Citat:
Ursprungligen postat av
zorigo
Vid denna rasistiska hatstorm så skyller du på (ett av) offren, Åhlens, men nämner inte ens något om förövarnas, de rasistiska hatarnas, ansvar i det hela.
Jag tror du missförstår mig. Åhléns är inte ett offer i min upplevelse; de visste vad som skulle ske av detta.
På samma sätt är Åhléns inte ett offer om de skickar en svensk, naken tjej till en strand i Saudi någonstans - utan är snarare att betrakta som förövare. Förstår du mitt resonemang bättre då?
Citat:
Ursprungligen postat av
zorigo
Jag jämförde med de som vid en våldtäkt skyller på t.ex. offrets klädval och menar på att offret gav upphov till våldtäkten på grund av detta.
Jag gjorde precis motsatsen till detta, eftersom jag påpekade att pojken inte ska hållas ansvarig. Eftersom det verkar svårt för dig att överföra på din liknelse så gör jag det åt dig: Det är ekvivalent med att jag påpekar att kvinnan som blev våldtagen inte ska hållas ansvarig, utan snarare de som försatte henne i den situationen.
Jag upplever att du bara försöker smutskasta mig på ett otillbörligt sätt just nu - jag har faktiskt inte ens gett en tillstymmelse av indikation på att tycka så som du beskriver. Du måste ha missförstått mitt inlägg totalt.
Citat:
Ursprungligen postat av
zorigo
Utifrån hur du argumenterade i ditt inlägg så är det samma tankestruktur som våldtäktsexemplet; offret provocerade så mycket att det var ju en väntad reaktion som man skulle planerat och anpassat sig för. Jag menar att vi inte kan ha den inställningen. Våldtäktsmännen och rasisthatarna är alltid de som gör fel och det är alltid de som ska kritiseras och bekämpas, inte offren.
Nej, det är inte samma tankestruktur - det är Åhléns som försatte någon annan i en viss situation, inte sig själva. Hade lucian i fråga händelsevis varit Åhléns VD som dessutom råkade vara svart, så hade jag hållit med dig.
Om man klär sin dotter i trosor och behå och skickar henne till Saudiarabien så är man på samma vis som i detta fall en förövare, inte ett offer. Jag tycker att du ska sluta försöka jämföra detta med våldtäkt nu då du framstår som oseriös i min upplevelse.