göra detta.
Minnet av honom har idag förbleknat. Kvar finns hans gamla plånbok med bevarat innehåll från 1965, en säl och en häst båda i trä som han tillverkade i slöjden samt ett antal s/v foton från 1950-talet och fram till 1965.
Det är bara att hoppas att han har fått ett så bra liv som möjligt.