2016-12-05, 19:29
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Detta säger allt. Skyll ansvaret på andra. Skriv en massa rasistiska tillmälen på facebook och skyll sen på Åhléns att ni var tvungen att skriva det. "Åhléns tvingade mig". Herre jävlar...
Men den som medvetet provocerar sin omgivning kan ju knappast klaga när provokationen får önskat resultat. Det är väl klart att folk protesterar, det var ju underförstått redan från början. Så naiv kan ingen vara, allra minst en slipad reklammakare.
Vill dessa och föräldrarna utsätta barnet för detta ligger förstås ansvaret hos dem. Det är riktigt lågt att utnyttja oskyldiga barn för sina egna dunkla syften.
Citera
2016-12-05, 19:32
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Jag är helt övertygad om att de som blir chockade, arga och kränkta av ett svart barn klär ut sig till Lucia inte är ett dugg bättre än islamister. Ni är såna nyttiga idioter så ni förstår det inte själva. Man skäms som SD-väljare ta mig fan.
Du resonerar inte som en Sverigedemokrat, såna brukar vara mer traditionsbundna och pro-svenska.
Och varför ska vi vara "bättre" än islamister? Åtminstone när det gäller traditioner är vi säkert lika som de.
Citera
2016-12-05, 19:41
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Det lite "lustiga" är att alla hatare hjälpt till att göra Åhléns kampanj monstruöst bra. Snacka om genomslag Kanske inte riktigt vad hatarna tänkt sig, men som nu är ett faktum.
Nja, ser det snarare som en win-win-situation. Åhléns tjänade självfallet några slantar på denna kampanj tack vare rasisterna. Å andra sidan kommer Åhléns förmodligen inte att anlita en svart hen-lucia nästa jul, vilket rasisterna tackar för.

Slutet gott, allting gott. Eller hur?
Citera
2016-12-05, 19:43
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Sluta snacka om mig eller försök att bolla tillbaka frågan. Är du inte rörd eller inte bryr dig borde du inte uttala dig och i synnerhet inte ha synpunkter på vi som klagar, det är varan rätt.

Det är långt ifrån enbart reklam. Förstår du inte det måste du gräva lite djupare. Tror du det är en slump att lucia, som alltid varit en kvinna, nu är en svart pojke? Eller tror du de bara tog första bästa unge som råkade gå förbi?! Hur naiv får man bli?! Självklart är det genomtänkt.

De pissar på traditioner och bryter normen som ingen bett om. Lucia och andra traditioner betyder oerhört mycket för många.

Ett av de första stegen i en kulturmarxistisk agenda är att börja förändra traditionerna gradvis till den punkt att de slits lösa från sitt ursprungstillestånd. Då blir det lättare att ta bort dem. Om midsommarstången gradvis förvandlas till någonting annat har folk inga problem med att den försvinner.

Det här är, förutom ett slag i ansiktet på våra traditioner, en politisk og oärlig handling som är del av en politisk agenda. De kunde som sagt inte bry sig mindre om varken lucia eller barnet. Att det säljer gör inte saken sämre för dem.

Traditioner är traditioner. Traditioner är som bekant inte till för att brytas. Försök dra till något annat land och byt ut en traditionell symbolfigur, exempelvis Irlands leprekan, Rysslands korsack eller muslimernas Muhammed till ett svart pojkbarn så ska du få se på liv.

Det är bara respektlösa och korkade Sverige sånt här fungerar. Om folk tar illa upp. Varför? Vad är vitsen?!

Ta reda på vem som är direktör för Åhléns och gräva lite om dennes politiska åsikter istället innan du snackar om foliehattar.

Sveriger ett mycket sjukt land och alla andra länder skrattar åt oss. Det ska bli en sann befrielse att flytta.

Nu snurrar du till allt. Jag säger bara sanningen, jag reagerade inte på bilden.
Jag reagerar sällan på reklam överhuvudtaget.

Däremot reagerar jag på hysteriska foliehattar som skämmer ut sig och gråter ut på sociala forum. Över en reklambild. På ett barn. Från Åhléns.

Som på allvar sitter framför skärmen och känner sig kränkt över att en mörkhyad unge är utklädd till Lucia. Det är INTE normalt. Det är hysteri och paranoia.

I verkligheten är det drösvis med barn (av varierad etnicitet) som klär ut sig till Lucia den 13 december i Sverige varje år. De blonda kvinnliga Luciorna är försvinnande få i jämförelse. Så ser traditionen ut i vårt land.
Citera
2016-12-05, 19:57
Medlem
Citat:
Barnet kanske ville ställa upp helt frivilligt och då bemötas av lättkränkta "vikingar" som är analfabeter. Det kan inte vara lätt.
Föräldrars skyldighet är att skydda sina barn från att fara illa samt från fanatiska reklammakare. Barn är inte myndiga. Är du helt jävla dum?
Citera
2016-12-05, 20:01
Medlem
Citat:
Detta säger allt. Skyll ansvaret på andra. Skriv en massa rasistiska tillmälen på facebook och skyll sen på Åhléns att ni var tvungen att skriva det. "Åhléns tvingade mig". Herre jävlar...

väl rutet.
Citera
2016-12-05, 20:03
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 990099
JA då är festen slut den stackars pojken som utnyttjats för detta galna genus svineri har fått nog utav spektaklet och bett Åhlens att plocka ner bilderna tack och lov, skönt att föräldrarna har insett hur skevt och skruvat det var och satt ner foten.

Aftonbladet skyller på Nazister och Rasism!
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article24047786.ab
Aftonbladet?....Kenan Habul menar du väl?! dom är överallt numera överallt infiltrerar de
Citera
2016-12-05, 20:20
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Nja, ser det snarare som en win-win-situation. Åhléns tjänade självfallet några slantar på denna kampanj tack vare rasisterna. Å andra sidan kommer Åhléns förmodligen inte att anlita en svart hen-lucia nästa jul, vilket rasisterna tackar för.

Slutet gott, allting gott. Eller hur?
Det här tror jag bara är början, dags att vänja sig vid en helt ny typ av kommunikation. Är det så här lätt att få spridning så kommer fler lockas.
Citera
2016-12-05, 20:24
Moderator
Popesizes avatar
Nu går "godhetskämparna" in till motattack mot rasisterna med ännu en hashtag #jagärlucia

OnT
Hudfärgen bekymrade mig föga. Utan vad jag reagerade på var att modellen var just en pojke (på de punkterna är jag fruktansvärt konservativ).
Och här formas en tanke i min skalle -Hade denna "hatstorm" varit mildare om det varit en stjärngossestrut istället för en luciakrona på grabben?

Om vi tittar tillbaka på den omtalade luciaproduktionen på SVT från 2012, så verkar de flesta ha reagerat på en rappare med Rinkebysvenska. Den reagerade nog alla på... Den mörkhyade lucian var aldrig "hatobjekt" nummer ett från den sändningen. Och utanför de mer hårdtungade nationalisters/rasisters/nazisters domäner, så märkte jag inte mycket utav hudfärgskritik mot lucian.

Jag vill tro att hudfärgen inte spelar någon större roll bland de flesta. Genus har jag dock fått uppfattningen om verkar vara lite svårare att bekämpa utanför Södertörns högskola och RFSL's lokaler.
Citera
2016-12-05, 20:36
Medlem
BradDourifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
Om vi tittar tillbaka på den omtalade luciaproduktionen på SVT från 2012, så verkar de flesta ha reagerat på en rappare med Rinkebysvenska. Den reagerade nog alla på... Den mörkhyade lucian var aldrig "hatobjekt" nummer ett från den sändningen. Och utanför de mer hårdtungade nationalisters/rasisters/nazisters domäner, så märkte jag inte mycket utav hudfärgskritik mot lucian.
Så att rasismen främst riktades mot den rappande ungen, tyder på att pratet om rasism är överdrivet? Förstår jag dig rätt då?
Citera
2016-12-05, 20:42
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Nu snurrar du till allt. Jag säger bara sanningen, jag reagerade inte på bilden.
Jag reagerar sällan på reklam överhuvudtaget.

Däremot reagerar jag på hysteriska foliehattar som skämmer ut sig och gråter ut på sociala forum. Över en reklambild. På ett barn. Från Åhléns.

Som på allvar sitter framför skärmen och känner sig kränkt över att en mörkhyad unge är utklädd till Lucia. Det är INTE normalt. Det är hysteri och paranoia.

I verkligheten är det drösvis med barn (av varierad etnicitet) som klär ut sig till Lucia den 13 december i Sverige varje år. De blonda kvinnliga Luciorna är försvinnande få i jämförelse. Så ser traditionen ut i vårt land.
Fast det är nog inte en tradition, den traditionella Lucian är definitivt en kvinna. Att det nu för tiden ibland syns Lucior av annat kön beror på en konstruerad PK-trend i samhället, speciellt omhuldad i våra skolor och på dagis/fritis. Den stackars generation som nu växer upp får nämligen lära sig att man själv bestämmer om man vill vara pojke eller flicka(!). Detta i sin tur bottnar antagligen i nån ny pedagogik som lärs ut till blivande personal i skolor och på fritis, och har redan resulterat i en drastisk ökning av barn som inte vet om de är pojke eller flicka. Tänk vad lite modern pedagogik kan ställa till med.

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/allt-fler-ungdomar-vill-byta-kon
Citera
2016-12-05, 20:46
Bannlyst
Ansvaret för det här ligger på Åhlens som medvetet har valt att provocerat , genom att klä ut en neger unge hanne till Lucia. Åhléns kan försöka Lars Viks Rondell hundar till Ramadan, så får ni se vad som händer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in