2016-12-06, 16:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Säveåns stränder.

Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Men sannolikheten för att Dahlsjögänget skulle ha funderat på att utforska historiska vägsträckningar på sin resa är nog synnerligen liten.

Nej några historiska vägsträckningar var inte av intresse för dessa tre unga män. De hade andra intressen.

De reste inte ens åt det hållet som Åsa ligger utan blev kvar i Göteborg. Kanske befann de sig någonstans längs Säveåns stränder?
Citera
2016-12-06, 23:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Varför hörde inte Kjell-Åke av sig efter 1990?

Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
I väntan på att ett brott skulle preskriberas? Ett begånget brott som bara han och möjligen någon annan kände till.

Det skulle ev. ha kunnat vara så men.....

1990 var alla brott som han kunde ha begått 1965 preskriberade. Ändå hörde Kjell-Åke aldrig av sig vare sig till sina föräldrar, syster eller yngre bror. När det gäller den äldre brodern vet vi inte för han vill inte tala om det så därför får vi här sätta ett frågetecken gällande honom.

Varför hörde Kjell-Åke inte av sig efter 1990 till nära och kära? Jag misstänker att det berodde på flera orsaker.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-12-06 kl. 23:44.
Citera
2016-12-14, 23:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Slagit huvudet på spiken".

Citat:
Ursprungligen postat av erog
Högst rimligt antagande..!

Dock borde de väl känt till att de inte av polisen var misstänkta/efterlysta för något brott, eller?
Kan de istället varit "efterlysta" i den undre världen?

Jag tror att du mycket väl kan ha "slagit huvudet på spiken" s. a. s.

Vad som har framkommit under årens lopp, så kan detta mycket väl ha varit en av orsakerna. Kan mycket väl ha varit huvudorsaken. Kanske huvudorsaken än idag?

De försvunna Dahlsjö och Johansson höll sig säkert ajour så gott de kunde i t. ex. G-P. Där kunde de läsa hur det gick med Grodmansrånet samt om "Hymmes" försvinnande. De måste nog ha insett att de inte var vare sig misstänkta eller efterlysta för något brott.
Citera
2016-12-31, 15:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Gott Nytt År 2017.

Fortfarande fascineras människor av vad det var som utspelades 1965-07-29 och tiden därefter. Denna nedanstående blogg tar upp detta så sent som i november i år:

Försvinnande som intresserar mest.

Citat: "Men - mitt favoritmysterium är ett som jag hörde talas om för bara några år sedan men som sedan uppmärksammats lite mer, antagligen för att det tagit sådan fart på Flashback. P4 Dokumentär gjorde ett program och det har omnämnts i diverse tidningar på sista tiden, antagligen för att det var femtio år sedan det inträffade förra sommaren. Det är det som kallas Dahlsjöfallet i media - googla på det så får du veta mycket mer."

I ett av de sista programmen av Veckans brott för den här säsongen tog GW upp vad som är ett massmord. Han definierade ett sådant då minst tre personer mördas vid ett och samma tillfälle.

Detta med om Dahlsjö-fallet var ett massförsvinnande eller inte har förut diskuterats något i tråden. Eftersom minst tre personer (som kände varandra) försvann från sina familjer samtidigt så är detta fall att anse som just ett sådant.

Sedan vill jag önska ett riktigt Gott Nytt År 2017 till er alla som har hjälpt till och bidragit i tråden.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-12-31 kl. 16:02.
Citera
2016-12-31, 16:03
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
I ett av de sista programmen av Veckans brott så tog GW vad som är ett massmord. Han definierade ett sådant då minst tre personer mördas vid ett och samma tillfälle.

Detta med om Dahlsjö-fallet var ett massförsvinnande eller inte har förut diskuterats något i tråden. Eftersom minst tre personer försvann från sina familjer samtidigt så är detta fall att anses som just ett massförsvinnande.

Sedan vill jag önska alla ett riktigt Gott Nytt År 2017 till er alla som har hjälpt till och bidragit i tråden.
Jag vet inte om jag vill betrakta Leif GW som en auktoritet inom svensk språkvård... Sen är det ändå skillnad på mord och försvinnande. Det förstnämnda innebär ju alltid något groteskt och som kanske därför förtjänar ett uttryck som signalerar detta med emfas. Ett försvinnande kan ju vara helt oskyldigt.
Jag kommer själv att fortsättningsvis använda ordet flerförsvinnande om detta fall. Det är det mest logiska och som låter bäst i mina öron.

Men gott nytt år på dig själv, Skara!
Senast redigerad av KeithRichards 2016-12-31 kl. 16:38.
Citera
2017-01-01, 00:52
Medlem
bradgardsindianens avatar
Gott nytt år på er.

Jag ser nog ickså på det som ett massförsvinnande. Även om de skulle kommit överens om att ta sig någon annanstans under frivilligt försvinnande som kanske är relativt sannolikt om de var stökiga. Men att alla tre skulle hålla sig undan så pass länge!?! Då låter det mer troligt att de ev. råkat ut för någon olycka (som stökiga personer oftare drabbas av jämfört med andra) och åkt ner i något vattendrag eller liknande.
Citera
2017-01-01, 11:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Massförsvinnande eller flerförsvinnande?

Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Jag vet inte om jag vill betrakta Leif GW som en auktoritet inom svensk språkvård... Sen är det ändå skillnad på mord och försvinnande. Det förstnämnda innebär ju alltid något groteskt och som kanske därför förtjänar ett uttryck som signalerar detta med emfas. Ett försvinnande kan ju vara helt oskyldigt.
Jag kommer själv att fortsättningsvis använda ordet flerförsvinnande om detta fall. Det är det mest logiska och som låter bäst i mina öron.

Men gott nytt år på dig själv, Skara!

Tack för din nyårshälsning!

Nyårshälsning.

Jag kommer själv även i fortsättningen att använda ordet massförförsvinnande om detta fall. Ett flerförsvinnande anser jag är fallet Bjerler och Svensson som försvann i juli 1966. Dessutom har vi här också en "joker" som är "Hymme".

Vi kan fråga läsarna vad de kallar detta fall för: Anser du att Dahlsjöfallet är ett massförsvinnande eller ett flerförsvinnande?
Citera
2017-01-01, 11:44
Medlem
Citat:
Tack för din nyårshälsning!

Nyårshälsning.

Jag kommer själv även i fortsättningen att använda ordet massförförsvinnande om detta fall. Ett flerförsvinnande anser jag är fallet Bjerler och Svensson som försvann i juli 1966. Dessutom har vi här också en "joker" som är "Hymme".

Vi kan fråga läsarna vad de kallar detta fall för: Anser du att Dahlsjöfallet är ett massförsvinnande eller ett flerförsvinnande?

Jag far börja med att önska God Fortsättning!

Jag skulle nog använda termen massförsvinnande, da tre personer i mitt tycke utgör tillräckligt manga för att kunna anses vara "en massa". "Flerförsvinnande" är ett uttryck som för mig känns lite obekvämt, ja nästan konstruerat. Möjligen skulle man kunna kalla detta ett trippelförsvinnande - da framgar ju av ordet hur manga försvunna det handlar om.
Citera
2017-01-01, 16:50
Medlem
KeithRichardss avatar
Så om någon lägger ut annonsblad för någonting i endast 4 brevlådor - skulle ni kalla detta för ett massutskick?
Knappast...

Här är några framgooglade exempel där begreppet massförsvinnande används korrekt:

Ett liknande massförsvinnande av arter har jorden inte hotats av sedan dinosaurierna dog ut för 65 miljoner år sedan.

Vittnesmålen berättar historien om ett massförsvinnande som pågått i över tre årtionden i Latinamerika. (Handlar om 1000-tals personer.)

Under ett ögonblick sker ett massförsvinnande. I kaoset och tumulten efteråt är FBI inkallad för undersökning och för att lokalisera de försvunna. Agenterna Adam Riley och Charles Baker har ett mysterium på halsen. Vart försvann miljoner på ett ögonblick?

Men vad hände när ett helt kompani soldater, ca 2.900 försvann från jordens yta under några timmar? Detta var fallet med en försvunnen kinesisk bataljon i Nanjing 1939. Men japanerna syntes oförstående inför påståenden om ett massförsvinnande.
Citera
2017-01-01, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Så om någon lägger ut annonsblad för någonting i endast 4 brevlådor - skulle ni kalla detta för ett massutskick?
Knappast...

Här är några framgooglade exempel där begreppet massförsvinnande används korrekt:

Ett liknande massförsvinnande av arter har jorden inte hotats av sedan dinosaurierna dog ut för 65 miljoner år sedan.

Vittnesmålen berättar historien om ett massförsvinnande som pågått i över tre årtionden i Latinamerika. (Handlar om 1000-tals personer.)

Under ett ögonblick sker ett massförsvinnande. I kaoset och tumulten efteråt är FBI inkallad för undersökning och för att lokalisera de försvunna. Agenterna Adam Riley och Charles Baker har ett mysterium på halsen. Vart försvann miljoner på ett ögonblick?

Men vad hände när ett helt kompani soldater, ca 2.900 försvann från jordens yta under några timmar? Detta var fallet med en försvunnen kinesisk bataljon i Nanjing 1939. Men japanerna syntes oförstående inför påståenden om ett massförsvinnande.

I ditt första exempel handlar det ju endast om ett annonsblad, som läggs i fyra brevlador. Det är en helt annan situation, om flera personer försvinner samtidigt.

I kriminologiska sammanhang, använder man begreppet trippel, när det handlar om tre personer som mördats. Jag anser nog att man kan använda den termen i försvinnandesammanhang ocksa. Vilket jag skrev tidigare. Vid närmare eftertanke kanske inte mass- är en term som passar pa ett försvinnande av tre personer. Tre är kanske för fa?
Citera
2017-01-01, 20:41
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av har-analys
I ditt första exempel handlar det ju endast om ett annonsblad, som läggs i fyra brevlador. Det är en helt annan situation, om flera personer försvinner samtidigt.
Men om annonsbladen hade lagts i 40.000 brevlådor hade det kallats för massutskick.
Citat:
I kriminologiska sammanhang, använder man begreppet trippel, när det handlar om tre personer som mördats. Jag anser nog att man kan använda den termen i försvinnandesammanhang ocksa. Vilket jag skrev tidigare. Vid närmare eftertanke kanske inte mass- är en term som passar pa ett försvinnande av tre personer. Tre är kanske för fa?
Ja, det är det.

Förresten, en intressant och högst relevant kommentar från en polis:
Citat:
Jarl-Olof Tegin berättar att det i de flesta fall inte finns någon osämja mellan den försvunne och dennes anhöriga. Försvinnandet beror snarare på kompistryck eller personliga problem.
http://www.nt.se/nyheter/28-ostgotar-forsvunna-utan-spar-5425007.aspx
Senast redigerad av KeithRichards 2017-01-01 kl. 20:58.
Citera
2017-01-01, 21:20
Moderator
pudelluss avatar
Citat:

Ser detta som ett gränsfall. Fyra skulle nog utan problem kunna kallas massförsvinnande. Är det exakt tre personer skulle jag säga
trippelförsvinnande. Det
låter inte perfekt, men det är informativt eftersom det talar om det exakta antalet.

Ordet flerförsvinnande är väl också tänkbart men det låter på gränsen till konstruerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in