2016-08-19, 17:59
  #9721
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune



Ja det är det, men tar man bort hyresregleringen så kommer det finnas hyresrätter för alla plånböcker som blir lediga.

Hur ska det gå till då man idag enligt dig och andra går back på hyrorna som råder idag? Har du något bra svar på det, för ingen kommer ju bygga för att gå med förlust. Och skulle det hända kommer du ta över Janicas (eller vad hon hette, hon du alltid kommer dragandes med som du anser bor för stort och för billigt) plats på din egen hatlista, ska du vräka dig själv när du myglat till dig en för billig lägenhet?

Den kommunistiska avundsjukan lyser igenom i vart och vartannat inlägg du gör.
__________________
Senast redigerad av Kratatch 2016-08-19 kl. 18:10.
Citera
2016-08-20, 10:47
  #9722
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Hur ska det gå till då man idag enligt dig och andra går back på hyrorna som råder idag? Har du något bra svar på det, för ingen kommer ju bygga för att gå med förlust. Och skulle det hända kommer du ta över Janicas (eller vad hon hette, hon du alltid kommer dragandes med som du anser bor för stort och för billigt) plats på din egen hatlista, ska du vräka dig själv när du myglat till dig en för billig lägenhet?

Den kommunistiska avundsjukan lyser igenom i vart och vartannat inlägg du gör.

Nej varför skulle jag vilja ta över Annycas lägenhet? Så stor lägenhet behöver jag inte, men det finns ju andra i Malmö som är betydligt mer trångbodda som hade haft betydligt större behov av hennes lgh.

Tycker du själv att det är rimligt att vi har ett system som möjliggör detta?

Och varför skulle jag hata Annyca. Det är inte Annycas fel att det ser ut som det gör, men precis som alla andra är hon rationell och gör rationella val utifrån systemets uppbyggnad.
Citera
2016-08-20, 17:02
  #9723
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej varför skulle jag vilja ta över Annycas lägenhet? Så stor lägenhet behöver jag inte, men det finns ju andra i Malmö som är betydligt mer trångbodda som hade haft betydligt större behov av hennes lgh.

Tycker du själv att det är rimligt att vi har ett system som möjliggör detta?

Och varför skulle jag hata Annyca. Det är inte Annycas fel att det ser ut som det gör, men precis som alla andra är hon rationell och gör rationella val utifrån systemets uppbyggnad.

Kan du inte läsa eller väljer du halmdockor med flit?

Det enda felet med systemet är att vi ger lägenheter till invandrare som får gå före i kön utan direkt anledning. Det är tack vare inflödet av invandrare vi gett förtur till som vi har situationen som vi har idag, inte pga hyresregleringar.

Du verkar verkligen hata henne för att hon har något som du inte har, du är helt uppenbart avundsjuk på henne.
Citera
2016-08-20, 19:44
  #9724
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Kan du inte läsa eller väljer du halmdockor med flit?

Det enda felet med systemet är att vi ger lägenheter till invandrare som får gå före i kön utan direkt anledning. Det är tack vare inflödet av invandrare vi gett förtur till som vi har situationen som vi har idag, inte pga hyresregleringar.

Du verkar verkligen hata henne för att hon har något som du inte har, du är helt uppenbart avundsjuk på henne.

Jag tror du är alldeles för enkelspårig i din världsbild.

Invandrarna har visst skulden till allt: Men som påpekats tidigare så finns inte bristen på hyresrätter i andra länder som också har haft invandring.

Visst är det bra märkligt att det bara är här i hela världen vi har absurda köer?
Citera
2016-08-21, 06:15
  #9725
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag tror du är alldeles för enkelspårig i din världsbild.

Invandrarna har visst skulden till allt: Men som påpekats tidigare så finns inte bristen på hyresrätter i andra länder som också har haft invandring.

Visst är det bra märkligt att det bara är här i hela världen vi har absurda köer?

Visa mig ett land som tagit emot lika många per capita som Sverige och som har som policy att ge alla en egen lägenhet som dessutom inte har bostadsbrist nu. I dare you.

Den enkelspåriga i det här är du.
Citera
2016-08-21, 08:30
  #9726
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej varför skulle jag vilja ta över Annycas lägenhet? Så stor lägenhet behöver jag inte, men det finns ju andra i Malmö som är betydligt mer trångbodda som hade haft betydligt större behov av hennes lgh.

Tycker du själv att det är rimligt att vi har ett system som möjliggör detta?

Och varför skulle jag hata Annyca. Det är inte Annycas fel att det ser ut som det gör, men precis som alla andra är hon rationell och gör rationella val utifrån systemets uppbyggnad.

Du är i varje fall en ivrare av reglering och styrning av privata människors liv. Man får inte bo för stort om någon annan har större behov. Eller kanske inte överhuvudtaget.

Vad säger kommissarien hur många kvadrat per person ska skrivas in i lagen?
Citera
2016-08-21, 09:38
  #9727
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Du är i varje fall en ivrare av reglering och styrning av privata människors liv. Man får inte bo för stort om någon annan har större behov. Eller kanske inte överhuvudtaget.

Vad säger kommissarien hur många kvadrat per person ska skrivas in i lagen?

Man får väl bo exakt så stort man vill, bara man betalar vad det kostar?

Men nu handlar det om en person som tack vare hyresregleringen har råd att bo själv i en femrumsvåning, när barnfamiljer trängs i betydligt mindre lgh i samma stad.

http://www.hemhyra.se/skane/kraftig-hojning-slar-hart-mot-hyresgast
Citera
2016-08-21, 09:41
  #9728
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Visa mig ett land som tagit emot lika många per capita som Sverige och som har som policy att ge alla en egen lägenhet som dessutom inte har bostadsbrist nu. I dare you.

Den enkelspåriga i det här är du.

Visa mig källan på att "alla ska få en egen lägenhet" tack!

I dare you
Citera
2016-08-21, 11:33
  #9729
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Visa mig ett land som tagit emot lika många per capita som Sverige och som har som policy att ge alla en egen lägenhet som dessutom inte har bostadsbrist nu. I dare you.

Den enkelspåriga i det här är du.
I Sverige utgör utlandsfödda ca 15% av befolkningen.
I Schweiz utgör utlandsfödda ca 30% av befolkningen. Dvs de har importerat ungefär dubbelt så många som vi.

Var ser du att folk i Schweiz bor i tältläger eller liknande, i miljoner?
Bor dom inte i bostäder?

Är det möjligen så att när marknaden inte regleras så mycket av era älskade omhuldade politiker så ordnar folket så att boende byggs, i den takt som efterfrågas.

(Det där med ge alla en lägenhet har inte med immigration att göra utan är vänsterpolitik. Har du problem med vänsterpolitiken så får du väl ta upp det separat).
Citera
2016-08-21, 11:43
  #9730
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Jag bara älskar det här ! Kurtan berättar om sin uppväxt i brottslighet och omoral.
Ta gärna lite mera om din olyckliga barndom så att vi kan förstå dig lite bättre !

F ö har jag också hört om en farbror som mutade till sig lägenheter i Stockholm
eller kanske Solna under 40tal eller något liknande ...
På 70-talet var det inte olagligt att betala för ett hyreskontrakt. Det kom en lagändring. Möjligen var det i slutet på 70-talet.

I Stockholm kunde man i mitten på 70-talet få sig en HR i Norsborg.
Men ville man ha en billig nedreglerat HR i innerstaden så var det bara att hala upp en så där 100000 och betala för kontraktet.
Citera
2016-08-21, 13:04
  #9731
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
På 70-talet var det inte olagligt att betala för ett hyreskontrakt. Det kom en lagändring. Möjligen var det i slutet på 70-talet.

I Stockholm kunde man i mitten på 70-talet få sig en HR i Norsborg.
Men ville man ha en billig nedreglerat HR i innerstaden så var det bara att hala upp en så där 100000 och betala för kontraktet.

Om det var så: so what?

För det första var det knappst 100 000 kr, det är flera hundratusen idag efter inflation.

Dom pengarna man investerar i ett svartkontrakt tjänar man igen ifall man får behålla låg hyresreglerad hyra jämfört med att pröjsa en skyhög marknadshyra till en bortskämd ockrande hyresvärd som då tjänar storkovan.
Vill man flytta sen får man igen svartkontrakt pengarna om man vill.

I ett scenario med skyhög marknadshyra i stan: Beroende på hur länge man skulle bo i stan då så förlorar man betydligt mer än tex dessa 100 000 kr.

Det gör man även om man låter hyresvärden stambyta, renovera köket och sen höja hyran med groteskt höga 25-30 000 kr/år. På 10 år tjänar hyresvärden in denna renovering och går närmaste 30 åren efter det ren vinst medans hyresgästen går back utav helvete jämfört med att renovera ytskikt själv som hyresgäst som kostar max 15000 kr för Br standard. Jag förstår inte varför HGF går med på dessa oskäliga hyreshöjningar.

Vad är problemet med svartkontrakt? Inget.
problemet med svartkontrakt för er ockrare och miljonärer är för att ni vill investera och tjäna stora säkra pengar på arbetarklassens bekostnad med aphöga marknadshyror och att ni nyliberaler med dålig människosyn är avundsjuka på att folk kan bo nästan lika billig kostnad som er i huset brevid på fashinäääbla vasastan vilket ni borgare inte tål.
Specielt inte om personen går på bidrag en period heller vilket ni inte heller tål att betala..då ska man hamna i en barack enligt er eller göra rätt för sig. No mercy.
__________________
Senast redigerad av slemhog 2016-08-21 kl. 13:16.
Citera
2016-08-21, 13:09
  #9732
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Om det var så: so what?

För det första var det knappst 100 000 kr, det är flera hundratusen idag efter inflation.

Dom pengarna man investerar i ett svartkontrakt tjänar man igen ifall man får behålla låg hyresreglerad hyra jämfört med att pröjsa en skyhög marknadshyra till en bortskämd ockrande hyresvärd som då tjänar storkovan.
Vill man flytta sen får man igen svartkontrakt pengarna om man vill.

I ett scenario med skyhög marknadshyra i stan: Beroende på hur länge man skulle bo i stan då så förlorar man betydligt mer än tex dessa 100 000 kr.

Vad är problemet? Inget.
problemet med svartkontrakt för er är att ni parasiter och miljonärer vill investera och tjäna stora säkra pengar på arbetarklassens bekostnad med aphöga marknadshyror och att ni nyliberaler med dålig människosyn är avundsjuka på att folk kan bo nästan lika billig kostnad som er i huset brevid på fashinäääbla vasastan vilket ni borgare inte tål.
Specielt inte om personen går på bidrag en period heller vilket ni inte heller tål att betala..då ska man hamna i en barack enligt er eller göra rätt för sig. No mercy.

Så om vi sammanfattar ditt inlägg så undrar du vad problemet är med att betala för sin bostad. Nej det är väl inget problem, det är så det borde vara. Det är den boende själv som får betala sin bostad och inte någon annan. Precis vad som gäller för övriga varor och tjänster vi konsumerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in