2013-05-12, 22:16
Medlem
Jag ska trots att jag sedan länge har tröttnat på att skriva, ta och runda av de här posterna (är det verkligen någon av er som orkat hänga med ända hit ens?) med att bjuda på lite beskrivningar av några av de symptom jag upplever:

I helvete att någonting blir utfört eller ens påbörjat. Jag ämnar att göra saker men det blir inte av. Minsta motståndets lag gäller, om någonting är det minsta tråkigt eller icke belönande så blir det inte av. Diska, städa, dammsuga, moppa golv, vika tvätt, betala räkningar, you name it.

Då jag lovat att göra någonting eller tänkt för mig själv att jag ska/borde göra det så glömmer jag i hälften av fallen bort det i andra hälften skjuter jag upp det och gör någonting annat istället.

Om jag ska göra någonting som jag själv vill och själv tagit initiativ till, så är det inga problem. Ofta handlar det om saker som jag gör åt/för andra människor som jag bryr mig om. Jag kan till och med finna glädje i detta (vilket är extremt ovanligt för mig, glädje). men om någon skulle be mig om något så är det väldigt ofta som jag uppfattar detta som extremt påträngande, jobbigt och krävande. Det spelar ingen roll om jag själv haft idén eller tanken tidigare.

Jag är en expert på att glömma bort eller förlägga räkningar och viktiga brev som kräver en aktivitet av mig. Jag är i ärlighetens namn glad för att jag inte vet den exakta summan som min hjärna har kostat mig. Detta i form av påminnelseavgifter, dröjsmålsränta, trafikförsäkringsföreningar, uteblivna besök, bortslarvade saker och impulsköp. Men det handlar om tiotusentals kronor. I skrivande stund var energibolaget vänliga nog att skicka en påminnelse om utebliven betalning med tillhörande hot om inkassobolag. Det är inte det att jag inte vill betala, tvärtom, det är viktigt för mig att betala skulder och "göra rätt för sig", det är bara det att det inte alltid blir av. Visst finns det autogiro och E-faktura, men detta kräver ju också en aktivitet/ansträngning för att få till stånd.

Aktivitetsnivån är i bästa fall låg. Det är sällan som jag får för mig att göra någonting nytt eller tar initiativ till sociala aktiviteter. Tiden i hemmet spenderas främst framför någon av de många datorerna, ständigt läsande på forum, artiklar, Wikipedia eller nyheter. Om ingenting tvingar mig, så kan jag sitta inne i flera dagar utan att gå ut öht.

Jag tröttnar väldigt lätt på saker. Jag kan påbörja projekt eller spel eller vad som med stort intresse och engagemang men nästa dag känns det bara betungande och urtråkigt. Även idéer som jag får kan initialt verka som världens bästa, men nästa dag undrar jag vad i helvete jag egentligen tänkte. Maken till sämre idé har väl aldrig funnits.

Sömnen är ett stort jävla skämt. Jag kan aldrig somna utan stimulans. Om jag lägger mig ner och sluter ögonen så rusar det förbi hundratals tankar och jag saknar helt förmåga att stoppa dem. Min hjärna är alltid igång och det är inte alltid som jag själv kan styra vad den ska arbeta med. Den processar så mycket skräpinformation så att det är löjligt, men den är alltid igång. Det kan handla om inre monologer, tankar kring vad som komma skall, politiska frågor, försmådda vänner, problem med bilen eller vad tusan som helst. Den enda gemensamma nämnaren är att tankarna är till 98% helt irrelevanta för vad som händer för stunden. Jag måste alltså läsa en bok, se en film eller läsa någonting på datorn ända fram till det att kroppen ger upp och ögonen faller ihop.

Ibland ger kroppen inte upp och jag kan ligga vaken hela natten tills det att alarmet på telefonen talar om för mig att det är dags att göra något som någon annan förväntar sig.

Det har hänt hundratals ggr. att jag somnar till mitt i en bok och vaknar av att boken faller. Då lägger jag undan boken och sluter ögonen. Men i helvete, då börjar tankebonanzan i hjärnan.

Det spelar ingen roll vad jag gjort under dagen när jag väl går och lägger mig. Som exempel så arbetade jag ett pass på över 17 timmar utan rast och hade ändå problem med att sova när jag väl gick och la mig.

Arbetet är f.ö. ett ämne som bäst berörs med ett separat inlägg i det fall att någon vill veta hur det fungerar.

När jag väl sover, så kan det däremot bli långvarigt. Om jag får min vilja uppfylld och blir lämnad ifred, så kan jag sova i 12 timmar+. Jag avskyr att bli väckt eller störd i sömnen, för det är så svårt för mig att somna igen. Så fort som jag vaknar så drar hjärnan igång med ett crescendo av tankar och funderingar och jag finner mig helt oförmögen att stoppa den. Även om jag är så trött så att hela kroppen skriker, så kan jag inte somna om.

Jag tycker om att sova, för det är egentligen den enda pausen jag får ifrån min hjärna och den yttre världen.

Ångest upplever jag varje dag, ibland varje vaken minut. Den ger ibland inte med sig oavsett vad jag gör. Det handlar främst om vad jag kallar för ångest light. Rena panikattacker har skett, men är sällsynta. Det enda som förmår att bryta den är bensodiazepiner (jag har dessa utskrivna, inget illegalt knarkande här) eller alkohol. Det förekommer också någon form av "mixed state", där jag faktiskt skrattar åt någonting jag upplevde som humoristiskt eller roligt, men ändå känner styng av ångest i magtrakten. Om inte det talar för en substanshavererad hjärna så vet jag inte vad som gör det.

Avtalade tider är ingenting som jag har förstått mig på, någonsin. Jag är en kronisk tidsoptimist och kommer nästan uteslutande försent, oavsett vad som är inbokat. De ggr. jag kommit i tid till mitt arbete som jag har haft under flera år kan helt ärligt talat räknas på två händers fingrar, troligtvis skulle det räcka med en hand. tack och lov så har jag en arbetssituation som möjliggör den sortens beteende. Andra arbetsgivare hade gett en kicken direkt.

Jag underskattar i regel alltid den tid det faktiskt tar att vidta nödvändiga förberedelser eller att transportera sig från en plats till en annan. För att lägga lite lök på laxen så är jag dessutom djupt ointresserad av dötid. Jag intalar mig själv att jag kommer att komma för tidigt och då återstår ju ingenting annat än hemsk, hemsk väntan på att aktiviteten ska börja. Väntrum, busshållplatser, arbetsplatser utan arbete, dessa är gissel för mig.

Jag är en sistaminutare av rang. Tusen är de gånger då nödvändiga uppgifter blivit gjorda i allra sista minut, ofta efter deadline. De skolarbeten som faktiskt gjorts och lämnats in i tid vart nästan samtliga slutgjorda natten eller småtimmarna innan inlämning.

Närvaro är ingenting jag kan räkna som en av mina dygder. mentalt är jag ofta någon annanstans än här och nu. I samtal med andra människor så kan jag lätt tänka på annat än vad det faktiskt talas om. Ibland är det till och med som om jag såg mig själv utifrån, överhörandes och värderande vad jag säger och gör. I aktiviteter är mitt huvud likaså ofta någon helt annanstans. Jag är oftast i tankevärlden framme vid "sen", eller så är jag "då", ältandes något som hänt för längesedan. Aldrig är jag här och nu, med full fokus på vad som faktiskt händer för stunden.

Mitt belöningssystem har stämplat ut för längesedan. Det spelar ingen roll om jag faktiskt har fått röven ur vagnen och hjälpligt städat hela lägenheten. Ej heller får jag någon belöning av hjärnan då jag utför en arbetsuppgift på ett bra sätt. Om någon ger mig en komplimang för en bedrift så tänker jag att "Aja, det kunde ha gjorts så mycket bättre och det var en halvhjärtad insats jag gjorde".

Om jag har fått ut en saftig lön så tänker jag i regel att "Fan, Nisse han tjänar minsann betydligt mer än mig". Mitt sparande är sexsiffrigt men jag ligger mest och tänker på att det faktiskt kunde ha varit mer med tanke på min ålder.

Min bil är fin, dyr och vad man kallar för en fittmagnet. Den går hur bra som helst och har inga kända fel (till skillnad från föraren) men ändå funderar jag på vad som ska gå sönder och när samt vad detta kan tänkas kosta.

Alkohol är egentligen det enda som ger mig en känsla av, kanske inte glädje, men frid. Detta har ju givetvis resulterat till att jag i ärlighetens namn super för mycket. Har jag väl börjat dricka så är det väldigt svårt med att begränsa det fortsatta intaget. Ständigt strävar jag efter mer och mer. trots 100 urspårade fyllor med svåra dagar efter, så har jag inte lärt mig ett enda dyft.

Det är ganska sällan som jag känner mig glad. Aldrig att jag vaknar en morgon och känner glädje. Nej det enda som händer på morgonen är att hjärnan börjar mala igenom, dagens alla måsten och jag känner en genuin olust. Om jag någon gång blir glad så varar det i regel inte länge.

Mitt lokalsinne lämnar väldigt mycket övrigt att önska. Man kan ge sig fan på att om jag exempelvis har gått in till en läkarmottagning, gjort vad jag ska med doktorn och sedan ska hitta ut, så går jag höger istället för vänster som man borde. Jag tror själv att detta beror på att jag vid intågandet till rummet/lokalen har huvudet någon helt annan stans än där det borde vara. Det är riktigt många gånger som jag har haft svårt med att hitta ut från ställen. Det finns åt helvete för få skyltar med tydliga direktiv och färgglada pilar här i världen.

Likaså gäller detta orientering på våra vägar. Jag kan ha kört en sträcka 35 ggr, men finner mig ändå undrande den 36e var jag är och var jag borde köra. Om någon passagerare pratar med mig under personbefordran så är det dömt att jag kör fel och de förbannade baksäteschaufförerna får påpeka var jag ska svänga någonstans.

Jag avrundar här, med flera symptom ouppräknade, men nästan samtliga finns att finna i tråden. En del symptom har jag inte varit medveten om tidigare, men förstått efter att jag läst andra beskriva desamma.

Om inget annat så återkommer jag med information kring hur det har gått för mig i behandlingen av denna eventuella diagnos och hur det har gått. Tills dess så får ni ha det gott!
Citera
2013-05-13, 15:32
Medlem
Monstruss avatar
Hoppas att jag kan hjälpa någon här inne med lite olika saker att kolla upp om man är en prokrastinerare av rang!

Först och främst tror jag att det finns ett samband mellan symtomen för ADD och testosteronbrist (eller iallfall kan avhjälpas på samma väg för oss med ett tredje ben).
Själv är jag nu mer eller mindre säker på att jag har en släng ADD. En dianabolkur som imundigas hjälpte mig bort från "håglöshetens tillstånd" och lät en utvecklas till full potential såväl psykiskt som fysiskt.. för en tid.
Om ni med andra ord "testat allt" kanske det är dags att segla in på dopingforumet och ställa lite frågor.

Sen borde ni avväga att kolla över era fapping-behaviours då detta i excess kan trigga likgiltighet i mångt om mycket. Mer här: http://www.reddit.com/r/NoFap

Ibland visar det sig bara vara en disciplinsfråga, då finns det många knep att ta till med innan man lägger sig i fosterställning och ger upp på livet (om ni ens kommer till skott att dra knäna upp vid öronen dvs): http://www.reddit.com/r/getdisciplined

Mer att ADDera?
Citera
2013-05-13, 18:49
Medlem
anyonetheres avatar
Jag är i samma sits som dig, typ. Fick en ADHD-diagnos, och nu har jag väntat i månader utan att det hänt ett skit. Ringer och ringer men de säger bara att de kommer skicka en lapp när det dyker upp en tid.

Jag känner mig helt paralyserad eftersom jag fått upp ögonen för vad den här mashen i min hjärna dagligen innebär för mig. Det är sjukt jobbigt.
Citera
2013-05-14, 01:06
Medlem
bananerss avatar
Fan vad dystert att läsa att ni fått diagnos men ingen behandling.

Själv har jag väntat i sex månader nu på att få börja utredningen.

Tjugo år av depressioner och besvikelser har gjort en märkligt motståndskraftig mot allt elände men tron på att utredningen skulle ta mig ett steg närmare ett värdigt liv, har varit halmstrået som hållt mig flytande det senaste halvåret.

Vården koncentrerar sig säkert på någon stackare som mår ännu sämre än mig, men vad fan ska de vara så restriktiva för? Vad kostar det inte med alla jävlar som går och förstör sina liv för att de inte får hjälp i tid?
För att inte tala om det psykiska lidandet hos drabbade och deras anhöriga.

Gatuamfetamin verkar mer och mer som en god ide'

Fan!
Citera
2013-05-14, 10:12
Medlem
anyonetheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananers

Tjugo år av depressioner och besvikelser har gjort en märkligt motståndskraftig mot allt elände men tron på att utredningen skulle ta mig ett steg närmare ett värdigt liv, har varit halmstrået som hållt mig flytande det senaste halvåret.

Vården koncentrerar sig säkert på någon stackare som mår ännu sämre än mig, men vad fan ska de vara så restriktiva för? Vad kostar det inte med alla jävlar som går och förstör sina liv för att de inte får hjälp i tid?
För att inte tala om det psykiska lidandet hos drabbade och deras anhöriga.

Fan!
Jag såg ett reportage om att ADHD/ADD-mediciner ska utdelas automatiskt vid diagnos om ett tag, att en lagändring är på väg. Så är det i många andra länder. Som systemet är nu skapas bara onödigt lidande för oss, plus att det kostar att underhålla byråkratin.
Citera
2013-05-14, 13:26
Medlem
bananerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anyonethere
Jag såg ett reportage om att ADHD/ADD-mediciner ska utdelas automatiskt vid diagnos om ett tag, att en lagändring är på väg. Så är det i många andra länder. Som systemet är nu skapas bara onödigt lidande för oss, plus att det kostar att underhålla byråkratin.

Ja det vore ju bra om det kunde bli så.
Minns du var du såg det? Jag skulle gärna vilja läsa på om detta.
Citera
2013-05-14, 15:46
Medlem
anyonetheres avatar
Citat:
Ja det vore ju bra om det kunde bli så.
Minns du var du såg det? Jag skulle gärna vilja läsa på om detta.
http://www.svt.se/nyheter/sverige/adhd-preparat-granskas-av-lakemedelsverket
Citera
2013-05-14, 22:00
Medlem
bananerss avatar
Citat:
http://www.svt.se/nyheter/sverige/adhd-preparat-granskas-av-lakemedelsverket
Som jag fattar det av artikeln och vad som står att läsa hos läkemedelsverket, så ska man ta fram nya nationella riktlinjer för CS behandlig. I dagsläget verkar det bero mycket på vilken mottagning/landsting en tillhör.
Om det kommer bli lättare eller svårare att få det utskrivet är väl svårt att sia om i nuläget. Det blir lika jävligt för alla i alla fall. Om någon är mer insatt i ämnet får ni gärna rätta mig...

Jag lyckades för övrigt tjata till mig ett datum idag för att påbörja utredning. Sju månader efter att jag väckte frågan hos min psykmottagning... Yay!
Citera
2013-05-15, 00:49
Medlem
BallsMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danskjävlar
Lycka till med att läsa allt det här, era ofokuserade jävlar!

*Sinnessjukt mycket detaljerad och välskriven text!*

Helvete.

Jag har suttit och läst igenom din text säkert 3-4 gånger nu och känner verkligen igen mig.
"Skrämmande mycket".

Hade inte du berättat att de gett dig diagnos ADD så hade jag av dina förklaringar antagit att du har diagnosen "ADD-Borderline-ManoDepressiv-Autist-Kroniskt trött-Fobisk-Asocial-Deprimerad-Kronisk Ångest"-personlighetsstörning

(Har själv blivit remitterad till NP-enheten p.g.a misstanke om ADHD)
Citera
2013-05-15, 08:26
Medlem
anyonetheres avatar
Ni som gjort er utredning på icke privat väg, blir man alltid pisstestad?
Citera
2013-05-15, 18:01
Medlem
Loquitas avatar
Citat:
Ni som gjort er utredning på icke privat väg, blir man alltid pisstestad?

Inte jag..
Citera
2013-05-16, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monstrus
Först och främst tror jag att det finns ett samband mellan symtomen för ADD och testosteronbrist (eller iallfall kan avhjälpas på samma väg för oss med ett tredje ben).
Själv är jag nu mer eller mindre säker på att jag har en släng ADD. En dianabolkur som imundigas hjälpte mig bort från "håglöshetens tillstånd" och lät en utvecklas till full potential såväl psykiskt som fysiskt.. för en tid.
Om ni med andra ord "testat allt" kanske det är dags att segla in på dopingforumet och ställa lite frågor.

Sen borde ni avväga att kolla över era fapping-behaviours då detta i excess kan trigga likgiltighet i mångt om mycket. Mer här: http://www.reddit.com/r/NoFap

Intressant. Vet du om det finns någon forskning i linje med dina teorier? När det gäller testosteron?

Ang. träning så är det som bekant känt att det i många fall kan hjälpa folk med den här sortens problem. Om man pumpar in diverse lösningar och äter hulkenpulver så kan det ju säkerligen hjälpa en på traven om inget annat med att orka mer. Rutinen som träningen ger är ju förstås inte dålig heller, samt belöningen i form av en bättre kropp.

Citat:
Jag är i samma sits som dig, typ. Fick en ADHD-diagnos, och nu har jag väntat i månader utan att det hänt ett skit. Ringer och ringer men de säger bara att de kommer skicka en lapp när det dyker upp en tid.

Jag känner mig helt paralyserad eftersom jag fått upp ögonen för vad den här mashen i min hjärna dagligen innebär för mig. Det är sjukt jobbigt.

Har du provat att ringa till patientombudsmannen, eller att höra dig för om möjligheten att få träffa en tjackdoktor i en annan del av regionen eller i annat län med kortare väntetid?

Annars rekommenderar jag dig att göra som jag gjorde, begär ut kopia på din utredning och din remiss (för du är väl säker på att remissen skickats från psykolog till läkare/neuropykiatrisk mottagning?) och snoka reda på en privat mottagning i närheten. Du har redan den dyra och tidskrävande delen klar.

Det är FAN INTE OK att få vänta så länge som du har gjort. Hade de diagnosticerat en benfraktur i november och låtit patienten vänta till juli? De har överskridit vårdgarantin med hästlängder, om du vill så kan du göra en anmälan om det. Men hur många orkar med det när livet redan är jobbigt och oproduktivt nog som det är?

Hur yttrar sig dina symptom? Arbetar du, fungerar du något sånär?

När det gäller piss och blod som du undrade om, så fick iaf jag lämna. Misstänker att det varierar från region till region, kanske från mottagning till mottagning, eller avhängigt av vilken känsla de får för den aktuella patienten.

Citat:

[...]

Fan!

Jag frågar dig samma sak, har du kontaktat patientombudsmannen för att se om du kan få göra utredningen någon annan stans? Eller om du har råd att slanta för en privat?

Ge fan i gatutjack, det kan förstöra för dig när det väl blir dags för medicinering. Även om jag verkligen förstår dig.

Hur fungerar din vardag? Vad har du för problem?

Citat:
Ursprungligen postat av BallsMan
Helvete.

Jag har suttit och läst igenom din text säkert 3-4 gånger nu och känner verkligen igen mig.
"Skrämmande mycket".

Hade inte du berättat att de gett dig diagnos ADD så hade jag av dina förklaringar antagit att du har diagnosen "ADD-Borderline-ManoDepressiv-Autist-Kroniskt trött-Fobisk-Asocial-Deprimerad-Kronisk Ångest"-personlighetsstörning

(Har själv blivit remitterad till NP-enheten p.g.a misstanke om ADHD)

Oj, det var fan inte dåligt att du tog dig igenom allt det där

Precis den diagnosen du antog att jag lider av har jag själv misstänkt i varierande grad :P

Men jag får väl nöja mig med färre bokstäver än så..

Det vore intressant om du själv ville bjuda på lite av dina symptom.

Har du fått någon indikation på hur länge du kan få vänta på din utredning?

När det gäller mig själv, så var jag som avtalat hos kurator och sjuksköterska i måndags. Då jag berättade att jag bokat privat tid så började de skruva lite på sig och undrade hur det skulle gå med framtida överföring. Jag menade att det fick gå bra, men då de inte kunde erbjuda mig hjälp snabbt nog så var jag tvungen.

DÅ JÄKLAR gick det bra att skaka fram en tid till läkare. Hokuspokus så fick jag en tid samma dag som jag bokat privat besök. Så det var bara att avboka den privata.

De tog mitt blodtryck och de hittade puls. De tog även både blod och urin. "För att titta efter
B-vitaminbrist eller sköldkörtelproblem". Jo tjena, jag begriper mer än väl att de även snusar efter droger. B-vitamin och thyroiddysfunktion bad jag om att få kontrollerat redan innan jag påbrjade utredningen, men det viftades bort. Märkligt att det blir aktuellt NU.

Så på måndag ska jag med högt hopp gå och träffa tjackdoktorn. Håll tummar och tår för att vi gemensamt kommer fram till en bra behandlingsplan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in