Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-14, 17:34
  #3613
Medlem
1procentares avatar
Hej!

Har käkat concerta nu i 4 veckor

Började med 18 mg sen nu 36 mg.


Är faktiskt besviken. Jag märker ingen större skillnad på mitt fokus ( mitt största problem ) eller det sociala.

Känner mig tom i kroppen, ingen aptit, inåtvänd och väldigt torr i munnen, inte ens vatten, tuggumi hjälper.


Ska man fortfarande hoppas på att medicinen kommer hjälpa eller ska man försöka inse att man aldrig kommer ha fokus på något och leva ett liv där man inte klarar av att läsa något...
Citera
2016-11-14, 19:25
  #3614
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1procentare
Hej!

Har käkat concerta nu i 4 veckor

Började med 18 mg sen nu 36 mg.


Är faktiskt besviken. Jag märker ingen större skillnad på mitt fokus ( mitt största problem ) eller det sociala.

Känner mig tom i kroppen, ingen aptit, inåtvänd och väldigt torr i munnen, inte ens vatten, tuggumi hjälper.


Ska man fortfarande hoppas på att medicinen kommer hjälpa eller ska man försöka inse att man aldrig kommer ha fokus på något och leva ett liv där man inte klarar av att läsa något...

Nej, det ska du självfallet inte.

Du måste så klart få ha ett FULLT liv, precis som alla andra, där du kan vara ALLT som du potentiellt borde - optimal funktion i samhället är en mänsklig rättighet i mitt tycke - för livet blir extremt plågsamt annars, med alla dom krav som finns på en människa i dagens samhälle.

Be din läkare om att gå upp MYCKET i dos - upp till 72 mg. Funkar inte det, efter en vecka, då ber du om att byta till ELVANSE.
Citera
2016-11-15, 21:54
  #3615
Medlem
1procentares avatar
Känner som att höja dosen inte hjälper. Tar jag medicinen runt 07.30-08.30 Så blir jag helt off vid 6 tiden.

Idag testade jag 18 mg kl 9 och en 18 mg kl 15

Blev inte lika trött när jag var hemma.

Ska snart på möte där vi ska diskutera medicin. Får se då vad som sägs. Dom ska göra lite vikt och pulskontroller. Eller vad mer händer på första medicinmötet? Någon som vet?
Citera
2016-12-01, 17:43
  #3616
Medlem
Eutychoss avatar
Är det något här som mildrat sina besvär av add/sct med hjälp av kost eller andra icke-medicinska åtgärder? Undvika viss mat exempelvis.

Jag tycker motion hjälper en del, har testat i princip alla adhd/add-medikament även dom mest obskyra, utan resultat. Har bara fått biverkningar.
Citera
2016-12-01, 23:08
  #3617
Medlem
1procentares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eutychos
Är det något här som mildrat sina besvär av add/sct med hjälp av kost eller andra icke-medicinska åtgärder? Undvika viss mat exempelvis.

Jag tycker motion hjälper en del, har testat i princip alla adhd/add-medikament även dom mest obskyra, utan resultat. Har bara fått biverkningar.


Har du testat attetin, elvanse, metamina?
Citera
2016-12-02, 02:43
  #3618
Medlem
Vad har jag att se fram emot nu när jag slutar med strattera? Kommer inte ihåg hur jag var innan medicinen. Vet faktiskt inte om den ens fungerar på mig faktiskt. Enligt utomstående sågs markant skillnad.

Vilka biverkningar kan jag komma att få? Läkaren sade att det var väldigt vanligt med depression. Men är ju redan deprimerad så det spelar ingen roll liksom. Så länge jag inte dödar mig själv är det väl ok.
Citera
2016-12-02, 09:28
  #3619
Medlem
Tony_Tedeschis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Bökberg
Jag har räknat ut att man borde vara aningens funktionsnedsatt ifrån att kunna leverera
klassiskt/akademiskt intelligent med ADHD-PI (inattentive), är det vanligare att intelligensen
får omformas till kreativ förmåga istället som då kompenserar?, dvs intressestyrd intelligens/minne
generad ur passionsfrukt (inre hyperaktivitet) snarare?

Återigen har jag skådat i myllan (naveln) för att påstå detta


Självklart är det graden av symptom som kommer avgöra din funktionsnedsättning och det har inget med intelligens att göra. Du får gärna utveckla för det blev väldigt rörigt nu.
Citera
2016-12-02, 12:50
  #3620
Medlem
Eutychoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1procentare
Har du testat attetin, elvanse, metamina?
Ja. Jag har testat alla metylfenidat-preparat, edronax, strattera, modafinil samt dom ovan. I princip allt som går att tänka sig. Så jag söker efter ett naturligt sätt att mildra mina besvär med "brain fog", koncentrationssvårigheter och annat add-relaterat.
Citera
2016-12-02, 14:09
  #3621
Medlem
1procentares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eutychos
Ja. Jag har testat alla metylfenidat-preparat, edronax, strattera, modafinil samt dom ovan. I princip allt som går att tänka sig. Så jag söker efter ett naturligt sätt att mildra mina besvär med "brain fog", koncentrationssvårigheter och annat add-relaterat.

Men de preparaten jag nämnde e inte metylfenidat. Utan amfetaminsulfat.
Dessa är svårare att få men bättre om man har ADD. Det ger heller inga biverkningar, ytters få iaf.

Jag ska nu i januari testa elvanse då metylfenidat inte hjälper mig!
Citera
2016-12-02, 14:42
  #3622
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ego.k
Vad har jag att se fram emot nu när jag slutar med strattera? Kommer inte ihåg hur jag var innan medicinen. Vet faktiskt inte om den ens fungerar på mig faktiskt. Enligt utomstående sågs markant skillnad.

Vilka biverkningar kan jag komma att få? Läkaren sade att det var väldigt vanligt med depression. Men är ju redan deprimerad så det spelar ingen roll liksom. Så länge jag inte dödar mig själv är det väl ok.

Ingenting särskilt - Atomoxetin har nämligen inte några utsättningssymptom - det du kommer märka först är välan att du kommer börja bli betydligt mer trött dag för dag efter att du slutat med den.

Däremot, så var du ju deprimerad redan innan, så kan faktiskt hända att du blir lite MINDRE deprimerad! Som sagt, för en del känsliga så kan Atomoxetins metabolit ge depression.
Citera
2016-12-03, 19:35
  #3623
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tony_Tedeschi
Självklart är det graden av symptom som kommer avgöra din funktionsnedsättning och det har inget med intelligens att göra. Du får gärna utveckla för det blev väldigt rörigt nu.
Ja nu ångrar du dig allt

Nej men det intressanta blir att skilja ut funktionsnedsättningen från intelligens, jag tänker inte göra det lätt för mig å fria mig själv från analys, vem är vem, vad är vad, tänker du smita? gör du det så beror det kanske på att du tillhör ADD-typen som presterar högt på IQ-tester https://www.psychologytoday.com/blog...dd-and-high-iq den typen är inte jag...och det tänker jag vara bitter på för resten av livet, för min personlighet står i vägen för IQ test är min övertygelse som ligger och gonar sä ovanpå tvivlen

Sen är det svårt att gradera vad är mycket vad är lite mental! funktionsnedsättning, jag har inget att jämföra emot för jag tycker inte att någon vill prata om mina frågor, vad jag vet så pratar bara den här tråden om att man känner sig lite orkeslös eller har det tillkommit något nytt?.
Orkeslös tycker inte jag är stora problem och det har inget med ADD å göra heller, och jag tycker inte att mina problem är värre, bara annorlunda, så det går på ett ut

Men nu kom jag på vad vi kunde diskutera...vad är skillnaden på uppmärksamhetstörning och koncentrationssvårigheter för er?. Ingen har nämnt inre hyperaktivitet förutom jag som tjatat här i flera år sporadiskt

Någon påstod nyligen att hen upplever mig ha en stor potential till uppmärksamhet, bara för att jag sitter och petar & analyserar i ämnen hen helt enkelt inte är intresserad av blev min bitska motsalva, sedan klagade jag på att jag skiftar aktiviteter hela tiden p.g.a. av att jag har väldans stor associationsförmåga/mönsterseende, detta kallar jag för uppmärksamhetstörning...men kanske är det isjlv koncentrationssvårigheter.

Och då menar jag att denna koncentrationssvårigheter leder till att jag ställer dumma frågor om led-lampor till olika kassörskor och har så brott att jag inte orkar jämföra med blotta ögat, skillnaden i avstånd på antennerna, och då kommer vi in på det här med intresse, jag har svårt att uppfatta omvärlden, pga av att jag är så oerhört fixerad vid min person istället och jag menar att det kan bara ta sig uttryck i kreativitet snarare än intelligens som torde innebära alert på att ta in objekten från den fysiska världen, t.ex. att räka matte på siffror.

Är någon annan självfixerad? (eller så är ni inte schizoida nog, jag har hört om denna kombi i utlandet)
__________________
Senast redigerad av Herr Bökberg 2016-12-03 kl. 20:21.
Citera
2016-12-04, 14:18
  #3624
Medlem
Är voxra bra om man har add/adhd?
Citera
add

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback