2016-12-04, 15:13
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Bökberg
Ja nu ångrar du dig allt

Nej men det intressanta blir att skilja ut funktionsnedsättningen från intelligens, jag tänker inte göra det lätt för mig å fria mig själv från analys, vem är vem, vad är vad, tänker du smita? gör du det så beror det kanske på att du tillhör ADD-typen som presterar högt på IQ-tester https://www.psychologytoday.com/blog/the-mysteries-add/201108/the-mysteries-add-and-high-iq den typen är inte jag...och det tänker jag vara bitter på för resten av livet, för min personlighet står i vägen för IQ test är min övertygelse som ligger och gonar sä ovanpå tvivlen

Sen är det svårt att gradera vad är mycket vad är lite mental! funktionsnedsättning, jag har inget att jämföra emot för jag tycker inte att någon vill prata om mina frågor, vad jag vet så pratar bara den här tråden om att man känner sig lite orkeslös eller har det tillkommit något nytt?.
Orkeslös tycker inte jag är stora problem och det har inget med ADD å göra heller, och jag tycker inte att mina problem är värre, bara annorlunda, så det går på ett ut

Men nu kom jag på vad vi kunde diskutera...vad är skillnaden på uppmärksamhetstörning och koncentrationssvårigheter för er?. Ingen har nämnt inre hyperaktivitet förutom jag som tjatat här i flera år sporadiskt

Någon påstod nyligen att hen upplever mig ha en stor potential till uppmärksamhet, bara för att jag sitter och petar & analyserar i ämnen hen helt enkelt inte är intresserad av blev min bitska motsalva, sedan klagade jag på att jag skiftar aktiviteter hela tiden p.g.a. av att jag har väldans stor associationsförmåga/mönsterseende, detta kallar jag för uppmärksamhetstörning...men kanske är det isjlv koncentrationssvårigheter.

Och då menar jag att denna koncentrationssvårigheter leder till att jag ställer dumma frågor om led-lampor till olika kassörskor och har så brott att jag inte orkar jämföra med blotta ögat, skillnaden i avstånd på antennerna, och då kommer vi in på det här med intresse, jag har svårt att uppfatta omvärlden, pga av att jag är så oerhört fixerad vid min person istället och jag menar att det kan bara ta sig uttryck i kreativitet snarare än intelligens som torde innebära alert på att ta in objekten från den fysiska världen, t.ex. att räka matte på siffror.

Är någon annan självfixerad? (eller så är ni inte schizoida nog, jag har hört om denna kombi i utlandet)

Jag har nämnt inre hyperaktivitet flera gånger i tråden... Det är ett enkelt sätt att särskilja dom med ADHD-PI och dom som är riktiga SCT-are.

Det finns en del forskare som menar att klassisk ADHD har en emotionell komponent också - bl a Russell Barklay, som är lite min husgud.

Det är väl inte omöjligt att du har mer problem med den komponenten än en del andra, det skulle kunna förklara din fixering vid din personlighet.

Du kan ju även ha en lättare släng Borderline eller Histrionisk störning - just BPD finns det en del som förespråkar är ADHD med en nästan enbart emotionell komponent.

Jag har varit i förhållande med en dam som gjorde mig utbränd - hon är ett tydligt exempel på någon som passar in väldigt bra på både BPD och HPD, samtidigt så har hon också fått diagnosen ADHD nyligen.

ADHD förklarar dock INTE alla hennes problem - pålägg med BPD och/eller HPD skulle dock förklara allting i princip.

Överväg om du har fler problem än "bara" ADHD, det kan vara värt att få ytterligare hjälp och utredning.
Citera
2016-12-04, 16:43
Medlem
Soxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eutychos
Är det något här som mildrat sina besvär av add/sct med hjälp av kost eller andra icke-medicinska åtgärder? Undvika viss mat exempelvis.

Jag tycker motion hjälper en del, har testat i princip alla adhd/add-medikament även dom mest obskyra, utan resultat. Har bara fått biverkningar.

Har aldrig prövat medicin. Lyfter tyngder istället. Första gången jag gjorde det var det som att se världen för första gången när jag kom ut. Kunde faktiskt behandla sinnesintryck och se liv i allt runt mig. Det var helt fantastiskt.

Är nu frälst och har tränat i princip varje dag sedan den uppenbarelsen. Du borde också prova.
Vet inte om det har samma effekt för alla, men jag kan rentav känna hur det slår en knäpp i huvudet på mig. Som att skjuta undan en gardin.
Citera
2016-12-04, 17:23
Medlem
Soxis avatar
Vad är ADHD-PI och SCT?
Citera
2016-12-04, 17:46
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soxi
Har aldrig prövat medicin. Lyfter tyngder istället. Första gången jag gjorde det var det som att se världen för första gången när jag kom ut. Kunde faktiskt behandla sinnesintryck och se liv i allt runt mig. Det var helt fantastiskt.

Är nu frälst och har tränat i princip varje dag sedan den uppenbarelsen. Du borde också prova.
Vet inte om det har samma effekt för alla, men jag kan rentav känna hur det slår en knäpp i huvudet på mig. Som att skjuta undan en gardin.

Träning är ju bra på alla sätt, men många (läs: nästan ALLA) av oss som har SCT har dessvärre en avancerad form av sömnstörning - detta gör att minsta misstag med sömnen gör att det kostar oss djupsömnen.

Det leder till extrem dagtrötthet, och då är det omöjligt att träna ordentligt.

Faktum är, att kämpar man emot den kroniska tröttheten från att inte gå in i djupsömn, och tränar HÅRT - ja då jävlar kommer man snarare kollapsa ganska fort, och då kommer träningen snarare ge totalt motsatt effekt.

Men det fattar nog dom flesta - om man har en sjukdom som kännetecknas av icke fysiskt återställande sömn, då kan man omöjligt träna.

Citat:
Vad är ADHD-PI och SCT?

ADHD-PI = ADHD Predominantly Inattentive - mestadels med ouppmärksamma symptom, få eller inga till yttre synes hyperaktiva eller impulsiva symptom.

En benämning som användes ett tag under DSM-4, men som nu skrotats, nu säger man bara ADHD och sen kan man få tillägg men undertext som "Ouppmärksam representation". Det är i princip samma sak som den gamla DSM-3-termen ADD.

SCT = Sluggish Cognitive Tempo.

En sjukdom som innefattar ouppmärksamhet inom en annan dimension än ADHD, som det debatterats länge om den existerar - den är nämligen ganska lik ADHD-PI. Det är en sjukdom som är mer en informationshanteringssjukdom, än en inhibitionssjukdom, som ADHD.

Den mest radikala skillnaden mellan dom två, är att vi SCT-are uppfattas som extremt långsamma, medans ni ADHD-are uppfattas som extremt snabba.

ADHD beror till större delen på fel i frontallloben, medans SCT tycks bero främst på fel i Parietalloben (längst bak på huvudet, till skillnad från längst fram).
Citera
2016-12-04, 17:50
Bannlyst
Citat:
Vad är ADHD-PI och SCT?

SCT är en fiktiv diagnos. Ett påhittat neuropsykiatriskt funktionshinder. Det finns inte med i DSM-5 och är lite mer åt science-fiction-hållet än vetenskap.
Citera
2016-12-04, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eutychos
Är det något här som mildrat sina besvär av add/sct med hjälp av kost eller andra icke-medicinska åtgärder? Undvika viss mat exempelvis.

Jag tycker motion hjälper en del, har testat i princip alla adhd/add-medikament även dom mest obskyra, utan resultat. Har bara fått biverkningar.

En diet låg på kolhydrater hjälpte mig med trötthet och upplevde även att jag blev lite klarare i huvudet. Speciellt efter lunch då jag innan brukade få matkoma. Nu håller jag en jämn energinivå hela dagen.
Citera
2016-12-04, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FOLIEHATT2000
SCT är en fiktiv diagnos. Ett påhittat neuropsykiatriskt funktionshinder. Det finns inte med i DSM-5 och är lite mer åt science-fiction-hållet än vetenskap.
Som klinisk fenotyp är den helt klart förekommande. Jag har många gånger träffat ADD-personer med en lite autistisk prägel, introverta, dagdrömmande och långsamma i konversationen. För den oinvigde kan man tro att vederbörande är "trög" i bemärkelsen lågbegåvad, men det är fel. Det är ett funktionellt hinder, som gör att vederbörande underpresterar i många tänkbara sammanhang, på ett sätt som inte står i korrelation av den allmänna begåvningen, allmän IK.
Citera
2016-12-05, 00:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Som klinisk fenotyp är den helt klart förekommande. Jag har många gånger träffat ADD-personer med en lite autistisk prägel, introverta, dagdrömmande och långsamma i konversationen. För den oinvigde kan man tro att vederbörande är "trög" i bemärkelsen lågbegåvad, men det är fel. Det är ett funktionellt hinder, som gör att vederbörande underpresterar i många tänkbara sammanhang, på ett sätt som inte står i korrelation av den allmänna begåvningen, allmän IK.

Det är mycket möjligt att det finns subtyper under ADHD-PI, det håller jag med om. Angående SCT så är det troligen en desperat PR-kampanj av läkemedelsföretaget Eli Lilly, då deras patent på Strattera håller på att gå ut. Strattera floppade när preparat som metylfenidat och amfetamin tog över i medicinsk behandling. Jag vill minnas att forskningen på SCT även är bekostad av Eli Lilly. Troligen cherry-pickade resultat.

Jag själv är kritisk till diagnosen och kommer inte hoppa på dess "bandwagon" riktigt än.
Citera
2016-12-05, 06:59
Medlem
Citat:
Det är mycket möjligt att det finns subtyper under ADHD-PI, det håller jag med om. Angående SCT så är det troligen en desperat PR-kampanj av läkemedelsföretaget Eli Lilly, då deras patent på Strattera håller på att gå ut. Strattera floppade när preparat som metylfenidat och amfetamin tog över i medicinsk behandling. Jag vill minnas att forskningen på SCT även är bekostad av Eli Lilly. Troligen cherry-pickade resultat.

Jag själv är kritisk till diagnosen och kommer inte hoppa på dess "bandwagon" riktigt än.
Nog för att Big Pharma vill tjäna pengar, och tjänar pengar, men jag säger dig att SCT är en väl beskrivande fenotyp som jag möter återkommande; så pass vanlig och särskiljande att den är värd en benämning. Strattera fungerar bra på somliga ADD-personer.
Citera
2016-12-05, 11:38
Avslutad
Citat:

Strattera omfattar ett annat användningsområde då stimulanter och amfetamin inte ger någon önskad effekt, typ antidepressiv light. Att du kallar det en desperat PR-kampanj från världens största tillverkare av psykofarmaka säger mer om din inblandning med Scientologerna.

Att man kan urskilja personer med olika typer av funktionsnedsättning är fenomenalt med tanke på hur kaotisk världen och samhället ser ut idag och hur många som blir hjälpta.

https://www.youtube.com/watch?v=uygtiArfTHw&feature=youtu.be&t=1

Långt intressant klipp för er som gillar vetenskap och sanningen om diagnosen.
Senast redigerad av Tony_Tedeschi 2016-12-05 kl. 11:57.
Citera
2016-12-05, 15:24
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:

Du uttalar dig extremt okunnigt.

Dessvärre är jag för utbränd denna dag för att upplysa dig om dom faktiska förhållandena, men ge mig några dagar så skall jag presentera sanningen för dig.

Dock kommer du knappast att ta den till dig, då du tydligen är Scientolog, men det är knappast för dig som jag presenterar fakta, utan det är för alla dom som kan råka illa ut om dom skulle lyssna på dina uttalanden.
Citera
2016-12-05, 16:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Du uttalar dig extremt okunnigt.

Dessvärre är jag för utbränd denna dag för att upplysa dig om dom faktiska förhållandena, men ge mig några dagar så skall jag presentera sanningen för dig.

Dock kommer du knappast att ta den till dig, då du tydligen är Scientolog, men det är knappast för dig som jag presenterar fakta, utan det är för alla dom som kan råka illa ut om dom skulle lyssna på dina uttalanden.

Tittar man på dina tidigare poster så framgår det att du är manisk samt även fixerad av den fiktiva diagnosen SCT. Diagnosen är fiktiv, eftersom att den inte existerar, den återfinns alltså inte i DSM-5.

Att jag skulle vara scientolog bara för att jag inte hoppar på den kritiserade fiktiva diagnosen "SCT" är fånigt.

Du har aldrig tänkt till lite mer utanför ramarna och funderat på varför majoriteten forskare inom SCT är sponsare av läkemedelsföretaget Eli Lilly, som DESSUTOM har cherrypickat sin egen medicin Strattera som ska fungera effektivt mot SCT...........
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in