2022-04-11, 07:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Finns och finns. Det har bytt namn. Ungefär som asperger fortfarande finns , i form av högfunktionerande autister som inte är utvecklingsstörda, men de har ingen egen formell kategori länge.

Jag fick ADD på papper efter att det slutade användas som ensam diagnos.

Vissa läkare skriver lite olika. Men t ADHD "Huvudsakligen ouppmärksam form" är detsamma som ADD.

Så ADD är precis samma som ADHD fast utan hyperaktiviteten?

Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
ADD-diagnoser sätts idag på alla med koncentrationssvårigheter och trötthet oavsett orsak. Det pågår en massdiagnostik och förskrivning av amfetamin som staten betalar.

Har reagerat på att en hel del på Flashback har ADD-diagnos.
Citera
2022-04-11, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-

Har reagerat på att en hel del på Flashback har ADD-diagnos.

Tragiskt att man lägger sin hälsa och sitt liv i big pharmas händer och aldrig blir frisk. Man försöker helt enkelt att behandla symptom istället för grundorsak.
Inte deras fel egentligen men det gäller att vakna upp och lyssna på vad som är fel och åtgärda det. Det är lätt att gå den enkla vägen.
Citera
2022-04-12, 14:13
Medlem
Peyotedudes avatar
Jag har add som nu kallas adhd - med h i hypo istället för hyper.

Jag har svårt att strukturera saker. Jag har i princip aldrig avslutat något i mitt liv. Som någon beskrev i tråden, sluggish.

Ibland upplever jag att det är som om någon trycker på strömavbrytaren till koncentrationen, av på av på av på hela tiden. Flimrar till framför ögonen. Jävligt skumt.
Citera
2022-05-07, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enmansdemo
Jag självdiagnostiserade mig med sluggish cognitive tempo också en gång, men det rann ut i sanden.

Kan man tänka sig att dom med SCT tillhör den självskambeläggande fenotypen av ADD patienter
som inte fick över 100 på IQ-testet, denna grupp som det står om i böckerna men som ännu aldrig räckt upp handen på internet! utan alla med ADD har ju tydligen 120+ i IQ i trådar där någon ville veta om det finns någon!!!!! annan än en själv som har lägre IQ & samtidig ADD

Låg-IQ ADD patienter har enligt kliniska studier mindre tät gråmassa i frontal-cortex (har jag för mig) än hög IQ-ADD-patienter som ändå har lägre gråmassa där än vanligt folk, och den här låga IQ'n tvivlar jag starkt på skulle vara samma typ av låga IQ som svagbegåvade människor utan ADD uppvisar,
utan det handlar nog om noradrenalin, så troligtvis så måste man självmedicinera sig med noradrenalin-höjande örtmediciner för att höja working memory

PS! vad kallades det här störda sättet att skriva nedan

Atomoxetine (at-a-moks-a-teen)

Blev du stämplad ADHD klass ADD då? Knaprar du något?

Intressant. Jag skulle klassa mig själv som högintelligent av ADD-klass

Jag lade ner min utredning som låg i startgroparna, för att jag innest inne visste att de ändå troligtvis inte skulle kunna hjälpa mig bättre än vad jag själv kan göra. Det skulle bara bli ett uttdraget experimenterande som jag inte har råd med i nuvarande situation.
Just nu självmedicinerar jag med just noradrenalin-höjande preparat och det fungerar 1000 gånger bättre än allt annat jag testat tidigare.
Tränar också styrketräning mer eller mindre dagligen vilket också ger bra effekt.
Citera
2022-05-07, 15:54
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D0dsknarkarnazi
Blev du stämplad ADHD klass ADD då? Knaprar du något?
Jag blev stämplad ADHD möjligen pga av mitt IQ-test mönster då ADHD förknippas ännu starkare än ADD med lägre arbetsminnesförmåga i IQ tester enligt gamla psykologer. Sedan var jag inte nöjd då jag inte är utagerande mot människor utanför familjen samt ej hyperaktiv utåtvänd, jag fick göra ett kortfattat 1 sides tilläggstest där jag fick svara på bekräftande frågor för ADD, och sedan ändrade man i mina journaler sa man, jag hart aldrig tittat i mina journaler, huvudsaken är att jag själv upplevde att jag fick bifall för mina självobservationen

Citat:
Intressant. Jag skulle klassa mig själv som högintelligent av ADD-klass
Det menar du inte!, du kommer inte behöva känna dig utanför med den vetskapen

Citat:
Jag lade ner min utredning som låg i startgroparna, för att jag innest inne visste att de ändå troligtvis inte skulle kunna hjälpa mig bättre än vad jag själv kan göra. Det skulle bara bli ett uttdraget experimenterande som jag inte har råd med i nuvarande situation. .
En utredning gör man bara en gång i livet, sedan kostar det inget mer utöver medicinkostnaden

Strattera har jag ätit i säkert 9 år nu, och jag får en känsla av att hjärnans befinner sig utanför kroppen om jag slutar, dvs nån slags försvagat fokus eller om det är abstinensbesvär, enligt ADD-knapptryckar-test batteriet har Stratteran effekt även om jag saknar uppmärksamhet för att känna skillnaden

Det finns högkostnadsskydd så 28 kapslar kostar mig oftast under 100 kr X 12 månader
Det blir lite över 1000 spänn per år ja, det är ingen fara för min plånbok

Citat:
Just nu självmedicinerar jag med just noradrenalin-höjande preparat och det fungerar 1000 gånger bättre än allt annat jag testat tidigare.
Vad är det för kosttillskott? och var köper du det? blir det billigare än Strattera kostnaden?

Citat:
Tränar också styrketräning mer eller mindre dagligen vilket också ger bra effekt.
Vad är det som förbättras av styrketräning? jag hart inte hört att det ska vara noradrenalin, fast det låter jul logiskt att man får adrenalin-påslag av styrketräning
Det man hör är att träning ska ge högre global kognition, men jag har inte hört något om uppmärksamhet även om det antagligen ingår
Senast redigerad av Enmansdemo 2022-05-07 kl. 16:00.
Citera
2022-05-07, 17:12
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
ADD-diagnoser sätts idag på alla med koncentrationssvårigheter och trötthet oavsett orsak. Det pågår en massdiagnostik och förskrivning av amfetamin som staten betalar.
Nej det är bara ändra så att strattera istället för amfetamin blir förstavalet & frågan är ur värden, bort med liberalismen
Citera
2022-05-07, 18:00
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Jag självdiagnostiserade mig med sluggish cognitive tempo också en gång, men det rann ut i sanden.

Kan man tänka sig att dom med SCT tillhör den självskambeläggande fenotypen av ADD patienter
som inte fick över 100 på IQ-testet, denna grupp som det står om i böckerna men som ännu aldrig räckt upp handen på internet! utan alla med ADD har ju tydligen 120+ i IQ i trådar där någon ville veta om det finns någon!!!!! annan än en själv som har lägre IQ & samtidig ADD

Låg-IQ ADD patienter har enligt kliniska studier mindre tät gråmassa i frontal-cortex (har jag för mig) än hög IQ-ADD-patienter som ändå har lägre gråmassa där än vanligt folk, och den här låga IQ'n tvivlar jag starkt på skulle vara samma typ av låga IQ som svagbegåvade människor utan ADD uppvisar,
utan det handlar nog om noradrenalin, så troligtvis så måste man självmedicinera sig med noradrenalin-höjande örtmediciner för att höja working memory

PS! vad kallades det här störda sättet att skriva nedan

Atomoxetine (at-a-moks-a-teen)

Har du lägre iq än genomsnittet menar du?
Jag skumläste lite annat du skrivit och jag får inte alls något lågbegåvat intryck .

Jag tror de där WISC slog fast att jag var inom genomsnittet i min ålder . Fast vissa toppar och dalar. Arbetsminnet var uselt.
Fick dock ingen iq-siffra.
Citera
2022-05-07, 21:44
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat:
Har du lägre iq än genomsnittet menar du?
Jag skumläste lite annat du skrivit och jag får inte alls något lågbegåvat intryck .
Jag kanske? bara klarar den verbala delen av kognitionen, om jag ska vara hård mot mig själv

Citat:
Jag tror de där WISC slog fast att jag var inom genomsnittet i min ålder . Fast vissa toppar och dalar. Arbetsminnet var uselt.Fick dock ingen iq-siffra.
Inom genomsnittet är man fortfarande om man presterar på "normabegåvningens lägre del" (att inte nå siffran 100, att inte vara 100%) vilket jag gjorde jag vet inte vad du gjorde? men jag fick inte heller någon siffra, enda trösten var att psykologen kopplade samman resultatet med testet fick jag intryck av

Btw vad ska man dra för vals för att på troligast sätt få byta till sig flytande Strattera istället för kapslar (jag har mina skäl) iden är som jag sade tidigare att skådespela fram en depression som har lett till att jag fått sväljsvårigheter, men det kommer antagligen leda till att psyket vill träffas och tror du som jag att dom skulle vilja testa mig hur jag ser ut när jag inte klarar av att svälja tabletter?

Jag tror att dom tror att det här är en person som vill ha flytande för att kunna tillskansa sig högre dos Strattera, eftersom jag tidigare bett om det och blivit nekad
Citera
2022-05-07, 21:59
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Jag kanske? bara klarar den verbala delen av kognitionen, om jag ska vara hård mot mig själv

Inom genomsnittet är man fortfarande om man presterar på "normabegåvningens lägre del" (att inte nå siffran 100, att inte vara 100%) vilket jag gjorde jag vet inte vad du gjorde? men jag fick inte heller någon siffra, enda trösten var att psykologen kopplade samman resultatet med testet fick jag intryck av

Btw vad ska man dra för vals för att på troligast sätt få byta till sig flytande Strattera istället för kapslar (jag har mina skäl) iden är som jag sade tidigare att skådespela fram en depression som har lett till att jag fått sväljsvårigheter, men det kommer antagligen leda till att psyket vill träffas och tror du som jag att dom skulle vilja testa mig hur jag ser ut när jag inte klarar av att svälja tabletter?

Jag tror att dom tror att det här är en person som vill ha flytande för att kunna tillskansa sig högre dos Strattera, eftersom jag tidigare bett om det och blivit nekad

Att vara i högre eller lägre delen av ett genomsnitt säger kanske inte så mycket.
Speciellt inte om delen arbetsminne drar ner de övriga .

Antag att genomsnittet är kring IQ 104.
Då kan ju nedre delen av det vara kring 100.

Jag hade högt på eller över genomsnittet på de övriga delarna. Det stack iväg rejält när jag slapp tidspressen.

Har man som du bra värde på det verbala TROR jag omöjligen man kan vara så värst ”slow” överlag.

Kan inte komma på att jag nånsin har mött genuint korkade personer med så hög verbal förmåga att de liksom lyckas förklä att de är korkade. Blir nog rätt genomskinlig ordsallad då.

Ps. Strattera, är de restriktiva med den? Att det är svårt att få en viss typ av beredning? Trodde det skulle vara väldigt fritt med tanke på att det inte är en centralstimulantia som ses på som ”knark”.
Senast redigerad av st33r 2022-05-07 kl. 22:02.
Citera
2022-05-08, 09:55
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat:
Att vara i högre eller lägre delen av ett genomsnitt säger kanske inte så mycket.
Speciellt inte om delen arbetsminne drar ner de övriga .

Antag att genomsnittet är kring IQ 104.
Då kan ju nedre delen av det vara kring 100.
Genomsnittet ligger på 100, hon sa att det var under 100, jag frågade inte om jag var stark i någon del och psykologen sa ingen vilket lär indikera att jag inte var kompenserande bra på någon del eller så var hon ett jävligt snål person.

Jag fick förvisso inte reda på att jag gjorde ett begåvningstest (kanske för att jag inte skulle bli nervös) utan trodde det också var en del i aspergerutredningen, genom asperger-utredningen framkom alltså ADHD, vilket jag insåg var väldigt fel.

Varför fick du ingen siffra? var det ett övervakat test?

Jag har svårt att komma ihåg ord jag söker, det kan röra sig om ganska fina ord, jag har svårt att lära
in & minnas innebörden av dessa ord

Goggla "Rey-Osterrieth Complex Figure Test" som lär kräva visospatial förmåga snarare än bara arbetsminne, där minns jag att jag inte kom långt i WEIS(E) testet

Citat:
Har man som du bra värde på det verbala TROR jag omöjligen man kan vara så värst ”slow” överlag.

Kan inte komma på att jag nånsin har mött genuint korkade personer med så hög verbal förmåga att de liksom lyckas förklä att de är korkade. Blir nog rätt genomskinlig ordsallad då.
Fast man är ju inte genuint korkad om man hamnar på normalbegåvningens lägre del, bara mindre begåvade än genomsnitts-normala i vissa delar av hjärnan, nån slags inlärnings-problem har jag, där hjärnan verkar har andra krav på inlärnings-teknik för att de flesta saker jag hör ska fastna

Psykologens beskrivning av varför jag fick det resultat jag fick på IQ-testet var att jag kommer av mig i aktiviteten och arbetar långsamt med att slutföra uppgifterna
Jag minns att jag blev stressad av tidtagaruret ja, min förklaring är att jag är för uppmärksamhetstörd för att göra rätt direkt i ett IQ test

Citat:
Ps. Strattera, är de restriktiva med den? Att det är svårt att få en viss typ av beredning? Trodde det skulle vara väldigt fritt med tanke på att det inte är en centralstimulantia som ses på som ”knark”.
Jag vet inte, men jag måste ju ha ett trovärdigt argument, och jag vet att dom kommer svara att Strattera oral slolution främst förskrivs till barn som har svårt att ta tabletter.
Om inte annat så kom du nu med ett argument, eftersom det inte är centralstimulantia borde det inte spela någon roll....om jag plötsligt efter 9 år vill ha den i flytande

Jag kanske ska hävda att jag vill ha andra kosttillskott i det flytande!, som Bacopa monnieri som jag redan äter.
Senast redigerad av Enmansdemo 2022-05-08 kl. 10:00.
Citera
2022-05-08, 13:40
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Om inte annat så kom du nu med ett argument, eftersom det inte är centralstimulantia borde det inte spela någon roll....om jag plötsligt efter 9 år vill ha den i flytande

Jag kanske ska hävda att jag vill ha andra kosttillskott i det flytande!, som Bacopa monnieri som jag redan äter.

Men vilken anledning har du till att du vill ha den flytande ?

Har du någon cs-medicin också eller testat någon sådan?

Jag är lite nyfiken på hur det skulle bli att addera strattera (rim!) till Elvansen. Strattera frigör väl noradrenalin vilket jag inte tror Elvanse gör.
Citera
2022-05-08, 15:00
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat:
Men vilken anledning har du till att du vill ha den flytande ?

Jag käkar Bacopa Monnieri kombinerat med Dr WAKDE's shankpupshi pulver i varm mjölk enligt gammal Indisk tradition, men eftersom mjölk priserna kommer gå upp nu tänkte jag ha mina pulver i flytande Strattera och mixa för förstärkande effekt tagen vis samma tidpunkt, det är det andra mindre utslagsgivande skälet till varför jag vill ha flytande Strattera, det andra skälet vill jag hålla för mig själv

Jag noterar att Bacopa Monnieri & Shankpupshi har förbättrat mitt korttidsminne eller arbetsminne, jävligt svårt att skilja dom åt

Citat:
Har du någon cs-medicin också eller testat någon sådan?
Concerta som vi stegvis höjde dosen på (minns inte hur hög dos, men det var ju i sammarbete med psyk) tills det slog över i psykos som fick vissa konsekvenser, därefter övergick vi i samråd med mig till Strattera

Citat:
Jag är lite nyfiken på hur det skulle bli att addera strattera (rim!) till Elvansen. Strattera frigör väl noradrenalin vilket jag inte tror Elvanse gör.
Strattera ökar noradrenalin och hela ADD-HD uppmärksamhets-störningen kommer ur Noradrenalin upptags problematik som startar i ett visst Blå strimmigt området https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4761411/ som även kapar uppmärksamheten i Alzheimer hjärnan

Användare D0dsknarkarnazi kommer förhoppningsvis att ge oss flera tips utöver Strattera på sina nuvarande självmedicinerande Noradrenerga preparat (kosttillskott?)

Detta får du alltså utskrivet mot ADHD? eller ADD? inte som förstaval va?
https://www.kronansapotek.se/Varumärken/c/elvanse/
https://mesh.kib.ki.se/term/D000069478/lisdexamfetamine-dimesylate
DOPAMINE UPTAKE INHIBITOR
Den ökar alltså dopamin släppet trots att det är en receptor hämmare, det där är alltid förvirrande

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18480686/
"Response to methylphenidate was associated with increases in inattention on a continuous performance task after dextroamphetamine challenge."

Elvanse kan alltså minska apati, genom att öka ouppmmärksamheten tar man sig ut ur apatin står det ju ovan, skulle omvänt apati bero på bibehållen uppmärksamhet? eller hur uppfattar ni det?

För att återvända lite till IQ-testet, varför fick du ingen siffra & var det under nån diagnos-utredning?
Senast redigerad av Enmansdemo 2022-05-08 kl. 15:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in