2016-11-03, 22:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kjell-Åke och en gammal bekant möts oväntat 1972.

Citat:
Ursprungligen postat av Burgess
Just den här grejen har ju fått mig att reagera. Att någon har sett honom, eller att man har "hört" är en sak, men om personen i fråga har en dialog med honom är ju saken klar. Hur trovärdigt är detta vittne?

Det förstår jag att du har reagerat på den uppgiften.

Personen som kom att träffa Kjell-Åke i Linköping 1972 var en kvinna som hade flyttat till Östergötland 1964. Hon kände honom väl sedan åren i Haga och hade också varit hemma hos familjen Johansson många gånger.

Hur den här uppgiften nådde hans mamma är idag oklart. Så fort hon fick reda på att sonen hade synts i Linköping samt kvinnan också hade pratat med honom, så begärde hon att han skulle efterlysas ytterligare en gång i PU. Vilket han också blev som vi vet.

Samtalet skall ha utspunnit sig i den här stilen:

Kvinnan: "Vet du att din familj letar efter dig?
Kjell-Åke: "Ja jag vet."
Kvinnan: "De vill att du skall ta kontakt med dem."
Kjell-Åke: "Jag kommer att göra det men det kommer att ta tid."

Att Kjell-Åke inte gjorde på samma sätt som han gjorde 1966 i Göteborg med att omedelbart vända på klacken när han såg en bekant, kan tyda på att de gick rakt i varandras armar mer eller mindre.

Jag tror inte att han var glad över att stöta på en gammal bekant från åren i Haga.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-11-03 kl. 22:55.
Citera
2016-11-04, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Därför att Lygnern är en av de få djupa sjöar som har gamla vägar nära sjön och som finns i närheten samt skulle kunna vara aktuell att passera.

Aspen har också väg som passerar nära, men är lite för grund och strömt för att ett bilvrak skulle bli upptäckt om det kör i vid vägen.

Vad man kan ju göra är att gå efter sjöarnas djup 30 meter från bilvägen och se om det finns någon sjö som är mer än 10 meter djup samt är sällan besökt av dykare. Där skulle man kunna söka med miniubåt för att se om det finns rester kvar av bilvrak. Då vissa sjöar är fulla med grenar, trädstammar mm på botten så kan det vara svårt att se något så långt tid efter, men omöjligt är det inte.

Sannolikt draggade man på helt fel ställen. De åkte antagligen inte till Åsa utan till något helt annat ställe som de inte ville berätta om.

Jag kan egentligen ingenting om bilvägar på västkusten men gick verkligen den gamla vägen förbi i direkt anslutning till sjön Lygnern? För mig ser det ut som, åtminstone på Google Maps, som att den gamla vägen Gtbrg--Kungsbacka-Åsa-Varberg gick åtminstone 3 km utanför Lygnern.

Jag antar att den nuvarande sträckningen på E6:an är av yngre datum.

Jag tror inte heller att det blev någon resa till Åsa.

Det är ett mycket mystiskt fall det här. Det finns väl en hel del saker som jag tycker talar för att K-Å J har varit i livet ganska långt efter det att alla tre försvann, men om han var i livet så långt efteråt så måste det nog ha bränts en hel del gånger när avslöjandet var nära. Sverige är trots allt ett litet land och det var förmodligen än svårare att hålla sig undangömd då än det är nu med fria gränser inom Europa.

Var någon av dessa tre i formell mening efterlyst för något brott som de hade begått? Det är ju inte olagligt att bara hålla sig undan.

- Jag vill inte ha med släkt och fd. vänner att göra. Jag vill helt enkelt starta på nytt.
Citera
2016-11-04, 22:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Minnet av Kjell-Åke har idag förbleknat.

Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Jag kan egentligen ingenting om bilvägar på västkusten men gick verkligen den gamla vägen förbi i direkt anslutning till sjön Lygnern? För mig ser det ut som, åtminstone på Google Maps, som att den gamla vägen Gtbrg--Kungsbacka-Åsa-Varberg gick åtminstone 3 km utanför Lygnern.

Jag tror inte heller att det blev någon resa till Åsa.

Det är ett mycket mystiskt fall det här. Det finns väl en hel del saker som jag tycker talar för att K-Å J har varit i livet ganska långt efter det att alla tre försvann, men om han var i livet så långt efteråt så måste det nog ha bränts en hel del gånger när avslöjandet var nära. Sverige är trots allt ett litet land och det var förmodligen än svårare att hålla sig undangömd då än det är nu med fria gränser inom Europa.

Var någon av dessa tre i formell mening efterlyst för något brott som de hade begått? Det är ju inte olagligt att bara hålla sig undan.

- Jag vill inte ha med släkt och fd. vänner att göra. Jag vill helt enkelt starta på nytt.

Nej någon resa för att bada och campa i Åsa denna regniga och kalla torsdag blev det inte.

Detta är helt klart ett både mycket mystiskt och märkligt fall.

All information och upplysningar som har framkommit visar på att Kjell-Åke levde efter detta datum. Även Dahlsjö skall ha gjort det men här är det betydligt mindre känt.

Kjell-Åke lär med stor sannolikhet ha varit utomlands f. o. m. någon gång under 1966. Hur länge vet vi inte men 1972 befann han sig i Linköping av någon anledning. Han kan också efter denna iakttagelse ha vistats utomlands men merparten av dessa 44 år har han nog spenderat i sitt hemland. Han hade egentligen inget att vara orolig över från myndigheternas sida. Dessutom blev trions försvinnande mycket litet uppmärksammat på den här tiden märkligt nog.

Ingen av dem kom att efterlysas för något brott - tyvärr. Om de hade blivit detta så hade efterlysningarna rönt ett större intresse från polisens sida. Nu kom de att efterlysas rörande vistelseorten vilket är den lägre graden. Att försvinna är ju inget brott även om Kjell-Åke försvann då han fortfarande var omyndig.

Han har aldrig haft någon kontakt med sin familj (vilket troligtvis beror på flera orsaker) som han lämnade för över 51 år sedan eller med sina barn- och ungdomsvänner från åren i Haga. Han ville starta om på nytt. Han kan mycket väl ha blivit tvingad till att göra detta.

Minnet av honom har idag förbleknat. Kvar finns hans gamla plånbok med bevarat innehåll från 1965, en säl och en häst båda i trä som han tillverkade i slöjden samt ett antal s/v foton från 1950-talet och fram till 1965.

Det är bara att hoppas att han har fått ett så bra liv som möjligt.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-11-04 kl. 23:00.
Citera
2016-11-12, 18:33
Medlem
Skaraborg2s avatar
The Dahlsjö Case.

Nu diskuteras även The Dahlsjö Case flitigt på reddit sedan några dagar tillbaka:

The Dahlsjö Case - unsolved

Citat:

"Three strange things coincided on July 29, 1965, in the city of Gothenburg in Sweden. All in all four young men and one Volvo car disappeared that day. It is Sweden's only unsolved mass disappearance, and the rabbit hole is very deep, confusing and full of conflicting information. This is just an attempt to provide the basic information of the three separate cases."

På The Charley Projects Facebook omnämns också tråden under UnsolvedMysteries på reddit den 9 november.

Senast redigerad av Skaraborg2 2016-11-12 kl. 18:48.
Citera
2016-11-14, 11:53
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:

Gamla riksvägen gick inte förbi Lygnern (åtminstone inte på 1900-talet). Just i de trakterna gick den inte så väldigt långt från den nuvarande motorvägen.

Ingenting utesluter i och för sig att bilen hamnat i Lygnern, men i så fall har de uppenbart gjort en avstickare från riksvägen. Åsa ligger direkt vid riksvägen, så att köra dit på en väg som passerar Lygnern vore en rejäl omväg. Men med tanke på att vi vet hur uselt vädret var den dagen, har jag svårt att tro på att trion ämnade sig till den - åtminstone dåförtiden - utpräglade bad- och campingdestinationen Åsa.
Citera
2016-11-15, 23:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ingen resa till Åsa denna dag.

Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Gamla riksvägen gick inte förbi Lygnern (åtminstone inte på 1900-talet). Just i de trakterna gick den inte så väldigt långt från den nuvarande motorvägen.

Ingenting utesluter i och för sig att bilen hamnat i Lygnern, men i så fall har de uppenbart gjort en avstickare från riksvägen. Åsa ligger direkt vid riksvägen, så att köra dit på en väg som passerar Lygnern vore en rejäl omväg. Men med tanke på att vi vet hur uselt vädret var den dagen, har jag svårt att tro på att trion ämnade sig till den - åtminstone dåförtiden - utpräglade bad- och campingdestinationen Åsa.

Stort tack för informationen om hur den gamla riksvägen gick 1965.

Det var ett riktigt busväder denna dag i både Göteborg och Halland. Regnet vräkte ner och det var kyligt för årstiden. Inte åkte dessa tre personer ner till Åsa en sådan dag. Dessutom tog åtminstone två av dem inte med sig någonting hemifrån vad som behövdes för en liten bad- och campingsemester.

Åtminstone två av dem hade ett arbete att gå till denna torsdag. Varken Kjell-Åke eller Dahlsjö kom till sina arbeten. När Dahlsjö lämnade sin bostad för sista gången på onsdag morgon den 28 juli då han gick till sitt arbete tog han endast med sig ett extra par ljusa byxor.

Jag kan inte bevisa att de inte åkte till Åsa men jag är helt övertygad om att de inte gjorde det.
Citera
2016-11-21, 23:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vädret i Rolfstorp den 29 juli 1965.

Det har tidigare omnämnts i tråden hur vädret var i Göteborg dagen då de försvann.

Vädret i Torekov 29/7 1965

Den närmaste mätstationen till Åsa var Grimeton i Rolfstorp, som ligger ca 40 km söderut utanför Varberg. Denna mätstation mätte både temperaturen och nederbörden.

06.00 12,5 grader, 12.00 14,1 grader, 18.00 14,6 grader.

Dygnsnederbörden för den 29-30 juli mättes från kl. 06.00 till kl. 06.00 följande morgon. Denna var 21, 4 mm. Alltså något mindre än i Göteborg och Torekov.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-11-21 kl. 23:52.
Citera
2016-11-30, 13:03
Medlem
kraksparks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde

Riksvägen mellan Göteborg - Åsa gick genom Mölndal, Lindome ,Anneberg, Kungsbacka, Fjärås Åsa.
Från Kungsbacka o ner mot Åsa gick vägen ut m kusten. Vägen har aldrig gått över lygnen
Citera
2016-11-30, 15:40
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krakspark
Riksvägen mellan Göteborg - Åsa gick genom Mölndal, Lindome ,Anneberg, Kungsbacka, Fjärås Åsa.
Från Kungsbacka o ner mot Åsa gick vägen ut m kusten. Vägen har aldrig gått över lygnen

Nej, precis, det är helt som du säger. Det jag menade med "(åtminstone inte på 1900-talet)" i mitt inlägg var att jag har för mig att jag läst någonstans att en föregångare till riksvägen skall ha gått via Fjärås bräcka på senmedeltiden, och då i närheten av Lygnern - men redan det var ju kraftigt off-topic. Men sannolikheten för att Dahlsjögänget skulle ha funderat på att utforska historiska vägsträckningar på sin resa är nog synnerligen liten.
Citera
2016-12-01, 12:41
Medlem
Skaraborg2s avatar
Exakt beskrivning av riksvägen Göteborg - Åsa 1965.

Citat:
Ursprungligen postat av krakspark

Tack för din ypperliga beskrivning av hur gamla riksvägen gick från Göteborg till Åsa 1965.

Då vet vi exakt hur denna gick och att den inte gick över sjön Lygnen.
Citera
2016-12-06, 03:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

Samtalet skall ha utspunnit sig i den här stilen:

Kvinnan: "Vet du att din familj letar efter dig?
Kjell-Åke: "Ja jag vet."
Kvinnan: "De vill att du skall ta kontakt med dem."
Kjell-Åke: "Jag kommer att göra det men det kommer att ta tid."
.

I väntan på att ett brott skulle preskriberas? Ett begånget brott som bara han och möjligen någon annan kände till.
Citera
2016-12-06, 09:57
Medlem
Citat:
I väntan på att ett brott skulle preskriberas? Ett begånget brott som bara han och möjligen någon annan kände till.

Högst rimligt antagande..!

Dock borde de väl känt till att de inte av polisen var misstänkta/efterlysta för något brott, eller?
Kan de istället varit "efterlysta" i den undre världen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in