2016-12-05, 17:19
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blim
Skulle det vara farligt på något sätt med en bild av profeten Muhammed som kvinna i Luciadräkt?

Skulle du bli arg om du såg en sån bild?
Inta jag. Jag skulle tycka det var kul, att driva med muslimerna som är så känsliga för sånt.

Men min fråga var om du lika hängivet skulle försvara en bild som driver med muslimernas religiösa symboler, som du försvarar den bild som driver med de kristna symbolerna? Jag fick inget riktigt svar där.
Citera
2016-12-05, 17:25
Medlem
longbow4ys avatar
Vem har utnyttjat vem i Åhlens politiska kampanjer?

Liten bakgrundscheck. Från 2015:
Citat:
Ett varuhus för alla - det är så Åhléns ser sig själva. Men företaget har varit för dåligt på att visa vilka de är externt, enligt nya marknadschefen Lina Söderqvist. I Resumés helgintervju berättar hon om hur Åhléns ska bryta reklamnormerna genom bland annat transsexuella Lea T och världens snabbaste 70-åring som modeller.

http://www.resume.se/nyheter/artiklar/2015/09/11/sa-ska-hon-forandra-ahlens-marknadsstrategi/

Citat:
Slöjor, transpersoner och gubbar – så får hon Åhléns att sticka ut hakan
Sverige blev varse när Lina Söderqvist började på Åhléns. Som marknadschef har hon fått varuhuset att visa sitt ställningstagande i mångfaldsfrågor och därmed reklamen att sticka ut.
...
– Vi tror på mångfald. I det politiska klimatet som råder i dag, är det tydligt att alla inte delar den åsikten. För oss är det varken ett kontroversiellt eller svårt beslut att använda modeller med olika kulturell och etnisk bakgrund i till exempel vår höstkampanj, för så ser våra kunder ut. Alla gillar inte det, men vi gjorde skillnad. Kommunikation måste beröra. Kommunikation som inte berör syns inte – och det är att kasta pengarna i sjön.

I takt med att kommunikationen har tagit mer plats, har Lina Söderqvist fått lugna personalen.

http://www.resume.se/nyheter/artiklar/2016/05/03/slojor-transor-och-gubbar--sa-har-hon-fatt-ahlens-att-sticka-ut-hakan/

Hon visste att det är kontroversiellt men tvekade ändå inte att köra fram en kampanj som hon mycket väl VET kommer skapa rubriker, och problem för modellerna.
Hon är ansvarig.

Men hon tyckte tydligen det var väl värt risken med obehag för en liten pojke för att skapa bra marknadsföring.

Väldigt oansvarigt av henne.
Citera
2016-12-05, 17:27
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Inta jag. Jag skulle tycka det var kul, att driva med muslimerna som är så känsliga för sånt.

Men min fråga var om du lika hängivet skulle försvara en bild som driver med muslimernas religiösa symboler, som du försvarar den bild som driver med de kristna symbolerna? Jag fick inget riktigt svar där.

Men sluta nu. På vilket sätt driver Åhléns med Lucia? Är du kristen över huvud taget? Är du med i Svenska Kyrkan? Om inte är det bara att hålla käft och sluta vara en hycklare.
Citera
2016-12-05, 17:29
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y

http://www.resume.se/nyheter/artiklar/2015/09/11/sa-ska-hon-forandra-ahlens-marknadsstrategi/

http://www.resume.se/nyheter/artiklar/2016/05/03/slojor-transor-och-gubbar--sa-har-hon-fatt-ahlens-att-sticka-ut-hakan/

Hon visste att det är kontroversiellt men tvekade ändå inte att köra fram en kampanj som hon mycket väl VET kommer skapa rubriker, och problem för modellerna.
Hon är ansvarig.

Men hon tyckte tydligen det var väl värt risken med obehag för en liten pojke för att skapa bra marknadsföring.

Så du menar att det helt plötsligt är rätt att skjuta brevbäraren? Exakt samma förortsmentalitet kan man hitta bland bilbrännarna.
Citera
2016-12-05, 17:40
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Så du menar att det helt plötsligt är rätt att skjuta brevbäraren? Exakt samma förortsmentalitet kan man hitta bland bilbrännarna.

Varför är jag inte förvånad att du inte förstod?

Hon, du och jag vet att det finns gott om idioter. Att då försätta ett barn i en situation som hon VISSTE var utsatt enbart för marknadsförings skull är som att parkera en lyxbil olåst i Rosengård över natten för att sedan bli förvånad att den stjäls. Eller brinner upp.
Ingen kan bli förvånad ifall det händer något med den. Ingen blir förvånad att folk har åsikter om en svart pojke som lucia. Man kan tycka vad man vill om det men så är det.
Men man utsätter inte barn för något som man VET är kontroversiellt. Och absolut inte bara för reklamens skull. Det är väldigt lågt.
Citera
2016-12-05, 17:49
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Varför är jag inte förvånad att du inte förstod?

Hon, du och jag vet att det finns gott om idioter. Att då försätta ett barn i en situation som hon VISSTE var utsatt enbart för marknadsförings skull är som att parkera en lyxbil olåst i Rosengård över natten för att sedan bli förvånad att den stjäls. Eller brinner upp.
Ingen kan bli förvånad ifall det händer något med den. Ingen blir förvånad att folk har åsikter om en svart pojke som lucia. Man kan tycka vad man vill om det men så är det.
Men man utsätter inte barn för något som man VET är kontroversiellt. Och absolut inte bara för reklamens skull. Det är väldigt lågt.

Jaha, ja det kan jag väl hålla med om. Men det var likadant för fyra år sedan när en svart 14-årig flicka med svenskt namn fick utstå hat när hon var Lucia. Om hon är född i Sverige eller adopterad vet jag inte, men nästan alla känner ju till någon som är adopterad. Att vissa "nationalister" inte har kommit längre i utvecklingen är både beklagligt och lågt.
Citera
2016-12-05, 17:55
Bannlyst
Ärade nationalister,Sverigevänner detta var en delseger att ta tillbaka vår mångårhundrade tradition med lucia från de sjuka globalisterna sjuka ideer. https://www.youtube.com/watch?v=lO0bavSPWEk
Nu är vi vakna på all Sverigefientlighet från övermakten. Jag har reagerat på de svarta dockorna i klädaffärer som intersport och team sportia. Jag kräver att de återförs till orginalfärgerna starta facebookgrupp slut upp.
Senast redigerad av capodaster 2016-12-05 kl. 17:59.
Citera
2016-12-05, 18:01
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Men det var likadant för fyra år sedan när en svart 14-årig flicka med svenskt namn fick utstå hat när hon var Lucia.

Precis.
Och ändå var marknadschefen Lina Söderqvist tvungen att toppa det med en yngre pojke.
Och sedan spelar hon förvånad. Lågt.

I verkligheten är hon nog väldigt nöjd med genomslaget. Hon kan skylla på idioterna. Och medierna spelar med. I kläm kommer en pojke som fått lära sig att alla pojkar klär ut sig till Lucia istället för hur verkligheten är. Han blev utnyttjad som hat-agn för Åhlens marknadsföring.

Hoppas bara att fler ser igenom detta så att Åhlens tappar rejält med kunder så att Lina får gå. Helst före Jul.

Troligtvis räknas denna kritik in som näthat. Men jag skulle vilja likställa Linas agerande som ett oaktsamhetsbrott. Hon har gjort detta helt utan att visa hänsyn till hur verkligheten är.
Citera
2016-12-05, 18:01
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Men sluta nu. På vilket sätt driver Åhléns med Lucia? Är du kristen över huvud taget? Är du med i Svenska Kyrkan? Om inte är det bara att hålla käft och sluta vara en hycklare.
Är det inte uppenbart? En absolut majoritet av oss svenskar vill se Lucia som en blond kvinna, det är en av våra käraste jultraditioner. Det vet naturligtvis de som skapade annonsen med den lille negerpojken. Att publicera den bilden är avsett att provocera, någon annan förklaring är inte möjlig.
Citera
2016-12-05, 18:07
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
– Det spelar ingen roll om man har långt eller kort hår, om man är pojke eller flicka, om man har ljus hy eller mörk hy – man kan faktiskt bestämma själv om man vill vara Lucia eller tomte eller pepparkaksgubbe, säger Lina Söderqvist till SVT Nyheter.

Hon vill inte att man ser borttagandet av bilden som att näthatarna har vunnit.

– Vi kommer aldrig sluta, de har inte vunnit, säger Lina Söderqvist.
Intressant uttalande. Då skulle i konsekvensens namn också en blond flicka kunna bestämma att hon vill vara profeten Muhammed, men jag tror inte att världens muslimer skulle hålla med. Men det är förstås skillnad, islams traditioner ska respekteras men de nordiska traditionerna kan man trampa i smutsen. Eller hur, Åhléns?
Citera
2016-12-05, 18:11
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Är det inte uppenbart? En absolut majoritet av oss svenskar vill se Lucia som en blond kvinna, det är en av våra käraste jultraditioner. Det vet naturligtvis de som skapade annonsen med den lille negerpojken. Att publicera den bilden är avsett att provocera, någon annan förklaring är inte möjlig.

Jag tror att du har fel. Jag är ganska säker på att en absolut majoritet av oss svenskar inte bryr som om Lucia-firande eller hur Lucia ser ut. Under hela mitt 30+ liv har jag inte brytt mig om Lucia. Sen kan man ju undra varför en del blir så arga med tanke på att Lucia är en kristen högtid och de som firar är väl också kristna? Det är inte så väldigt kristet att hata barn. Hyckleriet skiner åter i molnet.
Citera
2016-12-05, 18:15
Medlem
Citat:

Hon är ansvarig.

Amen. Föräldrarna har stoppat kampanjen. Trevligt att låta en nioåring ta smällarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in