2016-12-05, 18:18
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Intressant uttalande. Då skulle i konsekvensens namn också en blond flicka kunna bestämma att hon vill vara profeten Muhammed, men jag tror inte att världens muslimer skulle hålla med. Men det är förstås skillnad, islams traditioner ska respekteras men de nordiska traditionerna kan man trampa i smutsen. Eller hur, Åhléns?

Varför jämför du Lucia med profeten Muhammed? En riktigare jämförelse hade varit att jämföra Jesus med Muhammed. Om en blond flicka skulle föreställa profeten Muhammed så hade vi antagligen sett samma hat från många muslimer mot den blonda flickan som vi ser från "vikingarna" mot en svart Lucia. Det är samma förortsmentalitet.
Citera
2016-12-05, 18:28
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag tror att du har fel. Jag är ganska säker på att en absolut majoritet av oss svenskar inte bryr som om Lucia-firande eller hur Lucia ser ut. Under hela mitt 30+ liv har jag inte brytt mig om Lucia.
Vi är alla olika, det finns säkert de som inte bryr sig om traditioner alls. Ingen julgran, inga julklappar, ingen skinka på bordet, inga adventsljus eller annat. Men alla jag känner firar jul och de som har tid tittat på Lucia på Tv eller på stan, i skolor eller andra lokaler gör det också.
Men även de som normalt inte har tid eller intresse för nåt Luciafirande kan naturligtvis ta illa vid sig av att våra traditionella symboler kränks på det sättet som Åhlénsreklamen gör.
Citat:
Sen kan man ju undra varför en del blir så arga med tanke på att Lucia är en kristen högtid och de som firar är väl också kristna? Det är inte så väldigt kristet att hata barn. Hyckleriet skiner åter i molnet.
Jag vet inte om kristendomen säger nåt om att hata barn, men i det här fallet är det inte barnet som är den skyldige. Däremot kunde man ju vänta sig att barnets föräldrar eller de som ligger bakom Åhlénsreklamen skulle ha bättre omdöme. Antingen struntar man blankt i vad folk tycker, eller så har man helt enkelt lyckats nå precis den reaktionen man önskat. Båda fallen är lika illa.
Citera
2016-12-05, 18:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Jag reagerade inte ens på bilden innan folk började yvas. Det är en unge utklädd till Lucia, inget anmärkningsvärt överhuvudtaget .
Det är ett företag som gör reklam i syfte att sälja, inte ett politiskt parti som fiskar väljarröster.
Ta av dig foliehatten och sluta tro att du är någon sorts mittpunkt som världen kretsar kring. Reklamen riktar sig till konsumenter, ingenting annat.

Sluta snacka om mig eller försök att bolla tillbaka frågan. Är du inte rörd eller inte bryr dig borde du inte uttala dig och i synnerhet inte ha synpunkter på vi som klagar, det är varan rätt.

Det är långt ifrån enbart reklam. Förstår du inte det måste du gräva lite djupare. Tror du det är en slump att lucia, som alltid varit en kvinna, nu är en svart pojke? Eller tror du de bara tog första bästa unge som råkade gå förbi?! Hur naiv får man bli?! Självklart är det genomtänkt.

De pissar på traditioner och bryter normen som ingen bett om. Lucia och andra traditioner betyder oerhört mycket för många.

Ett av de första stegen i en kulturmarxistisk agenda är att börja förändra traditionerna gradvis till den punkt att de slits lösa från sitt ursprungstillestånd. Då blir det lättare att ta bort dem. Om midsommarstången gradvis förvandlas till någonting annat har folk inga problem med att den försvinner.

Det här är, förutom ett slag i ansiktet på våra traditioner, en politisk og oärlig handling som är del av en politisk agenda. De kunde som sagt inte bry sig mindre om varken lucia eller barnet. Att det säljer gör inte saken sämre för dem.

Traditioner är traditioner. Traditioner är som bekant inte till för att brytas. Försök dra till något annat land och byt ut en traditionell symbolfigur, exempelvis Irlands leprekan, Rysslands korsack eller muslimernas Muhammed till ett svart pojkbarn så ska du få se på liv.

Det är bara respektlösa och korkade Sverige sånt här fungerar. Om folk tar illa upp. Varför? Vad är vitsen?!

Ta reda på vem som är direktör för Åhléns och gräva lite om dennes politiska åsikter istället innan du snackar om foliehattar.

Sveriger ett mycket sjukt land och alla andra länder skrattar åt oss. Det ska bli en sann befrielse att flytta.
Citera
2016-12-05, 18:37
Medlem
990099s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 990099
Åhlens skändar årets Lucia traditionen med Invandrar HEN, personligen tycker jag att den anspelar på Homoerotik och i detta fallet är det en svart pojke med MENA rötter som har blivit offer för Åhlens sjuka genus experiment.

Givetvis så är det sluthandlat på Åhlens

Gå in och tyck till Åhlens rensar komentarsfältet,
https://www.facebook.com/ahlens

Dump utav spektaklet kan ses här sparat till eftervärlden
http://forumbilder.se/FBUIO/screenshot-2016-12-04-08-21-57

Renstensmedias rapportering
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/PJEOp/luciabarn-vackte-rasistisk-hatstorm

Diskutera: Behöver vi homoerotiska HEN figurer som kidnappar våra Svenskaste traditioner av den akademiska Genuskåta Vänster Feminist HBTQ rörelsen?

JA då är festen slut den stackars pojken som utnyttjats för detta galna genus svineri har fått nog utav spektaklet och bett Åhlens att plocka ner bilderna tack och lov, skönt att föräldrarna har insett hur skevt och skruvat det var och satt ner foten.

Aftonbladet skyller på Nazister och Rasism!
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article24047786.ab
Citera
2016-12-05, 18:38
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Vi är alla olika, det finns säkert de som inte bryr sig om traditioner alls. Ingen julgran, inga julklappar, ingen skinka på bordet, inga adventsljus eller annat. Men alla jag känner firar jul och de som har tid tittat på Lucia på Tv eller på stan, i skolor eller andra lokaler gör det också.
Men även de som normalt inte har tid eller intresse för nåt Luciafirande kan naturligtvis ta illa vid sig av att våra traditionella symboler kränks på det sättet som Åhlénsreklamen gör.

Jag vet inte om kristendomen säger nåt om att hata barn, men i det här fallet är det inte barnet som är den skyldige. Däremot kunde man ju vänta sig att barnets föräldrar eller de som ligger bakom Åhlénsreklamen skulle ha bättre omdöme. Antingen struntar man blankt i vad folk tycker, eller så har man helt enkelt lyckats nå precis den reaktionen man önskat. Båda fallen är lika illa.

Om man tycker att Lucia-symbolen har kränkts så är man bra lättkränkt av sig. Det är i samma nivå av lättkränkthet som gråtfärdiga muslimer.

Men det är barnet som far illa, förstår du inte det? Barnet kanske ville ställa upp helt frivilligt och då bemötas av lättkränkta "vikingar" som är analfabeter. Det kan inte vara lätt.
Senast redigerad av JustZlatan 2016-12-05 kl. 18:40.
Citera
Avslutad
Citat:
Varför jämför du Lucia med profeten Muhammed? En riktigare jämförelse hade varit att jämföra Jesus med Muhammed. Om en blond flicka skulle föreställa profeten Muhammed så hade vi antagligen sett samma hat från många muslimer mot den blonda flickan som vi ser från "vikingarna" mot en svart Lucia. Det är samma förortsmentalitet.

Eller så visar man lite respekt och ger fan i att pissa på traditioner som verktyg för sin propaganda. Båda alternativen är lika korkade.

Däremot råder det svenska traditioner i Sverige. De borde bevaras, inte skändas. Muslimer kan få göra vad de vill med sin Muhammed hemma.
Citera
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Visst är det så. Frågan då är ju bara om provokationen mot muslimerna fått lika många att försvara händelsen som nidbilden av Lucia i det här fallet? Svårt att tro det.

Att jag jämför med profeten Muhammed beror på att det är den enda muslimska religiösa symbol jag känner till. Vet inte om muslimerna har nån motsvarighet till Lucia.

Hela den här debatten är av samma slag som när SVT häromåret hade en svart, rappande artist i Luciafirandet på TV. Det var lika impopulärt som det här. Det är svårt att förstå den vilja att provocera och chockera som finns i det här landet, det tycks alltid finnas någon som tar chansen att häckla våra egna traditioner och symboler. Det är som att man vill säga att våra traditioner är dåliga, hedniska och otidsenliga, och jag tror att det är det som folk reagerar mot.
Citera
2016-12-05, 18:41
Avslutad
Stackars pojke. Är ni nöjda nu Åhléns och alla godsetsknarkare?! Vad det värt det?

Jävla idioter. Ni borde fan skämmas.

Hoppas han återhämtar sig.
Citera
2016-12-05, 18:45
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Om man tycker att Lucia-symbolen har kränkts så är man bra lättkränkt av sig. Det är i samma nivå av lättkränkthet som gråtfärdiga blattar.
Det finns nog ingen vedertagen skala på vad som betraktas som lättkränkt eller inte, vi som stör oss på detta tycker att vi är i vår fulla rätt att känna oss kränkta.
Citat:
Men det är barnet som far illa, förstår du inte det? Barnet kanske ville ställa upp helt frivilligt och då bemötas av lättkränkta "vikingar" som är analfabeter. Det kan inte vara lätt.
Barnet kanske far illa, men ansvaret på det ligger i så fall hos hans föräldrar eller hos de reklamnissar som ligger bakom annonsen. Ingen av dessa kan ha varit omedveten om vilka reaktionerna skulle bli.
Citera
2016-12-05, 18:47
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Visst är det så. Frågan då är ju bara om provokationen mot muslimerna fått lika många att försvara händelsen som nidbilden av Lucia i det här fallet? Svårt att tro det.

Att jag jämför med profeten Muhammed beror på att det är den enda muslimska religiösa symbol jag känner till. Vet inte om muslimerna har nån motsvarighet till Lucia.

Hela den här debatten är av samma slag som när SVT häromåret hade en svart, rappande artist i Luciafirandet på TV. Det var lika impopulärt som det här. Det är svårt att förstå den vilja att provocera och chockera som finns i det här landet, det tycks alltid finnas någon som tar chansen att häckla våra egna traditioner och symboler. Det är som att man vill säga att våra traditioner är dåliga, hedniska och otidsenliga, och jag tror att det är det som folk reagerar mot.

Jag är helt övertygad om att de som blir chockade, arga och kränkta av ett svart barn klär ut sig till Lucia inte är ett dugg bättre än islamister. Ni är såna nyttiga idioter så ni förstår det inte själva. Man skäms som SD-väljare ta mig fan.
Senast redigerad av JustZlatan 2016-12-05 kl. 18:50.
Citera
2016-12-05, 18:50
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Det finns nog ingen vedertagen skala på vad som betraktas som lättkränkt eller inte, vi som stör oss på detta tycker att vi är i vår fulla rätt att känna oss kränkta.

Barnet kanske far illa, men ansvaret på det ligger i så fall hos hans föräldrar eller hos de reklamnissar som ligger bakom annonsen. Ingen av dessa kan ha varit omedveten om vilka reaktionerna skulle bli.

Detta säger allt. Skyll ansvaret på andra. Skriv en massa rasistiska tillmälen på facebook och skyll sen på Åhléns att ni var tvungen att skriva det. "Åhléns tvingade mig". Herre jävlar...
Citera
2016-12-05, 18:55
Medlem
Det är fritt fram för att Åhléns att driva en hetsjakt på svenska traditioner om de vill men de borde i sådana fall ta den debatten själva och inte utnyttja ett oskyldigt barn med vetskapen om att det kommer väcka kritik ifrån traditionalister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in