Citat:
Ursprungligen postat av
f0cus
Får ingenting utskrivet eftersom jag inte gjort utredningen men mycket talar för att jag har ADD, så jag ska påbörja en utredning inom kort. Men jag kör på med elvanse.
Är det någon här inne som vanligtvis har tvångstankar och beslutångest? Påverkar medicinen den sidan av er? På vilket sätt?
Hmm...
Jag ordinerar absolut inte att du tar Elvanse utan läkaruppsikt - mig kollar dom blodtryck och puls på, för att se så att det inte blir några sådana avvikelser. Sen får ju en del ångest och allmänt dåligt mående av CS-medel.
Om du kör på själv så har du ingen koll på sådana här bieffekter - och inte kan du ringa till vården heller, för då kan du ju åka dit på narkotikabrott.
Sen har vi problemet med vad du faktiskt har för diagnos - under utredning kan det ju visa sig att du inte har ADD, och då har du ju medicinerat med narkotiska preparat helt i onödan.
Nå, nog om det - märker du någon faktiskt bra effekt av din medicinering?
Vad kör du för dos? Alltid bäst att börja nere på 20 mg - den här medicinen är inte att leka med.
Ang. din fråga förresten - jag har ångest och tvångstankar, men dessa verkar inte påverkas nämnvärt av Elvanse, varken positivt eller negativt. Vilket var lite oväntat, eftersom Metylfenidat absolut ledde till en ökning av ångest, i längden.
Står för övrigt just nu på 30 mg Elvanse - kan tycka den är lite bättre än Metylfenidat hittills, men jag är inte så säker på att den hjälper mer heller... Men visst, många står ju på mycket högre dos, så jag ska välan ge den en riktig chans.
Det känns dock lite som metylfenidat, att det ändå fattas något i behandlingen... det är fortfarande en del kvar - möjligen att byte till Intuniv kommer visa sig bättre, eller att en kombo av Elvanse och Intuniv kommer vara den stora grejen som fungerar.
Bör nämnas, att om man som jag stämmer in på kriterierna för SCT - Sluggish Cognitive Tempo - så kommer stimulanter i princip inte att hjälpa - mediciner i sjön bara. Det Dr. Russell Barkley hävdar är att det är andra mediciner som är mer lämpliga för oss - Strattera och Intuniv, t ex.