2016-12-02, 22:03
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
De stora svenska bankerna är börsnoterade på Stockholmsbörsen, har du missat det?
Tyvärr delar de tre stora svenska bankerna bara ut 47 miljarder till aktieägarna i år. Det räcker kanske till en promille av bolånebubblan.

http://www.svd.se/47-miljarder-i-utdelning--for-tre-banker
Citera
2016-12-02, 22:03
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
En liten korrektion bara: En bostad är bara värd så mycket som en bank är beredd att låna ut för den.

Jaså, jag köpte min bostad utan att blanda in någon bank.
Citera
2016-12-02, 22:04
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Tyvärr delar de tre stora svenska bankerna bara ut 47 miljarder till aktieägarna i år. Det räcker kanske till en promille av bolånebubblan.

http://www.svd.se/47-miljarder-i-utdelning--for-tre-banker

Det har inget med min invändning att göra.
Citera
2016-12-02, 22:10
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Jaså, jag köpte min bostad utan att blanda in någon bank.
Så larmrapporterna från Riksbanken, Riksgälden, Finansinspektionen, EU, IMF, med flera tunga institutioner, handlar i själva verket om att du köpte din kåk med sparpengar?

Intressant!

Citat:
Det har inget med min invändning att göra.
Du kommer inte med invändningar, utan med retarderade motfrågor. Precis som Gromph gjorde när argumenten sinade. Har du ingen tabell över "social expenditure" att klistra in också?
Citera
2016-12-02, 22:13
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Så larmrapporterna från Riksbanken, Riksgälden, Finansinspektionen, EU, IMF, med flera tunga institutioner, handlar i själva verket om att du köpte din kåk med sparpengar?

Du snurrar till det, det jag invände emot var att detta inte på något sätt motsäger påståendet att de som ägt sina villor länge i regel har mycket små lån jämfört med vad villan kostar.

Citat:
Du kommer inte med invändningar, utan med retarderade motfrågor. Precis som Gromph gjorde när argumenten sinade. Har du ingen tabell över "social expenditure" att klistra in också?

Påståendet jag invände emot var att de svenska bankerna inte ägs av svenskar, försök att hänga med nu:

Citat:
De stora svenska bankerna är börsnoterade på Stockholmsbörsen, har du missat det?
Citera
2016-12-02, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det är bättre att ta smällen direkt. Inget blir bättre av att vi väntar längre innan bubblan punkteras. Men visst har man 3 miljoner i bolån så betyder 2% ränta + 2% amortering 10,000 kr/månad att betala för lånet. 4% ränta blir 15,000 kr/månad. Går sedan skatterna upp så kanske det blir till att tvingas sälja....
När du talar om bubbla är du väl igång i fel tråd.
Men det här med stigande ränta blir kanske inte riktigt som ni tänker er.
Jag visar nedan hur de blir för en låntagare när åren går och räntan stiger.
KPI och lön anges som ökning i %. De tre kolumner till höger är uttryckt i månadslöner.
Första året är skulden alltså 40 månadslöner. Räntan 0.8 månadslöner och utgiften som är både ränta och amortering är 1.2 månadslöner.

Kod:
År	KPI%	Lön%	Ränta%	Amort%	Skuld	Ränta	Utgift
0	1	1	2	1	40.00	0.80	1.20
1	1	1	2	1	39.20	0.78	1.18
2	1.5	1.5	2.5	1	38.42	0.96	1.34
3	1.5	1.5	2.5	1	37.47	0.94	1.31
4	2	2	3	1	36.54	1.10	1.46
5	2	2	3	1	35.46	1.06	1.42
6	2.5	2.5	3.5	1	34.41	1.20	1.55
7	2.5	2.5	3.5	1	33.23	1.16	1.50
8	3	3	4	1	32.09	1.28	1.60
9	3	3	4	1	30.83	1.23	1.54
10	3	3	4	1	29.62	1.18	1.48
11	3	3	4	1	28.46	1.14	1.42
12	3	3	4	1	27.35	1.09	1.37
Som synes antages 1% realränta och 0% i reallöneökning under tiden.
Men som man ser så trots att räntan stiger så ökar inte utgifterna så mycket. Det beror dels på amortering och dels på att inflationen drar ned den reala skulden.

Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Jag gissar dock att det är försvinnande få som faktiskt sitter på 3 miljoner i bolån. De flesta som sitter på fina villor har ägt sin bostad länge. De har bara sålt sin gamla bostad och köpt ny då och då och följt med prisutvecklingen. De flesta jag vet har inte särskilt stora lån. Det som kanske händer är att man inte tjänar så mycket som man tänkt sig då man går i pension och vill ha en seniorlägenhet centralt.
För att få 3 MSEK i lån behövs en månadsinkomst på ca 50 KSEK. Och det kan väl någon ha som köpt en bostad på 5 MSEK och gått in med 2 MSEK i kontantinsats.
Citera
2016-12-02, 22:39
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
För att få 3 MSEK i lån behövs en månadsinkomst på ca 50 KSEK.
Eller så kan mamma och pappa sätta sin egna kåk i pant för att telningarna ska få sin etta.

Citat:
Just lån från släkt och vänner är det vanligaste sättet för unga vuxna att finansiera kontantinsatsen. 78 procent av mäklarna uppger att det är vanligt eller mycket vanligt att unga vuxna upp till 30 år lånar från familj, släkt eller vänner för att finansiera kontantinsatsen. I Uppsala är siffran hela 93 procent.
http://www.dn.se/ekonomi/manga-lanar-pa-villan-for-barnen/

Citat:
Mer än varannan bostadsköpare har under de senaste tre åren inte klarat av att finansiera köpet på egen hand, enligt SBAB. Förstagångsköpare blir allt mer beroende av hjälp från anhöriga och forskare efterlyser större fokus på bostadsbyggande från politikerna.
http://www.svd.se/rekordmanga-far-hjalp-med-bolan

Var inte det intressanta länkar?
Citera
2016-12-02, 23:03
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Eller så kan mamma och pappa sätta sin egna kåk i pant för att telningarna ska få sin etta.

http://www.dn.se/ekonomi/manga-lanar-pa-villan-for-barnen/

http://www.svd.se/rekordmanga-far-hjalp-med-bolan

Var inte det intressanta länkar?

Detta är en anledning varför priserna ska ner 70% på bostadsmarknaden och krascha. Det ska inte vara förunnat endast ett visst klientel av curlande unga som råkat födas ur vissa grupperingar av medelklass och akademikerhonors slidor precis som i USA. Det om något är sjukt orättvist och oetiska klasskillnader.
Jag hade inga såna möjlighet, min farsa hade aldrig lånat ut hundratusentals kronor till någon kontantinsats som 23 åring även om han äger ett avbetalt hus i Stockholm, äger premiumbil och dyra materiella saker och det är inget man kan kräva av sina föräldrar. Och hur blir det med alla betongbarn som växt upp i separerade familjer med en arbetarmorsa som har noll cash el föräldrar som bränner alla pengar?

För 10-15 år sen kunde jag köpa min bostadsrätt 1:a själv som första lägenhet genom att vara duktig och spara 60 000 kr till kontantinsats med en nettolön på 14 000 kr. Det är rimliga bostadspriser och kontantinsatser för en 1:a och det var inte många som hade sammma ekonomiska tänk eller förmåga som jag och spara över 100 000 kr vid 22 års ålder.

80-90% reser på charter, går på krogen varje eller varannan helg, köper bil och köper märkeskläder för att man vill va snygg och attrahera en partner och annat för sina dåliga löner man har i den åldern.
Alla normala gör det utom tönten sune som var en lillgammal byråkrat som läste dagens industri redan på högstadiet och köper ingenting för han är så sjukt snål.

Hade jag varit 22 bast idag hade jag varit körd och aldrig kunnat spara ihop till kontantinsatsen eller ens fått lån på en 1:a i förorten, det får jag inte ens nu med över 30 000 kr i lön, ja om jag inte hade haft min miljon då vilket jag som tur har.
Senast redigerad av slemhog 2016-12-02 kl. 23:14.
Citera
2016-12-02, 23:12
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
För 10-15 år sen kunde jag köpa min bostadsrätt 1:a själv som första lägenhet genom att vara duktig och spara 60 000 kr till kontantinsats med en nettolön på 14 000 kr. Det är rimliga bostadspriser och kontantinsatser för en 1:a och det var inte många som hade sammma ekonomiska tänk eller förmåga som jag och spara över 100 000 kr vid 22 års ålder. 80-90% reser på charter, går på krogen varje eller varannan helg, köper bil och köper märkeskläder för att man vill va snygg och attrahera en partner och annat för sina dåliga löner man har i den åldern.
Alla normala gör det utom tönten sune som var en lillgammal byråkrat redan på högstadiet.
Det är det där jag menar. Förr i tiden kunde även den mest lågavlönade köpa en lägenhet. Jag är runt 30 år, jobbat i åtta år, aldrig köpt en resa utanför Sverige, går på krogen 2 gånger om året och äter matlåda varje dag på jobbet men jag har inte råd att köpa lägenhet iallafall. Det är helt sjukt. Jag känner flera familjer som bor 2 vuxna med 2 barn i min ålder i en tvåa för att dom inte får något annat. Bostadssituationen i Sverige måste vara den värsta av alla.
Citera
2016-12-02, 23:14
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Detta är en anledning varför priserna ska ner 70% på bostadsmarknaden och krascha. Det ska inte vara förunnat endast ett visst klientel av curlande unga som råkat födas ur vissa grupperingar av medelklass och akademikerhonors slidor precis som i USA. Det om något är sjukt orättvist och oetiska klasskillnader.
Jag hade inga såna möjlighet, min farsa hade aldrig lånat ut hundratusentals kronor till mig som 23 åring även om han äger ett avbetalt hus i Stockholm, äger premiumbil och dyra materiella saker och det är inget man kan kräva av sina föräldrar.

För 10-15 år sen kunde jag köpa min bostadsrätt 1:a själv som första lägenhet genom att vara duktig och spara 60 000 kr till kontantinsats med en nettolön på 14 000 kr. Det är rimliga bostadspriser och kontantinsatser för en 1:a och det var inte många som hade sammma ekonomiska tänk eller förmåga som jag och spara över 100 000 kr vid 22 års ålder. 80-90% reser på charter, går på krogen varje eller varannan helg, köper bil och köper märkeskläder och annat för sina dåliga löner man har i den åldern.
Alla normala gör det utom tönten sune som var en lillgammal byråkrat redan på högstadiet.
En annan aspekt än akademikerhonors slidor är ju att bolånebubblan kommer att krascha i flera led när den väl spricker. Folk som skulle ha haft låga lån på kåken i en sund bostadsmarknad åker nu i stället på att betala för både sitt barns ruttna lån på en värdelös bostad och sin egen inteckning. Inte bra!
Citera
2016-12-02, 23:15
Medlem
brutalares avatar
Förbjud belåning på bostaden. Har man amorterat så har man.
Citera
2016-12-02, 23:22
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Det är det där jag menar. Förr i tiden kunde även den mest lågavlönade köpa en lägenhet. Jag är runt 30 år, jobbat i åtta år, aldrig köpt en resa utanför Sverige, går på krogen 2 gånger om året och äter matlåda varje dag på jobbet men jag har inte råd att köpa lägenhet iallafall. Det är helt sjukt. Jag känner flera familjer som bor 2 vuxna med 2 barn i min ålder i en tvåa för att dom inte får något annat. Bostadssituationen i Sverige måste vara den värsta av alla.

Japp det är den. Har jämfört med alla våra grannländer och USA och jag förstår exakt hur du känner dig när det inte går spara ikapp boprisökningarna ens. Det om något är åt helvete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in